REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny transferowe a COVID-19 - co dalej z APA?

Enodo Advisors
Doradztwo podatkowe dla efektywnego i bezpiecznego biznesu
Ceny transferowe a COVID-19 - co dalej z APA?
Ceny transferowe a COVID-19 - co dalej z APA?

REKLAMA

REKLAMA

Ceny transferowe a COVID-19 - APA. Kolejnym istotnym tematem, z jakim muszą zmierzyć się polscy podatnicy, to kwestia aktualności uprzednich porozumień cenowych (APA) w czasach pandemii COVID-19. Przedstawiamy główne wnioski dotyczące tego tematu wynikające z prac Forum Cen Transferowych, działającego przy Ministerstwie Finansów.

W poprzednim artykule przedstawiliśmy Rekomendacje FCT w zakresie alokacji strat oraz kosztów nadzwyczajnych, a także traktowania wsparcia antykryzysowego. Tym razem przyjrzymy się zagadnieniu uprzednich porozumień cenowych (APA).

REKLAMA

Autopromocja

Wpływ pandemii COVID-19 na APA

Rekomendacje FCT podkreślają, że wydane do tej pory APA pozostają ważne w czasie pandemii COVID-19. To oznacza, że pomimo oczywistych zmian warunków, jakie zaszły na danym rynku (pozytywnych lub negatywnych), wydane przed i w trakcie pandemii COVID-19 APA pozostają wiążące, zarówno dla podatników, jak i dla władz skarbowych.

Autorzy Rekomendacji FCT już w pierwszym akapicie rozdziału dotyczącego APA podkreślają, że to po stronie podatnika leży sprawdzenie czy pandemia COVID-19 ma/miała wpływ na transakcje objęte APA i na warunki jego obowiązywania. Podatnikom zaleca się, aby udokumentowali skutki pandemii COVID-19 na transakcje objęte APA, a kolejnym krokiem powinien być kontakt z KAS w celu określenia, czy doszło do zmian ekonomicznych i biznesowych, które mogłyby doprowadzić do naruszenia istotnych warunków wydanych decyzji APA. W przypadku naruszenia wspomnianych warunków, konieczne będzie ocenienie rozmiaru naruszenia warunków APA przez podatnika i KAS oraz określenie przez Szefa KAS, czy daną decyzję APA należy zachować w niezmienionym kształcie, czy może należy ją zmienić lub uchylić.

Co ważne, w Rekomendacjach FCT zaleca się elastyczne podejście obu stron APA, czyli podatników i władz podatkowych, do ustalenia czy dana APA powinna zostać uaktualniona, czy nie. Ma to oznaczać rozważenie dostępnych opcji, które mogą pomóc w utrzymaniu wydanych już APA w mocy.

Założenia krytyczne APA

Założenia krytyczne stanowią istotny elementy APA. W Rekomendacjach FCT podkreśla się, że warunki krytyczne, których zachowanie lub niezachowanie skutkuje tym, czy decyzja APA będzie obowiązywać, czy nie, należy ustalać możliwie precyzyjnie, ale z zachowaniem szczególnej ostrożności dla okresów objętych pandemią COVID-19 i lat ponoszenia skutków tej pandemii. Powyższe podejście będzie stanowiło szansę dla polskich podatników na wywiązanie się z zapisów zawartych w uprzednim porozumieniu cenowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Propozycje zmian legislacyjnych dotyczących APA

Autorzy Rekomendacji FCT wspominają również o ewentualnym wprowadzeniu nowych rozwiązań prawnych w zakresie APA. Pierwszą propozycją jest wprowadzenie możliwości objęcia APA okresów wcześniejszych niż rok, w którym podatnik wystąpił z wnioskiem APA. Drugą propozycją jest wprowadzenie przepisów, które pozwolą na przekształcanie złożonych wniosków APA z jednostronnych na dwu – lub wielostronne i odwrotnie. Wprowadzenie powyższych propozycji do porządku prawnego miałoby spowodować zwiększenie zakresu stosowania APA w Polsce.

Ogólne zapisy czy konkretne wsparcie?

Stworzenie Rekomendacji FCT w zakresie wpływu pandemii COVID-19 na ceny transferowe dla polskich podatników jest świetną inicjatywą, ale dokument ten stanowi jedynie drogowskaz. Należy zauważyć, że cały dokument Rekomendacji FCT jest spójny z Wytycznymi OECD w sprawie COVID-19, jednak jest to dokument nieformalny, który stanowi jedynie – jak wskazuje nazwa – rekomendacje dla polskich podatników i organów podatkowych. Co ciekawe, podczas ostatniego FCT Ministerstwo Finansów zapowiedziało, że planuje przygotować własny dokument, będący „wytycznymi” dla polskich podatników w zakresie cen transferowych za lata objęte pandemią COVID-19, który będzie bazował właśnie na rekomendacjach FCT.

Rekomendacje FCT poruszają wiele aspektów stosowania cen transferowych w okresie pandemii COVID-19 i dają podatnikom pewne wskazówki, jak powinni postąpić z zawartymi już APA, na które wpływ miała pandemia COVID-19. Dokument FCT porusza kwestie APA, ale również wiele innych istotnych aspektów związanych z cenami transferowymi. Trudno zatem oczekiwać, aby wskazówki te były bardzo precyzyjne i uwzględniały każdy indywidualny przypadek podatnika.

To przecież najważniejsza cecha każdej decyzji APA, do której obie strony muszą podejść właśnie bardzo indywidualnie!

Marta Pabjańska, Senior Analyst w Enodo Advisors

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zwrotu wydatków poniesionych na zakup kas rejestrujących dla przedsiębiorców na terenach objętych powodzią. Limity są dwa, co z pewnością jest nowością

Pojawił się projekt o w sprawie odliczania lub zwrotu wydatków poniesionych na zakup kas rejestrujących dla przedsiębiorców na terenach objętych powodzią. Limity są dwa, co z pewnością jest "nowością" - pisze na platformie X doradca podatkowy Piotr Juszczyk.

Dochody ze sprzedaży środków trwałych i WNiP nie będą podstawą do obliczenia składki zdrowotnej. To koniec zmian w składce zdrowotnej w 2025 roku?

Dochody ze sprzedaży środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nie będą uwzględniane w wyliczeniu wysokości składki zdrowotnej dla osób rozliczających się na zasadach ogólnych przy zastosowaniu skali podatkowej, dla osób rozliczających się w formie podatku liniowego oraz ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Takie zmiany przewiduje przygotowywany w Ministerstwie Zdrowia projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Jak przygotować się do JPK_KR_PD? Cyfryzacja rozliczania podatku dochodowego opłaci się wszystkim?

Podatki dochodowe stanowią istotną część dochodów budżetu państwa. W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy 2024 roku - jak podało Ministerstwo Finansów - do budżetu państwa wpłynęło z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) 58,75 miliarda złotych, a z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) 41,7 miliarda złotych. Od 2025 roku pierwsze firmy staną przed nowymi wyzwaniami związanymi z wprowadzeniem JPK_KR_PD. Choć nowe regulacje nakładają na firmy dodatkowe obowiązki, eksperci wskazują, że cyfryzacja systemu podatkowego może przynieść liczne korzyści, zarówno przedsiębiorcom, jak również dla skarbu państwa poprzez uszczelnienie systemu rozliczeniowego. 

Nowa (trzecia) wersja przepisów o podatku od nieruchomości. Wątpliwości dotyczące choćby transformatorów dalej pozostają

Podatek od nieruchomości przechodzi kolejne modyfikacje. Właśnie opublikowano trzecią wersję projektu ustawy, która ma na celu jego usprawnienie. Chociaż wprowadzone zmiany nie są rewolucyjne, to i tym razem podatnicy i doradcy podatkowi muszą zmierzyć się z nowymi wyzwaniami.

REKLAMA

Naruszenia prawa w Ministerstwie Finansów można zgłaszać nawet anonimowo. Minister określił procedurę przyjmowania i rozpatrywania zgłoszeń

Od 25 września 2024 r. obowiązuje zarządzenie Ministra Finansów z 18 września 2024 r. w sprawie procedury dokonywania zgłoszeń wewnętrznych naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Ministerstwie Finansów. Celem tej procedury jest realizacja obowiązku wynikającego z ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów. Ta nowa procedura rozszerza zakres przedmiotowy zgłoszeń oraz wprowadza możliwość anonimowego informowania o nieprawidłowościach. 

Prof. Modzelewski: firma doradcza faktycznie rządzi polityką podatkową w Polsce. Wieloletni faktyczny wakat na ulicy Świętokrzyskiej

Od prawie piętnastu lat resort finansów korzysta z usług doradczych (chyba nie za darmo) co najmniej jednej „międzynarodowej” czyli anglosaskiej firmy doradczej, która faktycznie rządzi polityką podatkową – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Zdaniem Profesora Modzelewskiego, to jeden z objawów "faktycznego wakatu" na stanowisku ministra finansów.

Cudzoziemcy od 2025 r. tylko na etacie. Krytyka projektu ustawy, który wprowadza ograniczenia w zatrudnianiu

Najnowsza wersja ustawy o warunkach zatrudniania cudzoziemców w Polsce wywołuje obawy przedsiębiorców. Projekt ogranicza możliwość pracy na podstawie umów cywilnoprawnych, co może negatywnie wpłynąć na rynek pracy. Konfederacja Lewiatan ostrzega przed konsekwencjami tych zmian.

Koniec blokady amerykańskich portów. Eksport do USA - duża szansa dla polskich firm

Strajk amerykańskich dokerów a sprawa polska – czy można rozpatrywać w tym świetle kwestię ubiegłotygodniowej blokady amerykańskich portów? Odbiorcy z USA generują w tym roku rekordowo dużo nowych zamówień dla polskich eksporterów, na szczęście krótki czas blokady amerykańskich portów nie powinien wpłynąć na ich sprzedaż - ocenia Allianz Trade.

REKLAMA

Hołownia: Musimy dowieźć sprawiedliwą składkę zdrowotną

Musimy dowieźć sprawiedliwą składkę zdrowotną, tej sprawy nie odpuścimy - deklarował marszałek Sejmu Szymon Hołownia. Mówił też o kredycie zero procent, rozliczeniach i zatrudnianiu w państwowych spółkach.

Nakaz ujawniania informacji o uzgodnieniach podatkowych narusza prawo do prywatności klienta. Wyrok TSUE

Przepis nakazujący pośrednikom ujawnianie organom informacji o transgranicznych uzgodnieniach podatkowych narusza szeroko rozumiane prawo do poszanowania prywatności klienta. W celu ochrony tajemnicy zawodowej z tego obowiązku zwolnić się może prawnik, jednak warunkiem jest poinformowanie o tym innego pośrednika. Wyrokiem z 29 lipca 2024 r. TSUE potwierdził, że obowiązek nie dotyczy sytuacji gdy inny pośrednik nie jest klientem prawnika. W Polsce nakaz nie może obejmować adwokatów i radców prawnych (sprawa C 623/22, Belgian Association of Tax Lawyers i in., przeciwko Premier minister).

REKLAMA