REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny transferowe a COVID-19 - co dalej z APA?

Enodo Advisors
Doradztwo podatkowe dla efektywnego i bezpiecznego biznesu
Ceny transferowe a COVID-19 - co dalej z APA?
Ceny transferowe a COVID-19 - co dalej z APA?

REKLAMA

REKLAMA

Ceny transferowe a COVID-19 - APA. Kolejnym istotnym tematem, z jakim muszą zmierzyć się polscy podatnicy, to kwestia aktualności uprzednich porozumień cenowych (APA) w czasach pandemii COVID-19. Przedstawiamy główne wnioski dotyczące tego tematu wynikające z prac Forum Cen Transferowych, działającego przy Ministerstwie Finansów.

W poprzednim artykule przedstawiliśmy Rekomendacje FCT w zakresie alokacji strat oraz kosztów nadzwyczajnych, a także traktowania wsparcia antykryzysowego. Tym razem przyjrzymy się zagadnieniu uprzednich porozumień cenowych (APA).

REKLAMA

Autopromocja

Wpływ pandemii COVID-19 na APA

Rekomendacje FCT podkreślają, że wydane do tej pory APA pozostają ważne w czasie pandemii COVID-19. To oznacza, że pomimo oczywistych zmian warunków, jakie zaszły na danym rynku (pozytywnych lub negatywnych), wydane przed i w trakcie pandemii COVID-19 APA pozostają wiążące, zarówno dla podatników, jak i dla władz skarbowych.

Autorzy Rekomendacji FCT już w pierwszym akapicie rozdziału dotyczącego APA podkreślają, że to po stronie podatnika leży sprawdzenie czy pandemia COVID-19 ma/miała wpływ na transakcje objęte APA i na warunki jego obowiązywania. Podatnikom zaleca się, aby udokumentowali skutki pandemii COVID-19 na transakcje objęte APA, a kolejnym krokiem powinien być kontakt z KAS w celu określenia, czy doszło do zmian ekonomicznych i biznesowych, które mogłyby doprowadzić do naruszenia istotnych warunków wydanych decyzji APA. W przypadku naruszenia wspomnianych warunków, konieczne będzie ocenienie rozmiaru naruszenia warunków APA przez podatnika i KAS oraz określenie przez Szefa KAS, czy daną decyzję APA należy zachować w niezmienionym kształcie, czy może należy ją zmienić lub uchylić.

Co ważne, w Rekomendacjach FCT zaleca się elastyczne podejście obu stron APA, czyli podatników i władz podatkowych, do ustalenia czy dana APA powinna zostać uaktualniona, czy nie. Ma to oznaczać rozważenie dostępnych opcji, które mogą pomóc w utrzymaniu wydanych już APA w mocy.

Założenia krytyczne APA

Założenia krytyczne stanowią istotny elementy APA. W Rekomendacjach FCT podkreśla się, że warunki krytyczne, których zachowanie lub niezachowanie skutkuje tym, czy decyzja APA będzie obowiązywać, czy nie, należy ustalać możliwie precyzyjnie, ale z zachowaniem szczególnej ostrożności dla okresów objętych pandemią COVID-19 i lat ponoszenia skutków tej pandemii. Powyższe podejście będzie stanowiło szansę dla polskich podatników na wywiązanie się z zapisów zawartych w uprzednim porozumieniu cenowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Propozycje zmian legislacyjnych dotyczących APA

Autorzy Rekomendacji FCT wspominają również o ewentualnym wprowadzeniu nowych rozwiązań prawnych w zakresie APA. Pierwszą propozycją jest wprowadzenie możliwości objęcia APA okresów wcześniejszych niż rok, w którym podatnik wystąpił z wnioskiem APA. Drugą propozycją jest wprowadzenie przepisów, które pozwolą na przekształcanie złożonych wniosków APA z jednostronnych na dwu – lub wielostronne i odwrotnie. Wprowadzenie powyższych propozycji do porządku prawnego miałoby spowodować zwiększenie zakresu stosowania APA w Polsce.

Ogólne zapisy czy konkretne wsparcie?

Stworzenie Rekomendacji FCT w zakresie wpływu pandemii COVID-19 na ceny transferowe dla polskich podatników jest świetną inicjatywą, ale dokument ten stanowi jedynie drogowskaz. Należy zauważyć, że cały dokument Rekomendacji FCT jest spójny z Wytycznymi OECD w sprawie COVID-19, jednak jest to dokument nieformalny, który stanowi jedynie – jak wskazuje nazwa – rekomendacje dla polskich podatników i organów podatkowych. Co ciekawe, podczas ostatniego FCT Ministerstwo Finansów zapowiedziało, że planuje przygotować własny dokument, będący „wytycznymi” dla polskich podatników w zakresie cen transferowych za lata objęte pandemią COVID-19, który będzie bazował właśnie na rekomendacjach FCT.

Rekomendacje FCT poruszają wiele aspektów stosowania cen transferowych w okresie pandemii COVID-19 i dają podatnikom pewne wskazówki, jak powinni postąpić z zawartymi już APA, na które wpływ miała pandemia COVID-19. Dokument FCT porusza kwestie APA, ale również wiele innych istotnych aspektów związanych z cenami transferowymi. Trudno zatem oczekiwać, aby wskazówki te były bardzo precyzyjne i uwzględniały każdy indywidualny przypadek podatnika.

To przecież najważniejsza cecha każdej decyzji APA, do której obie strony muszą podejść właśnie bardzo indywidualnie!

Marta Pabjańska, Senior Analyst w Enodo Advisors

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA