REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wypłacić zysk ze spółki z o.o.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Mentzen
Doradztwo podatkowe, prawne oraz księgowość
spółka z o.o.  wypłata zysku
spółka z o.o. wypłata zysku
/
Konrad Żelazowski
/
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Jak wspólnik spółki z o.o. może wypłacić zysk ze spółki, aby było najkorzystniej?

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością posiada odrębną osobowość prawną. W bieżącym stanie prawnym, problem podwójnego opodatkowania wynika zatem z tego, że w momencie osiągnięcia dochodu, spółka zobowiązana jest do odprowadzenia podatku, a następnie podatek uiszczają wspólnicy, chcąc wypłacić pieniądze ze spółki. Inaczej mówiąc, spółka osiągając zysk z działalności musi się liczyć się z tym, że zostanie on opodatkowany. Następnie, gdy wspólnik jest jednocześnie członkiem zarządu, należy je jeszcze raz opodatkować.

REKLAMA

Typowa forma wypłaty zysku - dywidenda

Dywidenda jest najbardziej klasyczną formą wypłaty zysku ze spółki z o.o. Zgodnie z przepisami kodeksu spółek handlowych, jej wypłata jest możliwa dopiero po zatwierdzenia sprawozdania rocznego podczas zgromadzenia wspólników. Dywidenda wypłacana jest z zysku i nie stanowi kosztów uzyskania przychodu. Wypłata zysku w formie dywidendy jest obciążona 19% podatkiem po stronie wspólnika, a wcześniej 9% lub 19% po stronie spółki.

Wynagrodzenie za funkcję: rada nadzorcza lub zarząd

REKLAMA

 Każdej osobie pełniącą funkcję członka zarządu może przysługiwać wynagrodzenie z tego tytułu. Takie wynagrodzenie nie podlega ubezpieczeniu społecznemu (jeżeli zarząd jest powołany na podstawie mianowania), jest od niego odprowadzana wyłącznie składka zdrowotna w wysokości 9% oraz jest opodatkowane podatkiem 12% na skali (kwota wolna od podatku to 30 000 złotych, od 30 000 do 120 000 obowiązuje stawka 12%, a dochody pow. 120 000 złotych będą obciążone podatkiem 32%, co przy uwzględnieniu składki daje łącznie aż 41% obciążeń). Tutaj należy podkreślić, że wypłata takiego wynagrodzenia będzie stanowić koszt dla spółki.  Jest to korzystne, ponieważ od pieniędzy wypłaconych tą metodą spółka nie zapłaci podatku CIT, zatem nie wystąpi tutaj podwójne opodatkowanie.

W tym miejscu należy podkreślić, że nie jest rekomendowane zawarcie z prezesem umowy o pracę. Stosunek pracy charakteryzuje stosunek podporządkowania, natomiast prezes zarządu, będący organem zarządzającym spółki nie ma być komu podległy, zatem nie jest możliwe zawarcie umowy o pracę z prezesem zarządu. Ponadto zatrudnienie na umowę o pracę skutkuje obligatoryjnym odprowadzeniem składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.

Osoba pełniąca funkcję członka Rady Nadzorczej również może otrzymywać wynagrodzenie. Jego wysokość ustala zgromadzenie Wspólników. Podobnie jak przy członku zarządu, tak i przy tym wynagrodzeniu obowiązkowo należy odprowadzić 9% składkę zdrowotną, jednakże obligatoryjne są wszystkie składki społeczne, niezależnie od tytułu powołania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podróże służbowe, diety

Jeżeli wspólnik, będący członkiem zarządu dużo podróżuje, może otrzymać ze spółki zwrot kosztów podróży w ramach diety. Taka dieta nie podlega żadnemu opodatkowaniu, ani oskładkowaniu. Aby można było mówić o skorzystaniu z diety, musi to być wyjazd służbowy – nie możemy skorzystać z diety w przypadku wyjazdu prywatnego. O tym, jaka dieta przysługuje decyduje pracodawca, który jest ograniczony jedynie minimalnymi stawkami określonymi w rozporządzeniu. Zgodnie z nimi, za podróż krajową poniżej 8 godzin, dieta nie przysługuje, za podróż od 8 do 12 godzin przysługuje 50% diety, natomiast za podróż powyżej tego czasu – 100% diety. Stawka diety od 28.07.2022 r., wynosi 38 złotych. Zwrot kosztów noclegu odbywa się na podstawie przedłożonego rachunku. W przypadku wyjazdów zagranicznych sytuacja się komplikuje – o tym, ile należy się diety za każdy dzień podróży stanowi Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej.

 Nieruchomość prywatna wynajęta na potrzeby spółki, świadczenia niepieniężne

REKLAMA

 Aby spółka mogła funkcjonować, musi mieć swoją siedzibę. Jeżeli wspólnik posiada nieruchomość, może ją wynająć spółce. Korzyść tego rozwiązania jest taka, że za wynajem należy odprowadzić 8,5% ryczałtu od przychodów. Jeżeli przychód z wynajmu przekroczy kwotę 100 000 złotych, wówczas obowiązuje ryczałt w stawce 12,5%.  Oznacza to, że można w bardzo przystępny sposób wypłacić ze spółki zysk za pomocą czynszu od wynajmu nieruchomości.

Ostatnio najmodniejszym sposobem na wypłatę zysku ze spółki jest wykonywanie powtarzających się świadczeń niepieniężnych. Te czynności może realizować każdy wspólnik w spółce. Muszą być one powtarzalne, nie mogą mieć charakteru ciągłego i muszą być rzeczywiście realizowane na rzecz spółki. Korzyścią z tego jest to, że te czynności nie są oskładkowane ani składkami na ubezpieczenie społeczne, ani na zdrowotne. Wynagrodzenie wypłacane z tego tytułu jest opodatkowane na skali, zatem wydaje się korzystne wypłacanie środków z tego tytułu do kwoty 120 000 złotych przy założeniu, że nie ma innych dochodów rozliczanych skalą podatkową. Trzeba zwrócić uwagę, że wynagrodzenie za świadczenia musi mieć charakter rynkowy – to znaczy, że nie może przewyższać stawek powszechnie przyjętych w obrocie gospodarczym, nie może być wygórowane.

Trzeba pamiętać, że aby skorzystać z tej możliwości, należy umieścić odpowiednie zapisy w umowie spółki. Taką zmianę można dokonać tylko u notariusza. Nie można jej dokonać w systemie S24. Taka zmiana powinna zawierać maksymalnie szczegółowy zakres świadczeń, częstotliwość oraz formę wypłaty wynagrodzenia.

 Świadczenie usług na rzecz spółki na podstawie umowy B2B, umowy zlecenie, umowy o dzieło

Wspólnik może zawrzeć ze spółką umowę o dzieło. Najkorzystniejszą opcją jest skorzystanie z ulgi 50% kosztów uzyskania przychodu. Pozwala to na naliczenie podatku – 12% tylko od 50% kwoty wynagrodzenia. Żeby móc tak zrobić, należy spełnić następujące warunki: musi zostać wytworzone dzieło, zgodnie z założeniami ustawy o prawie autorskim, należy przenieść – jako autor dzieła – autorskie prawa majątkowe na rzecz spółki i wreszcie zakres wykonanego dzieła nie może pokrywać się z obowiązkami prezesa spółki.

 Istnieje także możliwość zawarcia ze spółką umowy zlecenia. Poprzez nią wspólnik może realizować określone zadania do wykonania za odpłatnością. Należy jednak pamiętać, że umowa zlecenie, jeżeli jest to nasz jedyny tytuł do ubezpieczenia, będzie podlegał ubezpieczeniu społecznemu i zdrowotnemu.

 Inną możliwością jest podpisanie ze spółką umowy B2B (oczywiście jeśli posiadamy jednoosobową działalność gospodarczą). Trzeba przy tym pamiętać, aby ta umowa nie została zawarta na realizację zadań, za które otrzymujemy już środki z innego tytułu. Trzeba pamiętać, aby wynagrodzenie za te zadania przybrały wartość rynkową – nie były zawyżone, tylko adekwatne do wykonanych zadań.

Możliwości wypłat zysku ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest wiele. O tym, która zostanie wybrana, decyduje przedsiębiorca. Z pewnością znajomość aktualnych przepisów podatkowych umożliwi wspólnikom podjęcie decyzji, jaka forma wypłaty będzie dla nich najkorzystniejsza.

Oskar Rosłoń, Kancelaria Mentzen

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA