REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak księgowo przygotować spółkę do wejścia na CIT estoński?

Kancelaria Mentzen
Doradztwo podatkowe, prawne oraz księgowość
estoński cit
estoński cit
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

CIT estoński staje się coraz korzystniejszym rozwiązaniem dla wielu podatników. Jak uniknąć falstartu i dobrze przygotować naszą spółkę do przejścia na tę formę opodatkowania?

CIT estoński - formularz ZAW-RD

Podatnicy, którzy zamierzają przejść na CIT estoński, powinni zawiadomić na druku ZAW-RD właściwego naczelnika urzędu skarbowego o wyborze tej formy opodatkowania. Przejść na ryczałt można do końca pierwszego miesiąca roku podatkowego, w którym podatnik chce z niego skorzystać. Istnieje również możliwość, aby z ryczałtu skorzystać w trakcie roku podatkowego. Aby to zrobić, należy rozliczyć CIT na zasadach klasycznych, zamknąć księgi i sporządzić sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości. Wówczas jednak druk ZAW-RD należy złożyć najpóźniej na dzień poprzedzający przejście na zasady CIT-u estońskiego.

REKLAMA

REKLAMA

CIT estoński stał się bardziej atrakcyjny dla podatników wraz z wejściem Polskiego Ładu, ponieważ wtedy została zniesiona część barier, które wcześniej utrudniały skorzystanie z tej formy opodatkowania. Pomimo że od 2022 roku jest łatwiej skorzystać z CIT-u estońskiego, wciąż trzeba jednak spełnić pewne warunki.

Spółka, która zamierza przejść na CIT estoński, nie może mieć innych spółek zależnych, a jej wspólnikami powinny być tylko osoby fizyczne. Czyli struktura takiej spółki powinna być prosta. Do tego należy posiadać minimalne zatrudnienie. W takiej spółce powinno pracować co najmniej trzech pracowników lub zleceniobiorców (różne są jednak wynagrodzenia, które trzeba wówczas wypłacać).

Estoński CIT – jakie dokumenty są potrzebne?

Jeśli spełniamy te warunki i zgłosiliśmy się do urzędu skarbowego, należy na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknąć księgi rachunkowe i sporządzić sprawozdanie finansowe. Na dzień poprzedzający dzień wejścia na CIT estoński, należy również wyodrębnić w kapitale własnym:

REKLAMA

kwotę zysków niepodzielonych i kwotę zysków podzielonych, które przekazano na kapitały, a zostały wypracowane w latach poprzedzających pierwszy rok wejścia na opodatkowanie ryczałtem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

kwotę niepokrytych strat, które zostały poniesione w latach poprzedzających pierwszy rok wejścia na opodatkowanie ryczałtem.

Jednocześnie z obowiązkiem zamknięcia ksiąg rachunkowych za poprzedni okres, powstaje obowiązek rozliczenia się z klasycznego CIT-u. Należy złożyć CIT-8 za rok podatkowy poprzedzający wejście w reżim CIT-u estońskiego.  Przejście na tę formę opodatkowania wiąże się ze zmianą formy rozliczeń. Zamiast opodatkowania dochodu podatkowego podstawę opodatkowania stanowi rozdysponowany zysk księgowy. W momencie wejścia na ryczałt od dochodów należy dokonać ujednolicenia pomiędzy rozliczeniami podatkowymi i bilansowymi, czyli dokonać tzw. korekty wstępnej.

Korekta wstępna i dochód z przekształcenia

Opodatkowaniu podlegały wcześniej różnice przejściowe między wynikiem bilansowym a podatkowym. Po wprowadzeniu Polskiego Ładu nie trzeba już płacić podatku od różnic między wynikiem podatkowym, a bilansowym co wcześniej również było wymogiem. Spółka powinna jednak wykazać wartość przychodów i kosztów do opodatkowania w ramach korekty wstępnej składanej do urzędu skarbowego. Taką informację składamy na druku CIT/KW (jest to załącznik do CIT-8) w terminie do końca trzeciego miesiąca pierwszego roku opodatkowania CIT estońskim. Wykazanie podatku w CIT/KW nie wiąże się jednak z faktyczną zapłatą. Jak wspominałam wcześniej po wprowadzeniu Nowego Ładu, jeżeli spółka utrzyma się na CIT estońskim przez co najmniej cztery lata podatkowe, nie krócej jednak niż cztery lata kalendarzowe, to taki podatek podlega w całości umorzeniu.

Zdarza się, że spółka, chcąc przejść na opodatkowanie ryczałtem, musi dokonać przekształcenia. Niestety spółki, które powstały w wyniku przekształcenia mają dodatkowy obowiązek. Muszą rozpoznać dochód z przekształcenia, czyli nadwyżkę pomiędzy wartością poszczególnych składników majątku ustalonych zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości na dzień przekształcenia ponad ich wartością podatkową.

W przypadku powstania dochodu z przekształcenia również trzeba go wykazać na formularzu CIT/KW w tym samym terminie co korektę wstępną, czyli do końca trzeciego miesiąca pierwszego roku opodatkowania ryczałtem. Natomiast podatek od dochodu z przekształcenia nie podlega umorzeniu tak jak podatek z tzw. korekty wstępnej.

Przejście na CIT estoński – o czym należy pamiętać?

Kiedy zmieniamy opodatkowanie spółki, której wspólnicy mają możliwość wypłaty zysków sprzed opodatkowania CIT-em (np. sprzed 2021 roku w spółce komandytowej), warto przed wyborem ryczałtu zdecydować, czy zyski mają być wypłacone wspólnikom, zanim wejdziemy na CIT estoński. Pozwoli to uniknąć wątpliwości czy taka wypłata po przekształceniu będzie opodatkowana.

Po spełnieniu wszelkich obowiązków księgowych zamykających okres sprzed wejścia na CIT estoński, na pierwszy dzień opodatkowania ryczałtem otwieramy ponownie księgi podatkowe, rozpoczynając działalność jako podatnicy CIT-u estońskiego.

Joanna Jahołowska-Bida, Kancelaria Mentzen

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA