REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady składania wniosków o interpretacje podatkowe od 1 lipca 2015 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Russell Bedford Poland Sp. z o.o.
Grupa doradcza Russell Bedford jest członkiem międzynarodowej sieci niezależnych firm doradczych Russell Bedford International, zrzeszających prawników, audytorów, doradców podatkowych, księgowych, finansistów oraz doradców biznesowych. Russell Bedford doradza klientom w ponad 90 krajach na całym świecie. Grupa posiada ponad 290 biur i zatrudnia ok. 7.000 profesjonalnych doradców.
Zasady składania wniosków o interpretacje podatkowe od 1 lipca 2015 r. / Fot. Fotolia
Zasady składania wniosków o interpretacje podatkowe od 1 lipca 2015 r. / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od początku lipca br. zmianie ulegają zasady wydawania interpretacji indywidualnych prawa podatkowego w zakresie właściwości miejscowych organów wydających interpretacje oraz wzory wniosków o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. Od tej daty wszystkie wnioski powinny być sporządzane zgodnie z nowym wzorem formularza oraz kierowane do Dyrektora Izby Skarbowej właściwego nie tylko ze względu na siedzibę wnioskodawcy ale również właściwego rzeczowo.

Należy przygotować się na to, że w wnioski o interpretacje podatkowe dotyczące tzw. podatków „niszowych” tj. akcyzy, podatku od czynności cywilnoprawnych, podatku od spadków i darowizn oraz podatku od gier, będzie można złożyć teraz wyłącznie do dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie lub Katowicach, z tym że jedynie mieszkańcy województwa mazowieckiego lub mieszkający poza terytorium Polski będą mogli wniosek ten złożyć do dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie. Natomiast jeśli chodzi o wnioski dotyczące VAT i PIT to bez zmian, właściwość będzie należała do Dyrektorów Izb Skarbowych w Warszawie, Bydgoszczy, Poznaniu, Łodzi i Katowicach. W zakresie CIT Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi straci możliwość wydawania interpretacji.

REKLAMA

Co istotne, o ile w przypadku podatku dochodowego od osób fizycznych i prawnych oraz VAT-u w razie problemów z ustaleniem właściwości miejscowej wnioski o interpretacje powinny być kierowane do izby warszawskiej, to w przypadku podatków "niszowych" właściwym adresem dla wniosków bez właściwości miejscowej będą Katowice.

Nowe strony internetowe urzędów skarbowych

Zmiany wynikające z rozporządzenia w tej sprawie to pierwszy etap reformy Krajowej Informacji Podatkowej, którą ma wprowadzić ustawa o administracji podatkowej (projekt ustawy jest po pierwszym czytaniu w Sejmie).

REKLAMA

Duże znaczenie ma także rozporządzenie resortu finansów, które wprowadza również z dniem 1 lipca br., nowy wzór wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej (ORD-IN) oraz nowe regulacje dotyczące zasad uiszczania opłat za wydanie interpretacji. Opłaty za wydanie interpretacji będzie można wpłacać jedynie na rachunek bankowy właściwego organu, w związku z czym zrezygnowano z kasowej obsługi opłat od wniosków. Wysokość opłat nie ulegnie jednak zmianie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W praktyce powyższe zmiany oznaczają, że wnioskodawca będzie musiał każdorazowo dokładnie przeanalizować zakres przedmiotowy wniosku a następnie sprawdzać do którego Dyrektora Izby Skarbowej powinien skierować wniosek.

Polecamy produkt: VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

REKLAMA

Przykładowo, wnioskodawca złożonego jeszcze 30 czerwca 2015 r., mający siedzibę w Wałbrzychu, bez względu na zakres przedmiotowy wniosku powinien go skierować do Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu. Z kolei zgodnie z nowymi przepisami wnioskodawca powinien skierować wniosek w zależności od jego zakresu do Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług, bądź też do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych oraz pozostałych podatków.

Z jednej strony jak podkreśla MF zaproponowane zamiany mogą przyczynić się do poprawy jakości wydawanych interpretacji. Z drugiej jednak strony ścisła specjalizacja Biur Krajowej Informacji Podatkowej może znacznie utrudnić uzyskanie kompleksowego stanowiska w kwestiach dotyczących oceny na gruncie kilku podatków, złożonego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego, co w praktyce nie jest rzadkością.

Dokumentacja VAT  po zmianach od 1 lipca 2015 r.

W związku z powyższym nie można wykluczyć, że zaproponowane regulacje spowodują efekty przeciwne do zamierzonych przez MF, zwłaszcza w przypadku pytań dotyczących złożonych kwestii wnioskodawcy mogą być narażeni na uzyskanie niespójnych ze sobą interpretacji jak również będą musieli zaakceptować znaczne wydłużenie procesu uzyskanego wyczerpującego stanowiska MF w związku z koniecznością występowania kolejno po interpretacje oddzielnie dla każdego podatku.

Autor: Bożena Zawisza

Konsultant podatkowy. Od początku 2013 roku związana z kancelarią Russell Bedford Poland (biuro Katowice). Specjalizuje się w prawie podatkowym, doradzając klientom w bieżących sprawach związanych przede wszystkim z podatkiem VAT oraz podatkami dochodowymi. Abslowent kierunku prawo na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego. Oprócz wykształcenia prawniczego posiada wykształcenie w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem. Autorka artykułów o tematyce prawnopodatkowej.

Artykuł pochodzi z RB Magazine wydawanego przez Russell Bedford

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

REKLAMA