REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny transferowe - uproszczone zasady rozliczeń (safe harbour)

Ceny transferowe - uproszczone zasady rozliczeń /fot. Fotolia
Ceny transferowe - uproszczone zasady rozliczeń /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany od 1 stycznia 2019 r. ustawodawca wprowadził uproszczenia w zasadach rozliczeń cen transferowych (tzw. safe harbour). Wprowadzenie instytucji safe harbour należy odczytywać jako pozytywną zmianę, zmniejszającą obciążenia dokumentacyjne związane z przygotowaniem analiz danych porównawczych.

Nowelizacja przepisów w zakresie cen transferowych, które weszły w życie 1 stycznia 2019 r. zakłada między innymi wprowadzenie uproszczonych zasad rozliczeń (ang. safe harbour). W tym zakresie polskie regulacje zostały dostosowane do regulacji opublikowanych 10 lipca 2017 r. przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Safe harbours objęły usługi o niskiej wartości dodanej wymienione w Załączniku nr 6 do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz Załączniku nr 4 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a także transakcje pożyczkowe między podmiotami powiązanymi.

Autopromocja

Zastosowanie przewidzianych w ustawie zasad rozliczeń dla usług o niskiej wartości dodanej lub pożyczek skutkuje uznaniem przez krajową administrację podatkową ceny lub elementu ceny za rynkową. Zapewnia to ochronę przed zakwestionowaniem ceny przez organ podatkowy oraz przyznaje podatnikom prawo do zwolnienia z obowiązków dokumentacyjnych w zakresie tej transakcji. Dotychczas przepisy podatkowe ani inne akty prawne regulujące tematykę cen transferowych nie zawierały definicji legalnej usług o niskiej wartości dodanej. W związku z wprowadzeniem do polskiego systemu podatkowego definicji safe harbour doprecyzowano ich znaczenie w art. 11f ust. 2 ustawy o CIT oraz art. 23r ustawy o PIT. Zgodnie z powyższymi artykułami, „przez usługi o niskiej wartości dodanej rozumie się usługi, które:

- zostały wymienione w załączniku nr (6 dla CIT lub 4 dla PIT) lub są usługami o podobnym charakterze;

- mają charakter usług wspomagających działalność gospodarczą usługobiorcy;

- nie stanowią głównego przedmiotu działalności grupy podmiotów powiązanych;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- nie są świadczone przez usługodawcę na rzecz podmiotów niepowiązanych;

- nie są przedmiotem dalszej odprzedaży przez usługobiorcę, z wyłączeniem odsprzedaży usług nabytych we własnym imieniu, ale na rzecz innego podmiotu powiązanego (refakturowanie).”

Przepisy wprowadzone w znowelizowanych ustawach podatkowych pełnią funkcję gwarancyjną ze względu na zapewnienie odstąpienia od oszacowania narzutu przez organy podatkowe w transakcjach, które spełnią określone ustawowo przesłanki.

Jednocześnie na mocy art. 11o ust. 3 ustawy o CIT i art. 23zd ust. 3 ustawy o PIT, w sytuacji gdy podatnik spełnia warunki przewidziane w art. 11f ust. o CIT i art. 23z ustawy o PIT, przysługuje mu zwolnienie z obowiązku dołączenia do dokumentacji cen transferowych za dany rok analizy porównawczej dotyczącej transakcji związanej z usługami o niskiej wartości dodanej. Analiza ta ma na celu bowiem uzasadnienie stosowanego w transakcjach między podmiotami powiązanymi narzutu zysku, który powinien być zgodny z warunkami rynkowymi.

Za rynkowy poziom narzutu zysku w transakcjach o niskiej wartości dodanej uznano:

- nie więcej niż 5% kosztów – w przypadku nabycia usług,

- nie mniej niż 5% kosztów – w przypadku świadczenia usług.

Warunkiem zastosowania określonego w ustawie pięcioprocentowego narzutu wiąże się jednak z precyzyjnym wskazaniem przez podatnika zarówno rodzaju, jak i wysokości kosztów, które zostały uwzględnione w kalkulacji ceny, a także właściwe uzasadnienie wyboru kluczy alokacji dla podmiotów, które korzystają z danych usług. Jak wskazuje uzasadnienie do Projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, niewystarczające będzie wskazanie np. jedynie ogólnych kategorii kosztów (np. koszty operacyjne, koszty wynagrodzeń) bez dodatkowej specyfikacji i informacji o związku tych kosztów z przedmiotowymi usługami.

Zakresem uproszczonych zasad rozliczeń zostały objęte także pożyczki wewnątrzgrupowe. Regulacja zawarta w art. 11g ustawy o CIT oraz odpowiednio 23t ustawy o PIT zawiera jednak szereg warunków, które należy spełnić łącznie:

- suma wszystkich zobowiązań z tytułu pożyczek pozyskanych od podmiotów powiązanych nie przekracza 20 mln PLN (lub suma należności, gdy podatnik udziela finansowania);

- pozyskaniu albo udzieleniu finansowania nie towarzyszą dodatkowe opłaty, inne niż odsetki;

- pożyczka została udzielona na okres nie dłuższy niż 5 lat;

- pożyczkodawca nie jest podmiotem mającym miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową;

- oprocentowanie pożyczki wyrażone jest jako stopa bazowa + marża.

Jednym z warunków skorzystania z mechanizmu safe harbour w odniesieniu do pożyczek jest ustalenie poziomu oprocentowania pożyczki w oparciu o rodzaj bazowej stopy procentowej i marżę, określone w obwieszczeniu Ministra Finansów aktualnym na dzień zawarcia umowy. Przedmiotowe obwieszczenie będzie wydawane nie rzadziej niż raz w roku – w zależności od zmiany warunków ekonomicznych. Uproszczenie zwarte w tym przepisie ma bowiem charakter opt-in, tzn. podmiot powiązany może z niego skorzystać, ale nie jest do tego zobowiązany.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów

Zgodnie z obwieszczeniem MF opublikowanym w dniu 31 grudnia 2018 r., od 1 stycznia 2019 roku, rodzaj bazowej stopy procentowej dla przedmiotowych transakcji:

- w złotych – stanowi WIBOR 3M;

- w dolarach amerykańskich - stanowi LIBOR USD 3M;

- w euro – stanowi EURIBOR 3M;

- we frankach szwajcarskich – stanowi LIBOR CHF 3M;

- funt brytyjski – stanowi LIBOR GBP trzymiesięczny.

To samo obwieszczenie określiło także poziom rynkowej marży, ustalonej w wysokości 2%. Jeśli wartość bazowej stopy procentowej, określonej w obwieszczeniu, przyjmuje wartość mniejszą od zera – marża stanowi sumę wartość bezwzględnej bazowej stopy procentowej, powiększonej o 2 proc. Podatnicy, którzy nie zdecydują się na zastosowanie mechanizmu safe harbour będą w dalszym ciągu do sporządzania dokumentacji lokalnej zawierającej analizę porównawczą, a organy podatkowe będą mogły badać zgodność warunków pożyczki z warunkami rynkowymi.

Podsumowanie

Wprowadzenie instytucji safe harbours należy odczytywać jako pozytywną zmianę, zmniejszającą obciążenia dokumentacyjne związane z przygotowaniem analiz danych porównawczych. Przepisy te w pewnych aspektach mogą budzić jednak wątpliwości. Jedną z nich jest traktowanie na równi w zakresie usług o niskiej wartości dodanej metody koszt plus z metodą metody marży transakcyjnej netto, które różnią się od siebie konstrukcją bazy kosztowej.

Źródło: Accreo

Autopromocja
Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.

REKLAMA

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Będzie nowelizacja Ordynacji podatkowej. Ministerstwo pracuje nad projektem. Podatnicy zyskają.

    Oprocentowanie nadpłaty, powstałej w wyniku orzeczenia TSUE będzie przysługiwać za cały okres, aż do jej zwrotu. Podobnie będzie z nadpłatami powstałymi wskutek wyroków TK.

    Stawki VAT 2024 - zmiany w stawkach obniżonych od 1 kwietnia

    Stawki VAT od 1 kwietnia 2024 roku ulegną zmianie. Pojawi się nowa lista towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 8 proc. Stawka obniżona obejmie m.in. usługi kosmetyczne, manicure i pedicure.

    Fundacja rodzinna - podatkowe konsekwencje zbycia udziałów

    Otaczające nas środowisko prawno-ekonomiczne dynamiczne oddziałuje na wszystkich, dlatego wśród pojawiających się pytań coraz częstszymi są te odnoszące się do fundacji rodzinnej, która zapewnia kuszące preferencje podatkowe.

    Składka zdrowotna 2024. Min. Leszczyna: będą zmiany ale powrót do zasad sprzed Polskiego Ładu zbyt kosztowny

    Jeszcze w bieżącym tygodniu minister zdrowia razem z ministrem finansów przedstawią premierowi Tuskowi propozycje zmian w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców. Taką informację przekazała 18 marca 2024 r. minister zdrowia Izabela Leszczyna.

    Zmiany w akcyzie od 2025 roku - opodatkowanie saszetek nikotynowych

    Ministerstwo Finansów chce zmienić od 2025 roku przepisy ustawy o podatku akcyzowym w zakresie saszetek nikotynowych. W komunikacie z 18 marca 2024 r. MF przedstawiło propozycje zmian. Resort zaprasza zainteresowanych tymi zmianami na spotkanie w celu uzgodnienia treści tej nowelizacji.

    "Nie stać nas na cztery dni pracy". Jednak skrócenie czasu pracy może ograniczyć zwolnienia

    "Skrócenie czasu pracy, np. do czterech dni w tygodniu nie zostanie zrównoważone przez wzrost zatrudnienia. Produkcja krajowa zmniejszy się, a wraz z nią zmniejszą się dochody ludności" – mówi Jeremi Mordasewicz, doradca zarządu Konfederacji Lewiatan.

    Wymiana walut w firmie. Jak to robić z korzyścią dla biznesu?

    Wymiana walut? Pierwsze skojarzenia to zagraniczne wakacje czy kredyt we frankach. Patrząc jednak na oficjalne statystyki wymiany handlowej to firmy operują dziś w wielu walutach. Tym bardziej, że coraz więcej firm prowadzi ekspansję zagraniczną, wychodząc na nowe rynki.

    Zmiany w rachunkowości od 2025 roku. Oprócz JPK KR (księgi rachunkowe) będzie JPK ST (środki trwałe)

    Od 1 stycznia 2025 roku podatnicy objęci podatkiem CIT (osoby prawne) będą mieli obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych w formie elektronicznej i wysyłania ich w tej formie do urzędu skarbowego (tzw. JPK CIT). Aktualnie Ministerstwo Finansów konsultuje struktury logiczne pliku JPK_KR_PD oraz pliku  JPK_ST, a także przygotowuje zmianę projektu rozporządzenia wykonawczego w sprawie dodatkowych danych dołączanych do przekazywanych ksiąg.

    Inflacja 2024. Skokowy wzrost w kwietniu poza górną granicę celu inflacyjnego. Prognoza eksperta

    W marcu 2024 r. inflacja będzie najniższa w całym roku. A już w kwietniu nastąpi skokowy wzrost inflacji, która znajdzie się poza górną granicą celu. Taką prognozę przedstawił ekspert Konfederacji Lewiatan, Mariusz Zielonka. 

    Obligacje skarbowe 2024. Drastyczna obniżka oprocentowania od marca i kwietnia

    Inflacja w Polsce obniża się tak szybko, że jeszcze rok temu wydawało się to niemal nieprawdopodobne. Większość osób to cieszy, ale nie wszystkich. Hamująca inflacja to informacja, która może rozsierdzić osoby posiadające w portfelu detaliczne obligacje skarbowe. W skrajnym przypadku kwietniowa aktualizacja oprocentowania może doprowadzić do spadku stawki z prawie 20% do niewiele ponad 4%. 

    REKLAMA