REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podróż służbowa przedsiębiorcy

Edyta Kozdroń
Ekspert w zakresie podatków i rachunkowości
Podróż służbowa przedsiębiorcy
Podróż służbowa przedsiębiorcy

REKLAMA

REKLAMA

Pan Kowalski prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Chce wybrać się w podróż służbową na rozmowy z kontrahentem, który ma siedzibę w odległości 450 km od jego firmy. Czy Pan Kowalski może wliczyć w koszty uzyskania przychodu koszty związane z podróżą służbową i czy może wypłacić sobie dietę z tego tytułu?

Osoba prowadząca działalność gospodarczą może odbyć podróż służbową a koszty poniesione podczas tej podróży rozlicza się tak jak koszty związane z podróżą służbową pracownika. Podstawą prawną jest art. 23 ust.1 pkt 52 ustawy o PIT który mówi, że osobie prowadzącej działalność gospodarczą, odbywającej podróż służbową należy się dieta w wysokości diety przysługującej pracownikowi.

REKLAMA

Autopromocja

Wysokość diet jest określona w Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19.12.2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju: „Z tytułu podróży odbywanej w terminie i miejscu określonym przez pracodawcę pracownikowi przysługują diety oraz zwrot kosztów:
1) przejazdów;
2) noclegów;
3) dojazdów środkami komunikacji miejscowej;
4) innych udokumentowanych wydatków, określonych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb. 

Dieta jest przeznaczona na pokrycie zwiększonych kosztów wyżywienia w czasie podróży i wynosi 23 zł za dobę podróży. Należność z tytułu diet oblicza się za czas od rozpoczęcia podróży (wyjazdu) do powrotu (przyjazdu ) po wykonaniu zadania, w następujący sposób:
1) jeżeli podróż trwa nie dłużej niż dobę i wynosi:
a) od 8 do 12 godzin - przysługuje połowa diety,
b) ponad 12 godzin - przysługuje dieta w pełnej wysokości;
2) jeżeli podróż trwa dłużej niż dobę, za każdą dobę przysługuje dieta w pełnej wysokości, a za niepełną, ale rozpoczętą dobę:
a) do 8 godzin - przysługuje połowa diety,
b) ponad 8 godzin - przysługuje dieta w pełnej wysokości.”

Jak udokumentować podróż służbową

Dieta

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z §14 rozporządzenia ministra finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, należy wystawić dowód wewnętrzny zawierający datę i podpis osoby, która bezpośrednio dokonała wydatków.

Dokument ten powinien zawierać:
- imię i nazwisko,
- cel podróży,
- nazwę miejscowości docelowej,
- datę i godzinę wyjazdu oraz powrotu, a także
- wartość diety.

                                                                                     Data dowodu: 16 marca 2010 r.

                                 Dowód wewnętrzny nr 6/2010

                               Rozliczenie podróży służbowej

Podróż służbowa pana Kowalskiego w dniach 15-16 marca 2010 do miejscowości X.

Termin wyjazdu: 15 marca 2010 godz. 6.00
Termin przyjazdu: 16 marca godz. 18.00

Cel podróży: rozmowy z kontrahentem w celu przedłużenia terminów płatności oraz zwiększenia rabatów handlowych.

Wysokość diety: 1,5 doby x 23,00 = 35,50

                                                                  Data i podpis
                                                                  osoby odbywającej podróż służbową

Usługi noclegowe

Wydatki związane z noclegiem dokumentuje się fakturą VAT . Przy księgowaniu faktur za usługi hotelowe należy pamiętać o tym, że nie można odliczyć podatku VAT, zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT. W KPiR księguje się kwotę brutto.

Polecamy: serwis Urząd skarbowy

Przejazd

- jeżeli podróż służbową pan Kowalski odbywa własnym samochodem osobowym, który nie jest środkiem trwałym, dokumentuje podróż w ewidencji przebiegu pojazdu;
- jeśli pan Kowalski jedzie samochodem osobowym firmowym, który jest środkiem trwałym, dokumentuje podróż fakturami za paliwo; należy pamiętać o tym, że nie można odliczyć podatku VAT, zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT. W KPiR księguje się kwotę brutto.
- jeżeli pan Kowalski w podróż służbową jedzie autokarem, pociągiem czy innym środkiem lokomocji, dokumentuje podróż biletami.

Jak zaksięgować podróż służbową w PKPiR

REKLAMA

Wszystkie wydatki związane z podróżą pana Kowalskiego księgujemy w kolumnie 13 KPiR w jednej pozycji jako „Rozliczenie podróży służbowej”. Kwota jest sumą kwot z wszystkich dowodów księgowych przedstawionych przez pana Kowalskiego.
1. Dowód wewnętrzny nr 6/2009 z dnia 16 marca 2009 Podróż służbowa 15-16 marca 2009, wysokość diety: 35,50
2. Fa 14/2010 z dnia 16 marca 2009r za usługi hotelowe na kwotę 125,00 + VAT 27,50 = 152,50
3. a) Ewidencja przebiegu pojazdu, tzw. „kilometrówka” (450km x 0,8358 zł = 376,11), którą księguje się na koniec miesiąca;
b)Fa VAT nr 43598762398 z dnia 15 marca 2010 na kwotę 180,00 +VAT 39,60 = 219,60 księguje się kwotę brutto;
c) bilet kolejowy z dnia 15.03.2010 na kwotę 68,50+ VAT 15,07 = 83,57

Należy pamiętać, że podróż służbowa może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów jeżeli rzeczywiście przyczyniła się do osiągnięcia dochodu lub zabezpieczenia źródła przychodu zgodnie z art. 22 ustawy o PIT. Dlatego pan Kowalski powinien zachować wszelkie nowo podpisane umowy, aneksy do umów i wszelkie notatki służbowe ze spotkań, które wskazywałyby na to, iż udało mu się osiągnąć zamierzony cel i wynegocjował większe rabaty czy dłuższe terminy płatności u kontrahenta.

Polecamy: Jak wybrać formę opodatkowania firmy

Polecamy: Karta podatkowa - poradnik użytkownika

Przykład ewidencji w pkpir

L.p.

Data

Nr dowodu księgowego

Nazwa firmy

Adres firmy

Opis zdarzenia gosp.

(…)

Pozostałe wydatki

Razem wydatki

Kol.1

Kol.2

Kol.3

Kol.4

Kol.5

Kol.6

Kol.13

Kol.14

20

16.03.2010

Dowód wewn. 6/2010

Jan Kowalski

Warszawa ….

Rozliczenie podróży służbowej

407,60

407,60

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA