REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy koszt nabycia narzędzi powiększa wartość początkową środka trwałego

Subskrybuj nas na Youtube
Czy koszt nabycia narzędzi powiększa wartość początkową środka trwałego /Fotolia
Czy koszt nabycia narzędzi powiększa wartość początkową środka trwałego /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku gdy narzędzia zostały zakupione wyłącznie w celu wytworzenia (zmodernizowania) środka trwałego i w całości zużyły się w trakcie jego budowy lub modernizacji, koszt ich zakupu powinien powiększyć wartość początkową środka trwałego.

Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji, której fragment przedstawiamy.

REKLAMA

REKLAMA

(...) Wnioskodawca zamierza budować lub modernizować we własnym zakresie obiekty budowlane, będące składnikami majątku Spółki. W wyniku tych prac powstanie kilka nowych środków trwałych, które Wnioskodawca wprowadzi do ewidencji środków trwałych. Będą one kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania, będą wykorzystywane przez Spółkę na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz ich przewidywany okres używania w Spółce będzie dłuższy niż rok. W celu wytworzenia środków trwałych Spółka zamierza nabywać rożne drobne narzędzia, których wartości jednostkowe nie przekroczą trzech tysięcy pięciuset złotych. Wnioskodawca chce koszty nabycia narzędzi zaliczyć do wartości początkowej wytworzonych środków trwałych.

Uwzględniając opisane we wniosku zdarzenie przyszłe i powołane przepisy prawa w rozpatrywanej sprawie, należy stwierdzić, że koszty nabycia narzędzi zużytych w procesie budowy lub modernizacji, które zostaną rozliczone na konkretne środki trwałe, mogą zostać zaliczone do wartości początkowej wytworzonych środków trwałych, natomiast koszty nabycia narzędzi, które nie zostaną zużyte w procesie budowy lub modernizacji i zostaną przeznaczone do dalszego wykorzystania do innych celów związanych z działalnością gospodarczą Spółki, nie mogą zostać zaliczone do wartości początkowej wytworzonych środków trwałych.

Kiedy środki wypłacone z odszkodowania nie będą przychodem

REKLAMA

Jeżeli dane narzędzia są zakupione wyłącznie w celu wytworzenia lub zmodernizowania danego obiektu budowlanego i w całości zużywają się w trakcie budowy lub modernizacji tego obiektu, należy uznać, że koszt ich zakupu powinien powiększyć wartość początkową środków trwałych. Wnioskodawca musi jednak proporcjonalnie przyporządkować koszty do wartości konkretnych środków trwałych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli jednak dane narzędzia mogą być wykorzystywane także po zakończonej inwestycji, dla innych celów, aniżeli wytworzenie obiektu budowlanego, kosztu ich zakupu nie należy doliczać do jego wartości początkowej. W takim przypadku trudno bowiem uznać, że zostały one zużyte do wytworzenia konkretnego składnika majątku. Z tej też przyczyny wydatki poniesione na zakup tych narzędzi nie mogą powiększać wartości początkowej wytwarzanych środków trwałych, lecz mogą zostać zaliczone bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej.

Remont czy ulepszenie środka trwałego - koszty w CIT

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zaliczenia do wartości początkowej wytworzonych środków trwałych kosztów nabycia narzędzi, które zostaną zużyte w procesie budowy lub modernizacji jednego lub dwóch obiektów budowlanych, należało uznać za prawidłowe, natomiast w zakresie możliwości zaliczenia do wartości początkowej wytworzonych środków trwałych kosztów nabycia narzędzi, które nie zostaną zużyte w procesie budowy lub modernizacji obiektu budowlanego i zostaną przeznaczone do dalszego wykorzystania do innych celów związanych z działalnością gospodarczą Spółki, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 29 grudnia 2015 r., sygn. IPPB6/4510-355/15-2/AK.


Od redakcji:

Należy się zgodzić z organem podatkowym. Wartością początkową środków trwałych wytworzonych we własnym zakresie jest koszt ich wytworzenia (art. 16g ust. 1 updop). Kosztem wytworzenia jest m.in. wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych rzeczowych składników majątku (art. 16g ust. 4 updop). Z tego wynika wprost, że wartość początkową wytwarzanego środka trwałego powiększą koszty zakupu rzeczowych środków trwałych (a więc np. narzędzi), które zużyją się w trakcie jego budowy. Tego rodzaju narzędzia są ściśle związane z wytworzeniem środka trwałego i nie mogą być przez przedsiębiorcę ponownie wykorzystane do wykonania innych prac budowlanych niż związane z tą budową.

Jak zaliczać zakupione składniki majątku do środków trwałych

Warto jednak zaznaczyć, że w przeszłości niektóre organy podatkowe zajmowały inne stanowisko (przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 9 lutego 2012 r., sygn. IBPBI/1/415-1151/11/AP). Podnosiły one, że przedmioty zużywające się w procesie budowy oraz narzędzia, za pomocą których wykonywane są prace związane z tą budową, chociaż są wykorzystywane do wytworzenia środka trwałego, nie stanowią jego elementu składowego. Dlatego wydatki poniesione na ich zakup nie powiększą wartości początkowej wytwarzanego środka trwałego, lecz mogą zostać zaliczone bezpośrednio do kosztów podatkowych. Zdaniem redakcji bezpieczniej jednak przyjąć stanowisko prezentowane w cytowanej interpretacji. Tym samym, jeżeli narzędzia zostały zużyte podczas budowy środka trwałego, bezpieczniej zaliczać je do jego kosztów wytworzenia. Taka wykładnia jest bliższa literalnemu brzmieniu art. 16g ust. 4 updop.

oprac. Sławomir Biliński

prawnik, redaktor „MONITORA księgowego”

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Praktyczne aspekty korzystania z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - o czym warto wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

30-krotność ZUS 2025. Limit 30-krotności - ile wynosi? Kogo dotyczy przekroczenie składek ZUS? Co zrobić jeśli nastąpi przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS?

W 2025 roku limit składek ZUS na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został już ustalony. Po jego przekroczeniu składki nie są już naliczane – ale uwaga: za błędy w rozliczeniach może odpowiadać pracownik. Sprawdź, co oznacza 30-krotność ZUS, jak się liczy limit, kto go pilnuje i co zrobić, gdy opłaciłeś składki ponad próg.

REKLAMA

Raz w roku wakacje od płacenia składek. Budżet państwa zapłaci za ciebie. ZUS przypomina kto ma prawo do tej ulgi i jak ją uzyskać w 2025 roku

Letnie wakacje to doskonały czas na odpoczynek nie tylko od pracy, ale również od spraw finansowych związanych z prowadzeniem własnej działalności. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że mikroprzedsiębiorcy wpisani do CEIDG oraz komornicy sądowi mogą skorzystać z wakacji składkowych. Od uruchomienia programu w listopadzie 2024 roku ZUS przyjął już niemal 2 miliony wniosków.

KSeF: Podatkowa rewolucja od 1 lutego 2026! Księgowi alarmują: chaos, niejasne przepisy i strach przed zmianami

Od 1 lutego 2026 roku Krajowy System e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowy dla największych firm, a dwa miesiące później dla całej reszty przedsiębiorców. Mimo zbliżającego się terminu, wciąż brakuje ostatecznych przepisów, a dokumentacja techniczna nie rozwiewa wszystkich wątpliwości. Księgowi biją na alarm – obawiają się chaosu organizacyjnego, przeciążenia obowiązkami i braku jasnych wytycznych. Przedsiębiorców czeka rewolucja, na którą wielu z nich wciąż nie jest gotowych.

Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

REKLAMA