REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak księgowo przygotować spółkę do wejścia na CIT estoński?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Mentzen
Doradztwo podatkowe, prawne oraz księgowość
estoński cit
estoński cit
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

CIT estoński staje się coraz korzystniejszym rozwiązaniem dla wielu podatników. Jak uniknąć falstartu i dobrze przygotować naszą spółkę do przejścia na tę formę opodatkowania?

CIT estoński - formularz ZAW-RD

Podatnicy, którzy zamierzają przejść na CIT estoński, powinni zawiadomić na druku ZAW-RD właściwego naczelnika urzędu skarbowego o wyborze tej formy opodatkowania. Przejść na ryczałt można do końca pierwszego miesiąca roku podatkowego, w którym podatnik chce z niego skorzystać. Istnieje również możliwość, aby z ryczałtu skorzystać w trakcie roku podatkowego. Aby to zrobić, należy rozliczyć CIT na zasadach klasycznych, zamknąć księgi i sporządzić sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości. Wówczas jednak druk ZAW-RD należy złożyć najpóźniej na dzień poprzedzający przejście na zasady CIT-u estońskiego.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

CIT estoński stał się bardziej atrakcyjny dla podatników wraz z wejściem Polskiego Ładu, ponieważ wtedy została zniesiona część barier, które wcześniej utrudniały skorzystanie z tej formy opodatkowania. Pomimo że od 2022 roku jest łatwiej skorzystać z CIT-u estońskiego, wciąż trzeba jednak spełnić pewne warunki.

Spółka, która zamierza przejść na CIT estoński, nie może mieć innych spółek zależnych, a jej wspólnikami powinny być tylko osoby fizyczne. Czyli struktura takiej spółki powinna być prosta. Do tego należy posiadać minimalne zatrudnienie. W takiej spółce powinno pracować co najmniej trzech pracowników lub zleceniobiorców (różne są jednak wynagrodzenia, które trzeba wówczas wypłacać).

Estoński CIT – jakie dokumenty są potrzebne?

Jeśli spełniamy te warunki i zgłosiliśmy się do urzędu skarbowego, należy na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknąć księgi rachunkowe i sporządzić sprawozdanie finansowe. Na dzień poprzedzający dzień wejścia na CIT estoński, należy również wyodrębnić w kapitale własnym:

kwotę zysków niepodzielonych i kwotę zysków podzielonych, które przekazano na kapitały, a zostały wypracowane w latach poprzedzających pierwszy rok wejścia na opodatkowanie ryczałtem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

kwotę niepokrytych strat, które zostały poniesione w latach poprzedzających pierwszy rok wejścia na opodatkowanie ryczałtem.

Jednocześnie z obowiązkiem zamknięcia ksiąg rachunkowych za poprzedni okres, powstaje obowiązek rozliczenia się z klasycznego CIT-u. Należy złożyć CIT-8 za rok podatkowy poprzedzający wejście w reżim CIT-u estońskiego.  Przejście na tę formę opodatkowania wiąże się ze zmianą formy rozliczeń. Zamiast opodatkowania dochodu podatkowego podstawę opodatkowania stanowi rozdysponowany zysk księgowy. W momencie wejścia na ryczałt od dochodów należy dokonać ujednolicenia pomiędzy rozliczeniami podatkowymi i bilansowymi, czyli dokonać tzw. korekty wstępnej.

Korekta wstępna i dochód z przekształcenia

REKLAMA

Opodatkowaniu podlegały wcześniej różnice przejściowe między wynikiem bilansowym a podatkowym. Po wprowadzeniu Polskiego Ładu nie trzeba już płacić podatku od różnic między wynikiem podatkowym, a bilansowym co wcześniej również było wymogiem. Spółka powinna jednak wykazać wartość przychodów i kosztów do opodatkowania w ramach korekty wstępnej składanej do urzędu skarbowego. Taką informację składamy na druku CIT/KW (jest to załącznik do CIT-8) w terminie do końca trzeciego miesiąca pierwszego roku opodatkowania CIT estońskim. Wykazanie podatku w CIT/KW nie wiąże się jednak z faktyczną zapłatą. Jak wspominałam wcześniej po wprowadzeniu Nowego Ładu, jeżeli spółka utrzyma się na CIT estońskim przez co najmniej cztery lata podatkowe, nie krócej jednak niż cztery lata kalendarzowe, to taki podatek podlega w całości umorzeniu.

Zdarza się, że spółka, chcąc przejść na opodatkowanie ryczałtem, musi dokonać przekształcenia. Niestety spółki, które powstały w wyniku przekształcenia mają dodatkowy obowiązek. Muszą rozpoznać dochód z przekształcenia, czyli nadwyżkę pomiędzy wartością poszczególnych składników majątku ustalonych zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości na dzień przekształcenia ponad ich wartością podatkową.

W przypadku powstania dochodu z przekształcenia również trzeba go wykazać na formularzu CIT/KW w tym samym terminie co korektę wstępną, czyli do końca trzeciego miesiąca pierwszego roku opodatkowania ryczałtem. Natomiast podatek od dochodu z przekształcenia nie podlega umorzeniu tak jak podatek z tzw. korekty wstępnej.

Przejście na CIT estoński – o czym należy pamiętać?

Kiedy zmieniamy opodatkowanie spółki, której wspólnicy mają możliwość wypłaty zysków sprzed opodatkowania CIT-em (np. sprzed 2021 roku w spółce komandytowej), warto przed wyborem ryczałtu zdecydować, czy zyski mają być wypłacone wspólnikom, zanim wejdziemy na CIT estoński. Pozwoli to uniknąć wątpliwości czy taka wypłata po przekształceniu będzie opodatkowana.

Po spełnieniu wszelkich obowiązków księgowych zamykających okres sprzed wejścia na CIT estoński, na pierwszy dzień opodatkowania ryczałtem otwieramy ponownie księgi podatkowe, rozpoczynając działalność jako podatnicy CIT-u estońskiego.

Joanna Jahołowska-Bida, Kancelaria Mentzen

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA