REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Święta w kosztach uzyskania przychodów przedsiębiorcy

Święta w kosztach uzyskania przychodów przedsiębiorcy /fot. Fotolia
Święta w kosztach uzyskania przychodów przedsiębiorcy /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Miesiąc grudzień to dla przedsiębiorcy ostatni moment na obniżenie podatku, poprzez uwzględnienie niektórych wydatków w kosztach uzyskania przychodów. Jest to czas gdy właściciele firm organizują świąteczne spotkania, obdarowują prezentami, a także dokonują „pospiesznych” zakupów, aby uchronić się przed nadchodzącym zmianami przepisów podatkowych.

KUP prezenty dla pracowników

Wydatki na świąteczne prezenty dla pracowników są dla przedsiębiorcy kosztem uzyskania przychodu (KUP). Nie wszyscy jednak wiedzą, że wydatek zaliczony przez firmę do kosztów staje się automatycznie przychodem dla obdarowanego, a więc podlega zarówno podatkowi dochodowemu, jak i oskładkowaniu ZUS. Wyjątkiem od tej zasady są wydatki na prezenty dla pracowników do kwoty 1000 zł rocznie za osobę pokrywane z funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS). Inaczej jest w przypadku obdarowywania osób, które nie są ani pracownikami, ani nie prowadzą działalności gospodarczej. – Jeśli przedsiębiorca chce przekazać prezent o jednorazowej wartości ponad 200 zł, musi pamiętać, że podlega on opodatkowaniu w całości, a nie tylko w części przewyższającej wymienioną kwotę. Tak więc firma wydająca upominek ma obowiązek sporządzić informację o wysokości uzyskanego przez daną osobę przychodu (PIT-8C) i do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu właściwemu dla miejsca zamieszkania tej osoby – wyjaśnia Marcin Kobuszyński, księgowy z Tax Care.

REKLAMA

Autopromocja

Kontrahentów gościsz bez odliczeń

Kosztem uzyskania przychodu dla przedsiębiorcy będą także wydatki na prezenty o charakterze reklamowym dla kontrahentów i partnerów handlowych. Aby fiskus ich nie zakwestionował, na prezentach musi być umieszczone logo firmy. Dobrze widoczne i naniesione na przedmiot w sposób trwały, tzn. w taki, kiedy każda próba usunięcia znaku doprowadzi do trwałego uszkodzenia przedmiotu. – Trzeba mieć jednak na uwadze, że przekazywanie drogich upominków i tylko wyselekcjonowanym kontrahentom (nawet opatrzonych logo firmy) może być uznane przez urząd skarbowy jako wydatek reprezentacyjny, czyli z góry wykluczony z kosztów podatkowych. Pod żadnym warunkiem kosztu firmy nie stanowi przekazywany alkohol – mówi Barbara Konofalska-Tomczyk, manager zespołu księgowego Tax Care.

Ewidencja obdarowanych prezentami

Jeśli przedsiębiorca odlicza wydatki na zakup świątecznych prezentów od podatku od towarów i usług oraz chce je zaliczyć w poczet kosztów, to powinien prowadzić tzw. ewidencję obdarowanych. Podarowanie prezentu o wartości przekraczającej 100 zł lub o wartości od 10,01 zł do 100 zł (przy braku właściwej ewidencji) skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego z tytułu VAT u przekazującego prezent.

Firmowa wigilia

Firmy coraz częściej decydują się na organizowanie świątecznych spotkań. Według Andrzeja Blicharskiego, właściciela warszawskiej firmy cateringowej Kromki Bistro, przed świętami trudno o wolne miejsca w restauracjach, a organizatorzy spotkań w tym okresie są coraz bardziej wymagający. – Klienci oczekują dodatkowych rozrywek, jak gotowanie na żywo czy pokazy kulinarne, a w menu coraz częściej pojawiają się steki, foie gras czy homary – twierdzi przedsiębiorca.

A co na to księgowi? – Impreza firmowa ma przede wszystkim służyć integracji pracowników, wpływać pozytywnie na motywację zespołu oraz pogłębienie relacji z przełożonymi. Tylko takie spotkanie można zaliczyć do kosztów. Oczywiście niezbędne będą rachunki oraz faktury, które pozwolą udokumentować, że spotkanie świąteczne faktycznie miało miejsce. Naszym klientom doradzamy także, by przygotować plan imprezy, który zawierałby np. omówienie i podsumowanie wyników firmy, a także elementy podnoszące motywację pracowników, np. nagrody – komentuje Marcin Kobuszyński.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2019. Podatki, rachunkowość, prawo pracy i ZUS

Imprezy raczej bez partnerów biznesowych

Jeśli w firmowych wigiliach uczestniczą również partnerzy biznesowi, przedsiębiorca nie ma wówczas prawa zaliczyć wszystkich wydatków do kosztów uzyskania przychodów. Takie spotkanie ma charakter reprezentacyjny. W wyjątkowych sytuacjach można zaprosić na świąteczne spotkanie dodatkowe osoby, argumentując to chęcią polepszeniu relacji z partnerem biznesowym, a jednocześnie zadbać o dodatkowe zabezpieczenie w postaci wydania indywidualnej interpretacji urzędu skarbowego.


Zakupy monitorowane przez JPK_VAT

Generując koszty w firmie, warto zachować umiar i zdrowy rozsądek. – Z pewnością dla urzędu skarbowego podejrzanym będzie zakup przez przedsiębiorcę kolejnego telefonu, czwartego tabletu itp. Szczególnie, gdy mówimy o jednoosobowej działalności gospodarczej – mówi Barbara Konofalska-Tomczyk, manager zespołu księgowego Tax Care. Plik kontrolny JPK_VAT daje urzędom skarbowym dużo szersze możliwości niż tylko wyłapywanie błędów w rozliczeniach VAT. Analiza informacji zawartych w pliku pozwala m.in. zidentyfikować powtarzalne transakcje, dotyczące np. zakupu elektroniki. Kontrolerzy skarbowi szybko mogą zweryfikować kontrahenta, od którego przedsiębiorca nabywa towary i usługi. Wpisany na fakturze „zestaw upominkowy” ze sklepu, zajmującego się wyłącznie sprzedażą alkoholu, to de facto zakup alkoholu, a ten nie stanowi kosztów uzyskania przychodu. – Podejrzanymi dokumentami mogą też być wydatki na gastronomię, np. faktury z restauracji wystawione od 24 grudnia do końca roku albo na wyjazd służbowy w okresie świąteczno-noworocznym. Zwłaszcza, gdy wydatek dotyczy wynajęcia apartamentu rodzinnego w górskim kurorcie, znanym głównie ze zlokalizowanej tam stacji narciarskiej – zwraca uwagę ekspertka Tax Care.

Leasing jeszcze po staremu

Zdecydowana większość firm w Polsce działa na skalę mikro, gdzie największe koszty związane z działalnością generuje firmowy samochód. Nic zatem dziwnego, że każda zmiana podatkowa dotycząca firmowych aut wywołuje ogromne emocje. Tak jest i pod koniec tego roku, kiedy ogłoszono, że od 2019 r. zmieniają się zasady rozliczania samochodów w kosztach, w tym na podstawie umowy o leasing. – Wśród klientów Tax Care wzrosła liczba zapytań dotycząca leasingu oraz zmian podatkowych, jakie się z tym wiążą od nowego roku. Spora grupa przedsiębiorców jest zainteresowana podpisaniem leasingu jeszcze w obecnym roku podatkowym, aby rozliczać umowy na starych zasadach – podkreśla Marcin Kobuszyński z Tax Care. Warto pod tym kątem przyjrzeć się swoim przyszłorocznym planom inwestycyjnym, czy nie zrealizować ich jeszcze w tym roku.

Jednorazowa amortyzacja rzutem na taśmę

- Jeśli przedsiębiorca rozważa zakup wyposażenia, to jest to doskonały moment, aby zostało ono ujęte jeszcze w bieżącym roku podatkowym i tym samym obniżyło podatek za 2018 r. Jeśli jednak miałby wydać ponad 10 000 zł, powinien sprawdzić, czy będzie mógł zastosować amortyzację jednorazową – mówi Marcin Kobuszyński. Metodą tą zamortyzować można wszystkie fabrycznie nowe środki trwałe poza budynkami, lokalami, obiektami inżynierii lądowej i wodnej oraz środki transportu. Wartość początkowa nie może być niższa niż 10 000 zł. Jeśli jednak przedsiębiorca jest małym podatnikiem, tzn. takim, u którego sprzedaż nie przekroczyła w poprzednim roku równowartości 1,2 mln euro, może skorzystać z wyższej stawki jednorazowej amortyzacji. Limit w takim wypadku wynosi 50 tys. euro co, w przeliczeniu daje około 216 tys. zł. W tym przypadku jednorazowa amortyzacja dotyczy wszystkich środków trwałych, takich jak maszyny, urządzenia, piece, kotły, przyrządy i środki transportu z wyłączeniem samochodów osobowych.

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najczęstsze błędy podczas realizacji projektów unijnych: formalne, merytoryczne, finansowe, proceduralne

Realizacja projektów dofinansowanych z funduszy europejskich to dla wielu przedsiębiorców i instytucji ogromna szansa na rozwój i wzrost konkurencyjności. Jednak pozytywna decyzja o dofinansowaniu to dopiero pierwszy krok na drodze do osiągnięcia sukcesu, a kolejne fazy projektu niosą ze sobą szereg wyzwań mogących zaważyć na powodzeniu całego przedsięwzięcia. Warto więc wiedzieć, jakie błędy najczęściej popełniają firmy podczas realizacji projektów unijnych oraz jak ich unikać.

Do 400 tys. zł dotacji dla rzemieślników ze Śląska. Wnioski na początku 2025 r. Jakie kryteria trzeba spełniać?

Na początku 2025 roku Śląskie Centrum Przedsiębiorczości planuje ogłosić nabór na dotację dla rzemieślników zainteresowanych rozwojem prowadzonej działalności. 

Klient chce fakturę a nie zwrócił paragonu. Czy mimo to można mu wystawić?

Czy do wystawianych faktur sprzedający za pomocą kasy fiskalnej musi dołączać kopie paragonów z kasy fiskalnej? Co w sytuacji, gdy do faktur nie są dołączane kopie paragonów z kasy fiskalnej? Prowadzę kiosk handlowy i wystawiam miesięcznie kilka zbiorczych faktur z danego miesiąca, do których nie dołączam kopii paragonów, gdyż klienci ich nie zwracają. Czy to prawidłowa praktyka?

Podatek od sprzedaży w USA: czym różni się od VAT. Ponad 12 000 jurysdykcji podatkowych w jednym państwie

Stany Zjednoczone, jedna z największych i najpotężniejszych gospodarek świata, wyróżnia się pod względem podatkowym - nie posiada systemu podatku od wartości dodanej (VAT), który obowiązuje w Polsce i ponad 170 krajach na całym świecie. Wynikające z tego różnice widoczne są w portfelach konsumentów, ale są też prawdziwym wyzwaniem dla firm – zarówno tych amerykańskich, jak i polskich. Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i doradztwie w zakresie zgodności podatkowej w środowisku międzynarodowym, odsłania szczegóły obu systemów i wyjaśnia, jak w nich funkcjonować.

REKLAMA

Od 31 grudnia 2024 r. przewoźnicy do 56 dni wstecz pod lupą inspekcji transportowych w UE. Jak przygotować się do nowych przepisów?

Już od 31 grudnia 2024 roku inspekcje transportowe w całej Unii Europejskiej zyskają nowe możliwości nadzoru, które znacząco wpłyną na funkcjonowanie branży zarówno w transporcie międzynarodowym, jak i krajowym. Dwukrotne wydłużenie okresu kontroli wymusi istotną zmianę procedur w firmach transportowych i przewozach osób. Należy się też liczyć ze zwiększoną liczbą wykrytych naruszeń na drodze. Jakie są konsekwencje tych zmian? I w jaki sposób przewoźnicy oraz osoby odpowiedzialne za transport publiczny mogą się na to przygotować? 

Ulga IP Box w 2025 r. Ministerstwo Finansów potwierdza, że idą zmiany w przepisach podatkowych

Ulga IP Box pozwala zmniejszyć efektywne opodatkowanie dochodów z działalności innowacyjnej nawet do 5%. Już w 2025 r. może dojść do zmiany przepisów dotyczących tej ulgi. Ministerstwo Finansów potwierdza, że trwają wewnątrzresortowe konsultacje w tej sprawie.

Czy trzeba opłacić składkę zdrowotną w styczniu 2025 r., mimo braku przychodu za grudzień? Rozpoczęcie działalności na skali podatkowej lub podatku liniowym

Rozpoczęcie działalności gospodarczej to istotny moment, który wiąże się z szeregiem formalności oraz obowiązków podatkowych i ubezpieczeniowych. Obecnie wybierając formę opodatkowania przedsiębiorcy nie tylko zwracają uwagę na zobowiązania podatkowe, ale także na zobowiązania względem ZUS. Mowa o składce zdrowotnej, która w zależności od wybranej formy opodatkowania ma różny sposób wyliczenia. Na skali podatkowej i podatku liniowym składkę zdrowotną ustala się na podstawie dochodu uzyskanego w miesiącu poprzedzającym miesiąc wyliczenia składki. Pojawiają się zatem wątpliwości, czy rozpoczynając działalność w styczniu danego roku na skali lub liniówcę występuje obowiązek zapłaty składki zdrowotnej? Poniżej odpowiedź.

Ulga dla młodych w 2025 r.: Limit zwolnienia a kwota wolna od podatku

Ulga dla młodych, która zwalnia z podatku przychody do 85 528 zł rocznie, będzie nadal dostępna. Jakie warunki należy spełniać, aby korzystać z tej ulgi w 2025 roku? Jak wpływa ona na kwotę wolną od podatku?

REKLAMA

Nawet o 10% drożej za leczenie zębów w I kwartale 2025 r. Dentyści podnoszą ceny bardziej niż postępuje inflacja. Ich koszty rosną jeszcze szybciej

Ceny usług stomatologicznych rosną bardziej niż inflacja w całym sektorze zdrowia. Widać to w perspektywie kilku lat oraz ostatnich miesięcy. Ta różnica wciąż będzie się pogłębiać. Gabinety dentystyczne przycisnął wzrost różnych kosztów. Coraz trudniej jest im utrzymywać ceny, które wciąż są mocno niedoszacowane. Gdyby stomatolodzy podnosili je w ślad za faktycznymi podwyżkami wszystkich składowych, to usługi byłyby już obecnie droższe o minimum 15% rdr – pisze dr n. med. Piotr Przybylski. Doktor Przybylski ocenia, że w I kwartale 2025 roku wzrost cen może dobić do 10% rdr. Szczególnie mogą to odczuć pacjenci w dużych i średnich miastach.

Ulga B+R umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych (m.in. wynagrodzeń) od podstawy opodatkowania. Potrzebne są jednak zmiany

Ulga podatkowa B+R daje możliwość odliczenia nawet 200 proc. kosztów osobowych (czyli m.in. wynagrodzeń) od podstawy opodatkowania. Z badań wynika, że większość polskich przedsiębiorstw zna ten instrument, pomimo to tylko niewielka część firm, które rozwijają swoje produkty i procesy, korzysta z ulgi B+R.

REKLAMA