REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uszkodzony samochód nie przestaje być nowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Tarka

REKLAMA

Nowym samochodem osobowym, w rozumieniu ustawy o VAT, jest także samochód osobowy uszkodzony w wyniku kolizji drogowej, jeżeli spełnia pozostałe warunki ustawowe, tj. posiada pojemność silnika większą niż 48 centymetrów sześciennych lub moc większą niż 7,2 kilowatów oraz przejechał nie więcej niż 6 tys. kilometrów lub od momentu jego dopuszczenia do użytku upłynęło nie więcej niż sześć miesięcy.

STAN FAKTYCZNY

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Sprawa dotyczyła odmowy wydania zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia VAT z tytułu przywozu z innego państwa członkowskiego środka transportu. Skarżący nabył w Niemczech samochód osobowy marki Audi A-6, rok produkcji 2004, przebieg 15 699 km, który dopuszczono do użytku 1 września 2004 r. Nabycie zostało udokumentowane rachunkiem z 16 grudnia 2004 r., wystawionym na kwotę 34 tys. euro. Treść rachunku oraz oświadczenie zbywcy świadczą, że samochód był uszkodzony, powypadkowy. Jednak uprawniony diagnosta w zaświadczeniu z przeprowadzonego badania technicznego stwierdził, że spełnia on wymagania techniczne, określone w art. 66 ustawy z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005 r. nr 108, poz. 908 z późn. zm.).

UZASADNIENIE

Organy podatkowe odmówiły jednak wydania zaświadczenia. Powołały się na art. 2 pkt 10 lit. a) ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Uznały, że samochód spełnia jeden z warunków zamieszczonych w wyżej przywołanym przepisie, ponieważ od momentu dopuszczenia go do użytku upłynęło 3,5 miesiąca. Jego nabycie podlega, jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, opodatkowaniu VAT. I to nawet, jeżeli nabywcą nie jest podatnik prowadzący działalność gospodarczą ani osoba prawna niebędąca podatnikiem. Z tego względu nie mogły wydać zaświadczenia o braku obowiązku podatkowego.

REKLAMA

Rację organom podatkowym przyznał sąd I instancji. A także Naczelny Sąd Administracyjny. Oddalając skargę kasacyjną NSA zauważył, że twierdzenie autora skargi kasacyjnej, jakoby samochód powypadkowy, zdekompletowany na skutek kolizji drogowej, nie był samochodem osobowym w rozumieniu tych przepisów, pomija zupełnie zawarte w art. 2 pkt 33 i 40 wyrażenia konstrukcja i konstrukcyjnie. Sprawiają one, że uznanie pojazdu za spełniający warunki określone w tych przepisach uzależnione jest wyłącznie od jego cech konstrukcyjnych, a nie od faktów związanych z jego późniejszą eksploatacją, w tym z jego uszkodzeniem na skutek kolizji drogowej. Skoro nabyty przez skarżącego samochód osobowy marki Audi A-6 może rozwijać prędkość nawet 205 km/h i przewozić 5 osób, to oczywiste jest, że spełnia on wszelkie wymogi zawarte w art. 2 pkt 31, 33 i 40 prawa o ruchu drogowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uznanie, że pojazd posiadający cechy konstrukcyjne wymienione w tych przepisach nie przestaje być samochodem osobowym, nawet jeśli uszkodzony został w kolizji drogowej, powoduje, że nie spełnia wymogów określonych w art. 66 i art. 71 ustawy o VAT.

Niezasadne i bez znaczenia dla sprawy, zdaniem sądu, były też wywody skargi kasacyjnej dotyczące zmian fizycznych i funkcjonalnych pojazdu. Takie zmiany nie mogły zmienić, ukształtowanych w toku prac projektowych i produkcji, cech konstrukcyjnych pojazdu. Z tego samego względu samochód powypadkowy nie jest także, w rozumieniu powołanych wyżej przepisów, zbiorem mechanizmów pozostałych po odłączeniu istotnych części wskutek kolizji.

W sprawie spełniony został (oprócz wymogu odpowiedniej pojemności) warunek upływu nie więcej niż sześciu miesięcy od dopuszczenia do użytku - zauważył sąd. Zaznaczył, że chodzi tutaj o pierwsze dopuszczenie do użytku, rozumiane, według art. 2 pkt 10 lit. a) ustawy o VAT, jako fakt pierwszej rejestracji pojazdu, który w niniejszej sprawie miał miejsce 1 września 2004 r. Nie jest prawnie znaczące, w świetle tego przepisu, dopuszczenie samochodu do użytku po dokonanej naprawie. W świetle definicji nowego środka transportu zawartej w art. 2 pkt 10 lit. a) ustawy o VAT chodzi o pojazd przeznaczony konstrukcyjnie do transportu osób lub towarów, a nie pojazd zdatny w danej chwili do użytku związanego z transportem osób lub towarów.

Uznanie, że także pojazd uszkodzony w wyniku kolizji drogowej jest pojazdem nowym powoduje, że jego nabycie podlega opodatkowaniu jako wewnątrzwspólnotowe nabycie nowego środka transportu.

Wyrok NSA z 7 grudnia 2006 r., niepublikowany

SYGN. AKT I FSK 310/06

ALEKSANDRA TAR0KA

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

REKLAMA

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

REKLAMA

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

REKLAMA