REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady składania wniosków o interpretacje podatkowe od 1 lipca 2015 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Russell Bedford Poland Sp. z o.o.
Grupa doradcza Russell Bedford jest członkiem międzynarodowej sieci niezależnych firm doradczych Russell Bedford International, zrzeszających prawników, audytorów, doradców podatkowych, księgowych, finansistów oraz doradców biznesowych. Russell Bedford doradza klientom w ponad 90 krajach na całym świecie. Grupa posiada ponad 290 biur i zatrudnia ok. 7.000 profesjonalnych doradców.
Zasady składania wniosków o interpretacje podatkowe od 1 lipca 2015 r. / Fot. Fotolia
Zasady składania wniosków o interpretacje podatkowe od 1 lipca 2015 r. / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od początku lipca br. zmianie ulegają zasady wydawania interpretacji indywidualnych prawa podatkowego w zakresie właściwości miejscowych organów wydających interpretacje oraz wzory wniosków o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. Od tej daty wszystkie wnioski powinny być sporządzane zgodnie z nowym wzorem formularza oraz kierowane do Dyrektora Izby Skarbowej właściwego nie tylko ze względu na siedzibę wnioskodawcy ale również właściwego rzeczowo.

Należy przygotować się na to, że w wnioski o interpretacje podatkowe dotyczące tzw. podatków „niszowych” tj. akcyzy, podatku od czynności cywilnoprawnych, podatku od spadków i darowizn oraz podatku od gier, będzie można złożyć teraz wyłącznie do dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie lub Katowicach, z tym że jedynie mieszkańcy województwa mazowieckiego lub mieszkający poza terytorium Polski będą mogli wniosek ten złożyć do dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie. Natomiast jeśli chodzi o wnioski dotyczące VAT i PIT to bez zmian, właściwość będzie należała do Dyrektorów Izb Skarbowych w Warszawie, Bydgoszczy, Poznaniu, Łodzi i Katowicach. W zakresie CIT Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi straci możliwość wydawania interpretacji.

REKLAMA

Autopromocja

Co istotne, o ile w przypadku podatku dochodowego od osób fizycznych i prawnych oraz VAT-u w razie problemów z ustaleniem właściwości miejscowej wnioski o interpretacje powinny być kierowane do izby warszawskiej, to w przypadku podatków "niszowych" właściwym adresem dla wniosków bez właściwości miejscowej będą Katowice.

Nowe strony internetowe urzędów skarbowych

Zmiany wynikające z rozporządzenia w tej sprawie to pierwszy etap reformy Krajowej Informacji Podatkowej, którą ma wprowadzić ustawa o administracji podatkowej (projekt ustawy jest po pierwszym czytaniu w Sejmie).

REKLAMA

Duże znaczenie ma także rozporządzenie resortu finansów, które wprowadza również z dniem 1 lipca br., nowy wzór wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej (ORD-IN) oraz nowe regulacje dotyczące zasad uiszczania opłat za wydanie interpretacji. Opłaty za wydanie interpretacji będzie można wpłacać jedynie na rachunek bankowy właściwego organu, w związku z czym zrezygnowano z kasowej obsługi opłat od wniosków. Wysokość opłat nie ulegnie jednak zmianie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W praktyce powyższe zmiany oznaczają, że wnioskodawca będzie musiał każdorazowo dokładnie przeanalizować zakres przedmiotowy wniosku a następnie sprawdzać do którego Dyrektora Izby Skarbowej powinien skierować wniosek.

Polecamy produkt: VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Przykładowo, wnioskodawca złożonego jeszcze 30 czerwca 2015 r., mający siedzibę w Wałbrzychu, bez względu na zakres przedmiotowy wniosku powinien go skierować do Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu. Z kolei zgodnie z nowymi przepisami wnioskodawca powinien skierować wniosek w zależności od jego zakresu do Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług, bądź też do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych oraz pozostałych podatków.

Z jednej strony jak podkreśla MF zaproponowane zamiany mogą przyczynić się do poprawy jakości wydawanych interpretacji. Z drugiej jednak strony ścisła specjalizacja Biur Krajowej Informacji Podatkowej może znacznie utrudnić uzyskanie kompleksowego stanowiska w kwestiach dotyczących oceny na gruncie kilku podatków, złożonego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego, co w praktyce nie jest rzadkością.

Dokumentacja VAT  po zmianach od 1 lipca 2015 r.

W związku z powyższym nie można wykluczyć, że zaproponowane regulacje spowodują efekty przeciwne do zamierzonych przez MF, zwłaszcza w przypadku pytań dotyczących złożonych kwestii wnioskodawcy mogą być narażeni na uzyskanie niespójnych ze sobą interpretacji jak również będą musieli zaakceptować znaczne wydłużenie procesu uzyskanego wyczerpującego stanowiska MF w związku z koniecznością występowania kolejno po interpretacje oddzielnie dla każdego podatku.

Autor: Bożena Zawisza

Konsultant podatkowy. Od początku 2013 roku związana z kancelarią Russell Bedford Poland (biuro Katowice). Specjalizuje się w prawie podatkowym, doradzając klientom w bieżących sprawach związanych przede wszystkim z podatkiem VAT oraz podatkami dochodowymi. Abslowent kierunku prawo na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego. Oprócz wykształcenia prawniczego posiada wykształcenie w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem. Autorka artykułów o tematyce prawnopodatkowej.

Artykuł pochodzi z RB Magazine wydawanego przez Russell Bedford

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA