REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny transferowe - uproszczona procedura uprzedniego porozumienia cenowego

Ceny transferowe - uproszczona procedura uprzedniego porozumienia cenowego /fot. Shutterstock
Ceny transferowe - uproszczona procedura uprzedniego porozumienia cenowego /fot. Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów poinformowało, że zamierza wprowadzić tzw. „uproszczoną procedurę uprzedniego porozumienia cenowego”. Prace nad tą procedurą są w toku. Przy czym wydłużony czas prac nad procedurą wynika z konieczności przeprowadzenia dodatkowych analiz, których celem jest opracowanie procedury, która będzie odpowiadała potrzebie jej wprowadzenia.

Ministerstwo Finansów w nawiązaniu do interpelacji nr 27048 z dnia 6 listopada 2018 r. w sprawie przepisów zawartych w art. 15e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”), udzieliło następujących wyjaśnień:

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z art. 15e ust. 1 ustawy o CIT, określeni podatnicy obowiązani są wyłączać z kosztów uzyskania przychodów wymienione w tym przepisie koszty usług, opłat i należności powyżej zdefiniowanego poziomu. Art. 15e ust. 15 ustawy o CIT wprowadza wyłączenie, zgodnie z którym ograniczenie, o którym mowa w ust. 1 art. 15e ustawy o CIT, nie ma zastosowania do kosztów usług, opłat i należności, o których mowa w ust. 1 art. 15 ustawy o CIT, w zakresie, w jakim decyzja w sprawie uznania prawidłowości wyboru i stosowania metody ustalania ceny transakcyjnej pomiędzy podmiotami powiązanymi (dalej: „decyzja APA”) obejmuje prawidłowość kalkulacji wynagrodzenia za te usługi, opłat i należności, w okresie, którego ta decyzja dotyczy. Przepis art. 15e ust. 15 ustawy o CIT stosuje się również do roku podatkowego, w którym wydano decyzję APA, oraz do roku podatkowego poprzedzającego ten rok podatkowy.

1. Czy Ministerstwo Finansów planuje wprowadzenie zapowiedzianej „uproszczonej procedury uprzedniego porozumienia cenowego (UPC)”? Kiedy podatnicy mogą spodziewać się informacji w tym zakresie? Podczas Forum Cen Transferowych, przedstawiciele Ministerstwa wskazali termin kwiecień/maj 2018.

Zgodnie z zapowiedziami, Ministerstwo Finansów zamierza wprowadzić tzw. „uproszczoną procedurę uprzedniego porozumienia cenowego”. Prace Ministerstwa Finansów nad tą procedurą są w toku i – zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami – gotowy projekt zostanie skierowany do konsultacji publicznych. Wydłużony czas prac nad procedurą wynika z konieczności przeprowadzenia dodatkowych analiz, których celem jest opracowanie procedury, która będzie odpowiadała potrzebie jej wprowadzenia, zabezpieczając jednocześnie interes Skarbu Państwa.

REKLAMA

2. Wielu podatników czekało na przepisy w tym zakresie, w związku z ich brakiem złożyło wnioski o wydanie decyzji w ramach standardowej procedury UPC. Czy Ministerstwo przewiduje możliwość przekształcenia złożonego w tym roku wniosku w ramach standardowej procedury UPC na procedurę uproszczoną UPC? Jeśli tak, to na jakich warunkach?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ministerstwo Finansów ma świadomość złożenia przez podatników wniosków o wydanie decyzji APA w ramach obecnie obowiązującej, standardowej procedury. W związku z powyższym regulacje dotyczące procedury uproszczonej będą przewidywały możliwość przekształcenia złożonego wniosku w ramach standardowej procedury APA na procedurę uproszczoną. Szczegółowe warunki przekształcenia procedury zostaną przedstawione w projekcie regulacji udostępnionym w ramach konsultacji publicznych.

Polecamy: CIT 2019. Komentarz

3. W związku z faktem, że nie zostały jeszcze opublikowane przepisy dotyczące przebiegu „uproszczonej procedury uprzedniego porozumienia cenowego”, wnioski nie będą złożone ,a w związku z tym również decyzje nie będą wydane w najbliższym czasie. Tak jak wskazano powyżej podatnicy przygotowują się do złożenia zeznania rocznego i nie wiedzą, jak ująć koszty usług kwalifikujących się do ograniczenia wynikającego z artykułu 15e a będących przedmiotem wniosku o zawarcie UPC (tj. takich, które są już objęte wnioskiem o zawarcie UPC w ramach standardowej procedury lub zostaną nim objęte w najbliższym czasie).

a) Czy podatnicy powinni wyłączyć je z KUP, a po otrzymaniu pozytywnej decyzji dokonać korekty zeznania rocznego? Takie podejście może doprowadzić do czasowego zawyżenia przychodów budżetowych. Znacząca część podatników będzie składać korekty deklaracji.

b) Czy też powinni je włączyć do KUP, a jedynie w przypadku negatywnej decyzji, dokonać korekty zeznania rocznego (oraz zapłacić odsetki karne)?

Jak wskazano na wstępie, zgodnie z art. 15e ust. 15 ustawy o CIT ograniczenia określone w art. 15e ust. 1 ustawy o CIT nie mają zastosowania do kosztów usług, opłat i należności, o których mowa w art. 15e ust. 1 ustawy o CIT, w zakresie, w jakim decyzja APA obejmuje prawidłowość kalkulacji wynagrodzenia za te usługi, opłat i należności, w okresie, którego ta decyzja dotyczy. W związku z powyższym, jeśli podatnik jest w trakcie zawierania APA, tj. złożył wniosek o wydanie decyzji APA, ale nie została ona jeszcze wydana, to ma on obowiązek zastosować ograniczenia w zaliczaniu do kosztów uzyskania przychodów wynikające z art. 15e ust. 1 ustawy o CIT. Natomiast po wydaniu decyzji APA podatnik może skorzystać z możliwości złożenia korekty zeznania rocznego.

Źródło: Sejm RP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

REKLAMA

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

REKLAMA

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA