REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uszkodzony samochód nie przestaje być nowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Tarka

REKLAMA

Nowym samochodem osobowym, w rozumieniu ustawy o VAT, jest także samochód osobowy uszkodzony w wyniku kolizji drogowej, jeżeli spełnia pozostałe warunki ustawowe, tj. posiada pojemność silnika większą niż 48 centymetrów sześciennych lub moc większą niż 7,2 kilowatów oraz przejechał nie więcej niż 6 tys. kilometrów lub od momentu jego dopuszczenia do użytku upłynęło nie więcej niż sześć miesięcy.

STAN FAKTYCZNY

REKLAMA

Autopromocja

Sprawa dotyczyła odmowy wydania zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia VAT z tytułu przywozu z innego państwa członkowskiego środka transportu. Skarżący nabył w Niemczech samochód osobowy marki Audi A-6, rok produkcji 2004, przebieg 15 699 km, który dopuszczono do użytku 1 września 2004 r. Nabycie zostało udokumentowane rachunkiem z 16 grudnia 2004 r., wystawionym na kwotę 34 tys. euro. Treść rachunku oraz oświadczenie zbywcy świadczą, że samochód był uszkodzony, powypadkowy. Jednak uprawniony diagnosta w zaświadczeniu z przeprowadzonego badania technicznego stwierdził, że spełnia on wymagania techniczne, określone w art. 66 ustawy z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005 r. nr 108, poz. 908 z późn. zm.).

UZASADNIENIE

Organy podatkowe odmówiły jednak wydania zaświadczenia. Powołały się na art. 2 pkt 10 lit. a) ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Uznały, że samochód spełnia jeden z warunków zamieszczonych w wyżej przywołanym przepisie, ponieważ od momentu dopuszczenia go do użytku upłynęło 3,5 miesiąca. Jego nabycie podlega, jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, opodatkowaniu VAT. I to nawet, jeżeli nabywcą nie jest podatnik prowadzący działalność gospodarczą ani osoba prawna niebędąca podatnikiem. Z tego względu nie mogły wydać zaświadczenia o braku obowiązku podatkowego.

REKLAMA

Rację organom podatkowym przyznał sąd I instancji. A także Naczelny Sąd Administracyjny. Oddalając skargę kasacyjną NSA zauważył, że twierdzenie autora skargi kasacyjnej, jakoby samochód powypadkowy, zdekompletowany na skutek kolizji drogowej, nie był samochodem osobowym w rozumieniu tych przepisów, pomija zupełnie zawarte w art. 2 pkt 33 i 40 wyrażenia konstrukcja i konstrukcyjnie. Sprawiają one, że uznanie pojazdu za spełniający warunki określone w tych przepisach uzależnione jest wyłącznie od jego cech konstrukcyjnych, a nie od faktów związanych z jego późniejszą eksploatacją, w tym z jego uszkodzeniem na skutek kolizji drogowej. Skoro nabyty przez skarżącego samochód osobowy marki Audi A-6 może rozwijać prędkość nawet 205 km/h i przewozić 5 osób, to oczywiste jest, że spełnia on wszelkie wymogi zawarte w art. 2 pkt 31, 33 i 40 prawa o ruchu drogowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uznanie, że pojazd posiadający cechy konstrukcyjne wymienione w tych przepisach nie przestaje być samochodem osobowym, nawet jeśli uszkodzony został w kolizji drogowej, powoduje, że nie spełnia wymogów określonych w art. 66 i art. 71 ustawy o VAT.

REKLAMA

Niezasadne i bez znaczenia dla sprawy, zdaniem sądu, były też wywody skargi kasacyjnej dotyczące zmian fizycznych i funkcjonalnych pojazdu. Takie zmiany nie mogły zmienić, ukształtowanych w toku prac projektowych i produkcji, cech konstrukcyjnych pojazdu. Z tego samego względu samochód powypadkowy nie jest także, w rozumieniu powołanych wyżej przepisów, zbiorem mechanizmów pozostałych po odłączeniu istotnych części wskutek kolizji.

W sprawie spełniony został (oprócz wymogu odpowiedniej pojemności) warunek upływu nie więcej niż sześciu miesięcy od dopuszczenia do użytku - zauważył sąd. Zaznaczył, że chodzi tutaj o pierwsze dopuszczenie do użytku, rozumiane, według art. 2 pkt 10 lit. a) ustawy o VAT, jako fakt pierwszej rejestracji pojazdu, który w niniejszej sprawie miał miejsce 1 września 2004 r. Nie jest prawnie znaczące, w świetle tego przepisu, dopuszczenie samochodu do użytku po dokonanej naprawie. W świetle definicji nowego środka transportu zawartej w art. 2 pkt 10 lit. a) ustawy o VAT chodzi o pojazd przeznaczony konstrukcyjnie do transportu osób lub towarów, a nie pojazd zdatny w danej chwili do użytku związanego z transportem osób lub towarów.

Uznanie, że także pojazd uszkodzony w wyniku kolizji drogowej jest pojazdem nowym powoduje, że jego nabycie podlega opodatkowaniu jako wewnątrzwspólnotowe nabycie nowego środka transportu.

Wyrok NSA z 7 grudnia 2006 r., niepublikowany

SYGN. AKT I FSK 310/06

ALEKSANDRA TAR0KA

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych w 2025 r. Są 3 limity kwotowe zwolnień podatkowych: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Jest kilka sposobów na uniknięcie obowiązkowego KSeF. Przykład: uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA