REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundacja rodzinna – rozwiązanie zabezpieczające majątek firm

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
fundacja rodzinna
fundacja rodzinna

REKLAMA

REKLAMA

Prezydent RP 6 lutego 2023 r. podpisał ustawę o fundacji rodzinnej. Najprawdopodobniej już od połowy maja br. przedsiębiorcy będą więc mieli możliwość prowadzenia fundacji rodzinnych na nowych zasadach. 
rozwiń >

Fundacja rodzinna – zakres regulacji 

Celem nowych regulacji jest wsparcie rodzinnych przedsiębiorstw poprzez zapewnienie bezpieczeństwa w międzypokoleniowym zarządzaniu majątkiem. Rozwiązanie to pozwoli na przekazanie firmy i majątku rodzinnego fundacji rodzinnej, której zadaniem będzie profesjonalne zarządzanie oraz realizowanie planu fundatora. 

REKLAMA

Autopromocja

Firmy rodzinne to w Polsce standard 

Ministerstwo Rozwoju i Technologii przedstawiło dane, z których wynika, że firmy rodzinne stanowią 90% wszystkich przedsiębiorstw polskiej gospodarki, a problem sukcesji dotyczy aż 57% firm. Ustawa o fundacji rodzinnej ma być narzędziem służącym ochronie majątku takich firm.

Czym jest fundacja rodzinna? 

Fundacja rodzinna jest rozwiązaniem stosowanym w zagranicznych systemach prawnych. Już niedługo (po trzech miesiącach od daty ogłoszenia przepisów w Dzienniku Ustaw) będzie dostępna także dla polskich przedsiębiorców. Rozwiązanie to pozwoli budować struktury organizacyjne zapewniające kontynuację biznesu i ochronę majątku w perspektywie dłuższej niż jedno pokolenie. Zadaniem fundacji jest gromadzenie i zarządzanie majątkiem przekazanym przez fundatora oraz zapewnienie środków finansowych dla beneficjentów. 

Jakie są organy fundacji rodzinnej? 

Fundacja rodzinna to podmiot posiadający siedzibę na terytorium RP, a także osobowość prawną. Fundacja może być założona przez fundatora – osobę fizyczną posiadającą pełną zdolność do czynności prawnych. Fundator będzie miał swobodę w określaniu zasad zarządzania fundacją rodzinną, a także jej funkcjonowania. Obowiązkiem fundatora będzie ustalenie statutu fundacji, który ma zawierać:

  • określenie czasu jej trwania,
  • wartość funduszu założycielskiego (co najmniej 100 tys. zł),
  • zasady powoływania, odwoływania oraz prawa i obowiązki członków organów fundacji rodzinnej.

Beneficjentem fundacji rodzinnej może być osoba fizyczna, a także organizacja pozarządowa prowadząca działalność pożytku publicznego. Beneficjentem może zostać także sam fundator. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Działalność fundacji rodzinnej 

Fundacja rodzinna będzie mogła prowadzić działalność gospodarczą w ograniczonym zakresie, tj.:

  • wynajmować nieruchomości,
  • prowadzić gospodarstwo rolne,
  • zbywać mienie,
  • nabywać i zbywać akcje,
  • udzielać pożyczek podmiotom powiązanym,
  • dokonywać obrotu dewizami w niezbędnym zakresie.

Zasady opodatkowania fundacji rodzinnej 

Opodatkowanie fundacji rodzinnej i beneficjentów co do zasady uwzględnia związki rodzinne z fundatorem i jest neutralne podatkowo. Zatem środki uzyskane od fundacji przez fundatora oraz jego najbliższą rodzinę będą zwolnione z PIT.

Fundacja rodzinna będzie płacić 15% CIT pobierany dopiero w momencie przekazywania środków beneficjentom. Zwolnieniu z tego podatku podlegać będą podmioty należące do tzw. „grupy zero” w stosunku do fundatora.

Należy takie wskazać, iż w sytuacji gdy działalność prowadzona przez fundację będzie wykraczała poza zakres określony w ustawie, to będzie opodatkowana podatkiem CIT w wysokości 25%. Takie rozwiązanie ma na celu zabezpieczenie przed nadużyciami. 

Zalety fundacji rodzinnej

Fundacja rodzinna to rozwiązanie, które zgodnie z założeniami ma stanowić szereg korzyści dla przedsiębiorcy, tj.:

  • możliwość wycofania się fundatora z aktywnego prowadzenia biznesu bez utraty dochodów,
  • finansowe zabezpieczenie członków rodziny,
  • oddzielenie spraw biznesowych i rodzinnych,
  • utrzymanie majątku w jednych rękach i jego ochrona przez pokolenia,
  • efektywne zarządzanie majątkiem i jego pomnażanie,
  • planowanie sukcesji w perspektywie wielu pokoleń,
  • brak opodatkowania założenia fundacji oraz przekazania majątku.

Ustawa o fundacji rodzinnej niewątpliwie wprowadza do polskiego porządku prawnego ciekawe i innowacyjne rozwiązania, które już niedługo przedsiębiorcy będą mieli okazję wykorzystać w praktyce.

Autor: Sandra Telman, Senior Consultant ID Advisory

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA