REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowelizacja ustawy o CIT – jakie korzyści dla przedsiębiorców?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Systim
Księgowość przez Internet – online
Szymon Kwasigroch
Nowelizacja ustawy o CIT – jakie korzyści dla przedsiębiorców?
Nowelizacja ustawy o CIT – jakie korzyści dla przedsiębiorców?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Estoński CIT i specjalny fundusz inwestycyjny to najważniejsze zmiany, które zawiera nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 28 listopada 2020 r. Większość zmian uznawana jest przez ekspertów za zmiany korzystne dla przedsiębiorców.

Estoński CIT

Ryczałt od dochodów spółek kapitałowych (zwany estońskim CIT) to rozwiązanie pozwalające na zwiększenie potencjału inwestycyjnego przedsiębiorstwa, poprzez zachęcenie firm do pozostawiania zysku w strukturach firmy i jego reinwestycji. W praktyce oznacza to, że dopóki zysk spółki nie zostanie wypłacony w formie dywidendy, podatek dochodowy od osób prawnych nie będzie przez spółkę opłacany. Ustawa przewiduje konkretne przypadki i określa dokładne warunki, jakie spółka kapitałowa musi spełnić, aby móc skorzystać z tego rozwiązania. Warto zaznaczyć, że konieczne jest spełnienie wszystkich warunków jednocześnie:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  • łączne przychody z działalności osiągnięte w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyły stu milionów złotych, lub wartość średnich przychodów z działalności, obliczona na ostatni dzień poprzedniego roku podatkowego z okresu opodatkowania ryczałtem, nie przekroczyła stu milionów złotych, przy czym przychody te są liczone z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług,
  • mniej niż 50% przychodów pochodzi m.in. z wierzytelności, z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek, z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,
  • zatrudnienie na umowę o pracę wynosi co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty (nie mogą być to udziałowcy ani akcjonariusze) przez co najmniej 300 dni w roku podatkowym, lub zatrudnione są 3 osoby na umowę inną niż umowa o pracę, a firma jest zobowiązana do pobierania i zapłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz wynagrodzenie tych osób stanowi co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw,
  • jedynymi udziałowcami są osoby fizyczne,
  • firma nie posiada udziałów w kapitale innej spółki,
  • nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości.

Dla podatników małych istnieją dwa uproszczenia w zakresie zatrudnienia:

  • zatrudnienie na podstawie umowy o pracę wynosi co najmniej 1 osoba w przeliczeniu na pełen etat (nie może być to udziałowiec ani akcjonariusz) przez okres co najmniej 300 dni w roku.
  • zatrudnienie na podstawie innej umowy niż umowa o pracę i związane z tym miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzenia na rzecz takiej osoby (nie może być to udziałowiec ani akcjonariusz).

Warto zaznaczyć, że skorzystanie z ryczałtu od dochodów spółek kapitałowych wyklucza możliwość skorzystania z innych ulg i preferencji dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych.

Specjalny fundusz inwestycyjny

Warunki możliwości skorzystania z tego rozwiązania są identyczne, jak te opisane wyżej dotyczące estońskiego CIT, natomiast nie wykluczają możliwości korzystania z dotychczas obowiązujących ulg zawartych w dotychczasowym systemie opodatkowania dochodu osób prawnych, co może być ważne dla części podmiotów korzystających dotychczas z 9-proc. stawki CIT oraz z ulg na badania i rozwój (B+R) i IP Box. Korzystanie ze specjalnego funduszy inwestycyjnego pozwoli na szybsze rozliczenie wydatków poniesionych na inwestycje.

REKLAMA

Najważniejszą zaletą utworzenie specjalnego funduszu inwestycyjnego będzie możliwość szybszego obniżenia podstawy opodatkowania. Dla przedsiębiorców oznacza to przede wszystkim możliwość jednorazowego zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków na środki trwałe, które zostaną zakupione w przyszłości. Fundusz ma być tworzony z zysku osiągniętego za poprzedni rok podatkowy. Wydatki z funduszu muszą zostać poniesione na inwestycje najpóźniej w następnym roku podatkowym – z możliwością wydłużenia tego terminu do lat trzech (po zawiadomieniu o tym fakcie urzędu skarbowego). Równowartość kwoty odpisu w gotówce powinna być wpłacona (najpóźniej w dniu dokonania odpisu na fundusz) na specjalnie wyodrębniony w tym celu rachunek bankowy lub imienny rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej. W momencie dokonania odpisu środki te stanowić będą koszt podatkowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowelizacja ustawy o CIT ogranicza jednak możliwość korzystania ze specjalnego funduszu inwestycyjnego jedynie dla środków trwałych klasyfikowanych przez Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 października 2016 roku w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT); (Dz.U. 2016 poz. 1864) do grupy 3-8 (KŚT). Dodatkowym ograniczeniem będzie możliwość odpisu na fundusz w wysokości osiągniętego zysku w poprzednim roku podatkowym.

Szymon Kwasigroch
Systim.pl

Podstawa prawna: ustawa z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw - Dziennik Ustaw rok 2020 poz. 2122

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA