REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od podatku - czy to możliwe?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Mentzen
Doradztwo podatkowe, prawne oraz księgowość
podatki opłaty
podatki opłaty

REKLAMA

REKLAMA

W pewnych przypadkach organy podatkowe żądają zapłaty dodatkowego podatku od już wcześniej opodatkowanych pieniędzy. Należność, którą musimy dopłacić może być nazwana podatkiem. Danina może również być nazwana opłatą. Różnica między podatkiem, a opłatą jest bardzo cienka.

Podatek a opłata

Obie formy należności publicznoprawnej to świadczenia przymusowe i bezzwrotne. Różnicą jest tylko, że w zamian za poniesioną opłatę powinniśmy coś otrzymać. Bywa jednak inaczej. W niniejszym artykule postaram się przybliżyć Państwu zjawisko “podatku od podatku”, czyli nałożenia dodatkowego obciążenia związanego z podatkiem bądź opłatą na wcześniej już opodatkowane pieniądze.

REKLAMA

Temat rozpoczniemy od omówienia wprowadzonej z nowym ładem składki zdrowotnej. O odliczalnej od podatku składce zdrowotnej można już zapomnieć tak jak o niskiej inflacji. Jak to mówią, kiedyś to było. Pomimo braku możliwości odliczenia zapłaconej w trakcie roku składki zdrowotnej od naszej podstawy opodatkowania (dochodu lub przychodu), podatnicy mieli możliwość pomniejszenia podatku do zapłaty, dzięki czemu zjawisko podwójnego opodatkowania nie występowało.

Przy obecnym kształcie przepisów pomimo zapłacenia podatku np. z tytułu dochodu uzyskanego z umowy o pracę, podatnicy od tej samej podstawy opodatkowania  zobowiązani są do opłaty 9% składki zdrowotnej. Tym samym, zamiast zapłacić 12% podatku dochodowego na zasadach ogólnych (potocznie zwanej skalą podatkową) jesteśmy zmuszeni do oddania fiskusowi realnie 21%. Inaczej sytuacja wygląda nieco w przypadku dochodów opodatkowanych podatkiem liniowym czy ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Tutaj Ustawodawca wraz z 1 lipcowymi zmianami wprowadził częściowe odliczenie składki zdrowotnej od podstawy opodatkowania. Nie zmienia to jednak faktu, że podatnicy zmuszeni są do zapłaty składki zdrowotnej od dochodów, bądź przychodów, które już wcześniej były opodatkowane.

Zakupy w sklepie a podatek od podatku

Podatkiem od podatku nazwać możemy również akcyzę. Podatek akcyzowy jest podatkiem pośrednim, czyli podatkiem nakładanym na dobra oraz usługi. Warto tutaj zauważyć, że identycznym typem podatku jest  podatek od towarów i usług. Podatek akcyzowy nakładany jest na producentów oraz sprzedawców wyrobów lub usług objętych tym podatkiem np. alkoholu, papierosów czy prądu. Ciężar tego podatku, podobnie jak podatku VAT przerzucany jest na konsumenta, oznacza to, że podatek akcyzowy wpływa wprost na wzrost ceny danego towaru lub usługi. Warto tutaj zauważyć, że zapłata podatku akcyzowego nie zwalnia producenta czy sprzedawcy od zapłaty podatku VAT. A nawet w związku z tym, że przerzucając ciężar tego podatku na konsumenta, akcyza wliczona jest już w cenę produktu i dopiero po tym naliczany jest podatek VAT. Mechanizm naliczania obu podatków obrotowych doprowadza do absurdalnej sytuacji, w której dany podatnik zobowiązany jest do doliczenia akcyzy do ceny towaru, a następnie zapłaty kwoty podatku dochodowego oraz podatku VAT od ceny towaru zawierającej kwotę podatku akcyzowego.

Kwestia  WHT

Z podwójnym opodatkowaniem tej samej kwoty spotkać mogą się osoby, które jako płatnicy zobowiązani są do rozliczenia podatku u źródła. Podatek u źródła (zwany także “WHT”) jest zryczałtowaną formą podatku dochodowego pobieraną przez płatników, których stałe miejsce pobytu (miejsce zamieszkania, siedziba, lub tzw. zagraniczny zakład w państwie) znajduje się w kraju, w którym osiągany jest dochód. Jest to podatek nakładany na niektóre dochody osiągane przez nierezydentów na terenie innego kraju (np. Polski)  m.in. z dywidend, reklam, praw autorskich czy usług doradczych. Przechodząc do tematu podwójnego opodatkowania, pomimo konieczności zapłaty podatku dochodowego w kraju swojej rezydencji od całości dochodów osiąganych na całym świecie, podatnik zobowiązany jest do zapłaty podatku u źródła na terenie kraju, w którym osiągał on dochody.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niejednokrotnie zdarza się, że podatek u źródła zapłacić muszą płatnicy z własnych środków. Główną zasadą jest jednak fakt, że ciężar podatku u źródła ponosi podmiot zagraniczny osiągający dochody na terenie kraju. Zdarza się jednak, że na podstawie umowy zawartej z kontrahentem, polski przedsiębiorca zobowiązany jest do ponoszenia kosztów ewentualnych podatków nakładanych w Polsce z tytułu realizacji umowy. Może też zdarzyć się sytuacja, w której nie mamy spisanej dokładnej umowy, która przewidywała by uregulowanie podatku u źródła, a Kontrahent będzie oczekiwać pełnego wynagrodzenia. W takiej sytuacji, pomimo faktu, że polski podmiot poniósł ciężar wynagrodzenia dla zagranicznego podmiotu za realizację usług np. reklamowych czy doradczych, płatnik zmuszony jest do zapłaty podatku za podmiot zagraniczny pomimo faktu, że nie osiągnęliśmy tego dochodu, a wręcz ponieśliśmy koszt.

Akcyza i opłata paliwowa jako podwójna zapłata

Kwestia dodatkowych zobowiązań nałożonych przez Ustawodawcę na przedmioty, których nabycie podlega już opodatkowaniu jest opłata paliwowa. Zgodnie z ustawą o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym podlega pod opłatę paliwową podlega wprowadzenie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu, wykorzystywanych do napędu silników spalinowych. Opłatę paliwową zobowiązani są do zapłaty:

  • producenci oraz importerzy paliw silnikowych lub gazu,
  • podmioty dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw silnikowych oraz gazu,
  • inne podmioty podlegające na podstawie przepisów o podatku akcyzowym obowiązkowi podatkowego w zakresie podatku akcyzowego od paliw silnikowych lub gazu.

Wspomnieć tutaj należy, że obowiązek zapłaty opłaty paliwowej powstaje w tym samym momencie, w którym powstaje zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym. Podstawą wyliczenia opłaty jest ilość paliw silnikowych lub gazu, za które podmioty wymienione wyżej zobowiązane są zapłacić podatek akcyzowy. Oznacza to, że niezależnie od konieczności poniesienia podatku akcyzowego z tytułu paliw oraz gazu należy ponieść z tego samego tytułu dodatkową opłatę paliwową.

Napoje alkoholowe w mniejszych opakowaniach a podatek

Skoro już jesteśmy w tematach akcyzowych, dodatkowe obciążenia nie są obce również przedsiębiorcom sprzedającym tzw. “małpki”. Niewątpliwie “małpki” stały się nieodzownym elementem Polskiej kultury XXI w. Ustawodawca dumnie przeciwdziałający alkoholizmowi wśród Polaków uznał, że dołożenie dodatkowej opłaty wpłynie na ilość spożywanego w kraju alkoholu, tutaj popularnych małpek, po których butelki walają się na każdym polskim osiedlu.

Obowiązek zapłaty dodatkowej opłaty (Ustawodawca sam nazywa opłatę jako “podatek od małpek”) powstaje w momencie zaopatrzenia w napoje alkoholowe w opakowaniach do 300 ml. Podatek ten muszą płacić przedsiębiorcy, którzy mają zezwolenie na hurtowy obrót alkoholem. Podkreślić tutaj należy, że opłata ta jest zupełnie niezależna od konieczności opłaty za licencję zezwalającą na obrót hurtowy alkoholem. Oznacza to, że jeżeli przedsiębiorca zaopatruje np. sklep monopolowy, hurtownik będzie zobligowany do zapłaty podatku w momencie wydania towaru kupującemu.

Podatek od małpek wynosi 25 zł od litra stuprocentowego alkoholu sprzedawanego w opakowania do 300 ml. Wskazać tutaj należy, że z podatku zwolnieni są sprzedawcy alkoholu przeznaczonego do spożycia w miejscu sprzedaży np. w restauracjach czy pubach. Podsumowując, przedsiębiorca zobligowany jest do zapłaty należnej opłaty niezależnie od faktu, że z tytułu sprzedanego alkoholu jest on obowiązany do rozliczenia się z podatku dochodowego. Wskazać tutaj warto, że podatek należy płacić za całe półrocze, do końca miesiąca następującego po tym półroczu.

Ustawodawca coraz chętniej nakłada dodatkowe opłaty czy ukryte formy podatku na podatników. Podniesienie głównej stawki podatku dochodowego byłoby wprost zauważalne, natomiast zapłata dodatkowej składki czy opłaty już nie jest tak odczuwalna przez większość społeczeństwa, dzięki czemu dochody budżetów Państwa czy samorządowych rosną, a społeczeństwo nie dostrzega wszystkich dodatkowych obciążeń.

Kamil Przybyła, Kancelaria Mentzen

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA