REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wypłacić zysk ze spółki z o.o.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Mentzen
Doradztwo podatkowe, prawne oraz księgowość
spółka z o.o.  wypłata zysku
spółka z o.o. wypłata zysku
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Jak wspólnik spółki z o.o. może wypłacić zysk ze spółki, aby było najkorzystniej?

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością posiada odrębną osobowość prawną. W bieżącym stanie prawnym, problem podwójnego opodatkowania wynika zatem z tego, że w momencie osiągnięcia dochodu, spółka zobowiązana jest do odprowadzenia podatku, a następnie podatek uiszczają wspólnicy, chcąc wypłacić pieniądze ze spółki. Inaczej mówiąc, spółka osiągając zysk z działalności musi się liczyć się z tym, że zostanie on opodatkowany. Następnie, gdy wspólnik jest jednocześnie członkiem zarządu, należy je jeszcze raz opodatkować.

REKLAMA

Typowa forma wypłaty zysku - dywidenda

Dywidenda jest najbardziej klasyczną formą wypłaty zysku ze spółki z o.o. Zgodnie z przepisami kodeksu spółek handlowych, jej wypłata jest możliwa dopiero po zatwierdzenia sprawozdania rocznego podczas zgromadzenia wspólników. Dywidenda wypłacana jest z zysku i nie stanowi kosztów uzyskania przychodu. Wypłata zysku w formie dywidendy jest obciążona 19% podatkiem po stronie wspólnika, a wcześniej 9% lub 19% po stronie spółki.

Wynagrodzenie za funkcję: rada nadzorcza lub zarząd

REKLAMA

 Każdej osobie pełniącą funkcję członka zarządu może przysługiwać wynagrodzenie z tego tytułu. Takie wynagrodzenie nie podlega ubezpieczeniu społecznemu (jeżeli zarząd jest powołany na podstawie mianowania), jest od niego odprowadzana wyłącznie składka zdrowotna w wysokości 9% oraz jest opodatkowane podatkiem 12% na skali (kwota wolna od podatku to 30 000 złotych, od 30 000 do 120 000 obowiązuje stawka 12%, a dochody pow. 120 000 złotych będą obciążone podatkiem 32%, co przy uwzględnieniu składki daje łącznie aż 41% obciążeń). Tutaj należy podkreślić, że wypłata takiego wynagrodzenia będzie stanowić koszt dla spółki.  Jest to korzystne, ponieważ od pieniędzy wypłaconych tą metodą spółka nie zapłaci podatku CIT, zatem nie wystąpi tutaj podwójne opodatkowanie.

W tym miejscu należy podkreślić, że nie jest rekomendowane zawarcie z prezesem umowy o pracę. Stosunek pracy charakteryzuje stosunek podporządkowania, natomiast prezes zarządu, będący organem zarządzającym spółki nie ma być komu podległy, zatem nie jest możliwe zawarcie umowy o pracę z prezesem zarządu. Ponadto zatrudnienie na umowę o pracę skutkuje obligatoryjnym odprowadzeniem składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.

Osoba pełniąca funkcję członka Rady Nadzorczej również może otrzymywać wynagrodzenie. Jego wysokość ustala zgromadzenie Wspólników. Podobnie jak przy członku zarządu, tak i przy tym wynagrodzeniu obowiązkowo należy odprowadzić 9% składkę zdrowotną, jednakże obligatoryjne są wszystkie składki społeczne, niezależnie od tytułu powołania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podróże służbowe, diety

Jeżeli wspólnik, będący członkiem zarządu dużo podróżuje, może otrzymać ze spółki zwrot kosztów podróży w ramach diety. Taka dieta nie podlega żadnemu opodatkowaniu, ani oskładkowaniu. Aby można było mówić o skorzystaniu z diety, musi to być wyjazd służbowy – nie możemy skorzystać z diety w przypadku wyjazdu prywatnego. O tym, jaka dieta przysługuje decyduje pracodawca, który jest ograniczony jedynie minimalnymi stawkami określonymi w rozporządzeniu. Zgodnie z nimi, za podróż krajową poniżej 8 godzin, dieta nie przysługuje, za podróż od 8 do 12 godzin przysługuje 50% diety, natomiast za podróż powyżej tego czasu – 100% diety. Stawka diety od 28.07.2022 r., wynosi 38 złotych. Zwrot kosztów noclegu odbywa się na podstawie przedłożonego rachunku. W przypadku wyjazdów zagranicznych sytuacja się komplikuje – o tym, ile należy się diety za każdy dzień podróży stanowi Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej.

 Nieruchomość prywatna wynajęta na potrzeby spółki, świadczenia niepieniężne

REKLAMA

 Aby spółka mogła funkcjonować, musi mieć swoją siedzibę. Jeżeli wspólnik posiada nieruchomość, może ją wynająć spółce. Korzyść tego rozwiązania jest taka, że za wynajem należy odprowadzić 8,5% ryczałtu od przychodów. Jeżeli przychód z wynajmu przekroczy kwotę 100 000 złotych, wówczas obowiązuje ryczałt w stawce 12,5%.  Oznacza to, że można w bardzo przystępny sposób wypłacić ze spółki zysk za pomocą czynszu od wynajmu nieruchomości.

Ostatnio najmodniejszym sposobem na wypłatę zysku ze spółki jest wykonywanie powtarzających się świadczeń niepieniężnych. Te czynności może realizować każdy wspólnik w spółce. Muszą być one powtarzalne, nie mogą mieć charakteru ciągłego i muszą być rzeczywiście realizowane na rzecz spółki. Korzyścią z tego jest to, że te czynności nie są oskładkowane ani składkami na ubezpieczenie społeczne, ani na zdrowotne. Wynagrodzenie wypłacane z tego tytułu jest opodatkowane na skali, zatem wydaje się korzystne wypłacanie środków z tego tytułu do kwoty 120 000 złotych przy założeniu, że nie ma innych dochodów rozliczanych skalą podatkową. Trzeba zwrócić uwagę, że wynagrodzenie za świadczenia musi mieć charakter rynkowy – to znaczy, że nie może przewyższać stawek powszechnie przyjętych w obrocie gospodarczym, nie może być wygórowane.

Trzeba pamiętać, że aby skorzystać z tej możliwości, należy umieścić odpowiednie zapisy w umowie spółki. Taką zmianę można dokonać tylko u notariusza. Nie można jej dokonać w systemie S24. Taka zmiana powinna zawierać maksymalnie szczegółowy zakres świadczeń, częstotliwość oraz formę wypłaty wynagrodzenia.

 Świadczenie usług na rzecz spółki na podstawie umowy B2B, umowy zlecenie, umowy o dzieło

Wspólnik może zawrzeć ze spółką umowę o dzieło. Najkorzystniejszą opcją jest skorzystanie z ulgi 50% kosztów uzyskania przychodu. Pozwala to na naliczenie podatku – 12% tylko od 50% kwoty wynagrodzenia. Żeby móc tak zrobić, należy spełnić następujące warunki: musi zostać wytworzone dzieło, zgodnie z założeniami ustawy o prawie autorskim, należy przenieść – jako autor dzieła – autorskie prawa majątkowe na rzecz spółki i wreszcie zakres wykonanego dzieła nie może pokrywać się z obowiązkami prezesa spółki.

 Istnieje także możliwość zawarcia ze spółką umowy zlecenia. Poprzez nią wspólnik może realizować określone zadania do wykonania za odpłatnością. Należy jednak pamiętać, że umowa zlecenie, jeżeli jest to nasz jedyny tytuł do ubezpieczenia, będzie podlegał ubezpieczeniu społecznemu i zdrowotnemu.

 Inną możliwością jest podpisanie ze spółką umowy B2B (oczywiście jeśli posiadamy jednoosobową działalność gospodarczą). Trzeba przy tym pamiętać, aby ta umowa nie została zawarta na realizację zadań, za które otrzymujemy już środki z innego tytułu. Trzeba pamiętać, aby wynagrodzenie za te zadania przybrały wartość rynkową – nie były zawyżone, tylko adekwatne do wykonanych zadań.

Możliwości wypłat zysku ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest wiele. O tym, która zostanie wybrana, decyduje przedsiębiorca. Z pewnością znajomość aktualnych przepisów podatkowych umożliwi wspólnikom podjęcie decyzji, jaka forma wypłaty będzie dla nich najkorzystniejsza.

Oskar Rosłoń, Kancelaria Mentzen

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA