REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podróż służbowa przedsiębiorcy

Edyta Kozdroń
Ekspert w zakresie podatków i rachunkowości
Podróż służbowa przedsiębiorcy
Podróż służbowa przedsiębiorcy

REKLAMA

REKLAMA

Pan Kowalski prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Chce wybrać się w podróż służbową na rozmowy z kontrahentem, który ma siedzibę w odległości 450 km od jego firmy. Czy Pan Kowalski może wliczyć w koszty uzyskania przychodu koszty związane z podróżą służbową i czy może wypłacić sobie dietę z tego tytułu?

Osoba prowadząca działalność gospodarczą może odbyć podróż służbową a koszty poniesione podczas tej podróży rozlicza się tak jak koszty związane z podróżą służbową pracownika. Podstawą prawną jest art. 23 ust.1 pkt 52 ustawy o PIT który mówi, że osobie prowadzącej działalność gospodarczą, odbywającej podróż służbową należy się dieta w wysokości diety przysługującej pracownikowi.

REKLAMA

REKLAMA

Wysokość diet jest określona w Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19.12.2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju: „Z tytułu podróży odbywanej w terminie i miejscu określonym przez pracodawcę pracownikowi przysługują diety oraz zwrot kosztów:
1) przejazdów;
2) noclegów;
3) dojazdów środkami komunikacji miejscowej;
4) innych udokumentowanych wydatków, określonych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb. 

Dieta jest przeznaczona na pokrycie zwiększonych kosztów wyżywienia w czasie podróży i wynosi 23 zł za dobę podróży. Należność z tytułu diet oblicza się za czas od rozpoczęcia podróży (wyjazdu) do powrotu (przyjazdu ) po wykonaniu zadania, w następujący sposób:
1) jeżeli podróż trwa nie dłużej niż dobę i wynosi:
a) od 8 do 12 godzin - przysługuje połowa diety,
b) ponad 12 godzin - przysługuje dieta w pełnej wysokości;
2) jeżeli podróż trwa dłużej niż dobę, za każdą dobę przysługuje dieta w pełnej wysokości, a za niepełną, ale rozpoczętą dobę:
a) do 8 godzin - przysługuje połowa diety,
b) ponad 8 godzin - przysługuje dieta w pełnej wysokości.”

Jak udokumentować podróż służbową

REKLAMA

Dieta

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z §14 rozporządzenia ministra finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, należy wystawić dowód wewnętrzny zawierający datę i podpis osoby, która bezpośrednio dokonała wydatków.

Dokument ten powinien zawierać:
- imię i nazwisko,
- cel podróży,
- nazwę miejscowości docelowej,
- datę i godzinę wyjazdu oraz powrotu, a także
- wartość diety.

                                                                                     Data dowodu: 16 marca 2010 r.

                                 Dowód wewnętrzny nr 6/2010

                               Rozliczenie podróży służbowej

Podróż służbowa pana Kowalskiego w dniach 15-16 marca 2010 do miejscowości X.

Termin wyjazdu: 15 marca 2010 godz. 6.00
Termin przyjazdu: 16 marca godz. 18.00

Cel podróży: rozmowy z kontrahentem w celu przedłużenia terminów płatności oraz zwiększenia rabatów handlowych.

Wysokość diety: 1,5 doby x 23,00 = 35,50

                                                                  Data i podpis
                                                                  osoby odbywającej podróż służbową

Usługi noclegowe

Wydatki związane z noclegiem dokumentuje się fakturą VAT . Przy księgowaniu faktur za usługi hotelowe należy pamiętać o tym, że nie można odliczyć podatku VAT, zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT. W KPiR księguje się kwotę brutto.

Polecamy: serwis Urząd skarbowy

Przejazd

- jeżeli podróż służbową pan Kowalski odbywa własnym samochodem osobowym, który nie jest środkiem trwałym, dokumentuje podróż w ewidencji przebiegu pojazdu;
- jeśli pan Kowalski jedzie samochodem osobowym firmowym, który jest środkiem trwałym, dokumentuje podróż fakturami za paliwo; należy pamiętać o tym, że nie można odliczyć podatku VAT, zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT. W KPiR księguje się kwotę brutto.
- jeżeli pan Kowalski w podróż służbową jedzie autokarem, pociągiem czy innym środkiem lokomocji, dokumentuje podróż biletami.

Jak zaksięgować podróż służbową w PKPiR

Wszystkie wydatki związane z podróżą pana Kowalskiego księgujemy w kolumnie 13 KPiR w jednej pozycji jako „Rozliczenie podróży służbowej”. Kwota jest sumą kwot z wszystkich dowodów księgowych przedstawionych przez pana Kowalskiego.
1. Dowód wewnętrzny nr 6/2009 z dnia 16 marca 2009 Podróż służbowa 15-16 marca 2009, wysokość diety: 35,50
2. Fa 14/2010 z dnia 16 marca 2009r za usługi hotelowe na kwotę 125,00 + VAT 27,50 = 152,50
3. a) Ewidencja przebiegu pojazdu, tzw. „kilometrówka” (450km x 0,8358 zł = 376,11), którą księguje się na koniec miesiąca;
b)Fa VAT nr 43598762398 z dnia 15 marca 2010 na kwotę 180,00 +VAT 39,60 = 219,60 księguje się kwotę brutto;
c) bilet kolejowy z dnia 15.03.2010 na kwotę 68,50+ VAT 15,07 = 83,57

Należy pamiętać, że podróż służbowa może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów jeżeli rzeczywiście przyczyniła się do osiągnięcia dochodu lub zabezpieczenia źródła przychodu zgodnie z art. 22 ustawy o PIT. Dlatego pan Kowalski powinien zachować wszelkie nowo podpisane umowy, aneksy do umów i wszelkie notatki służbowe ze spotkań, które wskazywałyby na to, iż udało mu się osiągnąć zamierzony cel i wynegocjował większe rabaty czy dłuższe terminy płatności u kontrahenta.

Polecamy: Jak wybrać formę opodatkowania firmy

Polecamy: Karta podatkowa - poradnik użytkownika

Przykład ewidencji w pkpir

L.p.

Data

Nr dowodu księgowego

Nazwa firmy

Adres firmy

Opis zdarzenia gosp.

(…)

Pozostałe wydatki

Razem wydatki

Kol.1

Kol.2

Kol.3

Kol.4

Kol.5

Kol.6

Kol.13

Kol.14

20

16.03.2010

Dowód wewn. 6/2010

Jan Kowalski

Warszawa ….

Rozliczenie podróży służbowej

407,60

407,60

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA