REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uprzednie porozumienia cenowe (APA) - coraz częściej stosowane przez polskich podatników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grant Thornton
Grant Thornton to jedna z wiodących organizacji audytorsko-doradczych na świecie.
Uprzednie porozumienia cenowe (APA) - coraz częściej stosowane przez polskich podatników /Fot. Fotolia
Uprzednie porozumienia cenowe (APA) - coraz częściej stosowane przez polskich podatników /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Advanced Pricing Agreements (APA), czyli uprzednie porozumienia cenowe funkcjonują w Polsce już od kilkunastu lat. Dotychczas jednak, jak podkreśla ekspert Grant Thornton były postrzegane przez podatników jako pewien luksus, dostępny dla największych podatników. Obecnie, dzięki zmianom przepisów, narzędzie jest coraz powszechniej wykorzystywane jest przez polskich podatników.

APA są umowami zawieranymi z Ministerstwem Finansów, na podstawie których podatnicy otrzymują potwierdzenie, że ceny stosowane w ramach transakcji zawieranych z jednostkami powiązanymi odpowiadają cenom rynkowym. Po wydaniu decyzji przez Ministerstwo Finansów podatnicy mają zapewnione pełne bezpieczeństwo podatkowe w obszarze cen transferowychtransakcje objęte APA nie mogą być przedmiotem kontroli przez organy podatkowe.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Jeszcze niedawno procedury APA były owiane złą sławą i nie cieszyły się raczej zbyt dużym zainteresowaniem wśród podatników – przyczyn tego stanu rzeczy należy dopatrywać się w szczególności w długotrwałych procedurach, z jakimi niegdyś wiązało się uzyskanie pozytywnej decyzji ze strony Ministerstwa Finansów. Jak wynikało ze statystyk publikowanych przez Ministerstwo, wiele procedur było zawieszanych przez podatników, a z sygnałów dochodzących z rynku wynikało, że głównym powodem były zbyt wygórowane oczekiwania organów podatkowych dotyczących poziomu marż/udziałów w zyskach, które powinny być przypisywane krajowym podmiotom.

Kolejnym, niemniej ważnym powodem małej popularności APA był zakres korzyści, jakie niosło za sobą otrzymanie pozytywnej decyzji – z dzisiejszej perspektywy za zapewnienie pełnego bezpieczeństwa podatkowego w obszarze cen transferowych należałoby uznać za kluczową wartość z zawarcia APA, niemniej jednak należy pamiętać, że mowa jest o czasach, kiedy ceny transferowe były traktowane w wielu przedsiębiorstwach po macoszemu, co wynikało z poczucia niskiego ryzyka podatkowego postrzeganego przez podatników w obszarze transakcji zawieranych w obrębie grupy kapitałowej. Powyższe okoliczności sprawiały, że liczba zawartych APA w latach poprzednich była marginalna.

APA – reaktywacja

Procedury APA zyskały nowe życie po tym, jak na początku 2018 r. do ustawy CIT został wprowadzony art. 15e, który wprowadził limity dla kosztów zakupu usług niematerialnych od podmiotów powiązanych, które można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. W ramach znowelizowanej ustawy CIT ustawodawca przewidział, że usługi objęte APA zostaną wyłączone z zakresu kosztów podlegających limitowaniu. Ponadto, nowe regulacje w zakresie cen transferowych przewidziały, że transakcje objęte decyzją Ministerstwa Finansów w zakresie APA, będą wyłączone z obowiązku opracowania dokumentacji cen transferowych.

Tym samym, znowelizowane przepisy spowodowały, że podatnicy dostrzegli dodatkowe korzyści związane z zawarciem umowy z Ministerstwem Finansów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów

Dodatkowo zapowiedziane przez Ministerstwo Finansów wprowadzenie w życie uproszczonej procedury APA (uAPA),  która docelowo ma skrócić okres wydania decyzji i zmniejszyć koszty procedury (niższe opłaty należne Ministerstwu Finansów, węższy zakres analiz rynkowych) sprawią, że w przyszłości stosowanie procedury będzie zapewne jeszcze powszechniejsze i popularniejsze. O ile jeszcze niedawno wprowadzenie przepisów o uAPA zdawało się być tylko pieśnią przyszłości, tak według zapowiedzi Ministerstwa Finansów, przepisy w powyższych obszarach mają wejść do porządku prawnego nie później niż do końca obecnego roku.

APA – okiem praktyka

Skuteczne funkcjonowanie przepisów dotyczących procedury APA jest uwarunkowane nie tylko korzyściami, z jakimi będzie wiązało się korzystanie z powyższego instrumentu, ale również ze sprawności funkcjonowania komórek Ministerstwa Finansów odpowiedzialnych za obsługę wniosków składanych przez podatników. Ministerstwo Finansów w ostatnim czasie znacząco poszerzyło kadrę specjalistów zatrudnionych w Departamencie Kluczowych Podmiotów, który jest odpowiedzialny za obsługę wniosków o APA, niemniej jednak wydaje się, że obecne zasoby kadrowe nie korespondują z zapotrzebowaniem rynku i liczbą składanych wniosków. Już dziś Ministerstwo Finansów przyznaje, że średni termin obsługi wniosków i wydania decyzji wynosi rok od złożenia wniosku (przy półrocznym terminie wydania decyzji przewidzianym przez Ordynację Podatkową), a zakładać należy, że z największym zainteresowaniem APA spotka się w przypadku wprowadzenia przepisów o uAPA.

Dalszy ciąg artykułu o uprzednich porozumieniach cenowych

Autor: Marcin Żmuda, Grant Thornton

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

REKLAMA

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

REKLAMA