REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na co zwrócić uwagę przed podpisaniem umowy leasingu

Na co zwrócić uwagę przed podpisaniem umowy leasingu
Na co zwrócić uwagę przed podpisaniem umowy leasingu
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zawarcie przez przedsiębiorcę umowy leasingu skutkuje koniecznością przestrzegania określonych warunków. W związku z tym, przed podjęciem decyzji o finansowaniu środka trwałego leasingiem, warto szczegółowo zapoznać się z zapisami umowy.

Przed podpisaniem umowy leasingu warto zapoznać się z warunkami finansowymi transakcji, czyli wysokością comiesięcznych rat, pierwszą wpłatą, oprocentowaniem, itp. Równie ważne są postanowienia umowy oraz stosowane standardowo przez firmy leasingowe ogólne warunki umowy leasingu (w skrócie OWUL), które należy uważnie przeczytać przed podpisaniem umowy. Warto poprosić przedstawiciela firmy leasingowej, żeby opowiedział o tym co się dzieje jeśli przedmiot posiada wadę, czy i wg jakich zasad raty leasingu ulegają zmianie, kiedy umowa może być rozwiązana i jakie są tego konsekwencje, czy i za co umowa przewiduje kary. Kalkulacja finansowa umowy jest bardzo ważna, ale w zapisach umowy czy OWUL powinna znajdować się informacja, jakie będą faktyczne koszty.

REKLAMA

Autopromocja

Z OWUL dowiemy się również, czego możemy się spodziewać w przypadku opóźnień w wydaniu przedmiotu przez dostawcę, zmiany stóp procentowych czy zdarzeń losowych, tj. wypadek komunikacyjny. Dokument powinien zawierać informacje o wysokości ewentualnych kar umownych, konsekwencjach opóźnień w regulowaniu płatności, warunkach wcześniejszego rozwiązania umowy i jej rozliczenia. Równie istotnym czynnikiem są zasady postępowania leasingodawcy w trudnych sytuacjach. Korzystne umowy dają prawa i obowiązki obu stronom, np. przy wyznaczaniu czasu rozliczenia czy zwrotu nadpłaty, który powinien być jasno określony dla firmy leasingowej.

Jakie korzyści wynikają z zawarcia umowy leasingu

- Oczywistym jest, że klient zwraca uwagę na koszt usługi leasingowej. Ale umowa leasingu trwa kilka lat (zazwyczaj 2 do 5 lat) i klient chce wiedzieć, jakie będą w tym czasie reguły współpracy z firmą leasingową. Klienci doceniają i nagradzają lojalnością rzetelność i jakość współpracy, w tym również precyzję i partnerskie ułożenie postanowień umowy. To właśnie z umowy i OWUL powinny wynikać wszystkie obciążenia, których leasingobiorcy mogą spodziewać się w czasie umowy - zwraca uwagę Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający w BZ WBK Leasing. - W przypadku wszelkich wątpliwości dotyczących umowy leasingu, można skonsultować jej zapisy z zaufaną osobą – najlepiej prawnikiem lub ekonomistą. Warto również poprosić przedstawiciela firmy leasingowej o podanie konkretnego liczbowego przykładu rozliczenia umowy, najlepiej na bazie otrzymanej od firmy propozycji warunków finansowych. Są sytuacje, których nie da się w 100 proc. przełożyć na zapisy umowy, np. gdy wystąpi szkoda, a następnie likwidacja jej skutków w tym rozliczenie umowy leasingu. Dlatego też w umowie zawsze będą pewne postanowienia o bardziej ogólnym charakterze, niemniej istotne zasady rozwiązania umowy oraz jej rozliczenia powinny być podane w możliwie najbardziej precyzyjny oraz przejrzysty sposób – dodaje.

Wymogiem koniecznym przy podpisywaniu umowy leasingu są dokumenty rejestrowe firmy: REGON, NIP oraz KRS. W przypadku popularnych procedur uproszczonych, z uwagi na coraz większą dostępność informacji ze źródeł zewnętrznych (np. biura informacji kredytowej, KRS, CEIDG), do wniosku często nie są wymagane dokumenty finansowe, a jedynie oświadczenie klienta, dzięki temu decyzja o finansowaniu wydawana jest w kilka minut.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie są skutki w VAT przekazania samochodu wykupionego z leasingu na cele prywatne

- Z treścią OWUL i umowy jest jak z dobrymi butami: niedopasowane będą nas uwierały, niewygodne i niemodne wyrzucimy, natomiast dobrze dopasowane i stylowe skłonią nas do ponownego zakupu. Umowa leasingu i OWUL muszą odpowiadać klientowi, gwarantować komfort eksploatowania wybranego środka trwałego, a to z kolei daje leasingodawcy szansę na zawarcie kolejnej umowy i wieloletnią współpracę ze sprawdzonym klientem – podsumowuje Mariusz Włodarczyk.


Przed podpisaniem umowy zwróć uwagę na:

  • Zapis o dodatkowych opłatach

Obejmuje sytuacje, w których klient nie wywiązuje się z zobowiązań – np. nie płaci składki ubezpieczeniowej. W takim przypadku opłata manipulacyjna uzależniona jest od wysokości składki za polisę – w zależności od firmy od 15% + VAT do nawet 100% wysokości składki.

  • Zapis o karach umownych

Najczęściej ma miejsce, gdy klient nie realizuje obowiązków niepieniężnych przewidzianych w umowie: nie zwraca przedmiotu, nie przekazuje dokumentów w umówionym czasie i terminie itd. Kwoty kar bywają rożne, różne są podstawy ich kalkulowania. Warto prześledzić postanowienia umowy i sprawdzić ich wysokość oraz za co mogą być naliczone.

  • Zapis o terminie zwrotu finansowanego przedmiotu

Najczęściej klient nabywa przedmiot po zakończeniu umowy. Jednakże gdy go nie wykupi, powinien zwrócić do firmy leasingowej w wyznaczonym terminie – w dniu zakończenia umowy lub tuż po jej zakończeniu. Kary za brak zwrotu przedmiotu wahają się w przedziale od 0,2% do 2% ceny nabycia przedmiotu za każdy dzień zwłoki (gdy umowa zakończona jest przed upływem wskazanego w niej terminu) lub w wysokości wielokrotności ostatniej raty leasingowej za każdy rozpoczęty miesiąc opóźnienia (w wypadku zakończenia umowy w planowanym terminie).

Samochód osobowy w firmie – amortyzacja, kilometrówka, leasing

  • Zapis o przedterminowym rozwiązaniu umowy

Umowa rozwiązywana jest przed czasem najczęściej w przypadku, gdy nastąpi szkoda całkowita leasingowanego samochodu (wypadek, kradzież) lub gdy przedsiębiorca nie płaci rat leasingowych. OWUL informuje o związanych z tym kosztach – niektóre rozwiązania dostępne na rynku mogą okazać się bardzo dotkliwe dla klientów. Istotne jest aby zrozumieć mechanizm rozliczenia umowy i sprawdzić czy firma leasingowa poza kapitałem pozostałym do spłaty pobiera przyszłe zdyskontowane odsetki czy też zryczałtowaną opłatę: popularne dyskonto nie zawsze musi być korzystniejsze od zryczałtowanej opłaty, natomiast zawsze jest bardziej skomplikowane w ustaleniu kwotowej wysokości. Trzeba też mieć na uwadze jak firma leasingowa uwzględnia w rozliczeniu kwotę odszkodowania otrzymaną od zakładu ubezpieczeń czy też cenę ze sprzedaży przedmiotu – czy przewiduje zwrot dla klienta ewentualnej nadwyżki powstałej po rozliczeniu umowy.  

  • Zapis dotyczący oprocentowania umowy

Niektórzy leasingodawcy uzależniają oprocentowanie od decyzji zarządu i zmiennej polityki firmy. Inni z kolei tak konstruują umowy, że kiedy WIBOR rośnie, oprocentowanie również zostaje podwyższone, natomiast gdy WIBOR spada, to kwota odsetek nie zmienia się. Optymalnym rozwiązaniem z punktu widzenia leasingobiorcy są wynikające z wahań WIBORu korekty opłat leasingowych zarówno w górę, jak i w dół.

Źródło: BZ WBK Leasing

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w ordynacji podatkowej od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR. Ponad 50 różnych zmian w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA