REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy stawki podatkowe i bilansowe mogą się od siebie różnić?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zbigniew Sztymelski
Specjalista z zakresu podatków i rachunkowości, księgowy w biurze rachunkowym
Stawki amortyzacyjne / Fot. Fotolia
Stawki amortyzacyjne / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W większości mikro i małych przedsiębiorstw które podlegają pod ustawę o rachunkowości, czyli prowadzą pełną księgowość, polityka rachunkowości dotycząca amortyzacji dostosowana jest do przepisów podatkowych. Jednak zdarza się, że stawki amortyzacyjne, bilansowa i podatkowa, z różnych powodów odbiegają od siebie. Wówczas powstaje kłopot, jak zaewidencjonować takie zdarzenie gospodarcze, aby żaden koszt nie został ominięty.

Ustalając wysokość stawki amortyzacyjnej bilansowej ustawa o rachunkowości wskazuje, że należy brać pod uwagę okres ekonomicznej użyteczności środka trwałego, pozostawiając jednak ostateczną decyzję samej jednostce. Przy ustaleniu stawek amortyzacyjnych kierownik jednostki powinien się kierować następującymi przesłankami:

REKLAMA

Autopromocja
  1. liczbą zmian, na których pracuje środek trwały,
  2. tempem postępu techniczno-ekonomicznego,
  3. wydajnością środka trwałego mierzoną właściwym miernikiem. Przykładowymi miernikami mogą być: liczba godzin jego pracy lub liczba wytworzonych produktów,
  4. prawnymi lub innymi ograniczeniami czasu używania środka trwałego,
  5. przewidywaną przy likwidacji ceną sprzedaży netto istotnej pozostałości środka trwałego.

REKLAMA

W odróżnieniu od ustawy o rachunkowości przepisy podatkowe regulują szczegółowo zasady amortyzacji, a stawki amortyzacyjne zostały określone w załącznikach do ustaw o podatku dochodowym. Załączniki sporządzone są w formie tabeli i dla każdej grupy i rodzaju środka trwałego zawierają z góry ustaloną procentową stawkę amortyzacji.

Ponadto przepisy podatkowe w niektórych sytuacjach zezwalają na podwyższenie lub obniżenie stawki amortyzacyjnej oraz na stosowanie indywidualnych stawek amortyzacyjnych dla używanych lub ulepszonych środków trwałych po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji.

Z powyższego można wywnioskować trzy sytuacje jakie mogą zaistnieć w przedsiębiorstwie. Poniżej omówię każdą z nich.

Przypadek pierwszy: Gdy amortyzacja podatkowa równa się amortyzacji bilansowej

Jest to przypadek najbardziej powszechnych w mikro i małych przedsiębiorstwach oraz w spółkach, które oddały swoje księgi do biur rachunkowych. Powszechność stosowania tego rozwiązania spowodowana jest prostotą i taką samą ewidencją księgową zarówno pod względem bilansowych i podatkowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jedyny problem, który powstaje przy ustaleniu stawki amortyzacyjnej wynika z klasyfikacji danego środka trwałego zgodnie z załącznikiem do ustawy podatkowej. Amortyzacje księgujemy wtedy w następujący sposób.

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. PK - amortyzacja za styczeń 2012 r. 1.750 zł 40-1 07

Zobacz także: Koszty prac rozwojowych – amortyzacja albo jednorazowo do kosztów podatkowych

Przypadek drugi: Gdy amortyzacja podatkowa jest mniejsza od amortyzacji bilansowej.

REKLAMA

Jest to sytuacja gdy dany środek trwały będzie miał przewidywany okres użytkowania dłuższy niż przewiduje to ustawa podatkowa. Takie przypadki zazwyczaj można spotkać w przedsiębiorstwach produkcyjnych gdzie maszyny produkujące będą pracować na kilka zmian. Wtedy to bilansowo będą się one szybciej zużywały, co powinno mieć odzwierciedlenie w księgach przedsiębiorstwa.

Przy ujmowaniu tego rodzaju operacje należy pamiętać, że część kosztu amortyzacji w danym miesiącu nie będzie mogło znaleźć odzwierciedlenia w rachunku podatkowym. Tą część kosztu bilansowego księguje się na kontach niepodatkowych. Zaksięgowane tam koszty nie stanowią w danym momencie kosztu podatkowego, co nie znaczy że nie będą one w ogóle ujmowane w rachunku podatkowym dlatego też polecam utworzyć dodatkowe konto pozabilansowe aby ujmować na nim dodatkową różnicę związaną z kosztami amortyzacji niepodatkowej danego okresu.

Wyksięgowanie kosztu z konta pozabilansowego powinno zostać dokonane w roku kiedy dana wartość stanie się kosztem podatkowym i zostanie ujęte w rachunku podatkowym.

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1.    PK - amortyzacja za styczeń 2012 r.
a)    Amortyzacja stanowiąca KUP
b)    Amortyzacja stanowiąca NKUP
2.    PK – zapis techniczny amortyzacja NKUP za styczeń 2012r.
1.750 zł
1.000 zł
750 zł
750 zł

40-1
40-9
90
07

Zobacz także: Używane lub ulepszone środki trwałe a amortyzacja

Przypadek trzeci: Gdy amortyzacja podatkowa większa jest od amortyzacji bilansowej

Jest to przypadek gdy ustawy podatkowe przewidują większą stawkę amortyzacyjną niż przewidywany okres użytkowania danego środka trwałego ustalony przez kierownika jednostki. Powoduje to w dłuższym okresie czasu iż wartość bilansowa pokazana w sprawozdaniu spółki będzie większa niż wartość podatkowa.

Prowadzi to do sytuacji gdzie dany koszt przez przypadek może zostać podwójnie ujęty w rachunku podatkowym spółki. Aby tego uniknąć proponuje dokonywania zapisu technicznego na koncie pozabilansowym w księgach przedsiębiorstwa który to pokaże kierownikowi jednostki wartość amortyzacji jaka została ujęta w rachunku podatkowym. Zniweluje to możliwość popełnienia wyżej wymienionego błędu.

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1    PK - amortyzacja za styczeń 2012 r.
2    PK - zapis techniczny amortyzacja podatkowa za styczeń 2012r.
1.000 zł
1.750 zł
40-1
90
07

Zobacz także serwis: CIT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

REKLAMA

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

REKLAMA

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

REKLAMA