REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Święta w kosztach uzyskania przychodów przedsiębiorcy

Święta w kosztach uzyskania przychodów przedsiębiorcy /fot. Fotolia
Święta w kosztach uzyskania przychodów przedsiębiorcy /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Miesiąc grudzień to dla przedsiębiorcy ostatni moment na obniżenie podatku, poprzez uwzględnienie niektórych wydatków w kosztach uzyskania przychodów. Jest to czas gdy właściciele firm organizują świąteczne spotkania, obdarowują prezentami, a także dokonują „pospiesznych” zakupów, aby uchronić się przed nadchodzącym zmianami przepisów podatkowych.

KUP prezenty dla pracowników

Wydatki na świąteczne prezenty dla pracowników są dla przedsiębiorcy kosztem uzyskania przychodu (KUP). Nie wszyscy jednak wiedzą, że wydatek zaliczony przez firmę do kosztów staje się automatycznie przychodem dla obdarowanego, a więc podlega zarówno podatkowi dochodowemu, jak i oskładkowaniu ZUS. Wyjątkiem od tej zasady są wydatki na prezenty dla pracowników do kwoty 1000 zł rocznie za osobę pokrywane z funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS). Inaczej jest w przypadku obdarowywania osób, które nie są ani pracownikami, ani nie prowadzą działalności gospodarczej. – Jeśli przedsiębiorca chce przekazać prezent o jednorazowej wartości ponad 200 zł, musi pamiętać, że podlega on opodatkowaniu w całości, a nie tylko w części przewyższającej wymienioną kwotę. Tak więc firma wydająca upominek ma obowiązek sporządzić informację o wysokości uzyskanego przez daną osobę przychodu (PIT-8C) i do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu właściwemu dla miejsca zamieszkania tej osoby – wyjaśnia Marcin Kobuszyński, księgowy z Tax Care.

REKLAMA

Autopromocja

Kontrahentów gościsz bez odliczeń

Kosztem uzyskania przychodu dla przedsiębiorcy będą także wydatki na prezenty o charakterze reklamowym dla kontrahentów i partnerów handlowych. Aby fiskus ich nie zakwestionował, na prezentach musi być umieszczone logo firmy. Dobrze widoczne i naniesione na przedmiot w sposób trwały, tzn. w taki, kiedy każda próba usunięcia znaku doprowadzi do trwałego uszkodzenia przedmiotu. – Trzeba mieć jednak na uwadze, że przekazywanie drogich upominków i tylko wyselekcjonowanym kontrahentom (nawet opatrzonych logo firmy) może być uznane przez urząd skarbowy jako wydatek reprezentacyjny, czyli z góry wykluczony z kosztów podatkowych. Pod żadnym warunkiem kosztu firmy nie stanowi przekazywany alkohol – mówi Barbara Konofalska-Tomczyk, manager zespołu księgowego Tax Care.

Ewidencja obdarowanych prezentami

Jeśli przedsiębiorca odlicza wydatki na zakup świątecznych prezentów od podatku od towarów i usług oraz chce je zaliczyć w poczet kosztów, to powinien prowadzić tzw. ewidencję obdarowanych. Podarowanie prezentu o wartości przekraczającej 100 zł lub o wartości od 10,01 zł do 100 zł (przy braku właściwej ewidencji) skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego z tytułu VAT u przekazującego prezent.

Firmowa wigilia

Firmy coraz częściej decydują się na organizowanie świątecznych spotkań. Według Andrzeja Blicharskiego, właściciela warszawskiej firmy cateringowej Kromki Bistro, przed świętami trudno o wolne miejsca w restauracjach, a organizatorzy spotkań w tym okresie są coraz bardziej wymagający. – Klienci oczekują dodatkowych rozrywek, jak gotowanie na żywo czy pokazy kulinarne, a w menu coraz częściej pojawiają się steki, foie gras czy homary – twierdzi przedsiębiorca.

A co na to księgowi? – Impreza firmowa ma przede wszystkim służyć integracji pracowników, wpływać pozytywnie na motywację zespołu oraz pogłębienie relacji z przełożonymi. Tylko takie spotkanie można zaliczyć do kosztów. Oczywiście niezbędne będą rachunki oraz faktury, które pozwolą udokumentować, że spotkanie świąteczne faktycznie miało miejsce. Naszym klientom doradzamy także, by przygotować plan imprezy, który zawierałby np. omówienie i podsumowanie wyników firmy, a także elementy podnoszące motywację pracowników, np. nagrody – komentuje Marcin Kobuszyński.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2019. Podatki, rachunkowość, prawo pracy i ZUS

Imprezy raczej bez partnerów biznesowych

Jeśli w firmowych wigiliach uczestniczą również partnerzy biznesowi, przedsiębiorca nie ma wówczas prawa zaliczyć wszystkich wydatków do kosztów uzyskania przychodów. Takie spotkanie ma charakter reprezentacyjny. W wyjątkowych sytuacjach można zaprosić na świąteczne spotkanie dodatkowe osoby, argumentując to chęcią polepszeniu relacji z partnerem biznesowym, a jednocześnie zadbać o dodatkowe zabezpieczenie w postaci wydania indywidualnej interpretacji urzędu skarbowego.


Zakupy monitorowane przez JPK_VAT

Generując koszty w firmie, warto zachować umiar i zdrowy rozsądek. – Z pewnością dla urzędu skarbowego podejrzanym będzie zakup przez przedsiębiorcę kolejnego telefonu, czwartego tabletu itp. Szczególnie, gdy mówimy o jednoosobowej działalności gospodarczej – mówi Barbara Konofalska-Tomczyk, manager zespołu księgowego Tax Care. Plik kontrolny JPK_VAT daje urzędom skarbowym dużo szersze możliwości niż tylko wyłapywanie błędów w rozliczeniach VAT. Analiza informacji zawartych w pliku pozwala m.in. zidentyfikować powtarzalne transakcje, dotyczące np. zakupu elektroniki. Kontrolerzy skarbowi szybko mogą zweryfikować kontrahenta, od którego przedsiębiorca nabywa towary i usługi. Wpisany na fakturze „zestaw upominkowy” ze sklepu, zajmującego się wyłącznie sprzedażą alkoholu, to de facto zakup alkoholu, a ten nie stanowi kosztów uzyskania przychodu. – Podejrzanymi dokumentami mogą też być wydatki na gastronomię, np. faktury z restauracji wystawione od 24 grudnia do końca roku albo na wyjazd służbowy w okresie świąteczno-noworocznym. Zwłaszcza, gdy wydatek dotyczy wynajęcia apartamentu rodzinnego w górskim kurorcie, znanym głównie ze zlokalizowanej tam stacji narciarskiej – zwraca uwagę ekspertka Tax Care.

Leasing jeszcze po staremu

Zdecydowana większość firm w Polsce działa na skalę mikro, gdzie największe koszty związane z działalnością generuje firmowy samochód. Nic zatem dziwnego, że każda zmiana podatkowa dotycząca firmowych aut wywołuje ogromne emocje. Tak jest i pod koniec tego roku, kiedy ogłoszono, że od 2019 r. zmieniają się zasady rozliczania samochodów w kosztach, w tym na podstawie umowy o leasing. – Wśród klientów Tax Care wzrosła liczba zapytań dotycząca leasingu oraz zmian podatkowych, jakie się z tym wiążą od nowego roku. Spora grupa przedsiębiorców jest zainteresowana podpisaniem leasingu jeszcze w obecnym roku podatkowym, aby rozliczać umowy na starych zasadach – podkreśla Marcin Kobuszyński z Tax Care. Warto pod tym kątem przyjrzeć się swoim przyszłorocznym planom inwestycyjnym, czy nie zrealizować ich jeszcze w tym roku.

Jednorazowa amortyzacja rzutem na taśmę

- Jeśli przedsiębiorca rozważa zakup wyposażenia, to jest to doskonały moment, aby zostało ono ujęte jeszcze w bieżącym roku podatkowym i tym samym obniżyło podatek za 2018 r. Jeśli jednak miałby wydać ponad 10 000 zł, powinien sprawdzić, czy będzie mógł zastosować amortyzację jednorazową – mówi Marcin Kobuszyński. Metodą tą zamortyzować można wszystkie fabrycznie nowe środki trwałe poza budynkami, lokalami, obiektami inżynierii lądowej i wodnej oraz środki transportu. Wartość początkowa nie może być niższa niż 10 000 zł. Jeśli jednak przedsiębiorca jest małym podatnikiem, tzn. takim, u którego sprzedaż nie przekroczyła w poprzednim roku równowartości 1,2 mln euro, może skorzystać z wyższej stawki jednorazowej amortyzacji. Limit w takim wypadku wynosi 50 tys. euro co, w przeliczeniu daje około 216 tys. zł. W tym przypadku jednorazowa amortyzacja dotyczy wszystkich środków trwałych, takich jak maszyny, urządzenia, piece, kotły, przyrządy i środki transportu z wyłączeniem samochodów osobowych.

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Działalność gospodarcza osoby z niepełnosprawnością. Refundacja PFRON, zwolnienie ze składki zdrowotnej

Osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności, które prowadzą własną działalność gospodarczą, mają możliwość skorzystania z różnych ulg i form pomocy. Ich zakres i wysokość zależy od stopnia posiadanego orzeczenia o niepełnosprawności oraz ewentualnego prawa do renty. Poniżej przedstawione zostały informacje na temat najpowszechniejszych form wsparcia – w zakresie składki zdrowotnej oraz refundacji składek społecznych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (dalej PFRON). Kwestia zwolnienia z obowiązku opłacania składki zdrowotnej opisana została z uwzględnieniem prawa przedsiębiorcy do renty.

Zmiana formy opodatkowania w 2025 r. Do kiedy i jak może to zrobić przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą?

Początek każdego roku kalendarzowego to dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą okazja do analizy wyniku finansowego firmy. Czasami okazuje się, że stosowany dotąd sposób rozliczeń przestał być opłacalny lub nie sprawdził się. Zbyt niskie przychody, przekroczenie obowiązujących limitów czy też zmiana skali działalności skłaniają do poszukiwania nowych rozwiązań. Wyjaśniamy, jak zmienić formę opodatkowania działalności gospodarczej.

Uwaga! Twój e-mail do urzędu może być nieważny. Ministerstwo Finansów wyjaśnia pułapkę e-Doręczeń

Czy twoje pismo do urzędu faktycznie dotarło na czas? Ministerstwo Finansów ostrzega: liczy się data nadania, a nie potwierdzenie odbioru! Sprawdź, jak uniknąć kosztownych konsekwencji przy wysyłce dokumentów drogą elektroniczną.

Cyfrowy obieg dokumentów do podpisu w małych i dużych firmach

Nowoczesny obieg dokumentów do podpisu to przyszłość Twojej firmy. Eliminuje opóźnienia, ogranicza ryzyko błędów i gwarantuje bezpieczeństwo danych. Wprowadź cyfrowe rozwiązania i przekonaj się, jak wiele możesz zyskać.

REKLAMA

Funkcjonariusz z III grupą inwalidzką (niezdolny do służby ale zdolny do pracy). Czy ma prawo do podatkowej ulgi rehabilitacyjnej?

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji podatkowej uznał, że funkcjonariusze służb mundurowych, którym przyznano III grupę inwalidztwa (obejmującą zdolnych do pracy ale niezdolnych do służby) - nie mają prawa do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej.

Kompas Konkurencyjności dla UE – ogólniki i brak konkretnych działań. Stanowisko PIPC

W dniu 29 stycznia 2025 r. Komisja Europejska przedstawiła „Kompas Konkurencyjności dla UE”. Jest to pierwsza inicjatywa nowej Komisji Europejskiej, która ustanawia konkurencyjność jako jedną z nadrzędnych zasad działania UE na czas trwania obecnej kadencji (2024-2029). Poniżej prezentujemy stanowisko Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego dotyczące ww. dokumentu Komisji Europejskiej.

Ulga termomodernizacyjna 2025: Co nowego w przepisach dla podatników?

Ulga termomodernizacyjna po zmianach. Od początku 2025 roku właściciele lub współwłaściciele domów jednorodzinnych mogą skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej także w przypadku zakupu i montażu magazynów energii. Jest to kolejna forma wsparcia rozwoju energetyki odnawialnej i zwiększenia opłacalności instalacji prosumenckich.

Uwaga na fałszywe e-maile na temat konieczności dokonania korekty PIT

Ministerstwo Finansów poinformowało, że pojawiły się fałszywe wiadomości podszywające się pod Krajową Administrację Skarbową (KAS) zawierające miedzy innymi informacje o konieczności dokonania korekty PIT-17.

REKLAMA

WIBOR zostanie zastąpiony przez POLSTR - nowy wskaźnik referencyjny. Od kiedy?

POLSTR – tak będzie nazywał się nowy wskaźnik referencyjny, który zastąpi WIBOR. Taką decyzję podjął 30 stycznia 2025 r. Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej ds. wskaźników referencyjnych.

Sądy masowo popierają przedsiębiorców w sporze o Mały ZUS Plus

Sądy Okręgowe w całej Polsce wydały ponad 60 wyroków zgodnych z interpretacją Rzecznika MŚP, uznając, że przedsiębiorcy mogą ponownie skorzystać z Małego ZUS Plus po dwóch latach przerwy. ZUS stoi na stanowisku, że okres ten powinien wynosić trzy lata. Spór trwa, a część spraw trafia do Sądu Najwyższego.

REKLAMA