REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie z CIT przy wypłacie dywidendy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Nogacki
radca prawny
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Zwolnienie z podatku CIT od dywidendy
Zwolnienie z podatku CIT od dywidendy
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zwolnienie z CIT dywidendy. Pomimo wejścia w życie nowelizacji ustawa o CIT, w zakresie zwolnienia dywidend z opodatkowania, nie zawiera warunku, aby spółka będąca odbiorcą dywidendy była jej beneficjentem rzeczywistym – orzekł 4 października 2022 r. WSA w Łodzi.

Zwolnienie z CIT dywidendy

Polscy przedsiębiorcy przy wypłacie dywidend (oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych) na rzecz podmiotów zagranicznych, a dokładnie podmiotów niemających na terytorium RP siedziby lub zarządu, są zobligowani do pobrania podatku u źródła w postaci zryczałtowanego 19% podatku dochodowego. Jednakże na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, przy spełnieniu ustawowych przesłanek podatnicy mogą zastosować zwolnienie z tego podatku. Do wymogów tych należą przede wszystkim:

REKLAMA

Autopromocja
  1. by wypłacającym dywidendę była spółka z siedzibą lub zarządem na terytorium RP,
  2. by uzyskującym ją była spółka podlegająca opodatkowaniu CIT w Polsce lub innym państwie członkowskim UE lub EOG i posiadająca bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów w kapitale spółki wypłacającej,
  3. by uzyskujący nie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania.

Przesłanki te doprecyzowane są jeszcze bardziej szczegółowymi wymogami, jak na przykład, ten określający, że ww. 10% posiadanie udziałów musi wynikać z prawa własności. Dodatkowo, zgodnie z art. 26 ust. 1c ustawy o CIT, jeśli dywidenda nie przekracza 2 mln zł, warunkiem zwolnienia z opodatkowania jest udokumentowanie swojej siedziby dla celów podatkowych przez zagraniczną spółkę uzyskującą dywidendę.

Dywidenda na rzecz zagranicznej spółki

Polska spółka (zwana dalej również: przedsiębiorcą) wypłacając niemieckiej spółce-matce dywidendę, posiadała certyfikat jej rezydencji podatkowej, ale nie ustalała, czy jest ona beneficjentem rzeczywistym tej dywidendy. Obie należały do jednej grupy kapitałowej. Wysokość dywidendy, wraz z innymi płatnościami np. za usługi doradcze, czy z tytułu praw autorskich, nie przekraczała w danym roku podatkowym 2 mln zł. Niemiecka spółka GmbH jest spółką holdingową, tzn. nieprowadzącą działalności operacyjnej, a czerpiącą przychody z posiadania udziałów w spółkach zależnych.

Zmiana przepisów dotyczących weryfikacji rzeczywistego właściciela

Przedsiębiorca 10 grudnia 2021 r. uzyskał interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, w której organ stwierdził, że w tym stanie faktycznym i w świetle obowiązujących do 31 grudnia 2021 r. przepisów, brak było konieczności posiadania przez odbiorcę dywidendy statusu jej rzeczywistego właściciela (sygn. 0111-KDIB1-4010.43.2020.11.BM). Ponieważ 1 stycznia 2022 r. weszła w życie nowelizacja przepisów ustawy o CIT, przedsiębiorca dla pewności wystąpił o ponowną interpretację w przekonaniu, że zmiana nie powinna mieć wpływu na merytoryczną ocenę wyrażonego stanowiska. W opinii spółki, mimo zmiany przepisów nadal nie ma znaczenia czy niemiecka GmbH będzie rzeczywistym właścicielem dywidendy, jeśli spełnione zostaną wszystkie warunki uprawniające do zastosowania przedmiotowego zwolnienia, wskazane w art. 22 ust. 4-6, art. 22b oraz art. 26 ust. 1c oraz 1f. Zdaniem przedsiębiorcy, żaden przepis ustawy nie uzależnia od tego możliwości skorzystania ze zwolnienia.

Nakaz dochowania należytej staranności przy rozliczeniu podatku u źródła

W wydanej 2 maja 2022 r. interpretacji Dyrektor KIS uznał stanowisko przedsiębiorcy za nieprawidłowe (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.43.2022.1.PB) przypominając o obowiązującym zakazie stosowania praktyk stanowiących nadużycie prawa, przy jednoczesnym nakazie ścisłego stosowania się do wymogów uprawniających do ulgi, których naruszenie zamyka drogę do skorzystania ze zwolnienia w podatku u źródła (w skrócie WHT - od ang. Withholding Tax ). Z dniem 1 stycznia 2022 r. wszedł bowiem w życie przepis art. 26 ust. 1 w nowym brzmieniu, zgodnie z którym, dokonując wypłat m.in. dywidend, płatnicy przy rozliczaniu podatku u źródła, w tym przy weryfikacji warunków uprawniających do zastosowania od tego podatku zwolnienia, zobowiązani są do dochowania należytej staranności. A za stanowiącą nadużycie praktykę, jak i za brak dochowania należytej staranności w rozliczaniu WHT, organ uznał niewykazanie od 1 stycznia 2022 r. statusu rzeczywistego właściciela po stronie odbiorcy dywidendy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli prawo ma być intepretowane ściśle, to wymóg ten działa w dwie strony

REKLAMA

Zdaniem sądu, wbrew opinii Dyrektora KIS, nowelizacja ustawy o CIT nie wprowadziła istotnych zmian w zakresie przesłanek zwolnienia dywidendy z podatku dochodowego. W ich katalogu nie mieści się dodana nowelizacją przesłanka „rzeczywistego właściciela”. Sąd przyznał, że być może było to ideą ustawodawcy, ale ostatecznie przesłanka ta nie została wprowadzona jako warunek uzyskania zwolnienia z CIT.

Nawiązując do stanowiska organu, który podkreślał, że przesłanki zwolnienia podatkowego muszą być interpretowane i stosowane ściśle, WSA zwrócił uwagę, że ma to swoją drugą stronę – tak jak wykluczone jest zawężanie w drodze wykładni tych przesłanek w sposób korzystny dla podatnika, tak samo zabronione jest również ich rozszerzanie w sposób dla niego niekorzystny.

Odbiorca dywidendy nie musi być jej rzeczywistym właścicielem

Sąd orzekł, że pomimo znowelizowania przepisów z dniem 1 stycznia 2022 r., swą aktualność zachowuje wyrok NSA z 27 kwietnia 2021 r., II FSK 240/21, który został wydany w tożsamej sprawie. W obecnym stanie prawnym przepisy dotyczące zwolnienia z opodatkowania CIT dywidendy nieprzekraczającej 2 mln zł nie zawierają warunku, aby jej odbiorca miał status jej rzeczywistego właściciela (wyrok WSA w Łodzi z 4 października 2022 r., sygn. akt I SA/Łd 505/22).

Autor: Robert Nogacki, partner zarządzający, Kancelaria Prawna Skarbiec

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA