REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co to są świadczenia częściowo odpłatne

Anna Nasiłowska
Ekspert podatkowy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o podatku dochodowym nie definiuje pojęcia „świadczenie częściowo odpłatne”. Przepisy wskazują jednak, w jaki sposób oraz według jakich kryteriów ustalić wartość takiego świadczenia.

Ustawa o podatku dochodowym nie definiuje pojęcia „świadczenie częściowo odpłatne”. Przepisy wskazują jednak, w jaki sposób oraz według jakich kryteriów ustalić wartość takiego świadczenia.
Dokładne wyjaśnienie tego pojęcia jest dla podatnika bardzo ważne, ponieważ uzyskanie świadczenia tylko częściowo odpłatnego jest przychodem, a więc uzyskując takie świadczenie należy zapłacić podatek.

REKLAMA

Przypomnijmy, że świadczenia częściowo odpłatne zostały opodatkowane od dnia 1 stycznia 2005r. Wcześniej, ustalenie nawet minimalnej odpłatności za świadczenie oznaczało, że nie mieliśmy do czynienia ze świadczeniem nieodpłatnym i brak było podstaw doliczania świadczenia do przychodów.

Opodatkowanie świadczeń częściowo odpłatnych powinno wzbudzić czujność podatników. Może bowiem oznaczać, że przychód powstanie w każdym przypadku podpisania umowy na warunkach odbiegających od warunków rynkowych poprzez zaproponowanie niższej ceny niż wynikająca z warunków rynkowych. Wysokość przychodu będzie odpowiadać różnicy między cenami rynkowymi, a warunkami przyjętymi w umowie.

Polecamy: Postępowanie podatkowe

Dla przykładu, jeżeli podatnik zaciągnie pożyczkę od innej osoby z oprocentowaniem 5%, a średnie oprocentowanie pożyczek w banku, z którego usług korzysta podatnik wynosi 11%, to różnica w oprocentowaniu będzie częściowo nieodpłatnym świadczeniem, które należy doliczyć do przychodu.

REKLAMA

W ustawie o CIT wskazano, że wartością rzeczy lub praw częściowo odpłatnych stanowiącą przychód podatnika będzie różnica między wartością tych rzeczy lub praw ustaloną na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia, wartość świadczenia częściowo odpłatnego ustala się według cen stosowanych wobec innych odbiorców.

W przypadku zakupu usług, wartość świadczeń ustala się według cen zakupu, a jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu wartość tą stanowi równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu.

W pozostałych przypadkach miernikiem wartości świadczeń są ceny rynkowe stosowane przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Ustalenie wartości świadczenia częściowo odpłatnego nie będzie powodować trudności w przypadku odpłatności w formie pieniężnej. Ustalenie wartości innych świadczeń (np. świadczenie pracy, wykonanie określonych usług) może powodować trudności. Jeżeli wartość świadczeń zakwestionują organy podatkowe, to na nich ciąży obowiązek przeprowadzenia postępowania i oszacowania wartości świadczenia częściowo odpłatnego.

Ustawa wskazuje, że jeżeli warunki podpisanej przez strony umowy znacznie odbiegają od warunków rynkowych, organ podatkowy wzywa strony umowy do zmiany jej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej.

W przypadku gdy strony umowy nie reagują na wezwanie organu, on sam określi właściwą wartość umowy, uwzględniając opinię biegłego. Co więcej, jeżeli określona przez organ wartość umowy odbiega co najmniej o 33% od wartości wyrażonej w cenie, koszty opinii biegłego ponosi strona umowy proponująca nierynkowe jej warunki.

Podstawa prawna
- art. 12 ust.1 pkt 2, ust. 5 i ust. 6 ustawy z dni 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych

Polecamy: serwis Urząd skarbowy
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy większość nabywców towarów i usług, na których wystawiane będą obowiązkowo faktury ustrukturyzowane, zrezygnuje z posiadania tych dokumentów?

Dla większości adresatów czynności wykonanych przez podatników VAT czynnych faktura ustrukturyzowana jako dokument będzie czymś nieznanym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Zdaniem Profesora faktura ustrukturyzowana nie jest obiektywnie jakimkolwiek dokumentem księgowym, bo brak jest jej „doręczenia” dłużnikowi. W drodze wyjątku faktury te można uznać za „doręczone” innym podatnikom VAT czynnym, ale owo podatkowe „doręczenie” nie wywołuje ex lege skutków cywilnoprawnych. 

Nie wszyscy wnioskujący otrzymali dotację A2.1.1. Jakie dalsze kroki może podjąć przedsiębiorca, którego wniosek nie został objęty wsparciem?

W końcu po trzykrotnym przedłużaniu terminu oceny wniosków 26 września 2024 r. Ministerstwo Aktywów Państwowych opublikowało listę rankingową projektów zgłoszonych w ramach inwestycji A2.1.1 Inwestycje wspierające robotyzację i cyfryzację w przedsiębiorstwach z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. 

Zwolnienie z podatku przychodów po umorzeniu kredytu frankowego. Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia

Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia z podatku przychodów, uzyskanych wskutek umorzenia kredytów hipotecznych we frankach - podał resort w uwagach do projektu rozporządzenia, wydłużającego zwolnienie do końca 2026 r.

Zmiany w prawie upadłościowym od 2025 roku: jak wpłyną na wierzycieli i dłużników?

W opublikowanym 18 października 2024 projekcie nowelizacji ustawy – Prawo restrukturyzacyjne i ustawy – Prawo upadłościowe (nr z wykazu: UC43) znajdziemy szereg znaczących zmian, które mają na celu implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, zwanej „dyrektywą drugiej szansy”. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2025 roku. Wprowadzają one regulacje, które mogą znacząco wpłynąć na procesy restrukturyzacyjne oraz na sytuację przedsiębiorstw borykających się z problemami finansowymi.

REKLAMA

Filmowi księgowi – znasz ich historie? Rozwiąż quiz!
Księgowi na ekranie to nie tylko liczby i dokumenty, ale też intrygi, emocje i zaskakujące zwroty akcji. Jak dobrze znasz filmy, w których bohaterowie związani są z tym zawodem? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę o najciekawszych produkcjach z księgowymi w roli głównej!
Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Czy wydane wcześniej interpretacje nadal będą chronić podatników?

Projekt ustawy zmieniającej przepisy dotyczące podatku od nieruchomości został skierowany do prac w Sejmie, druk nr 741. Zmiany przepisów planowo mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku.  Co te zmiany oznaczają dla podatników, którzy posiadają interpretacje indywidualne? Czy interpretacje indywidualne uzyskane na podstawie obecnie obowiązujących przepisów zachowają moc ochronną od 1 stycznia 2025 roku?

Integracja kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi od 2025 roku. Obowiązek odroczony do 31 marca

Ministerstwo Finansów poinformowało 20 listopada 2024 r., że uchwalono przepisy odraczające do 31 marca 2025 r. obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi. Ale Minister Finansów chce w ogóle zrezygnować z wprowadzenia tego obowiązku. Podjął w tym celu prace legislacyjne. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i niektórych innych ustaw (UD125). Ta nowelizacja jest obecnie przedmiotem rządowych prac legislacyjnych.

KSeF obowiązkowy: najnowszy projekt ustawy okiem doradcy podatkowego. Plusy, minusy i niewiadome

Ministerstwo Finansów przygotowało 5 listopada 2024 r. długo wyczekiwany projekt ustawy o rozwiązaniach w obowiązkowym KSeF. Spróbujmy zatem ocenić przedstawiony projekt: co jest na plus, co jest na minus, a co nadal jest niewiadomą. 

REKLAMA

QUIZ. Korpomowa. Czy rozumiesz język korporacji? 15/15 to wielki sukces
Korpomowa, czyli specyficzny język korporacji, stał się nieodłącznym elementem życia zawodowego wielu z nas. Z jednej strony jest obiektem żartów, z drugiej - niezbędnym narzędziem komunikacji w wielu firmach. Czy jesteś w stanie rozpoznać i zrozumieć najważniejsze pojęcia z tego języka? Czy potrafisz poruszać się w świecie korporacyjnych skrótów, terminów i zwrotów? Sprawdź się w naszym quizie!
Ile zwrotu z ulgi na dziecko w 2025 roku? Podstawowe warunki, limity oraz przykładowe wysokości zwrotu w rozliczeniu PIT

Ulga na dziecko to znaczące wsparcie podatkowe dla rodziców i opiekunów. W 2025 roku, podobnie jak w ubiegłych latach, rodzice mogą liczyć na konkretne kwoty ulgi w zależności od liczby dzieci. Poniżej przedstawiamy szczegółowe wyliczenia i warunki, które należy spełnić, aby skorzystać z przysługującego zwrotu w rozliczeniu PIT.

REKLAMA