REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki na ubrania i kosmetyki mogą być kosztem podatkowym?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy wydatki na ubrania i kosmetyki mogą być kosztem podatkowym?
Czy wydatki na ubrania i kosmetyki mogą być kosztem podatkowym?
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Okazuje się, że tak. Ale oczywiście nie w każdym przypadku. W dwóch wydanych w kwietniu 2018 r. interpretacjach Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że ponoszone przez spółkę z o.o. wydatki na stosowny ubiór i kosmetyki dla pracowników, którzy kontaktują się z klientami przez internet w formie wideorozmów mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Na korzystną interpretację w tym zakresie mogą liczyć także twórcy filmów i zdjęć reklamowych. Natomiast organy podatkowe nie zgadzają się, by tego typu wydatki do kosztów mogli zaliczać aktorzy, prezenterzy, czy osoby prowadzące blogi internetowe.

Kanał wideorozmów do kontaktu z klientami

Jedna ze spółek z o.o. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uruchomiła formułę wideorozmów do kontaktów z klientami. Jest to alternatywny do telefonicznego kanał obsługi klientów.

REKLAMA

Pracownicy kontaktujący się z klientami za pośrednictwem kanału wideo są zobowiązani do prezentowania stosownego wyglądu zewnętrznego i posiadania należytej prezencji.

REKLAMA

Spółka ze swej strony zapewnia pracownikom zespołu wideorozmów ubiór służbowy tj. koszule służbowe z logo firmy. Koszule służbowe opatrzone logo firmy są wykorzystywane wyłącznie do celów służbowych związanych z wykonywaniem określonych obowiązków. Pranie odzieży służbowej odbywa się we własnym zakresie przez pracownika i przysługuje mu z tego tytułu ekwiwalent pieniężny w kwocie 40 zł za każdy miesiąc, w którym odzież była używana. Wypłata ekwiwalentu odbywa się miesięcznie wraz z wynagrodzeniem za dany miesiąc.

Kwestie związane z: obowiązkiem noszenia ubioru firmowego przez pracowników zespołu do kontaktów wideo z klientem oraz wypłatą ekwiwalentu za pranie w/w koszul zostały uregulowane w Regulaminie Pracy Spółki.

REKLAMA

Ponadto spółka chce zapewnić pracownikom zespołu do kontaktów wideo z klientem kosmetyki do makijażu, aby przed rozpoczęciem pracy mogli poprawić swój wizerunek zgodnie z oczekiwaniami pracodawcy. Zgodnie z wymogami Spółki podczas transmisji video pracownik powinien dostosować makijaż do oświetlenia używając odpowiednich kosmetyków, które pozwolą wyeliminować błyszczenie się skóry oraz jej niedoskonałości. Kosmetyki do makijażu będą w miejscu ogólnodostępnym dla pracowników danego zespołu, aby przed rozpoczęciem pracy, jak również podczas przerwy, mogli poprawić makijaż. Nie jest też możliwe przypisanie poszczególnym pracownikom (kobietom, mężczyznom) wartości zużytych kosmetyków. W powyżej opisanym przypadku kosmetyki do makijażu będą używane tylko na wewnętrzne potrzeby pracodawcy. Po zakończonej pracy makijaż zostanie usunięty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowe z 24 kwietnia 2018 r. - sygn. 0111-KDIB2-3.4010.52.2018.2.PB i 0111-KDIB2-3.4010.38.2018.2.PB) nie ulega wątpliwości, że wydatki poniesione przez Spółkę na zakup koszuli służbowych i kosmetyków do makijażu dla pracowników mają wpływ na poziom świadczonych przez nią usług co w konsekwencji może przełożyć się na wysokość osiąganych przez Spółkę przychodów.

Dlatego też wydatki te mają związek przyczynowy z przychodem lub źródłem przychodu i są poniesione w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania i zabezpieczenia źródła przychodu.

Stąd wydatki te można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Polecamy: INFORLEX Biznes

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata        

Twórca zdjęć i filmów reklamowych

W innej sprawie (na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) organ podatkowy zgodził się, by podatnik prowadzący indywidualną działalność gospodarczą w zakresie realizacji zdjęć i filmów reklamowych mógł zaliczać do kosztów podatkowych swojej firmy wydatki na zakup lub wypożyczenie odzieży, obuwia i kosmetyków do charakteryzacji wykorzystywanych podczas sesji zdjęciowych i nagrań video.

Podatnik ten osiąga przychody ze sprzedaży zdjęć i filmów reklamowych. Kosztami związanymi z tą działalnością są w szczególności koszty realizacji tych zdjęć i filmów. W tym m.in. odpowiednia charakteryzacja i stylizacja modela/modelki (zakup lub wypożyczenie elementów garderoby oraz biżuterii, rekwizytów niezbędnych do tematyki filmu), wykonanie makijażu (w tym zakup niezbędnych narzędzi i kosmetyków do wykonania makijażu).

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 13 sierpnia 2015 r. (sygn. IPPB1/4511-660/15-4/AM) uznał, że jeżeli ponoszone wydatki na zakup odzieży, obuwia i kosmetyków do charakteryzacji wykorzystywanych podczas sesji zdjęciowych i nagrań video mają związek z osiąganymi przez Niego przychodami i w związku z ich ponoszeniem zawsze będzie wystawiana faktura generująca przychód, to nie ma przeszkód prawnych aby wydatki poniesione na zakup ww. rzeczy – mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej.

Jednak warto pamiętać również, że wydatki mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów pod warunkiem należytego ich udokumentowania. W tym celu trzeba starannie zabezpieczać faktury, paragony i inne dokumenty świadczące o konkretnych wydatkach. Obowiązkiem każdego podatnika podatku dochodowego jest także wykazanie związku przyczynowego danego wydatku zaliczonego do kosztów uzyskania przychodów z przychodem lub przynajmniej ze źródłem tego przychodu.


Aktorka, prezenterka konferansjerka

Z niekorzystną interpretacją fiskusa spotkała się natomiast pewna podatniczka PIT (opodatkowana na zasadach ogólnych), która prowadziła działalność gospodarczą w zakresie usług artystycznych, polegającą na wykonywaniu pracy aktorki, prezenterki telewizyjnej i konferansjerki.

W trakcie wykonywania poszczególnych zleceń w ramach tej działalności jest zobowiązana do prezentowania stosownego wyglądu zewnętrznego i posiadania należytej prezencji. Podczas występów publicznych musi dopasować strój (ubrania, dodatki, obuwie) do okoliczności i charakteru wydarzenia. Z tego tytułu ponosi koszty związane z zakupem ubrań, dodatków, obuwia, często korzysta także z usług wizażystki oraz fryzjera.

Zapytała ona organ podatkowy, czy może zaliczać do kosztów uzyskania przychodów wydatki na zakup ubrań, dodatków, obuwia, a także wydatki na usługi wizażystki oraz fryzjera.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 30 grudnia 2014 r. (sygn. IBPBI/1/415-1181/14/ESZ) uznał, że nie jest to możliwe. Jego zdaniem zakupy ubrań, dodatków, obuwia oraz usług wizażystki i fryzjera stanowią wydatki związane z faktem funkcjonowania każdej osoby fizycznej w życiu społecznym. Odstępstwa od tej zasady mogą wynikać z nałożonego na prowadzącego działalność gospodarczą prawnego obowiązku używania określonego rodzaju odzieży, czy też obuwia. Ubiorem służbowym będzie taki ubiór, którego noszenie przy świadczeniu pracy, czy wykonywaniu określonej działalności jest obowiązkiem osoby ten strój noszącej. Ubiór służbowy powinien charakteryzować się jakimś stopniem wyróżnienia powodującym, że niemożliwe, czy też niecelowe byłoby używanie go na potrzeby prywatne, a to oznacza, że winien być, czy też mógł być wykorzystywany jedynie do celów związanych z wykonywaniem określonych obowiązków.

Zdaniem organu podatkowego schludny i estetyczny wygląd świadczy o kulturze osobistej i nie jest zależny od rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej. Stroje, o których była mowa we wniosku o wydanie interpretacji, nie stanowią kostiumu scenicznego, ani stroju artystycznego a po występie Wnioskodawczyni mogą, co do zasady, służyć do jej celów (potrzeb) osobistych.

Blog internetowy

Z niekorzystną interpretacją fiskusa zderzyła się także osoba, która planowała utworzenie bloga internetowego, którego tematyka miała dotyczyć głównie kobiecej urody oraz sposobów jej pielęgnowania, a konkretnie: kosmetyków, zabiegów pielęgnacyjnych wykonywanych samodzielnie w domu oraz w salonach kosmetycznych, zabiegów fryzjerskich, jak również zabiegów medycyny estetycznej wykonywanych w specjalnych salonach. Treści publikowane na blogu, prezentowane miały być w formie artykułów informacyjnych, testów i recenzji, uzupełnianych treściami multimedialnymi.

Osoba ta chciała rozliczać swoje dochody z tej działalności gospodarczej na zasadach ogólnych podatku dochodowego od osób fizycznych i zapytała, czy będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w PIT wydatki na zakup:

- aparatu fotograficznego do robienia zdjęć m.in. kosmetyków recenzowanych w artykułach,

- kosmetyków do testów i recenzji,

- zabiegów (w salonach fryzjerskich, kosmetycznych lub medycyny estetycznej) o których następnie zostanie napisany artykuł lub recenzja.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej z 8 grudnia 2017 r. (sygn. 0114-KDIP3-1.4011.366.2017.1.ES) uznał, że te wydatki mają charakter osobisty, a jako takie nie mogą być kosztem podatkowym w świetle ustawy o PIT.

Organ podatkowy zwrócił uwagę, że źródłem przychodu nie jest samo prowadzenie bloga lecz udostępnienie powierzchni reklamowej. Co prawda organ przyznał, że na popularność bloga mają wpływ artykuły (wpisy) tam zamieszczane. Ale jego zdaniem w głównej mierze to jakość tych wpisów wpływa na atrakcyjność prowadzonego bloga wśród odbiorców, niezależnie od wysokości poniesionych wydatków. Dzielenie się spostrzeżeniami, opiniami, informacjami publikowanymi na blogu wskazuje na osobisty charakter wpisów tam zamieszczanych nie mających bezpośredniego związku z działalnością gospodarczą. W konsekwencji wszystkie wydatki związane z prowadzeniem bloga związane są z realizacją osobistych potrzeb Wnioskodawcy, niezależnie od prowadzonej działalności gospodarczej.

W podobnej interpretacji z 30 marca 2017 r. (sygn. 1061-IPTPB1.4511.1020.2016.2.RK) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie zgodził się na zaliczanie do kosztów prowadzonej działalności gospodarczej wydatków na prowadzenie trzech blogów internetowych dot. zdrowia, gotowania, urody, rekreacji, nowinek technicznych, wypoczynku oraz sportu. 

Wydatkami tymi są m.in. opłaty za zabiegi wykonywane w uzdrowiskach, spa, gabinecie dentystycznym, czy gabinecie medycyny estetycznej, bilety na eventy związane tematycznie z blogiem, artykuły spożywcze, kosmetyki i inne towary wykorzystane do testów, takie jak np.: szczoteczki do zębów,  przyrządów do ćwiczeń.

Zdaniem Dyrektora KIS przedmiotowe wydatki nie spełniają przesłanek, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca uzupełniając wniosek jednoznacznie wskazał, że wydatki ponoszone będą w celu napisania interesujących recenzji bądź artykułów. Wnioskodawca będzie uzyskiwał przychód z tytułu dzierżawy strony internetowej, na której umieszczane będą reklamy, a nie z tytułu prowadzenia blogów. Zatem wydatki związane z prowadzeniem bloga …...pl, …...pl i …..net, szczegółowo wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów z działalności gospodarczej Wnioskodawcy, której przedmiotem będzie udostępnianie powierzchni na stronie internetowej. Nie istnieje bowiem związek przyczynowo-skutkowy, o którym mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z oczywistych więc względów, tego rodzaju wydatki nie mogą pozostawać w jakimkolwiek związku z przesłankami działania, które można by uznać za ukierunkowane na osiągnięcie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła z tytułu prowadzenia blogów. Źródłem przychodu nie jest bowiem samo prowadzenie blogów, lecz udostępnienie powierzchni reklamowej.

Argumentacja użyta w ww. interpretacjach dot. kosztów blogerów jest moim zdaniem absurdalna. Prowadzenie bloga internetowego i atrakcyjne treści na nim publikowane przekładają się w oczywisty sposób na liczbę czytelników. Czytelnicy (internauci) klikający w artykuły publikowane na danym blogu są automatycznie zliczani w statystykach odwiedzin danej strony internetowej. A statystyki odwiedzin (odsłon) danej strony to jedno z podstawowych kryteriów wyboru dla reklamodawców reklam internetowych. Stąd wydatki na tworzenie atrakcyjnych treści publikowanych na blogu w oczywisty sposób przyczyniają się do sukcesu komercyjnego tego bloga i przychodów blogera.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kapitał zakładowy spółki z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

Najniższa krajowa w 2026 r. i minimalna stawka godzinowa - jest oficjalna propozycja rządu

W dniu 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 r.

Sejm przyjął ważną zmianę dla przedsiębiorców – korekta deklaracji podatkowej po kontroli celno-skarbowej coraz bliżej

W środę, 11 czerwca 2025 roku, Sejm zdecydował o skierowaniu do trzeciego czytania projektu nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o VAT. To istotna zmiana dla przedsiębiorców – umożliwia bowiem korektę deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli celno-skarbowej.

Nowelizacja ustawy o VAT: możliwe podniesienie limitu zwolnienia z 200 tys. zł do nawet 300 tys. zł

Trwają prace nad ustawą, która może przynieść realne ulgi podatkowe najmniejszym przedsiębiorcom. Ostateczna decyzja – czy limit zwolnienia z VAT wyniesie 240 tys. zł, czy aż 300 tys. zł – zależy od dalszych prac sejmowych komisji.

REKLAMA

Nowe ułatwienia dla przedsiębiorców: dane z wykazu VAT dostępne na biznes.gov.pl od 1 października 2025 r.

Jest projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowych regulacji umożliwiających przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do wykazu podatników VAT za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. Zmiany mają uprościć weryfikację kontrahentów, zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i ograniczyć formalności papierowe.

Kupujesz rzeczy przez internet? Za te towary musisz zapłacić podatek w ciągu 14 dni

Polacy chętnie kupują różne rzeczy przez internet, ale nie wiedzą, że niektóre transakcje rządzą się swoimi prawami. Fiskus ma coraz więcej możliwości, żeby sprawdzić, kto nie zapłacił podatku PCC. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl, wyjaśnia, kiedy zachować szczególną czujność i jak uniknąć ewentualnych problemów ze skarbówką.

Można znaleźć 50 mld zł na podwyżkę kwoty wolnej w PIT do 60 tys. zł. Prof. Modzelewski podpowiada rządowi D. Tuska, gdzie szukać pieniędzy

Można domyślać się, że politycznym „być albo nie być” obecnego rządu jest „dowiezienie” (jak to się mówi) swoich obietnic z 2023 roku. Wśród nich najważniejszą (obiektywnie) jest podwyższenie do 60 tys. kwoty wolnej od podatku dochodowego od osób fizycznych. Jest to dziś nierealne, bo w tym roku w budżecie państwa z tego podatku pojawiła się kwota minus 22 mld złotych (tak, po raz pierwszy w historii mamy ujemne dochody budżetowe), a miało być za cały rok 31 mld zł (czyli o 60 mld zł mniej niż w roku 2024).

Obowiązkowy KSeF - podatnicy zagraniczni z większymi przywilejami niż polscy. Sprostowanie i wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

W wyjaśnieniach przesłanych 9 czerwca 2025 r.do naszej redakcji, Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w decyzji derogacyjnej dot. obowiązkowego modelu KSeF, Polska została upoważniona – w przypadku podatników mających siedzibę na jej terytorium – do akceptowania wyłącznie tych faktur, które zostały wystawione w postaci dokumentów lub not w formie elektronicznej. Ponadto została upoważniona do wprowadzenia przepisów zakładających, że stosowanie faktur elektronicznych wystawianych na terytorium Polski nie jest uzależnione od akceptacji odbiorcy. Jak wskazuje Ministerstwo, Komisja Europejska zastrzegła (co zostało potwierdzone przez Radę UE), że przyznane Polsce upoważnienie dotyczące wprowadzenia obowiązkowego fakturowania elektronicznego nie powinno naruszać prawa klientów do otrzymywania faktur papierowych w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych.

REKLAMA

Efektywny controlling w biznesie – czyli jaki? Jakie procesy w firmie można zauważalnie usprawnić dzięki wdrożeniu controllingu?

Controlling to znacznie więcej niż tylko kontrola kosztów czy tworzenie raportów. To kompleksowe podejście do zarządzania przedsiębiorstwem, które dostarcza informacji niezbędnych do podejmowania trafnych decyzji. Efektywny controlling staje się dziś jednym z kluczowych elementów przewagi konkurencyjnej, szczególnie w czasach dynamicznych zmian, rosnącej złożoności i presji na efektywność. Ale które obszary działalności firmy najbardziej zyskują na wdrożeniu nowoczesnego controllingu?

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

REKLAMA