REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak księgowo przygotować spółkę do wejścia na CIT estoński?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Mentzen
Doradztwo podatkowe, prawne oraz księgowość
estoński cit
estoński cit
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

CIT estoński staje się coraz korzystniejszym rozwiązaniem dla wielu podatników. Jak uniknąć falstartu i dobrze przygotować naszą spółkę do przejścia na tę formę opodatkowania?

CIT estoński - formularz ZAW-RD

Podatnicy, którzy zamierzają przejść na CIT estoński, powinni zawiadomić na druku ZAW-RD właściwego naczelnika urzędu skarbowego o wyborze tej formy opodatkowania. Przejść na ryczałt można do końca pierwszego miesiąca roku podatkowego, w którym podatnik chce z niego skorzystać. Istnieje również możliwość, aby z ryczałtu skorzystać w trakcie roku podatkowego. Aby to zrobić, należy rozliczyć CIT na zasadach klasycznych, zamknąć księgi i sporządzić sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości. Wówczas jednak druk ZAW-RD należy złożyć najpóźniej na dzień poprzedzający przejście na zasady CIT-u estońskiego.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

CIT estoński stał się bardziej atrakcyjny dla podatników wraz z wejściem Polskiego Ładu, ponieważ wtedy została zniesiona część barier, które wcześniej utrudniały skorzystanie z tej formy opodatkowania. Pomimo że od 2022 roku jest łatwiej skorzystać z CIT-u estońskiego, wciąż trzeba jednak spełnić pewne warunki.

Spółka, która zamierza przejść na CIT estoński, nie może mieć innych spółek zależnych, a jej wspólnikami powinny być tylko osoby fizyczne. Czyli struktura takiej spółki powinna być prosta. Do tego należy posiadać minimalne zatrudnienie. W takiej spółce powinno pracować co najmniej trzech pracowników lub zleceniobiorców (różne są jednak wynagrodzenia, które trzeba wówczas wypłacać).

Estoński CIT – jakie dokumenty są potrzebne?

Jeśli spełniamy te warunki i zgłosiliśmy się do urzędu skarbowego, należy na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknąć księgi rachunkowe i sporządzić sprawozdanie finansowe. Na dzień poprzedzający dzień wejścia na CIT estoński, należy również wyodrębnić w kapitale własnym:

kwotę zysków niepodzielonych i kwotę zysków podzielonych, które przekazano na kapitały, a zostały wypracowane w latach poprzedzających pierwszy rok wejścia na opodatkowanie ryczałtem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

kwotę niepokrytych strat, które zostały poniesione w latach poprzedzających pierwszy rok wejścia na opodatkowanie ryczałtem.

Jednocześnie z obowiązkiem zamknięcia ksiąg rachunkowych za poprzedni okres, powstaje obowiązek rozliczenia się z klasycznego CIT-u. Należy złożyć CIT-8 za rok podatkowy poprzedzający wejście w reżim CIT-u estońskiego.  Przejście na tę formę opodatkowania wiąże się ze zmianą formy rozliczeń. Zamiast opodatkowania dochodu podatkowego podstawę opodatkowania stanowi rozdysponowany zysk księgowy. W momencie wejścia na ryczałt od dochodów należy dokonać ujednolicenia pomiędzy rozliczeniami podatkowymi i bilansowymi, czyli dokonać tzw. korekty wstępnej.

Korekta wstępna i dochód z przekształcenia

REKLAMA

Opodatkowaniu podlegały wcześniej różnice przejściowe między wynikiem bilansowym a podatkowym. Po wprowadzeniu Polskiego Ładu nie trzeba już płacić podatku od różnic między wynikiem podatkowym, a bilansowym co wcześniej również było wymogiem. Spółka powinna jednak wykazać wartość przychodów i kosztów do opodatkowania w ramach korekty wstępnej składanej do urzędu skarbowego. Taką informację składamy na druku CIT/KW (jest to załącznik do CIT-8) w terminie do końca trzeciego miesiąca pierwszego roku opodatkowania CIT estońskim. Wykazanie podatku w CIT/KW nie wiąże się jednak z faktyczną zapłatą. Jak wspominałam wcześniej po wprowadzeniu Nowego Ładu, jeżeli spółka utrzyma się na CIT estońskim przez co najmniej cztery lata podatkowe, nie krócej jednak niż cztery lata kalendarzowe, to taki podatek podlega w całości umorzeniu.

Zdarza się, że spółka, chcąc przejść na opodatkowanie ryczałtem, musi dokonać przekształcenia. Niestety spółki, które powstały w wyniku przekształcenia mają dodatkowy obowiązek. Muszą rozpoznać dochód z przekształcenia, czyli nadwyżkę pomiędzy wartością poszczególnych składników majątku ustalonych zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości na dzień przekształcenia ponad ich wartością podatkową.

W przypadku powstania dochodu z przekształcenia również trzeba go wykazać na formularzu CIT/KW w tym samym terminie co korektę wstępną, czyli do końca trzeciego miesiąca pierwszego roku opodatkowania ryczałtem. Natomiast podatek od dochodu z przekształcenia nie podlega umorzeniu tak jak podatek z tzw. korekty wstępnej.

Przejście na CIT estoński – o czym należy pamiętać?

Kiedy zmieniamy opodatkowanie spółki, której wspólnicy mają możliwość wypłaty zysków sprzed opodatkowania CIT-em (np. sprzed 2021 roku w spółce komandytowej), warto przed wyborem ryczałtu zdecydować, czy zyski mają być wypłacone wspólnikom, zanim wejdziemy na CIT estoński. Pozwoli to uniknąć wątpliwości czy taka wypłata po przekształceniu będzie opodatkowana.

Po spełnieniu wszelkich obowiązków księgowych zamykających okres sprzed wejścia na CIT estoński, na pierwszy dzień opodatkowania ryczałtem otwieramy ponownie księgi podatkowe, rozpoczynając działalność jako podatnicy CIT-u estońskiego.

Joanna Jahołowska-Bida, Kancelaria Mentzen

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA