REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przyznanie ulg w podatkach lokalnych wpływa na inwestycje w gminie

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rada gminy może w drodze uchwały ustalić na dany rok pewne ulgi podatkowe, np. w podatku od nieruchomości związane m.in. z tworzeniem nowych miejsc pracy. Czy zachęty podatkowe wpływają na inwestycje w gminie?

Inwestorów, z którymi współpracują jednostki administracji lokalnej, można podzielić na dwie grupy. Pierwsza to inwestorzy zamierzający zainwestować na terenie danej gminy. Druga dotyczy przedsiębiorców, którzy już na jej obszarze działają.

W ramach pierwszej grupy (firm już obecnych na terenie danego samorządu) można stwierdzić, że ulgi w podatkach lokalnych (zwłaszcza w podatku od nieruchomości) nie są już, tak jak jeszcze kilka lat temu, warunkiem decydującym o zlokalizowaniu inwestycji na danym terenie. Obecnie bardziej istotne dla nowo lokujących się firm są: dogodność położenia terenu, bliskość ciągów komunikacyjnych, uzbrojenie działki w media (odpowiednia moc energii, sieć wodociągowa, sieć kanalizacyjna, możliwość spustu wód deszczowych), aktualność miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, a co w dzisiejszych czasach ważne: dostępność odpowiedniej liczby wykwalifikowanej siły roboczej.

Z reguły niższe stawki podatkowe są interesujące, gdy dotyczą one tylko pierwszego okresu działalności firmy na terenie danego samorządu, a przedsiębiorstwa biorą pod uwagę w swoich biznesplanach różne determinanty powodzenia inwestycji w perspektywie długoterminowej (co najmniej kilkuletniej).

Rozpatrując atrakcyjność ulg podatkowych dla drugiej grupy inwestorów, a mianowicie już obecnych na danym terenie, należy stwierdzić, że ulgi podatkowe, zwłaszcza dotyczące zniżek za tworzenie nowych miejsc pracy, są dość istotne dla firm już działających, zwłaszcza globalnych. Dla tych przedsiębiorstw, oprócz oczywistych parametrów makroekonomicznych, takich jak np. cena siły roboczej, ważny staje się tzw. after care service, czyli profesjonalna obsługa ze strony danego samorządu, w trakcie całego okresu działalności firmy na jego terenie. Tutaj pojawia się także kwestia udogodnień, w tym zniżek w podatku od nieruchomości, oferowanych za adaptację lub budowę nowych obiektów na cele działalności gospodarczej lub tworzenie nowych miejsc pracy. W obecnej dobie globalizacji przedsiębiorstw, najistotniejszych przy decyzjach delokalizacyjnych, nie tylko pomiędzy regionami danego kraju, ale zwłaszcza pomiędzy krajami, staje się dbałość o każdy element obsługi.

Tutaj właśnie pojawia się nacisk na każdą możliwość obniżenia kosztów, czyli również płaconych podatków lokalnych. Lecz jest ona tylko dodatkiem do innych elementów obsługi, jak np. usprawniania procedur administracyjnych czy uzbrajania terenu w wymagane media. Dla firm nowo lokalizujących się na terenie danego samorządu, ulgi podatkowe są tylko elementem dodatkowym branym pod uwagę w analizie ekonomicznej, zwłaszcza ze względu na krótki okres ich obowiązywania (z reguły jeden rok).

WNIOSEK

Należałoby uznać, że ulgi w podatkach lokalnych (w tym zwłaszcza w podatku od nieruchomości) mogą być dodatkowym atutem gminy w obsłudze inwestorów, ale zawsze podstawowym musi być profesjonalizm i elastyczność w codziennych kontaktach przez cały okres działalności przedsiębiorstwa na terenie danego samorządu.

PODSTAWA PRAWNA

- Art. 7 ust. 3 oraz art. 12 ust. 4 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2006 r. nr 121, poz. 844 ze zm.).

BARBARA FLORYS

REKLAMA

REKLAMA

inspektor do spraw środków pomocowych i obsługi inwestorów Urzędu Miasta i Gminy Murowana Goślina (województwo wielkopolskie)

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA