REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowelizacja ustawy o CIT – jakie korzyści dla przedsiębiorców?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Systim
Księgowość przez Internet – online
Szymon Kwasigroch
Nowelizacja ustawy o CIT – jakie korzyści dla przedsiębiorców?
Nowelizacja ustawy o CIT – jakie korzyści dla przedsiębiorców?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Estoński CIT i specjalny fundusz inwestycyjny to najważniejsze zmiany, które zawiera nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 28 listopada 2020 r. Większość zmian uznawana jest przez ekspertów za zmiany korzystne dla przedsiębiorców.

Estoński CIT

Ryczałt od dochodów spółek kapitałowych (zwany estońskim CIT) to rozwiązanie pozwalające na zwiększenie potencjału inwestycyjnego przedsiębiorstwa, poprzez zachęcenie firm do pozostawiania zysku w strukturach firmy i jego reinwestycji. W praktyce oznacza to, że dopóki zysk spółki nie zostanie wypłacony w formie dywidendy, podatek dochodowy od osób prawnych nie będzie przez spółkę opłacany. Ustawa przewiduje konkretne przypadki i określa dokładne warunki, jakie spółka kapitałowa musi spełnić, aby móc skorzystać z tego rozwiązania. Warto zaznaczyć, że konieczne jest spełnienie wszystkich warunków jednocześnie:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  • łączne przychody z działalności osiągnięte w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyły stu milionów złotych, lub wartość średnich przychodów z działalności, obliczona na ostatni dzień poprzedniego roku podatkowego z okresu opodatkowania ryczałtem, nie przekroczyła stu milionów złotych, przy czym przychody te są liczone z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług,
  • mniej niż 50% przychodów pochodzi m.in. z wierzytelności, z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek, z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,
  • zatrudnienie na umowę o pracę wynosi co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty (nie mogą być to udziałowcy ani akcjonariusze) przez co najmniej 300 dni w roku podatkowym, lub zatrudnione są 3 osoby na umowę inną niż umowa o pracę, a firma jest zobowiązana do pobierania i zapłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz wynagrodzenie tych osób stanowi co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw,
  • jedynymi udziałowcami są osoby fizyczne,
  • firma nie posiada udziałów w kapitale innej spółki,
  • nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości.

Dla podatników małych istnieją dwa uproszczenia w zakresie zatrudnienia:

  • zatrudnienie na podstawie umowy o pracę wynosi co najmniej 1 osoba w przeliczeniu na pełen etat (nie może być to udziałowiec ani akcjonariusz) przez okres co najmniej 300 dni w roku.
  • zatrudnienie na podstawie innej umowy niż umowa o pracę i związane z tym miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzenia na rzecz takiej osoby (nie może być to udziałowiec ani akcjonariusz).

Warto zaznaczyć, że skorzystanie z ryczałtu od dochodów spółek kapitałowych wyklucza możliwość skorzystania z innych ulg i preferencji dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych.

Specjalny fundusz inwestycyjny

Warunki możliwości skorzystania z tego rozwiązania są identyczne, jak te opisane wyżej dotyczące estońskiego CIT, natomiast nie wykluczają możliwości korzystania z dotychczas obowiązujących ulg zawartych w dotychczasowym systemie opodatkowania dochodu osób prawnych, co może być ważne dla części podmiotów korzystających dotychczas z 9-proc. stawki CIT oraz z ulg na badania i rozwój (B+R) i IP Box. Korzystanie ze specjalnego funduszy inwestycyjnego pozwoli na szybsze rozliczenie wydatków poniesionych na inwestycje.

REKLAMA

Najważniejszą zaletą utworzenie specjalnego funduszu inwestycyjnego będzie możliwość szybszego obniżenia podstawy opodatkowania. Dla przedsiębiorców oznacza to przede wszystkim możliwość jednorazowego zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków na środki trwałe, które zostaną zakupione w przyszłości. Fundusz ma być tworzony z zysku osiągniętego za poprzedni rok podatkowy. Wydatki z funduszu muszą zostać poniesione na inwestycje najpóźniej w następnym roku podatkowym – z możliwością wydłużenia tego terminu do lat trzech (po zawiadomieniu o tym fakcie urzędu skarbowego). Równowartość kwoty odpisu w gotówce powinna być wpłacona (najpóźniej w dniu dokonania odpisu na fundusz) na specjalnie wyodrębniony w tym celu rachunek bankowy lub imienny rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej. W momencie dokonania odpisu środki te stanowić będą koszt podatkowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowelizacja ustawy o CIT ogranicza jednak możliwość korzystania ze specjalnego funduszu inwestycyjnego jedynie dla środków trwałych klasyfikowanych przez Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 października 2016 roku w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT); (Dz.U. 2016 poz. 1864) do grupy 3-8 (KŚT). Dodatkowym ograniczeniem będzie możliwość odpisu na fundusz w wysokości osiągniętego zysku w poprzednim roku podatkowym.

Szymon Kwasigroch
Systim.pl

Podstawa prawna: ustawa z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw - Dziennik Ustaw rok 2020 poz. 2122

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

REKLAMA

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

REKLAMA

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

REKLAMA