REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wypłacić zysk ze spółki z o.o.

Kancelaria Mentzen
Doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, audyty, księgowość
spółka z o.o.  wypłata zysku
spółka z o.o. wypłata zysku
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

Jak wspólnik spółki z o.o. może wypłacić zysk ze spółki, aby było najkorzystniej?

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością posiada odrębną osobowość prawną. W bieżącym stanie prawnym, problem podwójnego opodatkowania wynika zatem z tego, że w momencie osiągnięcia dochodu, spółka zobowiązana jest do odprowadzenia podatku, a następnie podatek uiszczają wspólnicy, chcąc wypłacić pieniądze ze spółki. Inaczej mówiąc, spółka osiągając zysk z działalności musi się liczyć się z tym, że zostanie on opodatkowany. Następnie, gdy wspólnik jest jednocześnie członkiem zarządu, należy je jeszcze raz opodatkować.

Autopromocja

Typowa forma wypłaty zysku - dywidenda

Dywidenda jest najbardziej klasyczną formą wypłaty zysku ze spółki z o.o. Zgodnie z przepisami kodeksu spółek handlowych, jej wypłata jest możliwa dopiero po zatwierdzenia sprawozdania rocznego podczas zgromadzenia wspólników. Dywidenda wypłacana jest z zysku i nie stanowi kosztów uzyskania przychodu. Wypłata zysku w formie dywidendy jest obciążona 19% podatkiem po stronie wspólnika, a wcześniej 9% lub 19% po stronie spółki.

Wynagrodzenie za funkcję: rada nadzorcza lub zarząd

 Każdej osobie pełniącą funkcję członka zarządu może przysługiwać wynagrodzenie z tego tytułu. Takie wynagrodzenie nie podlega ubezpieczeniu społecznemu (jeżeli zarząd jest powołany na podstawie mianowania), jest od niego odprowadzana wyłącznie składka zdrowotna w wysokości 9% oraz jest opodatkowane podatkiem 12% na skali (kwota wolna od podatku to 30 000 złotych, od 30 000 do 120 000 obowiązuje stawka 12%, a dochody pow. 120 000 złotych będą obciążone podatkiem 32%, co przy uwzględnieniu składki daje łącznie aż 41% obciążeń). Tutaj należy podkreślić, że wypłata takiego wynagrodzenia będzie stanowić koszt dla spółki.  Jest to korzystne, ponieważ od pieniędzy wypłaconych tą metodą spółka nie zapłaci podatku CIT, zatem nie wystąpi tutaj podwójne opodatkowanie.

W tym miejscu należy podkreślić, że nie jest rekomendowane zawarcie z prezesem umowy o pracę. Stosunek pracy charakteryzuje stosunek podporządkowania, natomiast prezes zarządu, będący organem zarządzającym spółki nie ma być komu podległy, zatem nie jest możliwe zawarcie umowy o pracę z prezesem zarządu. Ponadto zatrudnienie na umowę o pracę skutkuje obligatoryjnym odprowadzeniem składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.

Osoba pełniąca funkcję członka Rady Nadzorczej również może otrzymywać wynagrodzenie. Jego wysokość ustala zgromadzenie Wspólników. Podobnie jak przy członku zarządu, tak i przy tym wynagrodzeniu obowiązkowo należy odprowadzić 9% składkę zdrowotną, jednakże obligatoryjne są wszystkie składki społeczne, niezależnie od tytułu powołania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podróże służbowe, diety

Jeżeli wspólnik, będący członkiem zarządu dużo podróżuje, może otrzymać ze spółki zwrot kosztów podróży w ramach diety. Taka dieta nie podlega żadnemu opodatkowaniu, ani oskładkowaniu. Aby można było mówić o skorzystaniu z diety, musi to być wyjazd służbowy – nie możemy skorzystać z diety w przypadku wyjazdu prywatnego. O tym, jaka dieta przysługuje decyduje pracodawca, który jest ograniczony jedynie minimalnymi stawkami określonymi w rozporządzeniu. Zgodnie z nimi, za podróż krajową poniżej 8 godzin, dieta nie przysługuje, za podróż od 8 do 12 godzin przysługuje 50% diety, natomiast za podróż powyżej tego czasu – 100% diety. Stawka diety od 28.07.2022 r., wynosi 38 złotych. Zwrot kosztów noclegu odbywa się na podstawie przedłożonego rachunku. W przypadku wyjazdów zagranicznych sytuacja się komplikuje – o tym, ile należy się diety za każdy dzień podróży stanowi Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej.

 Nieruchomość prywatna wynajęta na potrzeby spółki, świadczenia niepieniężne

 Aby spółka mogła funkcjonować, musi mieć swoją siedzibę. Jeżeli wspólnik posiada nieruchomość, może ją wynająć spółce. Korzyść tego rozwiązania jest taka, że za wynajem należy odprowadzić 8,5% ryczałtu od przychodów. Jeżeli przychód z wynajmu przekroczy kwotę 100 000 złotych, wówczas obowiązuje ryczałt w stawce 12,5%.  Oznacza to, że można w bardzo przystępny sposób wypłacić ze spółki zysk za pomocą czynszu od wynajmu nieruchomości.

Ostatnio najmodniejszym sposobem na wypłatę zysku ze spółki jest wykonywanie powtarzających się świadczeń niepieniężnych. Te czynności może realizować każdy wspólnik w spółce. Muszą być one powtarzalne, nie mogą mieć charakteru ciągłego i muszą być rzeczywiście realizowane na rzecz spółki. Korzyścią z tego jest to, że te czynności nie są oskładkowane ani składkami na ubezpieczenie społeczne, ani na zdrowotne. Wynagrodzenie wypłacane z tego tytułu jest opodatkowane na skali, zatem wydaje się korzystne wypłacanie środków z tego tytułu do kwoty 120 000 złotych przy założeniu, że nie ma innych dochodów rozliczanych skalą podatkową. Trzeba zwrócić uwagę, że wynagrodzenie za świadczenia musi mieć charakter rynkowy – to znaczy, że nie może przewyższać stawek powszechnie przyjętych w obrocie gospodarczym, nie może być wygórowane.

Trzeba pamiętać, że aby skorzystać z tej możliwości, należy umieścić odpowiednie zapisy w umowie spółki. Taką zmianę można dokonać tylko u notariusza. Nie można jej dokonać w systemie S24. Taka zmiana powinna zawierać maksymalnie szczegółowy zakres świadczeń, częstotliwość oraz formę wypłaty wynagrodzenia.

Autopromocja

Instrukcje VAT. 15 praktycznych procedur dla podatników

Publikacja przedstawia wytyczne dotyczące rozliczania VAT i akcyzy od sprowadzanych samochodów. Omawia także kwestie związane z płatnościami faktur na rachunek bankowy, stosowaniem split payment oraz wyborem kwartalnego rozliczenia na rok 2024.
Sprawdź

 Świadczenie usług na rzecz spółki na podstawie umowy B2B, umowy zlecenie, umowy o dzieło

Wspólnik może zawrzeć ze spółką umowę o dzieło. Najkorzystniejszą opcją jest skorzystanie z ulgi 50% kosztów uzyskania przychodu. Pozwala to na naliczenie podatku – 12% tylko od 50% kwoty wynagrodzenia. Żeby móc tak zrobić, należy spełnić następujące warunki: musi zostać wytworzone dzieło, zgodnie z założeniami ustawy o prawie autorskim, należy przenieść – jako autor dzieła – autorskie prawa majątkowe na rzecz spółki i wreszcie zakres wykonanego dzieła nie może pokrywać się z obowiązkami prezesa spółki.

 Istnieje także możliwość zawarcia ze spółką umowy zlecenia. Poprzez nią wspólnik może realizować określone zadania do wykonania za odpłatnością. Należy jednak pamiętać, że umowa zlecenie, jeżeli jest to nasz jedyny tytuł do ubezpieczenia, będzie podlegał ubezpieczeniu społecznemu i zdrowotnemu.

 Inną możliwością jest podpisanie ze spółką umowy B2B (oczywiście jeśli posiadamy jednoosobową działalność gospodarczą). Trzeba przy tym pamiętać, aby ta umowa nie została zawarta na realizację zadań, za które otrzymujemy już środki z innego tytułu. Trzeba pamiętać, aby wynagrodzenie za te zadania przybrały wartość rynkową – nie były zawyżone, tylko adekwatne do wykonanych zadań.

Możliwości wypłat zysku ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest wiele. O tym, która zostanie wybrana, decyduje przedsiębiorca. Z pewnością znajomość aktualnych przepisów podatkowych umożliwi wspólnikom podjęcie decyzji, jaka forma wypłaty będzie dla nich najkorzystniejsza.

Oskar Rosłoń, Kancelaria Mentzen

Autopromocja
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Korekta dokumentów złożonych do ZUS 2023/2024. Co z nadpłatami? Jakie zmiany od nowego roku? [Wyjaśnienia ZUS]

    ZUS w szerokiej kampanii medialnej informuje i przypomina od pewnego czasu, że tylko do 1 stycznia 2024 r. płatnicy składek mogą przekazywać korekty dokumentów rozliczeniowych (ZUS DRA, ZUS RCA, ZUS RSA) za okres od stycznia 1999 r. do grudnia 2021 r. Natomiast korekty tych dokumentów za okres od stycznia 2022 r. są możliwe w ciągu 5 lat od terminu płatności składek za dany miesiąc kalendarzowy. ZUS przygotował też odpowiedzi na 9 najczęściej pojawiających się pytań na ten temat. Wyjaśnia m.in. kwestię ew. sankcji za brak korekt, zasady odzyskiwania nadpłat, czy zmiany dot. korygowania dokumentów od 1 stycznia 2024 r.

    Wyższy podatek dochodowy, by sfinansować transformację klimatyczną

    65 proc. polskich respondentów mogłoby płacić większy podatek dochodowy, by pomóc gospodarstwom domowym o niższych dochodach poradzić sobie z kosztami zielonej transformacji; 51 proc. zgodziłoby się zapłacić dodatkowe 1-2 proc. swojego dochodu - wynika z ankiety Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

    Księgowa odchodzi a firma zostaje z problemem. Co zrobić, by zatrzymać księgową?

    Wiele firm zna tę sytuację – ważny specjalista taki jak księgowa zaczyna zdradzać oznaki zmęczenia i niezadowolenia z pracy. Brak czasu, za dużo obowiązków, nadmiar dokumentów – to prosta droga do wypalenia zawodowego i rezygnacji ze stanowiska. Jednak czy przedsiębiorcy są gotowi na konsekwencje, jakie niesie za sobą odejście tak ważnego pracownika? Co zrobić, by zatrzymać księgowego w firmie?

    Tabela kursów średnich NBP nr 230/A/NBP/2023 z 28 listopada 2023 r. Kurs euro 4,3542 zł

    Tabela kursów średnich waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona 28 listopada 2023 r. NBP nr 230/A/NBP/2023. Średni kurs euro 4,3542 zł.

    ZUS: Brak korekty ZUS DRA, ZUS RCA, ZUS RSA do końca 2023 r. bez kar dla przedsiębiorcy

    ZUS informuje, że korekta dokumentów rozliczeniowych ZUS DRA, ZUS RCA, ZUS RSA za okres od stycznia 1999 r. do grudnia 2021 r. jest możliwa tylko do końca 2023 roku. Przy czym jeżeli ktoś nie zdąży z korektą w tym terminie, ZUS nie będzie stosował sankcji. Warto też wiedzieć, że błędy w dokumentach rozliczeniowych z ZUS za okres od stycznia 2022 r. - można korygować w ciągu kolejnych 5 lat od terminu płatności składek za dany miesiąc kalendarzowy. 

    Przedłużenie 0 proc. VAT na żywność w 2024 r. "Marszałek Hołownia nie poddaje projektu pod obrady Sejmu"

    Zamrażarka w gabinecie marszałka Sejmu jest aktywna - mówi szef klubu PiS Mariusz Błaszczak, zarzucając Szymonowi Hołowni, że nie poddaje pod obrady trzech projektów ustaw, dot. przedłużenia 0 proc. VAT na żywność, przedłużenia wakacji kredytowych i zamrożenia cen energii. Zaapelował też do Hołowni, by zachowywał więcej powagi kierując obradami Izby.

    Aktywna siła robocza w UE może zmniejszyć się o 50 mln osób w ciągu najbliższych 30 lat

    "W związku ze zmianami demograficznymi, aktywna siła robocza w UE może zmniejszyć się o 50 mln osób w ciągu najbliższych 30 lat. Pandemia covid-19 zaostrzyła niedobory umiejętności, z którymi boryka się już wiele sektorów." Jakie wyzwania czekają rynek pracy w UE? Rozmawiali o tym przedsiębiorcy podczas Europejskiego Parlamentu Przedsiębiorstw.

    PIT za 2023 rok: chcesz zapłacić niższy podatek, skorzystaj z ulg i odliczeń, jest na to jeszcze miesiąc. Ale czy potrafisz

    Znajomość prawa podatkowego nigdy nie była mocną stroną Polaków, także i dlatego, że ulg i odliczeń było dużo a same przepisy mało zrozumiałe. Dlatego składanie rocznych PIT-ów zawsze wywoływało tak wielkie poruszenie. Teraz większości Polaków spełnienie rocznego obowiązku podatkowego ułatwia sam fiskus, wypełniając PIT-y roczne i oddając je do cyfrowej akceptacji. Jednak tak przygotowane deklaracje podatkowe najczęściej nie uwzględniają wszystkich możliwych odliczeń i ulg podatkowych.

    Dostosowanie zasad wystawiania faktur uproszczonych do obowiązkowego KSEF – projekt rozporządzenia

    Ministerstwo Finansów opublikowało 27 listopada 2023 r. projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie wystawiania faktur. Zaproponowane zmiany mają dostosować  wystawiania faktur uproszczonych do obowiązkowego KSeF. Zmiany mają wejść w życie 1 lipca 2024 r., z wyjątkiem tych dotyczących faktur dokumentujących sprzedaż zwolnioną VAT, które będą obowiązywały od 2025 r.

    Nowe zasady korzystania z KSeF od 1 lipca 2024 roku. Jest już projekt rozporządzenia. Co się zmieni?

    Ministerstwo Finansów opublikowało 27 listopada 2023 r. projekt rozporządzenia w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. To nowe rozporządzenie ma od 1 lipca 2024 r. zastąpić rozporządzenie z 2021 r. o tej samej nazwie. W większości nowe rozporządzenie powieli dotychczasowe rozwiązania, ale wprowadza również nowe regulacje. ZAW-FA będzie można składać elektronicznie. Umożliwione zostanie samofakturowanie przez podmioty zagraniczne bez polskiego NIP. Wprowadzone zostanie większe zabezpieczenie dla wygenerowanych tokenów. Określono również zasady nadawania uprawnień i dostępu do faktur VAT RR przez rolników ryczałtowych oraz oznaczania faktur kodem QR.

    REKLAMA