REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki na ubrania i kosmetyki mogą być kosztem podatkowym?

Czy wydatki na ubrania i kosmetyki mogą być kosztem podatkowym?
Czy wydatki na ubrania i kosmetyki mogą być kosztem podatkowym?
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Okazuje się, że tak. Ale oczywiście nie w każdym przypadku. W dwóch wydanych w kwietniu 2018 r. interpretacjach Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że ponoszone przez spółkę z o.o. wydatki na stosowny ubiór i kosmetyki dla pracowników, którzy kontaktują się z klientami przez internet w formie wideorozmów mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Na korzystną interpretację w tym zakresie mogą liczyć także twórcy filmów i zdjęć reklamowych. Natomiast organy podatkowe nie zgadzają się, by tego typu wydatki do kosztów mogli zaliczać aktorzy, prezenterzy, czy osoby prowadzące blogi internetowe.

Kanał wideorozmów do kontaktu z klientami

Jedna ze spółek z o.o. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uruchomiła formułę wideorozmów do kontaktów z klientami. Jest to alternatywny do telefonicznego kanał obsługi klientów.

REKLAMA

REKLAMA

Pracownicy kontaktujący się z klientami za pośrednictwem kanału wideo są zobowiązani do prezentowania stosownego wyglądu zewnętrznego i posiadania należytej prezencji.

Spółka ze swej strony zapewnia pracownikom zespołu wideorozmów ubiór służbowy tj. koszule służbowe z logo firmy. Koszule służbowe opatrzone logo firmy są wykorzystywane wyłącznie do celów służbowych związanych z wykonywaniem określonych obowiązków. Pranie odzieży służbowej odbywa się we własnym zakresie przez pracownika i przysługuje mu z tego tytułu ekwiwalent pieniężny w kwocie 40 zł za każdy miesiąc, w którym odzież była używana. Wypłata ekwiwalentu odbywa się miesięcznie wraz z wynagrodzeniem za dany miesiąc.

Kwestie związane z: obowiązkiem noszenia ubioru firmowego przez pracowników zespołu do kontaktów wideo z klientem oraz wypłatą ekwiwalentu za pranie w/w koszul zostały uregulowane w Regulaminie Pracy Spółki.

REKLAMA

Ponadto spółka chce zapewnić pracownikom zespołu do kontaktów wideo z klientem kosmetyki do makijażu, aby przed rozpoczęciem pracy mogli poprawić swój wizerunek zgodnie z oczekiwaniami pracodawcy. Zgodnie z wymogami Spółki podczas transmisji video pracownik powinien dostosować makijaż do oświetlenia używając odpowiednich kosmetyków, które pozwolą wyeliminować błyszczenie się skóry oraz jej niedoskonałości. Kosmetyki do makijażu będą w miejscu ogólnodostępnym dla pracowników danego zespołu, aby przed rozpoczęciem pracy, jak również podczas przerwy, mogli poprawić makijaż. Nie jest też możliwe przypisanie poszczególnym pracownikom (kobietom, mężczyznom) wartości zużytych kosmetyków. W powyżej opisanym przypadku kosmetyki do makijażu będą używane tylko na wewnętrzne potrzeby pracodawcy. Po zakończonej pracy makijaż zostanie usunięty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowe z 24 kwietnia 2018 r. - sygn. 0111-KDIB2-3.4010.52.2018.2.PB i 0111-KDIB2-3.4010.38.2018.2.PB) nie ulega wątpliwości, że wydatki poniesione przez Spółkę na zakup koszuli służbowych i kosmetyków do makijażu dla pracowników mają wpływ na poziom świadczonych przez nią usług co w konsekwencji może przełożyć się na wysokość osiąganych przez Spółkę przychodów.

Dlatego też wydatki te mają związek przyczynowy z przychodem lub źródłem przychodu i są poniesione w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania i zabezpieczenia źródła przychodu.

Stąd wydatki te można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Polecamy: INFORLEX Biznes

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata        

Twórca zdjęć i filmów reklamowych

W innej sprawie (na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) organ podatkowy zgodził się, by podatnik prowadzący indywidualną działalność gospodarczą w zakresie realizacji zdjęć i filmów reklamowych mógł zaliczać do kosztów podatkowych swojej firmy wydatki na zakup lub wypożyczenie odzieży, obuwia i kosmetyków do charakteryzacji wykorzystywanych podczas sesji zdjęciowych i nagrań video.

Podatnik ten osiąga przychody ze sprzedaży zdjęć i filmów reklamowych. Kosztami związanymi z tą działalnością są w szczególności koszty realizacji tych zdjęć i filmów. W tym m.in. odpowiednia charakteryzacja i stylizacja modela/modelki (zakup lub wypożyczenie elementów garderoby oraz biżuterii, rekwizytów niezbędnych do tematyki filmu), wykonanie makijażu (w tym zakup niezbędnych narzędzi i kosmetyków do wykonania makijażu).

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 13 sierpnia 2015 r. (sygn. IPPB1/4511-660/15-4/AM) uznał, że jeżeli ponoszone wydatki na zakup odzieży, obuwia i kosmetyków do charakteryzacji wykorzystywanych podczas sesji zdjęciowych i nagrań video mają związek z osiąganymi przez Niego przychodami i w związku z ich ponoszeniem zawsze będzie wystawiana faktura generująca przychód, to nie ma przeszkód prawnych aby wydatki poniesione na zakup ww. rzeczy – mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej.

Jednak warto pamiętać również, że wydatki mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów pod warunkiem należytego ich udokumentowania. W tym celu trzeba starannie zabezpieczać faktury, paragony i inne dokumenty świadczące o konkretnych wydatkach. Obowiązkiem każdego podatnika podatku dochodowego jest także wykazanie związku przyczynowego danego wydatku zaliczonego do kosztów uzyskania przychodów z przychodem lub przynajmniej ze źródłem tego przychodu.


Aktorka, prezenterka konferansjerka

Z niekorzystną interpretacją fiskusa spotkała się natomiast pewna podatniczka PIT (opodatkowana na zasadach ogólnych), która prowadziła działalność gospodarczą w zakresie usług artystycznych, polegającą na wykonywaniu pracy aktorki, prezenterki telewizyjnej i konferansjerki.

W trakcie wykonywania poszczególnych zleceń w ramach tej działalności jest zobowiązana do prezentowania stosownego wyglądu zewnętrznego i posiadania należytej prezencji. Podczas występów publicznych musi dopasować strój (ubrania, dodatki, obuwie) do okoliczności i charakteru wydarzenia. Z tego tytułu ponosi koszty związane z zakupem ubrań, dodatków, obuwia, często korzysta także z usług wizażystki oraz fryzjera.

Zapytała ona organ podatkowy, czy może zaliczać do kosztów uzyskania przychodów wydatki na zakup ubrań, dodatków, obuwia, a także wydatki na usługi wizażystki oraz fryzjera.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 30 grudnia 2014 r. (sygn. IBPBI/1/415-1181/14/ESZ) uznał, że nie jest to możliwe. Jego zdaniem zakupy ubrań, dodatków, obuwia oraz usług wizażystki i fryzjera stanowią wydatki związane z faktem funkcjonowania każdej osoby fizycznej w życiu społecznym. Odstępstwa od tej zasady mogą wynikać z nałożonego na prowadzącego działalność gospodarczą prawnego obowiązku używania określonego rodzaju odzieży, czy też obuwia. Ubiorem służbowym będzie taki ubiór, którego noszenie przy świadczeniu pracy, czy wykonywaniu określonej działalności jest obowiązkiem osoby ten strój noszącej. Ubiór służbowy powinien charakteryzować się jakimś stopniem wyróżnienia powodującym, że niemożliwe, czy też niecelowe byłoby używanie go na potrzeby prywatne, a to oznacza, że winien być, czy też mógł być wykorzystywany jedynie do celów związanych z wykonywaniem określonych obowiązków.

Zdaniem organu podatkowego schludny i estetyczny wygląd świadczy o kulturze osobistej i nie jest zależny od rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej. Stroje, o których była mowa we wniosku o wydanie interpretacji, nie stanowią kostiumu scenicznego, ani stroju artystycznego a po występie Wnioskodawczyni mogą, co do zasady, służyć do jej celów (potrzeb) osobistych.

Blog internetowy

Z niekorzystną interpretacją fiskusa zderzyła się także osoba, która planowała utworzenie bloga internetowego, którego tematyka miała dotyczyć głównie kobiecej urody oraz sposobów jej pielęgnowania, a konkretnie: kosmetyków, zabiegów pielęgnacyjnych wykonywanych samodzielnie w domu oraz w salonach kosmetycznych, zabiegów fryzjerskich, jak również zabiegów medycyny estetycznej wykonywanych w specjalnych salonach. Treści publikowane na blogu, prezentowane miały być w formie artykułów informacyjnych, testów i recenzji, uzupełnianych treściami multimedialnymi.

Osoba ta chciała rozliczać swoje dochody z tej działalności gospodarczej na zasadach ogólnych podatku dochodowego od osób fizycznych i zapytała, czy będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w PIT wydatki na zakup:

- aparatu fotograficznego do robienia zdjęć m.in. kosmetyków recenzowanych w artykułach,

- kosmetyków do testów i recenzji,

- zabiegów (w salonach fryzjerskich, kosmetycznych lub medycyny estetycznej) o których następnie zostanie napisany artykuł lub recenzja.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej z 8 grudnia 2017 r. (sygn. 0114-KDIP3-1.4011.366.2017.1.ES) uznał, że te wydatki mają charakter osobisty, a jako takie nie mogą być kosztem podatkowym w świetle ustawy o PIT.

Organ podatkowy zwrócił uwagę, że źródłem przychodu nie jest samo prowadzenie bloga lecz udostępnienie powierzchni reklamowej. Co prawda organ przyznał, że na popularność bloga mają wpływ artykuły (wpisy) tam zamieszczane. Ale jego zdaniem w głównej mierze to jakość tych wpisów wpływa na atrakcyjność prowadzonego bloga wśród odbiorców, niezależnie od wysokości poniesionych wydatków. Dzielenie się spostrzeżeniami, opiniami, informacjami publikowanymi na blogu wskazuje na osobisty charakter wpisów tam zamieszczanych nie mających bezpośredniego związku z działalnością gospodarczą. W konsekwencji wszystkie wydatki związane z prowadzeniem bloga związane są z realizacją osobistych potrzeb Wnioskodawcy, niezależnie od prowadzonej działalności gospodarczej.

W podobnej interpretacji z 30 marca 2017 r. (sygn. 1061-IPTPB1.4511.1020.2016.2.RK) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie zgodził się na zaliczanie do kosztów prowadzonej działalności gospodarczej wydatków na prowadzenie trzech blogów internetowych dot. zdrowia, gotowania, urody, rekreacji, nowinek technicznych, wypoczynku oraz sportu. 

Wydatkami tymi są m.in. opłaty za zabiegi wykonywane w uzdrowiskach, spa, gabinecie dentystycznym, czy gabinecie medycyny estetycznej, bilety na eventy związane tematycznie z blogiem, artykuły spożywcze, kosmetyki i inne towary wykorzystane do testów, takie jak np.: szczoteczki do zębów,  przyrządów do ćwiczeń.

Zdaniem Dyrektora KIS przedmiotowe wydatki nie spełniają przesłanek, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca uzupełniając wniosek jednoznacznie wskazał, że wydatki ponoszone będą w celu napisania interesujących recenzji bądź artykułów. Wnioskodawca będzie uzyskiwał przychód z tytułu dzierżawy strony internetowej, na której umieszczane będą reklamy, a nie z tytułu prowadzenia blogów. Zatem wydatki związane z prowadzeniem bloga …...pl, …...pl i …..net, szczegółowo wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów z działalności gospodarczej Wnioskodawcy, której przedmiotem będzie udostępnianie powierzchni na stronie internetowej. Nie istnieje bowiem związek przyczynowo-skutkowy, o którym mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z oczywistych więc względów, tego rodzaju wydatki nie mogą pozostawać w jakimkolwiek związku z przesłankami działania, które można by uznać za ukierunkowane na osiągnięcie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła z tytułu prowadzenia blogów. Źródłem przychodu nie jest bowiem samo prowadzenie blogów, lecz udostępnienie powierzchni reklamowej.

Argumentacja użyta w ww. interpretacjach dot. kosztów blogerów jest moim zdaniem absurdalna. Prowadzenie bloga internetowego i atrakcyjne treści na nim publikowane przekładają się w oczywisty sposób na liczbę czytelników. Czytelnicy (internauci) klikający w artykuły publikowane na danym blogu są automatycznie zliczani w statystykach odwiedzin danej strony internetowej. A statystyki odwiedzin (odsłon) danej strony to jedno z podstawowych kryteriów wyboru dla reklamodawców reklam internetowych. Stąd wydatki na tworzenie atrakcyjnych treści publikowanych na blogu w oczywisty sposób przyczyniają się do sukcesu komercyjnego tego bloga i przychodów blogera.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2.0 sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA