REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przyznanie ulg w podatkach lokalnych wpływa na inwestycje w gminie

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rada gminy może w drodze uchwały ustalić na dany rok pewne ulgi podatkowe, np. w podatku od nieruchomości związane m.in. z tworzeniem nowych miejsc pracy. Czy zachęty podatkowe wpływają na inwestycje w gminie?

Inwestorów, z którymi współpracują jednostki administracji lokalnej, można podzielić na dwie grupy. Pierwsza to inwestorzy zamierzający zainwestować na terenie danej gminy. Druga dotyczy przedsiębiorców, którzy już na jej obszarze działają.

W ramach pierwszej grupy (firm już obecnych na terenie danego samorządu) można stwierdzić, że ulgi w podatkach lokalnych (zwłaszcza w podatku od nieruchomości) nie są już, tak jak jeszcze kilka lat temu, warunkiem decydującym o zlokalizowaniu inwestycji na danym terenie. Obecnie bardziej istotne dla nowo lokujących się firm są: dogodność położenia terenu, bliskość ciągów komunikacyjnych, uzbrojenie działki w media (odpowiednia moc energii, sieć wodociągowa, sieć kanalizacyjna, możliwość spustu wód deszczowych), aktualność miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, a co w dzisiejszych czasach ważne: dostępność odpowiedniej liczby wykwalifikowanej siły roboczej.

Z reguły niższe stawki podatkowe są interesujące, gdy dotyczą one tylko pierwszego okresu działalności firmy na terenie danego samorządu, a przedsiębiorstwa biorą pod uwagę w swoich biznesplanach różne determinanty powodzenia inwestycji w perspektywie długoterminowej (co najmniej kilkuletniej).

Rozpatrując atrakcyjność ulg podatkowych dla drugiej grupy inwestorów, a mianowicie już obecnych na danym terenie, należy stwierdzić, że ulgi podatkowe, zwłaszcza dotyczące zniżek za tworzenie nowych miejsc pracy, są dość istotne dla firm już działających, zwłaszcza globalnych. Dla tych przedsiębiorstw, oprócz oczywistych parametrów makroekonomicznych, takich jak np. cena siły roboczej, ważny staje się tzw. after care service, czyli profesjonalna obsługa ze strony danego samorządu, w trakcie całego okresu działalności firmy na jego terenie. Tutaj pojawia się także kwestia udogodnień, w tym zniżek w podatku od nieruchomości, oferowanych za adaptację lub budowę nowych obiektów na cele działalności gospodarczej lub tworzenie nowych miejsc pracy. W obecnej dobie globalizacji przedsiębiorstw, najistotniejszych przy decyzjach delokalizacyjnych, nie tylko pomiędzy regionami danego kraju, ale zwłaszcza pomiędzy krajami, staje się dbałość o każdy element obsługi.

Tutaj właśnie pojawia się nacisk na każdą możliwość obniżenia kosztów, czyli również płaconych podatków lokalnych. Lecz jest ona tylko dodatkiem do innych elementów obsługi, jak np. usprawniania procedur administracyjnych czy uzbrajania terenu w wymagane media. Dla firm nowo lokalizujących się na terenie danego samorządu, ulgi podatkowe są tylko elementem dodatkowym branym pod uwagę w analizie ekonomicznej, zwłaszcza ze względu na krótki okres ich obowiązywania (z reguły jeden rok).

WNIOSEK

Należałoby uznać, że ulgi w podatkach lokalnych (w tym zwłaszcza w podatku od nieruchomości) mogą być dodatkowym atutem gminy w obsłudze inwestorów, ale zawsze podstawowym musi być profesjonalizm i elastyczność w codziennych kontaktach przez cały okres działalności przedsiębiorstwa na terenie danego samorządu.

PODSTAWA PRAWNA

- Art. 7 ust. 3 oraz art. 12 ust. 4 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2006 r. nr 121, poz. 844 ze zm.).

BARBARA FLORYS

REKLAMA

inspektor do spraw środków pomocowych i obsługi inwestorów Urzędu Miasta i Gminy Murowana Goślina (województwo wielkopolskie)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA