REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundacja rodzinna – rozwiązanie zabezpieczające majątek firm

ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
fundacja rodzinna
fundacja rodzinna

REKLAMA

REKLAMA

Prezydent RP 6 lutego 2023 r. podpisał ustawę o fundacji rodzinnej. Najprawdopodobniej już od połowy maja br. przedsiębiorcy będą więc mieli możliwość prowadzenia fundacji rodzinnych na nowych zasadach. 
rozwiń >

Fundacja rodzinna – zakres regulacji 

Celem nowych regulacji jest wsparcie rodzinnych przedsiębiorstw poprzez zapewnienie bezpieczeństwa w międzypokoleniowym zarządzaniu majątkiem. Rozwiązanie to pozwoli na przekazanie firmy i majątku rodzinnego fundacji rodzinnej, której zadaniem będzie profesjonalne zarządzanie oraz realizowanie planu fundatora. 

REKLAMA

Autopromocja

Firmy rodzinne to w Polsce standard 

Ministerstwo Rozwoju i Technologii przedstawiło dane, z których wynika, że firmy rodzinne stanowią 90% wszystkich przedsiębiorstw polskiej gospodarki, a problem sukcesji dotyczy aż 57% firm. Ustawa o fundacji rodzinnej ma być narzędziem służącym ochronie majątku takich firm.

Czym jest fundacja rodzinna? 

Fundacja rodzinna jest rozwiązaniem stosowanym w zagranicznych systemach prawnych. Już niedługo (po trzech miesiącach od daty ogłoszenia przepisów w Dzienniku Ustaw) będzie dostępna także dla polskich przedsiębiorców. Rozwiązanie to pozwoli budować struktury organizacyjne zapewniające kontynuację biznesu i ochronę majątku w perspektywie dłuższej niż jedno pokolenie. Zadaniem fundacji jest gromadzenie i zarządzanie majątkiem przekazanym przez fundatora oraz zapewnienie środków finansowych dla beneficjentów. 

Jakie są organy fundacji rodzinnej? 

Fundacja rodzinna to podmiot posiadający siedzibę na terytorium RP, a także osobowość prawną. Fundacja może być założona przez fundatora – osobę fizyczną posiadającą pełną zdolność do czynności prawnych. Fundator będzie miał swobodę w określaniu zasad zarządzania fundacją rodzinną, a także jej funkcjonowania. Obowiązkiem fundatora będzie ustalenie statutu fundacji, który ma zawierać:

  • określenie czasu jej trwania,
  • wartość funduszu założycielskiego (co najmniej 100 tys. zł),
  • zasady powoływania, odwoływania oraz prawa i obowiązki członków organów fundacji rodzinnej.

Beneficjentem fundacji rodzinnej może być osoba fizyczna, a także organizacja pozarządowa prowadząca działalność pożytku publicznego. Beneficjentem może zostać także sam fundator. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Działalność fundacji rodzinnej 

Fundacja rodzinna będzie mogła prowadzić działalność gospodarczą w ograniczonym zakresie, tj.:

  • wynajmować nieruchomości,
  • prowadzić gospodarstwo rolne,
  • zbywać mienie,
  • nabywać i zbywać akcje,
  • udzielać pożyczek podmiotom powiązanym,
  • dokonywać obrotu dewizami w niezbędnym zakresie.

Zasady opodatkowania fundacji rodzinnej 

Opodatkowanie fundacji rodzinnej i beneficjentów co do zasady uwzględnia związki rodzinne z fundatorem i jest neutralne podatkowo. Zatem środki uzyskane od fundacji przez fundatora oraz jego najbliższą rodzinę będą zwolnione z PIT.

Fundacja rodzinna będzie płacić 15% CIT pobierany dopiero w momencie przekazywania środków beneficjentom. Zwolnieniu z tego podatku podlegać będą podmioty należące do tzw. „grupy zero” w stosunku do fundatora.

Należy takie wskazać, iż w sytuacji gdy działalność prowadzona przez fundację będzie wykraczała poza zakres określony w ustawie, to będzie opodatkowana podatkiem CIT w wysokości 25%. Takie rozwiązanie ma na celu zabezpieczenie przed nadużyciami. 

Zalety fundacji rodzinnej

Fundacja rodzinna to rozwiązanie, które zgodnie z założeniami ma stanowić szereg korzyści dla przedsiębiorcy, tj.:

  • możliwość wycofania się fundatora z aktywnego prowadzenia biznesu bez utraty dochodów,
  • finansowe zabezpieczenie członków rodziny,
  • oddzielenie spraw biznesowych i rodzinnych,
  • utrzymanie majątku w jednych rękach i jego ochrona przez pokolenia,
  • efektywne zarządzanie majątkiem i jego pomnażanie,
  • planowanie sukcesji w perspektywie wielu pokoleń,
  • brak opodatkowania założenia fundacji oraz przekazania majątku.

Ustawa o fundacji rodzinnej niewątpliwie wprowadza do polskiego porządku prawnego ciekawe i innowacyjne rozwiązania, które już niedługo przedsiębiorcy będą mieli okazję wykorzystać w praktyce.

Autor: Sandra Telman, Senior Consultant ID Advisory

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA