REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny transferowe a COVID-19: alokacja strat i kosztów nadzwyczajnych, wsparcie antykryzysowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Enodo Advisors
Doradztwo podatkowe dla efektywnego i bezpiecznego biznesu
Ceny transferowe a COVID-19: alokacja strat i kosztów nadzwyczajnych, wsparcie antykryzysowe
Ceny transferowe a COVID-19: alokacja strat i kosztów nadzwyczajnych, wsparcie antykryzysowe

REKLAMA

REKLAMA

Ceny transferowe a COVID-19. W kolejnym artykule w cyklu poświęconego Rekomendacjom FCT, przedstawiamy wnioski dotyczące straty i alokacji nadzwyczajnych kosztów, a także traktowania wsparcia kryzysowego.

Straty i alokacja nadzwyczajnych kosztów

W związku z pandemią COVID-19 oraz z jej następstwami w postaci m.in. ograniczeń w prowadzeniu działalności gospodarczej, czy ograniczonym dostępem do surowców, wiele podmiotów poniosło stratę lub dodatkowe wydatki. O ile w przypadku podmiotów niepowiązanych w temacie ponoszenia kosztów należy brać pod uwagę wiele czynników, to dla podatników działających w grupie istnieje dodatkowa kwestia: czy z perspektywy cen transferowych, powinny je ponosić oraz w jakim stopniu.

REKLAMA

Zgodnie z Rekomendacjami FCT, podmioty powiązane każdorazowo powinny przeprowadzać analizę, czy nadzwyczajne koszty oraz straty związane z pandemią COVID-19 należy alokować pomiędzy strony transakcji. Głównym kryterium oceny, czy alokacja jest poprawnym rozwiązaniem, powinien być podział ryzyka pomiędzy stronami, a także faktyczne zachowania stron. W przypadku każdego z obszarów, które poruszają polskie Rekomendacje FCT, podkreślona jest istotność poprawnie przeprowadzonej analizy wykonywanych funkcji, angażowanych aktywów oraz ponoszonych ryzyk (analiza FAR).

Koszty związane z COVID-19 – czyli jakie?

Co do zasady, podatnicy przed zakwalifikowaniem kosztów do tych związanych z pandemią COVID-19 powinni ustalić, czy powstałyby one, jeżeli pandemia Covid-19 nie miałaby miejsca. Rekomendacje FCT wskazują, jak należy identyfikować przykładowe koszty, które można uznać za nadzwyczajne związane z pandemią COVID-19. Jednocześnie podmioty powiązane powinny poddać szczególnej analizie wydatki ponoszone w dłuższym horyzoncie czasowym. Przykładowo, jeżeli przedsiębiorstwo, które wprowadziło prace zdalną, a w związku z czym poniosło koszty dostosowania infrastruktury, postanawia utrzymać w dłuższej perspektywie możliwość takiej formy pracy, to wydatki takie nie powinny być zaliczone do kosztów nadzwyczajnych z tytułu pandemii COVID-19.

Jeżeli koszty można jednoznacznie zakwalifikować jako nadzwyczajne, kolejnym pytaniem na jakie muszą odpowiedzieć sobie podmioty działające w grupie jest to, czy powinny być one alokowane na pozostałe spółki z grupy. Zgodnie z treścią dokumentu, w tym przypadku, ich podział pomiędzy strony transakcji powinien mieć miejsce gdy m.in.

  • przeniesienie kosztu na druga stronę transakcji jest spójne z analizą FAR, a w szczególności z ponoszonymi ryzkami,
  • koszty zostały poniesione przez jeden podmiot z grupy na rzecz innych podmiotów, zwłaszcza w przypadku, gdy ponosił je w celu uzyskania korzyści i lub zwolnienia z ponoszenia kosztów przez inne podmioty z grupy,
  • hipotetycznie, jeżeli podmioty niepowiązane zgodziłyby się na alokację kosztów.

Problematyczne straty

Podmioty gospodarcze nie tylko ponosiły dodatkowe koszty w związku z COVID-19, ale wielu przypadkach również straty, które mogły wynikać przykładowo z zawieszenia działalności w związku z obostrzeniami wprowadzonymi przez wprowadzone obostrzenia. Co do zasady, straty powinien ponosić ten podmiot, który reprezentuje bardziej rozbudowany profil funkcjonalny i zostały mu przypisane ryzyka, których materializacja może skutkować ponoszeniem straty. Niemniej jednak, problematyczną kwestią pozostaje ponoszenie strat przez podmioty o tzw. „ograniczonym ryzyku”. Przykładowo są to prości dystrybutorzy oraz producenci kontraktowi, którzy powinni mieć zapewniony niski ale stabilny poziom zysku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z treścią Rekomendacji FCT, negatywny wpływ COVID-19 (w krótkim horyzoncie czasowym) może być również alokowany na podmioty o ograniczonym ryzyku. To na podatniku ciąży jednak obowiązek wykazania, że warunki transakcji (pomimo wykazania strat przez taki podmiot), były ustalone na warunkach rynkowych. Zważywszy na brak możliwości pozyskania na bieżąco danych dotyczących pandemii COVID-19 oraz na obowiązek stosowania cen rynkowych ex ante, udowodnienie przez podatnika, że niepowiązane podmioty o takim samym profilu w obliczu pandemii COVID-19 poniosłyby stratę, jest utrudnione.

Zgodnie z treścią Rekomendacji FCT odrębnie należy wykazać, jaki poziom kosztów podmiot o ograniczonym ryzyku może ponosić. Alokacja negatywnych skutków pandemii COVID-19 musi być spójna z historycznym rozkładem ryzyk, przykładowo producent kontraktowy nie może ponosić ryzyka kredytowego, jeżeli dotychczas go nie ponosił.

Czas na renegocjacje…

Skutki pandemii COVID-19 spowodowały, że wiele relacji handlowych uległo zmianie, również w przypadku podmiotów powiązanych. Zgodnie z treścią polskich Rekomendacji FCT, podmioty działające w grupie powinny rozważyć renegocjację umów, w przypadku, gdy rozpoznają straty finansowe na transakcji spowodowane epidemią. Jednocześnie strony mają obowiązek wykazać, że działania dotyczące renegocjacji umów byłby przeprowadzone pomiędzy niepowiązanymi kontrahentami. Treść dokumentu zaznacza, że zmiana warunków handlowych w grupie powinna być uzasadniona dążeniem do eliminacji strat lub zapewnieniem zysków w dłuższej perspektywie, dlatego kluczowa jest analiza opcji realistycznie dostępnych dla stron transakcji.

Jak traktować wsparcie antykryzysowe?

Podmioty działające w grupie, tak jak podmioty niepowiązane, po spełnieniu odpowiednich warunków mogą skorzystać ze wsparcia, oferowanego przez rząd w celu ograniczenia wpływu pandemii COVID-19 na działalność gospodarczą. Wykorzystanie przez podmioty powiązane wsparcia antykryzysowego może wpływać na transakcje wewnątrzgrupowe w następujący sposób:

  • bezpośrednio lub pośrednio na warunki transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi (w tym na cenę),
  • na otoczenie ekonomiczne transakcji oraz na zyskowność w transakcjach porównywalnych.

W związku z powyższym, zgodnie z Rekomendacjami FCT, powinni uwzględnić ewentualny wpływ wsparcia antykryzysowego na transakcję, jeżeli otrzymane wsparcie jest istotne z perspektywy transakcji i ma z nią związek, a także gdy zostało udzielone jako dopłata do wynagrodzeń, gwarancja kredytowa lub krótkoterminowe wsparcie płynności. Jeżeli taki wpływ zostanie zidentyfikowany, podatnicy powinni określić oraz wycenić korzyści wynikające z otrzymanej pomocy, a także, podział tych korzyści pomiędzy podmioty powiązane. Jeżeli dany podmiot identyfikuje wpływ na transakcję, powinien ocenić również czy jest możliwe dokonanie korekt o pozyskaną pomoc. Wyłączenie korzyści wynikających z otrzymanego wsparcia, nie zawsze jest możliwe. Zgodnie z przyjętymi przez FCT Rekomendacjami FCT, jeżeli w praktyce wynik otrzymany na transakcji, znajduje się w przedziale rynkowym otrzymanym w wyniku poprawnie przeprowadzonej analizy porównawczej, należy uznać, że transakcja została przeprowadzona na warunkach rynkowych.

Powyżej wskazane rozwiązanie stanowi pewnego rodzaju ułatwienie dla podatników. Niemniej jednak nie mają oni pewności, że przyjęcie takiego podejścia byłoby spójne z tym, jakie mogą przyjąć organy podatkowe. Niestety, Rekomendacje FCT nie mogą tego zagwarantować.

Jak powinni postąpić podatnicy, jeżeli możliwe jest zidentyfikowanie wpływu na transakcję, a uzyskany wynik nie znajduje się w przedziale rynkowym otrzymanym w wyniku poprawnie przeprowadzonej analizy porównawczej? W takim przypadku, zgodnie z Rekomendacjami FCT, należy ocenić, czy wsparcie antykryzysowe zostało odpowiednio zaalokowane i w związku z czym nie jest przyczyną kształtowania się wyników osiąganych na transakcji poza przedziałem. Zgodnie z treścią dokumentu, podatnik może dokonać takiego oszacowania m.in. poprzez analizę jaki jest wzrost przychodów/spadek kosztów wynikający z tego wsparcia w porównaniu do zmiany tych pozycji u podmiotów porównywalnych oraz jak trwały jest ten efekt.

Podsumowanie

Jak wskazano w poprzednim artykule, polskie Rekomendacje FCT czerpią z Wytycznych OECD dotyczących również wpływu pandemii COVID-19 na ceny („Guidance on the transfer pricing implications of the Covid-19 pandemic”), niemniej jednak nie są ich bezpośrednim odwzorowaniem, ponieważ przystosują ich zapisy do polskich realiów dotyczących funkcjonowania podmiotów powiązanych.

Rekomendacje FCT służą jako wsparcie dla podatników w przypadku zagadnień związanych z wypływem pandemii COVID-19 na podmioty działające w grupach. Pozytywnie należy ocenić fakt, że są one spójne z wytycznym przedstawionymi przez OECD. W przypadku międzynarodowych grup kapitałowych, umożliwi to zaimplementowanie analogicznych rozwiązań w kilku krajach. Należy mieć na uwadze, że Rekomendacje FCT nie mają charakteru wiążącego dla organów podatkowych. Dlatego też polscy podatnicy musza liczyć się z tym, że przyjęte podejście może zostać zakwestionowane w przypadku kontroli. Niemniej jednak, zważywszy na fakt, że Ministerstwo Finansów pozytywnie opiniuje Rekomendacje FCT, podatnicy mogą mieć nadzieje, że jego zapisy będą również respektowane przez organy podatkowe.

Angelika Szambara, Associate w Enodo Advisors

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami. Ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 roku. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Gruszczyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA