REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uproszczone uprzednie porozumienia cenowe (APA)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Uproszczone uprzednie porozumienia cenowe (APA) /fot. Shutterstock
Uproszczone uprzednie porozumienia cenowe (APA) /fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów, w celu uproszczenia procedury występowania o uprzednie porozumienie cenowe (APA), zamierza zmniejszyć wymogi dokumentacyjne w stosunku do wybranych rodzajów transakcji. Istostną zaletą uproszczonego APA ma być zakres informacji wymaganych we wniosku o wydanie uproszczonego APA, który będzie ograniczony i dostosowany do specyfiki transakcji.

Resort finansów pracuje nad projektem ustawy o rozstrzyganiu sporów dotyczących podwójnego opodatkowania oraz zawieraniu uprzednich porozumień cenowych. Wstępna wersja ustawy została opublikowana 22 marca 2019 r. Projektowane przepisy przewidują m.in. zapewnienie przejrzystości i dostępności procedur, uporządkowanie procedur dotyczących podwójnego opodatkowania, wprowadzenie nowego mechanizmu rozwiązywania sporów w zakresie unikania podwójnego opodatkowania, przeniesienie do projektowanej ustawy regulacji dotyczącej uprzednich porozumień cenowych (APA) oraz wprowadzenie zmian i ujednolicenie terminologii. Dodatkowo projekt przewiduje długo wyczekiwane przez przedsiębiorców przepisy dotyczące uproszczonej procedury zawierania jednostronnych uprzednich porozumień cenowych. Projektowane przepisy wejdą w życie 1 lipca 2019 r. Nowe regulacje mają sprawić, że procedura ta będzie bardziej dostępna dla podatników, ale czy w rzeczywistości tak się stanie?

REKLAMA

Autopromocja

Uprzednie porozumienia cenowe (APA)

APA jest pewnego rodzaju „umową” zawieraną pomiędzy podatnikiem a Ministerstwem Finansów, na podstawie której podatnik otrzymuje potwierdzenie, że ceny stosowane w ramach transakcji zawieranych z jednostkami powiązanymi odpowiadają cenom rynkowym. Podatnik zyskuje zatem pewność, że stosowane ceny nie ulegną zmianom w przyszłości np. na skutek kontroli podatkowej. W chwili obecnej procedura uzyskiwania APA jest bardzo skomplikowana, kosztowna i czasochłonna. Dodatkowo wymagane jest przedstawienie dużej liczby dokumentów oraz nieustanna komunikacja z urzędem. Nie dziwi zatem, że wielu podatników decyduje się na wsparcie profesjonalnych doradców podatkowych.

Otrzymanie decyzji APA (także uproszczonej) wyłącza stosowanie ograniczenia wynikającego z art. 15e ustawy o CIT – limitowanie kosztów w podatku dochodowym. Dodatkowo APA potwierdza prawidłowość wyboru i stosowania metody kalkulacji ceny transferowej. Zatem APA daje podatnikom, zwłaszcza tym, którzy w dużym stopniu współpracują z podmiotami powiązanymi, duże korzyści podatkowe.

Zalety uproszczonego APA

W celu uproszczenia procedury występowania o uprzednie porozumienie cenowe Ministerstwo Finansów chce zmniejszyć wymogi dokumentacyjne w stosunku do wybranych rodzajów transakcji. Dużą zaletą uproszczonego APA ma być zakres informacji wymaganych we wniosku o wydanie uproszczonego APA, który będzie ograniczony i co do zasady dostosowany do specyfiki transakcji. Ułatwieniem będzie umożliwienie składania oświadczeń zamiast przedstawiania dużej liczby dokumentów, tak jak to jest obecnie z APA.

Kolejną cechą uproszczonego APA jest charakterystyczny okres ważności, który nie może być dłuższy niż 3 lata podatkowe, z możliwością jego odnawiania na kolejne okresy, każdorazowo nie dłuższe niż 3 lata podatkowe. Oczywiście, jeżeli elementy uproszczonego porozumienia cenowego nie uległy istotnej zmianie. Co do zasady uproszczone APA daje podatnikom ochronę na okres praktycznie 6 lat. Po tym czasie zakłada się konieczność złożenia nowego wniosku, co jest uzasadnione także zmieniającymi się uregulowaniami biznesowymi i otoczeniem gospodarczym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dużym ułatwieniem jest skrócenie okresu, w jakim fiskus powinien wydać APA. Postępowanie w sprawie uproszczonej APA ma trwać maksymalnie 3 miesiące. Dotychczas postępowanie nierzadko trwało dłużej niż 6 miesięcy, co w dynamicznie rozwijającym się biznesie stanowiło bardzo długi okres.

Zgodnie z treścią projektu w przeciwieństwie do uprzednich porozumień cenowych, na możliwość złożenia wniosku o zawarcie uproszczonego APA nie będą miały wpływu toczące się postępowania podatkowe, kontrole podatkowe, kontrole celno-skarbowe i postępowania przed sądem administracyjnym.

Zgodnie z projektowanymi przepisami toczące się obecnie postępowania o wydanie APA będą mogły zostać na wniosek zmienione w tryb uproszczony.

Wady uproszczonego APA

Jedną z głównych wad jest ograniczenie katalogu transakcji, dla których będzie można ubiegać się o uproszczone APA, do zdarzeń, które cechują się ograniczonym poziomem ryzyka zmniejszenia dochodu podatkowego. Możliwość wystąpienia o uproszczone APA będzie dotyczyła jedynie zakupu usług o niskiej wartości dodanej oraz opłat za korzystanie lub prawo do korzystania ze znaku towarowego lub wiedzy (informacji) związanej ze zdobytym doświadczeniem, nadającej się do wykorzystania w działalności przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej (know-how). Regulacja ta jest mało korzystna, ponieważ, decydując się na APA, podatnicy chcą często potwierdzać sposób ustanowienia ceny w trudniejszych transakcjach niż usługi o niskiej wartości dodanej.

Polecamy: CIT 2019. Komentarz

Uproszczone APA nie będą wydawane dla transakcji zakończonych przed dniem złożenia wniosku oraz w przypadku, gdy określony udział dochodów wnioskodawcy w przychodach nie zostanie utrzymany w kolejnych latach. Niedotrzymanie tego warunku spowoduje, że uproszczone APA nie obowiązuje. Wprowadzenie tego wymogu ma na celu ograniczenie możliwości występowania o uproszczone APA przez podmioty, które ponoszą stratę lub wykazują niewielki udział dochodów w przychodach.

Podsumowanie

Pomimo pewnych wad procedurę uproszczonego APA należy uznać za korzystną dla podatników. Niemniej są to nowe regulacje i dopiero praktyka pokaże, jak będą one funkcjonowały w przyszłości. Wydaje się jednak, że w dalszym ciągu potrzebna będzie asysta i wsparcie doradców podatkowych. Zewnętrzny doradca powinien być zaangażowany przede wszystkim na etapie decyzji, czy w przypadku określonej transakcji wystąpić o wydanie uproszczonego APA. Następnie asysta zewnętrznego doradcy pozwoli na przygotowanie w odpowiedni sposób wniosku i dokumentacji, przez co podatnik uniknie nieporozumień w komunikacji z urzędem oraz ograniczy pracę administracyjną.

Kancelaria Prawna Skarbiec

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie wszystkim podatnikom VAT obowiązkowego KSeF i faktur ustrukturyzowanych to nie jest deregulacja gospodarki

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

REKLAMA

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA