REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny transferowe - uproszczona procedura uprzedniego porozumienia cenowego

Subskrybuj nas na Youtube
Ceny transferowe - uproszczona procedura uprzedniego porozumienia cenowego /fot. Shutterstock
Ceny transferowe - uproszczona procedura uprzedniego porozumienia cenowego /fot. Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów poinformowało, że zamierza wprowadzić tzw. „uproszczoną procedurę uprzedniego porozumienia cenowego”. Prace nad tą procedurą są w toku. Przy czym wydłużony czas prac nad procedurą wynika z konieczności przeprowadzenia dodatkowych analiz, których celem jest opracowanie procedury, która będzie odpowiadała potrzebie jej wprowadzenia.

Ministerstwo Finansów w nawiązaniu do interpelacji nr 27048 z dnia 6 listopada 2018 r. w sprawie przepisów zawartych w art. 15e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”), udzieliło następujących wyjaśnień:

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Zgodnie z art. 15e ust. 1 ustawy o CIT, określeni podatnicy obowiązani są wyłączać z kosztów uzyskania przychodów wymienione w tym przepisie koszty usług, opłat i należności powyżej zdefiniowanego poziomu. Art. 15e ust. 15 ustawy o CIT wprowadza wyłączenie, zgodnie z którym ograniczenie, o którym mowa w ust. 1 art. 15e ustawy o CIT, nie ma zastosowania do kosztów usług, opłat i należności, o których mowa w ust. 1 art. 15 ustawy o CIT, w zakresie, w jakim decyzja w sprawie uznania prawidłowości wyboru i stosowania metody ustalania ceny transakcyjnej pomiędzy podmiotami powiązanymi (dalej: „decyzja APA”) obejmuje prawidłowość kalkulacji wynagrodzenia za te usługi, opłat i należności, w okresie, którego ta decyzja dotyczy. Przepis art. 15e ust. 15 ustawy o CIT stosuje się również do roku podatkowego, w którym wydano decyzję APA, oraz do roku podatkowego poprzedzającego ten rok podatkowy.

1. Czy Ministerstwo Finansów planuje wprowadzenie zapowiedzianej „uproszczonej procedury uprzedniego porozumienia cenowego (UPC)”? Kiedy podatnicy mogą spodziewać się informacji w tym zakresie? Podczas Forum Cen Transferowych, przedstawiciele Ministerstwa wskazali termin kwiecień/maj 2018.

Zgodnie z zapowiedziami, Ministerstwo Finansów zamierza wprowadzić tzw. „uproszczoną procedurę uprzedniego porozumienia cenowego”. Prace Ministerstwa Finansów nad tą procedurą są w toku i – zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami – gotowy projekt zostanie skierowany do konsultacji publicznych. Wydłużony czas prac nad procedurą wynika z konieczności przeprowadzenia dodatkowych analiz, których celem jest opracowanie procedury, która będzie odpowiadała potrzebie jej wprowadzenia, zabezpieczając jednocześnie interes Skarbu Państwa.

REKLAMA

2. Wielu podatników czekało na przepisy w tym zakresie, w związku z ich brakiem złożyło wnioski o wydanie decyzji w ramach standardowej procedury UPC. Czy Ministerstwo przewiduje możliwość przekształcenia złożonego w tym roku wniosku w ramach standardowej procedury UPC na procedurę uproszczoną UPC? Jeśli tak, to na jakich warunkach?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ministerstwo Finansów ma świadomość złożenia przez podatników wniosków o wydanie decyzji APA w ramach obecnie obowiązującej, standardowej procedury. W związku z powyższym regulacje dotyczące procedury uproszczonej będą przewidywały możliwość przekształcenia złożonego wniosku w ramach standardowej procedury APA na procedurę uproszczoną. Szczegółowe warunki przekształcenia procedury zostaną przedstawione w projekcie regulacji udostępnionym w ramach konsultacji publicznych.

Polecamy: CIT 2019. Komentarz

3. W związku z faktem, że nie zostały jeszcze opublikowane przepisy dotyczące przebiegu „uproszczonej procedury uprzedniego porozumienia cenowego”, wnioski nie będą złożone ,a w związku z tym również decyzje nie będą wydane w najbliższym czasie. Tak jak wskazano powyżej podatnicy przygotowują się do złożenia zeznania rocznego i nie wiedzą, jak ująć koszty usług kwalifikujących się do ograniczenia wynikającego z artykułu 15e a będących przedmiotem wniosku o zawarcie UPC (tj. takich, które są już objęte wnioskiem o zawarcie UPC w ramach standardowej procedury lub zostaną nim objęte w najbliższym czasie).

a) Czy podatnicy powinni wyłączyć je z KUP, a po otrzymaniu pozytywnej decyzji dokonać korekty zeznania rocznego? Takie podejście może doprowadzić do czasowego zawyżenia przychodów budżetowych. Znacząca część podatników będzie składać korekty deklaracji.

b) Czy też powinni je włączyć do KUP, a jedynie w przypadku negatywnej decyzji, dokonać korekty zeznania rocznego (oraz zapłacić odsetki karne)?

Jak wskazano na wstępie, zgodnie z art. 15e ust. 15 ustawy o CIT ograniczenia określone w art. 15e ust. 1 ustawy o CIT nie mają zastosowania do kosztów usług, opłat i należności, o których mowa w art. 15e ust. 1 ustawy o CIT, w zakresie, w jakim decyzja APA obejmuje prawidłowość kalkulacji wynagrodzenia za te usługi, opłat i należności, w okresie, którego ta decyzja dotyczy. W związku z powyższym, jeśli podatnik jest w trakcie zawierania APA, tj. złożył wniosek o wydanie decyzji APA, ale nie została ona jeszcze wydana, to ma on obowiązek zastosować ograniczenia w zaliczaniu do kosztów uzyskania przychodów wynikające z art. 15e ust. 1 ustawy o CIT. Natomiast po wydaniu decyzji APA podatnik może skorzystać z możliwości złożenia korekty zeznania rocznego.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Sejm RP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA