REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świąteczne wydatki w firmie – co można ująć w kosztach?

inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Świąteczne wydatki w firmie – co można ująć w kosztach? /fot. Fotolia
Świąteczne wydatki w firmie – co można ująć w kosztach? /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W okresie świąt większość przedsiębiorców organizuje spotkania okolicznościowe, a także wręcza upominki swoim pracownikom i kontrahentom. Wiąże się to oczywiście z konkretnymi wydatkami po stronie firmy. Które z poniesionych wydatków można uwzględnić w kosztach uzyskania przychodów? Co z podatkiem VAT?

Prezenty dla kontrahentów

Przedsiębiorcy coraz częściej wręczają prezenty swoim kontrahentom. Wielu zastanawia się, w jaki sposób te koszty można rozliczyć w działalności gospodarczej.

REKLAMA

REKLAMA

Warto podkreślić, że obecnie większość interpretacji i stanowisk sądów wskazuje na to, że droższe prezenty świąteczne stanowią raczej wydatki na reprezentację i nie mogą być ujęte w kosztach działalności gospodarczej. Przykładowo, jeśli przedsiębiorca zdecyduje się podarować drogi zegarek swojemu kluczowemu klientowi, to wydatek taki jest traktowany jako koszt reprezentacji i nie można go rozliczyć.

Niestety termin „drogi” jest niejednoznaczny, ponieważ co dla jednej osoby jest dużym wydatkiem, dla drugiej nie stanowi poważnego kosztu. Ostateczne zdanie w tym przypadku mają zazwyczaj kontrolujący urzędnicy, którzy decydują o tym, czy wydatek jest zbyt wystawny i albo wymagają od przedsiębiorcy uargumentowania, albo jednoznacznie go kwestionują.

Według organów podatkowych wręczenie drogiego upominku jest kreowaniem wizerunku przedsiębiorcy, natomiast nie ma na celu utrzymania czy uzyskania przychodu. Zdaniem wielu nie ma także podstaw do odliczenia VAT-u, gdyż zakup nie służy do działalności opodatkowanej.

REKLAMA

Sytuacja wygląda inaczej, jeśli przedsiębiorca przekazuje upominek o niewielkiej wartości: kalendarz czy długopis, i to dodatkowo z logiem firmy. Wówczas wydatki na prezenty mogą być rozliczone w kosztach, bo traktowane są jako reklama firmy. Co więcej, jeśli ich wartość nie przekracza 200 zł, to kontrahent nie ma obowiązku zapłacić od otrzymanego prezentu podatku dochodowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla czynnych podatników VAT, którzy wręczają podarunki, istotne jest również naliczanie tego podatku. Trzeba wziąć pod uwagę VAT, jeśli:

  • wartość prezentu przekracza 100 zł;
  • prezent jest o wartości powyżej 10 zł, a nie większej niż 100 zł i gdy nie jest prowadzona ewidencja pozwalającą na ustalenie tożsamości obdarowanych.

Prezenty dla pracowników

Jeśli pracodawca kupi pracownikom np. czekoladki czy kosmetyki, to oczywiście takie wydatki może ująć w kosztach. Z kolei pracownik nie musi wykazywać przychodu i płacić od niego podatku, jeśli:

  • środki na prezenty będą pochodzić z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
  • upominki będą związane z działalnością socjalną pracodawcy,
  • wartość prezentów dla danego pracownika w skali roku nie przekracza kwoty 1000 zł.

Polecamy: Komplet podatki 2019

Imprezy świąteczne

Spotkanie z kontrahentem, które ma na celu utrzymanie dobrych relacji, nie będzie stanowić kosztu w działalności, ponieważ jest traktowane jako reprezentacja.

Inaczej sytuacja wygląda w przypadku świątecznych spotkań dla pracowników. Koszt imprezy może być potraktowany jako koszt w działalności pracodawcy. Co więcej, udział w imprezie firmowej nie stanowi przychodu pracownika, więc nie jest opodatkowany.

Aneta Socha-Jaworska, ekspert kadrowo-płacowy w firmie inFakt

Aneta Socha, inFakt

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA