REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podróż służbowa przedsiębiorcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Edyta Kozdroń
Ekspert w zakresie podatków i rachunkowości
Podróż służbowa przedsiębiorcy
Podróż służbowa przedsiębiorcy

REKLAMA

REKLAMA

Pan Kowalski prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Chce wybrać się w podróż służbową na rozmowy z kontrahentem, który ma siedzibę w odległości 450 km od jego firmy. Czy Pan Kowalski może wliczyć w koszty uzyskania przychodu koszty związane z podróżą służbową i czy może wypłacić sobie dietę z tego tytułu?

Osoba prowadząca działalność gospodarczą może odbyć podróż służbową a koszty poniesione podczas tej podróży rozlicza się tak jak koszty związane z podróżą służbową pracownika. Podstawą prawną jest art. 23 ust.1 pkt 52 ustawy o PIT który mówi, że osobie prowadzącej działalność gospodarczą, odbywającej podróż służbową należy się dieta w wysokości diety przysługującej pracownikowi.

REKLAMA

REKLAMA

Wysokość diet jest określona w Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19.12.2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju: „Z tytułu podróży odbywanej w terminie i miejscu określonym przez pracodawcę pracownikowi przysługują diety oraz zwrot kosztów:
1) przejazdów;
2) noclegów;
3) dojazdów środkami komunikacji miejscowej;
4) innych udokumentowanych wydatków, określonych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb. 

Dieta jest przeznaczona na pokrycie zwiększonych kosztów wyżywienia w czasie podróży i wynosi 23 zł za dobę podróży. Należność z tytułu diet oblicza się za czas od rozpoczęcia podróży (wyjazdu) do powrotu (przyjazdu ) po wykonaniu zadania, w następujący sposób:
1) jeżeli podróż trwa nie dłużej niż dobę i wynosi:
a) od 8 do 12 godzin - przysługuje połowa diety,
b) ponad 12 godzin - przysługuje dieta w pełnej wysokości;
2) jeżeli podróż trwa dłużej niż dobę, za każdą dobę przysługuje dieta w pełnej wysokości, a za niepełną, ale rozpoczętą dobę:
a) do 8 godzin - przysługuje połowa diety,
b) ponad 8 godzin - przysługuje dieta w pełnej wysokości.”

Jak udokumentować podróż służbową

REKLAMA

Dieta

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z §14 rozporządzenia ministra finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, należy wystawić dowód wewnętrzny zawierający datę i podpis osoby, która bezpośrednio dokonała wydatków.

Dokument ten powinien zawierać:
- imię i nazwisko,
- cel podróży,
- nazwę miejscowości docelowej,
- datę i godzinę wyjazdu oraz powrotu, a także
- wartość diety.

                                                                                     Data dowodu: 16 marca 2010 r.

                                 Dowód wewnętrzny nr 6/2010

                               Rozliczenie podróży służbowej

Podróż służbowa pana Kowalskiego w dniach 15-16 marca 2010 do miejscowości X.

Termin wyjazdu: 15 marca 2010 godz. 6.00
Termin przyjazdu: 16 marca godz. 18.00

Cel podróży: rozmowy z kontrahentem w celu przedłużenia terminów płatności oraz zwiększenia rabatów handlowych.

Wysokość diety: 1,5 doby x 23,00 = 35,50

                                                                  Data i podpis
                                                                  osoby odbywającej podróż służbową

Usługi noclegowe

Wydatki związane z noclegiem dokumentuje się fakturą VAT . Przy księgowaniu faktur za usługi hotelowe należy pamiętać o tym, że nie można odliczyć podatku VAT, zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT. W KPiR księguje się kwotę brutto.

Polecamy: serwis Urząd skarbowy

Przejazd

- jeżeli podróż służbową pan Kowalski odbywa własnym samochodem osobowym, który nie jest środkiem trwałym, dokumentuje podróż w ewidencji przebiegu pojazdu;
- jeśli pan Kowalski jedzie samochodem osobowym firmowym, który jest środkiem trwałym, dokumentuje podróż fakturami za paliwo; należy pamiętać o tym, że nie można odliczyć podatku VAT, zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT. W KPiR księguje się kwotę brutto.
- jeżeli pan Kowalski w podróż służbową jedzie autokarem, pociągiem czy innym środkiem lokomocji, dokumentuje podróż biletami.

Jak zaksięgować podróż służbową w PKPiR

Wszystkie wydatki związane z podróżą pana Kowalskiego księgujemy w kolumnie 13 KPiR w jednej pozycji jako „Rozliczenie podróży służbowej”. Kwota jest sumą kwot z wszystkich dowodów księgowych przedstawionych przez pana Kowalskiego.
1. Dowód wewnętrzny nr 6/2009 z dnia 16 marca 2009 Podróż służbowa 15-16 marca 2009, wysokość diety: 35,50
2. Fa 14/2010 z dnia 16 marca 2009r za usługi hotelowe na kwotę 125,00 + VAT 27,50 = 152,50
3. a) Ewidencja przebiegu pojazdu, tzw. „kilometrówka” (450km x 0,8358 zł = 376,11), którą księguje się na koniec miesiąca;
b)Fa VAT nr 43598762398 z dnia 15 marca 2010 na kwotę 180,00 +VAT 39,60 = 219,60 księguje się kwotę brutto;
c) bilet kolejowy z dnia 15.03.2010 na kwotę 68,50+ VAT 15,07 = 83,57

Należy pamiętać, że podróż służbowa może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów jeżeli rzeczywiście przyczyniła się do osiągnięcia dochodu lub zabezpieczenia źródła przychodu zgodnie z art. 22 ustawy o PIT. Dlatego pan Kowalski powinien zachować wszelkie nowo podpisane umowy, aneksy do umów i wszelkie notatki służbowe ze spotkań, które wskazywałyby na to, iż udało mu się osiągnąć zamierzony cel i wynegocjował większe rabaty czy dłuższe terminy płatności u kontrahenta.

Polecamy: Jak wybrać formę opodatkowania firmy

Polecamy: Karta podatkowa - poradnik użytkownika

Przykład ewidencji w pkpir

L.p.

Data

Nr dowodu księgowego

Nazwa firmy

Adres firmy

Opis zdarzenia gosp.

(…)

Pozostałe wydatki

Razem wydatki

Kol.1

Kol.2

Kol.3

Kol.4

Kol.5

Kol.6

Kol.13

Kol.14

20

16.03.2010

Dowód wewn. 6/2010

Jan Kowalski

Warszawa ….

Rozliczenie podróży służbowej

407,60

407,60

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Szokujące dane GUS i Eurostatu: Deficyt Polski może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług rośnie najszybciej w UE

Polska stoi w obliczu rosnącego deficytu finansów publicznych – najnowsze dane GUS i Eurostatu wskazują, że na koniec 2025 roku deficyt może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług publiczny rośnie najszybciej w Unii Europejskiej. Sprawdź, co oznaczają te liczby dla polskiej gospodarki.

REKLAMA

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

KSeF to prawdziwa rewolucja w fakturowaniu. Firmy mają mało czasu i dużo pracy – ostrzega doradca podatkowy Radosław Kowalski

Obowiązkowy KSeF wprowadzi prawdziwą rewolucję w fakturowaniu. Firmy muszą przygotować nie tylko systemy informatyczne, ale też ludzi i procedury – inaczej ryzykują chaos i błędy w rozliczeniach. O największych wyzwaniach, które czekają przedsiębiorców, księgowych i biura rachunkowe, mówi doradca podatkowy Radosław Kowalski, prelegent Kongresu KSeF.

REKLAMA