REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od podatku - czy to możliwe?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Mentzen
Doradztwo podatkowe, prawne oraz księgowość
podatki opłaty
podatki opłaty

REKLAMA

REKLAMA

W pewnych przypadkach organy podatkowe żądają zapłaty dodatkowego podatku od już wcześniej opodatkowanych pieniędzy. Należność, którą musimy dopłacić może być nazwana podatkiem. Danina może również być nazwana opłatą. Różnica między podatkiem, a opłatą jest bardzo cienka.

Podatek a opłata

Obie formy należności publicznoprawnej to świadczenia przymusowe i bezzwrotne. Różnicą jest tylko, że w zamian za poniesioną opłatę powinniśmy coś otrzymać. Bywa jednak inaczej. W niniejszym artykule postaram się przybliżyć Państwu zjawisko “podatku od podatku”, czyli nałożenia dodatkowego obciążenia związanego z podatkiem bądź opłatą na wcześniej już opodatkowane pieniądze.

REKLAMA

Autopromocja

Temat rozpoczniemy od omówienia wprowadzonej z nowym ładem składki zdrowotnej. O odliczalnej od podatku składce zdrowotnej można już zapomnieć tak jak o niskiej inflacji. Jak to mówią, kiedyś to było. Pomimo braku możliwości odliczenia zapłaconej w trakcie roku składki zdrowotnej od naszej podstawy opodatkowania (dochodu lub przychodu), podatnicy mieli możliwość pomniejszenia podatku do zapłaty, dzięki czemu zjawisko podwójnego opodatkowania nie występowało.

Przy obecnym kształcie przepisów pomimo zapłacenia podatku np. z tytułu dochodu uzyskanego z umowy o pracę, podatnicy od tej samej podstawy opodatkowania  zobowiązani są do opłaty 9% składki zdrowotnej. Tym samym, zamiast zapłacić 12% podatku dochodowego na zasadach ogólnych (potocznie zwanej skalą podatkową) jesteśmy zmuszeni do oddania fiskusowi realnie 21%. Inaczej sytuacja wygląda nieco w przypadku dochodów opodatkowanych podatkiem liniowym czy ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Tutaj Ustawodawca wraz z 1 lipcowymi zmianami wprowadził częściowe odliczenie składki zdrowotnej od podstawy opodatkowania. Nie zmienia to jednak faktu, że podatnicy zmuszeni są do zapłaty składki zdrowotnej od dochodów, bądź przychodów, które już wcześniej były opodatkowane.

Zakupy w sklepie a podatek od podatku

Podatkiem od podatku nazwać możemy również akcyzę. Podatek akcyzowy jest podatkiem pośrednim, czyli podatkiem nakładanym na dobra oraz usługi. Warto tutaj zauważyć, że identycznym typem podatku jest  podatek od towarów i usług. Podatek akcyzowy nakładany jest na producentów oraz sprzedawców wyrobów lub usług objętych tym podatkiem np. alkoholu, papierosów czy prądu. Ciężar tego podatku, podobnie jak podatku VAT przerzucany jest na konsumenta, oznacza to, że podatek akcyzowy wpływa wprost na wzrost ceny danego towaru lub usługi. Warto tutaj zauważyć, że zapłata podatku akcyzowego nie zwalnia producenta czy sprzedawcy od zapłaty podatku VAT. A nawet w związku z tym, że przerzucając ciężar tego podatku na konsumenta, akcyza wliczona jest już w cenę produktu i dopiero po tym naliczany jest podatek VAT. Mechanizm naliczania obu podatków obrotowych doprowadza do absurdalnej sytuacji, w której dany podatnik zobowiązany jest do doliczenia akcyzy do ceny towaru, a następnie zapłaty kwoty podatku dochodowego oraz podatku VAT od ceny towaru zawierającej kwotę podatku akcyzowego.

Kwestia  WHT

Z podwójnym opodatkowaniem tej samej kwoty spotkać mogą się osoby, które jako płatnicy zobowiązani są do rozliczenia podatku u źródła. Podatek u źródła (zwany także “WHT”) jest zryczałtowaną formą podatku dochodowego pobieraną przez płatników, których stałe miejsce pobytu (miejsce zamieszkania, siedziba, lub tzw. zagraniczny zakład w państwie) znajduje się w kraju, w którym osiągany jest dochód. Jest to podatek nakładany na niektóre dochody osiągane przez nierezydentów na terenie innego kraju (np. Polski)  m.in. z dywidend, reklam, praw autorskich czy usług doradczych. Przechodząc do tematu podwójnego opodatkowania, pomimo konieczności zapłaty podatku dochodowego w kraju swojej rezydencji od całości dochodów osiąganych na całym świecie, podatnik zobowiązany jest do zapłaty podatku u źródła na terenie kraju, w którym osiągał on dochody.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niejednokrotnie zdarza się, że podatek u źródła zapłacić muszą płatnicy z własnych środków. Główną zasadą jest jednak fakt, że ciężar podatku u źródła ponosi podmiot zagraniczny osiągający dochody na terenie kraju. Zdarza się jednak, że na podstawie umowy zawartej z kontrahentem, polski przedsiębiorca zobowiązany jest do ponoszenia kosztów ewentualnych podatków nakładanych w Polsce z tytułu realizacji umowy. Może też zdarzyć się sytuacja, w której nie mamy spisanej dokładnej umowy, która przewidywała by uregulowanie podatku u źródła, a Kontrahent będzie oczekiwać pełnego wynagrodzenia. W takiej sytuacji, pomimo faktu, że polski podmiot poniósł ciężar wynagrodzenia dla zagranicznego podmiotu za realizację usług np. reklamowych czy doradczych, płatnik zmuszony jest do zapłaty podatku za podmiot zagraniczny pomimo faktu, że nie osiągnęliśmy tego dochodu, a wręcz ponieśliśmy koszt.

Akcyza i opłata paliwowa jako podwójna zapłata

Kwestia dodatkowych zobowiązań nałożonych przez Ustawodawcę na przedmioty, których nabycie podlega już opodatkowaniu jest opłata paliwowa. Zgodnie z ustawą o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym podlega pod opłatę paliwową podlega wprowadzenie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu, wykorzystywanych do napędu silników spalinowych. Opłatę paliwową zobowiązani są do zapłaty:

  • producenci oraz importerzy paliw silnikowych lub gazu,
  • podmioty dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw silnikowych oraz gazu,
  • inne podmioty podlegające na podstawie przepisów o podatku akcyzowym obowiązkowi podatkowego w zakresie podatku akcyzowego od paliw silnikowych lub gazu.

Wspomnieć tutaj należy, że obowiązek zapłaty opłaty paliwowej powstaje w tym samym momencie, w którym powstaje zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym. Podstawą wyliczenia opłaty jest ilość paliw silnikowych lub gazu, za które podmioty wymienione wyżej zobowiązane są zapłacić podatek akcyzowy. Oznacza to, że niezależnie od konieczności poniesienia podatku akcyzowego z tytułu paliw oraz gazu należy ponieść z tego samego tytułu dodatkową opłatę paliwową.

Napoje alkoholowe w mniejszych opakowaniach a podatek

Skoro już jesteśmy w tematach akcyzowych, dodatkowe obciążenia nie są obce również przedsiębiorcom sprzedającym tzw. “małpki”. Niewątpliwie “małpki” stały się nieodzownym elementem Polskiej kultury XXI w. Ustawodawca dumnie przeciwdziałający alkoholizmowi wśród Polaków uznał, że dołożenie dodatkowej opłaty wpłynie na ilość spożywanego w kraju alkoholu, tutaj popularnych małpek, po których butelki walają się na każdym polskim osiedlu.

Obowiązek zapłaty dodatkowej opłaty (Ustawodawca sam nazywa opłatę jako “podatek od małpek”) powstaje w momencie zaopatrzenia w napoje alkoholowe w opakowaniach do 300 ml. Podatek ten muszą płacić przedsiębiorcy, którzy mają zezwolenie na hurtowy obrót alkoholem. Podkreślić tutaj należy, że opłata ta jest zupełnie niezależna od konieczności opłaty za licencję zezwalającą na obrót hurtowy alkoholem. Oznacza to, że jeżeli przedsiębiorca zaopatruje np. sklep monopolowy, hurtownik będzie zobligowany do zapłaty podatku w momencie wydania towaru kupującemu.

Podatek od małpek wynosi 25 zł od litra stuprocentowego alkoholu sprzedawanego w opakowania do 300 ml. Wskazać tutaj należy, że z podatku zwolnieni są sprzedawcy alkoholu przeznaczonego do spożycia w miejscu sprzedaży np. w restauracjach czy pubach. Podsumowując, przedsiębiorca zobligowany jest do zapłaty należnej opłaty niezależnie od faktu, że z tytułu sprzedanego alkoholu jest on obowiązany do rozliczenia się z podatku dochodowego. Wskazać tutaj warto, że podatek należy płacić za całe półrocze, do końca miesiąca następującego po tym półroczu.

Ustawodawca coraz chętniej nakłada dodatkowe opłaty czy ukryte formy podatku na podatników. Podniesienie głównej stawki podatku dochodowego byłoby wprost zauważalne, natomiast zapłata dodatkowej składki czy opłaty już nie jest tak odczuwalna przez większość społeczeństwa, dzięki czemu dochody budżetów Państwa czy samorządowych rosną, a społeczeństwo nie dostrzega wszystkich dodatkowych obciążeń.

Kamil Przybyła, Kancelaria Mentzen

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA