REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy leasingodawca może zaliczyć do kosztów wydatki na ubezpieczenie AC

Subskrybuj nas na Youtube
Czy leasingodawca może zaliczyć do kosztów wydatki na ubezpieczenie AC leasingowanego samochodu osobowego o wartości powyżej 20 000 euro
Czy leasingodawca może zaliczyć do kosztów wydatki na ubezpieczenie AC leasingowanego samochodu osobowego o wartości powyżej 20 000 euro
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Leasingodawcy nie mogą zaliczyć do kosztów pełnej kwoty wydatków na ubezpieczenie AC samochodu osobowego o wartości powyżej 20 000 euro. Leasingodawców obowiązują bowiem takie same ograniczenia jak innych podatników będących właścicielami samochodów osobowych.

Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji, której fragment przedstawiamy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności świadczy usługi leasingu samochodów oraz zarządzania flotą samochodową na rzecz swoich klientów. Umowy zawierane przez Spółkę spełniają wymogi określone w art. 17b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. spełniają warunki do uznania ich za umowy leasingu operacyjnego. Wartość niektórych samochodów osobowych przekracza równowartość 20 000 euro. Wnioskodawca zawiera umowy ubezpieczenia oraz opłaca do ubezpieczyciela składkę ubezpieczeniową, na którą składają się obowiązkowe ubezpieczenie (OC) oraz dobrowolne ubezpieczenie (AC). Klienci zobowiązani są do zwrotu kosztów ubezpieczenia OC i AC poniesionych przez Spółkę. Wnioskodawca obciąża klientów na podstawie odrębnej faktury kosztami ubezpieczenia OC i AC.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa podatkowego, należy stwierdzić, że Spółka nie postępuje prawidłowo, zaliczając do kosztów uzyskania przychodów pełną kwotę wydatków na ubezpieczenia AC samochodów osobowych oddanych w leasing bez stosowania ograniczenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w przypadku samochodów, których wartość przekracza równowartość 20 000 euro.

Jakie są skutki w VAT przekazania samochodu wykupionego z leasingu na cele prywatne

REKLAMA

Ograniczenie wynikające z treści przepisu art. 16 ust. 1 pkt 49 ustawy ma zastosowanie do leasingodawcy (Wnioskodawcy), który działając jako ubezpieczający zawiera umowy ubezpieczenia pojazdów i opłaca do ubezpieczyciela pojazdów składkę ubezpieczeniową, na którą składa się również dobrowolne ubezpieczenie autocasco (AC). Natomiast Klient (leasingobiorca) w istocie nie opłaca składek ubezpieczeniowych, tylko jest zobowiązany do zwrotu – refakturowanych na niego – kosztów ubezpieczenia OC i AC wcześniej poniesionych przez leasingodawcę (Spółkę).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W świetle treści art. 16 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych chybiona jest w ocenie tutejszego organu teza Spółki, że nie ma zastosowania do podmiotów prowadzących działalność leasingową, osiągających w związku z tym przychody z tytułu oddania tych pojazdów do odpłatnego korzystania na podstawie umów leasingu, gdyż w takim przypadku pojazdy te stanowią narzędzie służące bezpośrednio do generowania przychodów podatkowych, oraz że ograniczenie skierowane jest do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, w przypadku której samochody osobowe pełnią funkcję pomocniczą. Art. 16 ust. 1 pkt 49 nie zawiera takiego ograniczenia. Przepis ten należy rozumieć tak, że skorzystanie z prawa do zaliczenia wydatków na ubezpieczenie samochodu osobowego do kosztów uzyskania przychodów uzależnione jest od ustalenia, jaka część składki ubezpieczeniowej dotyczy wartości samochodu nieprzekraczającej równowartości 20 000 euro. Pozostałej części składki takiej nie można traktować jako wydatku stanowiącego koszt uzyskania przychodu. Innymi słowy, do kosztów uzyskania przychodów zalicza się każdorazowo tylko tę część składki na ubezpieczenie, która dotyczy wartości samochodu do wysokości wskazanej wyżej kwoty. Jeżeli zatem Wnioskodawca ponosi wydatki na ubezpieczenie samochodu osobowego, których wysokość uzależniona jest od wartości pojazdu, a ta przekracza 20 000 euro, to niezależnie od tego czy przedmiotem jego działalności jest leasing pojazdów czy też inna działalność, winien przy uznaniu takich wydatków za koszt uzyskania przychodu uwzględnić ograniczenie wynikające z cytowanego wyżej przepisu.

Polecamy: Poradnik Gazety Prawnej - Środki trwałe wycena, amortyzacja i likwidacja

Zatem Wnioskodawca będący podmiotem zawodowo trudniącym się działalnością leasingową samochodów osobowych jest zobowiązany do stosowania ograniczeń w zaliczaniu wydatków na ubezpieczenie samochodu o wartości powyżej 20 000 euro do kosztów uzyskania przychodu. (...)

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 26 lutego 2016 r., sygn. IPPB6/4510-459/15-2/AZ

Od redakcji:

Przywołana interpretacja dotyczy leasingodawcy, który świadczył usługi leasingu operacyjnego samochodów. To leasigodawca jako właściciel pojazdu ubezpieczał go. Tym samym, jeżeli wartość samochodu osobowego przekracza 20 000 euro, wydatki związane z jego ubezpieczeniem AC podlegają limitowaniu w kosztach podatkowych leasingodawcy. Limitowanie zaliczenia do kosztów podatkowych składki dotyczy bowiem każdego samochodu osobowego wykorzystywanego w działalności gospodarczej, także takiego, który jest w leasingu. Leasingodawcę będą dotyczyły także ograniczenia w amortyzacji samochodu osobowego o wartości powyżej 20 000 euro (zob. art. 16 ust. 1 pkt 10 updop). Ograniczenia te nie dotyczą leasingobiorcy. Po stronie leasingobiorcy kosztem podatkowym są pełne opłaty czynszu (rat) z tytułu leasingu, i to bez względu na ich wysokość, pod warunkiem że spełniają one kryteria uznania ich za koszt podatkowy. Ustawodawca nie wyłączył bowiem z kosztów opłat za leasingowany samochód osobowy o wartości powyżej 20 000 euro.

Sprzedaż samochodu wykupionego po zakończeniu umowy leasingu a PIT

Sławomir Biliński

prawnik, redaktor „MONITORA księgowego”

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA