REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w cenach transferowych od 2019 roku

Business Tax Professionals Sp. z o.o. sp. k.
Doradztwo podatkowe, przeglądy i szkolenia podatkowe, ceny transferowe
Zmiany w cenach transferowych od 2019 roku
Zmiany w cenach transferowych od 2019 roku

REKLAMA

REKLAMA

29 października 2018 r. przekazano Prezydentowi RP do podpisu ustawę o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw. Jednym z obszarów jakie zostały poddane nowelizacji jest tematyka cen transferowych. Ustawa wprowadza (od 1 stycznia 2019 r.) szereg zmian i w sposób kompleksowy reguluje kwestię dokumentowania transakcji między podmiotami powiązanymi.

Najważniejsze zmiany znajdujące się w ustawie to m.in.:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

1) Zmiana limitów do sporządzania dokumentacji podatkowej

Zgodnie z aktualnymi  przepisami, obowiązek sporządzania dokumentacji cen transferowych ustalany jest dwustopniowo. Do sporządzenia dokumentacji zobligowani są podatnicy, których przychody lub koszty przekroczyły w poprzedzającym roku podatkowym równowartość 2.000.000 euro, a podstawowy próg transakcji wynosi 50.000 euro i zwiększa się w zależności od przychodów spółki.

Nowe regulacje przewidują podniesienie progów dokumentacyjnych, po przekroczeniu których powstaje obowiązek sporządzenia dokumentacji cen transferowych. Dodatkowo zmianie ulegnie sam mechanizm określania progów, opierający się wyłącznie na kryterium wartości transakcji kontrolowanej. Limity dla poszczególnych transakcji będą wynosić:

  • 10.000.000 PLN (netto)  – dla transakcji zakupu/sprzedaży rzeczowych aktywów obrotowych (np. surowców), środków trwałych, pozyskania/udzielenia finansowania dłużnego, poręczenia lub gwarancji,
  • 2.000.000 PLN (netto) – dla transakcji zakupu/sprzedaży usług, wartości niematerialnych i prawnych, korzystania/udostępnienia środków trwałych (w tym najem, dzierżawa, leasing), wartości niematerialnych i prawnych (w tym licencje), przypisania dochodu do zakładu zagranicznego oraz innych transakcji.

Podwyższenie progów, co do zasady, ma na celu zmniejszenie obowiązków dokumentacyjnych, niemniej jednak należy zauważyć, że może wiązać się z powstaniem obowiązku sporządzenia dokumentacji dla podatników, którzy obecnie takiego obowiązku nie mają, np. ze względu na osiąganie przychodów i kosztów poniżej 2.000.000 euro.

REKLAMA

Zwiększeniu ulegną także progi transakcji realizowanych z podmiotami mającymi miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową – do  kwoty 100.000 PLN.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Komplet podatki 2019

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

2) Uszczegółowienie przepisów dotyczących wartości transakcji 

Obecnie obowiązujące przepisy nie wskazują wprost czy w celu ustalenia wartości transakcji  przyjmować należy wartość wyrażoną w kwotach netto czy brutto, co w praktyce budzi wiele  wątpliwości. Podatnicy skłaniają się ku uwzględnianiu kwoty netto, natomiast zdaniem organów podatkowych wartość transakcji powinna być ustalana w kwocie brutto.

Nowe regulacje rozwiewają powyższe wątpliwości doprecyzowując, iż wartość transakcji określa się bez uwzględnienia podatku od towarów i usług. Przyjęcie wartości netto uzasadnione jest neutralnością VAT na gruncie podatków dochodowych.  

Dodatkowo ustawa wskazuje, iż wartość transakcji kontrolowanej odpowiada:

  • wartości kapitału – w przypadku pożyczki i kredytu,
  • wartości nominalnej – w przypadku emisji obligacji,
  • wartości gwarancyjnej – w przypadku poręczenia lub gwarancji,
  • wartości przypisanych przychodów lub kosztów – w przypadku przypisania dochodu (straty) do zakładu zagranicznego,
  • wartości właściwej dla danej transakcji kontrolowanej – w przypadku pozostałych transakcji.

Warto ponadto zaznaczyć, że wartość transakcji wyrażona jest w złotych polskich, a nie jak obecnie w euro.

3) Nowe zwolnienia dokumentacyjne

Ustawa przewiduje zwolnienie z obowiązku dokumentacyjnego transakcji zawieranych przez krajowe podmioty powiązane. Zwolnienie to będzie miało zastosowanie do podatników, którzy spełniają łącznie wskazane przesłanki:

  • wykazują w danym roku podatkowym dochód  (nie ponieśli straty podatkowej),
  • nie korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego dla dochodów uzyskanych
    z działalności:
  1. prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej,
  2. określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie o wspieraniu nowych inwestycji.

Podkreślić należy, iż aby skorzystać z omawianego zwolnienia, każdy z uczestników transakcji musi spełnić wskazane wyżej wymogi.

Zniesienie obowiązku tworzenia dokumentacji podatkowych dla transakcji pomiędzy podmiotami krajowymi, nastąpiło niewątpliwie w związku z licznymi postulatami zgłaszanymi w ramach konsultacji społecznych. Podatnicy wskazywali, iż sporządzanie dokumentacji dla transakcji krajowych jest bezzasadne, bowiem celem przepisów o cenach transferowych jest przeciwdziałanie transferowi dochodów pomiędzy różnymi jurysdykcjami podatkowymi.

Dzięki wprowadzonemu wyłączeniu wielu przedsiębiorców, którzy w swoich strukturach nie mają zagranicznych spółek powiązanych, nie będzie musiało przygotowywać dokumentacji cen transferowych. 

Prócz wskazanego wyżej zwolnienia, ustawa wprowadza dodatkowe zwolnienia dokumentacyjne obejmujące transakcje kontrolowane, które w całości nie stanowią przychodu lub kosztów uzyskania przychodów, jak również transakcje kontrolowane, których cena ustalona została w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych.

4) Zakres obowiązków dokumentacyjnych w local file

Zgodnie z nowymi przepisami obligatoryjnym elementem dokumentacji lokalnej jest analiza cen transferowych (w formie analizy porównawczej albo analizy wykazującej zgodność warunków). Obecnie sporządzenie analizy danych porównawczych uzależnione jest od kwoty przychodów lub kosztów. Podatnicy o przychodach lub kosztach do 10 mln euro zobowiązani są jedynie do sporządzenia dokumentacji lokalnej, dopiero po przekroczeniu tej kwoty muszą w dokumentacji uwzględnić analizę porównawczą.

5) Informacja o cenach transferowych

Obowiązek składania przez podatników uproszczonych sprawozdań CIT/TP lub PIT/TP zostanie zastąpiony informacją o cenach transferowych sporządzaną w formie elektronicznej. Sporządzona informacja będzie wnikliwie opisywać transakcje dokonywane pomiędzy podmiotami powiązanymi. Ustawa określa bowiem szczegółowo obligatoryjne elementy, które mają zostać zawarte w nowym sprawozdaniu.

W ustawie doprecyzowano, iż w przypadku spółek niemających osobowości prawnej podmiotem obowiązanym do przekazania informacji o cenach transferowych jest wyznaczony wspólnik. Rozwiewa to obecne wątpliwości w tym zakresie – obowiązujące przepisy nie wskazują wprost kto jest zobligowany do złożenia sprawozdania za spółki osobowe.

6) Przedłużenie terminu na przygotowanie dokumentacji

Wydłużeniu ulegną terminy na złożenie:

  • oświadczenia o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych,
  • informacji o cenach transferowych,

z 3 do 9 miesięcy po zakończeniu roku podatkowego. Ponadto termin przygotowania grupowej dokumentacji cen transferowych został wydłużony do 12 miesięcy po zakończeniu roku podatkowego.

7) Uproszczone zasady rozliczeń

W ustawie zaplanowano wprowadzenie uproszczonych rozwiązań dla transakcji  dotyczących pożyczek i usług o niskiej wartości dodanej. Rozwiązania te, poprzez ustawowe określenie akceptowalnego poziomu narzutu/bazy stopy procentowej oraz łącznego spełnienia warunków danej transakcji umożliwiają uznanie ceny za rynkową bez konieczności sporządzania analizy porównawczej. Wprowadzenie uproszczonych rozwiązań ma zatem zapewnić podatnikowi ochronę przed zakwestionowaniem ceny przez organ podatkowy
i jednocześnie ograniczyć jego obowiązki dokumentacyjne.

Rekomendowane oprocentowanie pożyczek będzie ogłaszane w drodze obwieszczenia wydawanego nie rzadziej niż raz na rok, a w przypadku usług o niskiej wartości dodanej rekomendowane jest stosowanie narzutu na kosztach wynoszącego nie więcej niż 5%.


8) Metody weryfikacji cen transferowych

Nowe regulacje przewidują zastosowanie przez organy podatkowe innej metody weryfikacji ceny transferowej, która będzie mogła mieć zastosowanie w przypadku, gdy żadna
z dotychczasowych pięciu metod wskazanych w ustawie nie będzie możliwa do zastosowania. Proponowane rozwiązanie umożliwi zastosowanie m.in. techniki wyceny  do określenia bądź weryfikacji poziomu przychodów lub kosztów związanych z daną transakcją kontrolowaną. Działanie to ma umożliwić organom podatkowym efektywniejszą kontrolę zgodności warunków  pomiędzy podmiotami powiązanymi z warunkami rynkowymi.

9) Dokumentacja master file

Modyfikacji ulegną również obecne regulacje w zakresie sporządzania grupowej dokumentacji cen transferowych. Zgodnie z nowymi przepisami do przygotowania  dokumentacji master file zobowiązani będą wyłącznie podatnicy obowiązani do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych należący do grupy kapitałowej:

  • dla której sporządzane jest skonsolidowane sprawozdanie finansowe,
  • której skonsolidowane przychody przekroczyły w poprzednim roku obrotowym kwotę 200.000.000 PLN lub jej równowartość w innej walucie.

Nowe przepisy wprowadzają dodatkowo możliwość realizacji obowiązku posiadania grupowej dokumentacji poprzez wykorzystanie w tym celu dokumentacji przygotowanej bezpośrednio przez inny podmiot należący do grupy. Oznacza to, że podatnicy którzy otrzymają dokumentację od innego podmiotu nie będą zobligowani do sporządzenia jej we własnym zakresie.

Ustawa przewiduje możliwość sporządzenia dokumentacji master file również w języku angielskim. Przedłożenie dokumentacji w języku polskim, będzie konieczne jedynie
w przypadku zgłoszenia żądania przez organ podatkowy, w terminie 30 dni od dnia doręczenia żądania.

10) Ujednolicenie pojęć i definicji

Dotychczasowe regulacje w zakresie cen transferowych zostaną wykreślone, a znowelizowane przepisy umieszczone będą w jednym nowym rozdziale. Dodatkowo w celu ograniczenia występujących obecnie sporów interpretacyjnych, ustawa wprowadza kilka kluczowych definicji legalnych. Zdefiniowane zostanie np. pojęcie transakcji kontrolowanej, która ma na celu zastąpić obecnie używane pojęcia „transakcje oraz inne zdarzenia jednego rodzaju”. Dodatkowo ustawa doprecyzowuje pojęcia dotyczące powiązań.

Wejście w życie nowych przepisów przewidziane jest na 1 stycznia 2019 r. Zgodnie z przepisami przejściowymi w celu sporządzenia dokumentacji podatkowej do transakcji za 2018 r., podatnicy mogą zastosować bardziej dla siebie dogodną formę rozliczenia, tj. zastosować przepisy dotychczasowe lub przepisy znowelizowane.  Jedynym warunkiem jest to, że po wyborze określonych przepisów, muszą być one zastosowane do wszystkich transakcji kontrolowanych, tzn. nie można części dokumentacji sporządzić według starych przepisów, a części według nowych.

Etap legislacyjny:

29 października 2018 Ustawę przekazano Prezydentowi do podpisu

Autor:

Aleksandra Jaworska

Młodszy konsultant ds. podatków

Business Tax Professionals sp. z o.o. sp.k

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA