REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundacja rodzinna – rozwiązanie zabezpieczające majątek firm

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
fundacja rodzinna
fundacja rodzinna

REKLAMA

REKLAMA

Prezydent RP 6 lutego 2023 r. podpisał ustawę o fundacji rodzinnej. Najprawdopodobniej już od połowy maja br. przedsiębiorcy będą więc mieli możliwość prowadzenia fundacji rodzinnych na nowych zasadach. 

rozwiń >

Fundacja rodzinna – zakres regulacji 

Celem nowych regulacji jest wsparcie rodzinnych przedsiębiorstw poprzez zapewnienie bezpieczeństwa w międzypokoleniowym zarządzaniu majątkiem. Rozwiązanie to pozwoli na przekazanie firmy i majątku rodzinnego fundacji rodzinnej, której zadaniem będzie profesjonalne zarządzanie oraz realizowanie planu fundatora. 

REKLAMA

Firmy rodzinne to w Polsce standard 

Ministerstwo Rozwoju i Technologii przedstawiło dane, z których wynika, że firmy rodzinne stanowią 90% wszystkich przedsiębiorstw polskiej gospodarki, a problem sukcesji dotyczy aż 57% firm. Ustawa o fundacji rodzinnej ma być narzędziem służącym ochronie majątku takich firm.

Czym jest fundacja rodzinna? 

Fundacja rodzinna jest rozwiązaniem stosowanym w zagranicznych systemach prawnych. Już niedługo (po trzech miesiącach od daty ogłoszenia przepisów w Dzienniku Ustaw) będzie dostępna także dla polskich przedsiębiorców. Rozwiązanie to pozwoli budować struktury organizacyjne zapewniające kontynuację biznesu i ochronę majątku w perspektywie dłuższej niż jedno pokolenie. Zadaniem fundacji jest gromadzenie i zarządzanie majątkiem przekazanym przez fundatora oraz zapewnienie środków finansowych dla beneficjentów. 

Jakie są organy fundacji rodzinnej? 

Fundacja rodzinna to podmiot posiadający siedzibę na terytorium RP, a także osobowość prawną. Fundacja może być założona przez fundatora – osobę fizyczną posiadającą pełną zdolność do czynności prawnych. Fundator będzie miał swobodę w określaniu zasad zarządzania fundacją rodzinną, a także jej funkcjonowania. Obowiązkiem fundatora będzie ustalenie statutu fundacji, który ma zawierać:

  • określenie czasu jej trwania,
  • wartość funduszu założycielskiego (co najmniej 100 tys. zł),
  • zasady powoływania, odwoływania oraz prawa i obowiązki członków organów fundacji rodzinnej.

Beneficjentem fundacji rodzinnej może być osoba fizyczna, a także organizacja pozarządowa prowadząca działalność pożytku publicznego. Beneficjentem może zostać także sam fundator. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Działalność fundacji rodzinnej 

Fundacja rodzinna będzie mogła prowadzić działalność gospodarczą w ograniczonym zakresie, tj.:

  • wynajmować nieruchomości,
  • prowadzić gospodarstwo rolne,
  • zbywać mienie,
  • nabywać i zbywać akcje,
  • udzielać pożyczek podmiotom powiązanym,
  • dokonywać obrotu dewizami w niezbędnym zakresie.

Zasady opodatkowania fundacji rodzinnej 

Opodatkowanie fundacji rodzinnej i beneficjentów co do zasady uwzględnia związki rodzinne z fundatorem i jest neutralne podatkowo. Zatem środki uzyskane od fundacji przez fundatora oraz jego najbliższą rodzinę będą zwolnione z PIT.

Fundacja rodzinna będzie płacić 15% CIT pobierany dopiero w momencie przekazywania środków beneficjentom. Zwolnieniu z tego podatku podlegać będą podmioty należące do tzw. „grupy zero” w stosunku do fundatora.

Należy takie wskazać, iż w sytuacji gdy działalność prowadzona przez fundację będzie wykraczała poza zakres określony w ustawie, to będzie opodatkowana podatkiem CIT w wysokości 25%. Takie rozwiązanie ma na celu zabezpieczenie przed nadużyciami. 

Zalety fundacji rodzinnej

Fundacja rodzinna to rozwiązanie, które zgodnie z założeniami ma stanowić szereg korzyści dla przedsiębiorcy, tj.:

  • możliwość wycofania się fundatora z aktywnego prowadzenia biznesu bez utraty dochodów,
  • finansowe zabezpieczenie członków rodziny,
  • oddzielenie spraw biznesowych i rodzinnych,
  • utrzymanie majątku w jednych rękach i jego ochrona przez pokolenia,
  • efektywne zarządzanie majątkiem i jego pomnażanie,
  • planowanie sukcesji w perspektywie wielu pokoleń,
  • brak opodatkowania założenia fundacji oraz przekazania majątku.

Ustawa o fundacji rodzinnej niewątpliwie wprowadza do polskiego porządku prawnego ciekawe i innowacyjne rozwiązania, które już niedługo przedsiębiorcy będą mieli okazję wykorzystać w praktyce.

Autor: Sandra Telman, Senior Consultant ID Advisory

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

REKLAMA

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

REKLAMA