REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Licencja otrzymana nieodpłatnie – jak rozliczyć koszty podatkowe jej wdrożenia

Anna Kiereś
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Licencja otrzymana nieodpłatnie – jak rozliczyć koszty podatkowe jej wdrożenia
Licencja otrzymana nieodpłatnie – jak rozliczyć koszty podatkowe jej wdrożenia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podmiot z grupy kapitałowej udostępnił przedsiębiorcy program rachunkowy (udzielono mu licencji). Za udzielone prawo do korzystania z systemu nie ustalono wynagrodzenia. Przedsiębiorca poniósł wyłącznie koszty wdrożenia programu księgowego (dostosowanie programu do potrzeb przedsiębiorcy). Powstaje wątpliwość, jak w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym, należy rozliczyć koszty wdrożenia systemu księgowego.

Licencja nadająca się do gospodarczego wykorzystania, o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok oraz wykorzystywana przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością, dla celów podatkowych stanowi wartość niematerialną i prawną.

REKLAMA

Autopromocja

Zatem najpóźniej w miesiącu oddania do używania winna być wprowadzona do ewidencji środków trwałych i amortyzowana.

Konieczne jest również ustalenie wartości początkowej programu rachunkowego. W opisanym stanie faktycznym, program rachunkowy przedsiębiorca nabył nieodpłatnie (bez wynagrodzenia), ponieważ pokrył wyłącznie koszty wdrożenia systemu komputerowego.

W dacie otrzymania licencji, u przedsiębiorcy powstanie przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia (art.  art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT). Jednocześnie wartość początkową programu stanowi wartość rynkowa licencji z dnia jej nabycia, chyba że umowa o nieodpłatne przekazanie określiła tę wartość w niższej wysokości (art. 16g ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT).

Regulacje ustawy o CIT nie pozostawiają wątpliwości, jak podatnik winien ustalić wartość początkową licencji nabytej nieodpłatnie. Literalnie z przepisów wynika, że wartość początkową, wartości niematerialnej i prawnej sanowi wartość rynkowa programu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ale pojawia się wątpliwość, czy poniesione koszty wdrożenia podwyższają wartość początkową programu komputerowego, a w konsekwencji należy je rozliczać w formie dokonywanych odpisów amortyzacyjnych.

Polecamy: serwis Koszty

REKLAMA

Wymaga podkreślenia, że ustawodawca wyłącznie w przypadku odpłatnego lub częściowo odpłatnego nabycia wartości niematerialnej i prawnej, za jej wartość początkową uznaje cenę nabycia, czyli kwotę należną zbywcy powiększono w szczególności o koszty instalacji, uruchomienia systemów komputerowych.

Z przepisów nie wynika, aby analogiczne zasady przedsiębiorca mógł stosować, dla nieodpłatnie otrzymanych licencji. Wartość początkową nabytych nieodpłatnie licencji mogą podwyższyć wyłącznie koszty montażu (art. 16g ust. 6 ustawy o CIT).

Niemniej koszty wdrożenia programu komputerowego co do zasady nie mogą być utożsamiane z montażem. Odmienny jest cel jak i charakter prac związanych z montażem i odpowiednio wdrożeniem systemu.

Montaż według Słownika Języka Polskiego PWN to „składanie maszyn, aparatów, urządzeń itp. z gotowych części” albo „zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych”.

Wdrożenie to przystosowanie systemu księgowego do pracy w danej jednostce, wprowadzenie specyficznych ustawień.

W związku z tym, dla rozliczenia kosztów wdrożenia systemu księgowego, nie znajdzie zastosowania przytoczona regulacja art. 16g ust. 6, jeśli nie są to koszty montażu. W konsekwencji kosztów tych nie można odnieść na wartość początkową wartości niematerialnej i prawnej. . 

Należy dodać, że kosztów wdrożenia nie są kosztami ulepszenia systemu księgowego. Ustawodawca zastrzegł, że ulepszeniu mogą podlegać wyłącznie środki trwałe. Analogicznej konstrukcji nie przewidziano dla wartości niematerialnych i prawnych.

Powstaje zatem wątpliwość, jak przedsiębiorca winien rozliczyć koszty wdrożenia nieodpłatnie otrzymanej licencji. W tym przypadku wydaje się być uzasadnione, zaliczyć je do bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów, z uwzględnieniem ogólnych zasad potrącania kosztów.

Należy mieć na uwadze, że system księgowy będzie wykorzystywany w ramach działalności podatnika, będzie pozostawać w związku z prowadzoną działalnością, a zatem wydatki poniesione na ten cel zasadne jest zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów (zastrzegając, że nie zostały one ujęte w katalogu kosztów wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów).

Podobne stanowisko w kwestii kosztów wdrożenia zaprezentował, w nieco starszej ale z punktu widzenia przepisów ustawy o CIT nadal aktualnej interpretacji, Pomorski Urząd Skarbowy (pismo z dnia 20 marca 2006r., sygn. DP/PD/423-0180/05/AK). Czytamy w niej, że „W ocenie tut. organu podatkowego koszty wdrożenia programów komputerowych nie mogą być utożsamiane z montażem. Zatem w przypadku nieodpłatnego nabycia licencji na użytkowanie programów komputerowych, koszty wdrożenia nie zwiększają wartości początkowej licencji odpowiadającej jej cenie rynkowej. W przypadku nieodpłatnego nabycia licencji wydatki na dostosowanie wdrażanego programu komputerowego do potrzeb Spółki, winny być przez Podatnika oceniane i kwalifikowane na zasadach ogólnych” interpretacja indywidualna Pomorskiego Urzędu Skarbowego z dnia 20 marca 2006 r.

Dlatego też uzasadnione jest by koszty wdrożenia licencji, w tym przypadku - zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów.

Polecamy: serwis VAT

Anna Kiereś, ekspert podatkowy, Kierownik Zespołu ds. SSE ECDDP SP. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

Składka zdrowotna 2025: Projekt kompromisowy, zamiast projektu MF

Jeżeli w najbliższym czasie nie będzie ostatecznego projektu Ministerstwa Finansów i Ministerstwa Zdrowia dotyczącego składki zdrowotnej, to PSL ma przygotowany kompromisowy projekt. W Sejmie mógłby liczyć na głosy ponad 400 posłów. Takiego zdania jest wicepremier, prezes PSL Władysław Kosiniak-Kamysz.

Wynajem mieszkania a VAT. Czy czynsz ze spółdzielni wlicza się do podstawy opodatkowania?

Wiele osób wynajmuje swoje mieszkania, także spółdzielcze. Powstaje w tym przypadku pytanie, czy czynsze ze spółdzielni należy wliczać do podstawy opodatkowania VAT z tytułu najmu nieruchomości. 

REKLAMA

Mały ZUS Plus przegrywa w sądzie. To jest bardzo ważny wyrok dla przedsiębiorców

Mały ZUS Plus - jak długo powinna trwać przerwa, po upływie której przedsiębiorca może ponownie skorzystać z niższych składek? Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim wydał pierwszy wyrok w tej sprawie, który jest korzystny dla przedsiębiorców.

Czy przygotowania do KSeF poszły na marne? Co dalej z wdrożeniami w firmach?

Firmy, które przygotowały się na pierwotny termin wejścia w życie obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur, poniosły już związane z tym koszty. Pojawiają się więc pytania, czy powinny zaplanować w budżetach nowe wydatki, aby dostosować procesy i systemy do kolejnych zmian w KSeF. Czy dotychczasowe wdrożenia poszły na marne?

REKLAMA