REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozliczyć wydatki na zagranicznych pracowników ?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Kaim
Doradca podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
PIT 2011
PIT 2011

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli naszym pracownikiem jest cudzoziemiec, to wiąże się to z reguły z koniecznością ponoszenia szczególnych wydatków. Chodzi tu przykładowo o koszty związane z uzyskaniem pozwolenia na pracę, karty stałego pobytu oraz wizy, a także wydatki na zakwaterowanie oraz bilety kolejowe i lotnicze.

Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie wyrażonym w interpretacji z 2 grudnia 2010 r. (nr IPPB1/415-788/10-2/ES), co do zasady wydatki te wiążą się z przychodami pracodawcy i mogą być przez niego zaliczane do kosztów podatkowych. 

REKLAMA

Interpretacja ta była skierowana do osoby fizycznej prowadzącej indywidualną działalność gospodarczą. Dlatego dyrektor odwoływał się do przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT).

Jednakże, z uwagi na podobieństwo obu ustaw o podatkach dochodowych, tezy interpretacji mogą być też odnoszone do spółek kapitałowych, rozliczających się z podatku dochodowego na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o CIT). 

Nikt nie zastąpi native speakera 

Sprawa dotyczyła podatniczki PIT, która prowadzi działalność gospodarczą w zakresie opieki nad dziećmi, a także nauki języków obcych. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Jednym z przejawów tej działalności jest niepubliczne przedszkole językowe, które oferuje zajęcia prowadzone przez cudzoziemców, tzw. „native speakerów” (we wniosku o interpretację pada też spolszczone określenie „mówcy ojczyści”). Podatniczka zatrudnia ich na umowę o pracę.

Szczególna rola „native speakerów” wiąże się z koncepcją nauczania języka obcego przez „zanurzenie językowe”. Zgodnie z założeniami tej koncepcji, w relacjach z dziećmi nauczyciele nie używają języka polskiego, więc cała werbalna komunikacja odbywa się w języku obcym.

VAT 2011 - wszystkie zmiany w jednym miejscu

Dzięki temu dzieci traktują porozumiewanie się w tym języku jako rzecz naturalną, co sprzyja przyswajaniu. Ewentualne zatrudnienie Polaka nie dałoby takich efektów, nawet gdyby to był wykwalifikowany nauczyciel języka obcego. 

Jak uważa podatniczka, polscy nauczyciele mają tendencje do posługiwania się językiem polskim, ilekroć pojawiają się trudności komunikacyjne. Tym sposobem nauka przez „zanurzenie językowe” byłaby niemożliwa.

Niezależnie od powyższego, zatrudnianie „native speakerów” pociąga za podwyższone koszty. Podatniczka pokrywa m.in. wydatki związane z uzyskiwaniem pozwoleń na pracę, kart stałego pobytu i wiz pracowniczych, a także wydatki na tłumaczenia niezbędne do uzyskania tych dokumentów.
Ponosi też wydatki na bilety lotnicze i kolejowe, z których korzystają zagraniczni nauczyciele oraz wydatki na zakwaterowanie w hotelach lub wynajętych mieszkaniach. Kolejna ważna pozycja kosztowa to wydatki na ubezpieczenie za okres poprzedzający zawarcie umowy o pracę (ani we wspomnianej interpretacji, ani we wniosku o jej wydanie nie wskazano rodzaju ubezpieczenia; wydaje się, że chodziło o dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne). 

Wydatki w celu osiągnięcia przychodów 

REKLAMA

W związku z przedstawionym stanem faktycznym podatniczka zastanawiała się, czy wymienione powyżej wydatki może zaliczać do kosztów uzyskania przychodów. Dla wyjaśnienia tej sprawy złożyła wniosek o interpretację do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie. We wniosku przedstawiła własne stanowisko, wedle którego zaliczanie tych wydatków do kosztów podatkowych jest całkowicie dopuszczalne. Uzasadniając tę tezę, powołała się na art. 22 ust. 1 ustawy o PIT.

Jest to odpowiednik art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, czyli przepis, z którego wynika, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w katalogu negatywnym (na gruncie ustawy o PIT katalog negatywny mieści się w art. 23). 

Po rozpatrzeniu wniosku Dyrektor wydał interpretację, w której stwierdził, że stanowisko podatniczki było prawidłowe. Uzasadniając rozstrzygnięcie, całkowicie zignorował kwestię katalogu negatywnego zamieszczonego w art. 23 ustawy o PIT.

Tym samym milcząco przyznał, że wydatki, których dotyczył wniosek, nie były w tym katalogu wymienione.

Dlatego też jedyna wątpliwość dotyczyła pytania, czy spełniały one warunki potrącalności wynikające z art. 22 ust. 1 ustawy o PIT.

Dyrektor przypomniał, że w świetle tego przepisu podatnik powinien ustalić, czy jego wydatek został poniesiony „w celu uzyskania przychodów” (nie wspomniał o pozostałych przesłankach potrącalności; najwyraźniej uznał, że nie jest to konieczne). 

Czy nieściągalne należności można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów

Wyjaśnił następnie, że sformułowanie nakazujące działanie „w celu” uzyskania przychodów oznacza, że podatnik powinien do tego celu dążyć. Ten założony cel nie musi zostać zrealizowany, ale „musi być widoczny, a ponoszone koszty winny go bezpośrednio realizować lub co najmniej winny go zakładać jako realny”. 

Dyrektor przypomniał też, że kosztami uzyskania przychodów są zarówno wydatki pozostające w bezpośrednim związku z przychodami, jak i wydatki pozostające w związku pośrednim.

Można odliczyć, ale trzeba uważać 

Odnosząc te zasady do sytuacji przedstawionej przez podatniczkę, dyrektor stwierdził, że wskazane przez nią wydatki dotyczą cudzoziemców, którzy „przyjeżdżają do Polski w konkretnym celu, tzn. w celu podjęcia pracy u wnioskodawczyni”. Nie ma zatem wątpliwości, że są to koszty związane z działalnością gospodarczą i tym samym spełniają przesłankę poniesienia „w celu uzyskania przychodów”. W konsekwencji – co do zasady – mogą być odliczane od podstawy opodatkowania.

Przedstawiając tę korzystną dla podatniczki konkluzję, Dyrektor poczynił dwa zastrzeżenia, znane z wielu innych interpretacji indywidualnych. Wiążą się one z faktem, że opisy stanu faktycznego, zamieszczane we wnioskach o interpretacje, mają – z natury rzeczy – dość ogólny charakter. 

Bywa czasem tak, że rzeczywistość jest od tych opisów bogatsza i obejmuje ważne okoliczności, o których wnioskodawca nie napisał. Okoliczności te mogą np. przesądzać o tym, czy pewne wydatki są ponoszone celowo („w celu osiągnięcia przychodów”), czy też niecelowo.

Dlatego też Dyrektor zaznaczył, że ciężar udowodnienia związku przyczynowo-skutkowego między kosztem i przychodem – ciąży na podatniku. Oznacza to, że podatnik będzie musiał wykazać istnienie takiego związku w przypadku ewentualnej kontroli, niezależnie od treści uzyskanej interpretacji. 

Po drugie, Dyrektor przypomniał, że jako organ wydający interpretację, „nie jest zobowiązany ani uprawniony do prowadzenia postępowania dowodowego”. Mówiąc innymi słowy, podstawą postępowania interpretacyjnego jest stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę, zaś organ nie może go korygować, ani uzupełniać za pomocą jakichkolwiek dowodów. 

Ewentualne różnice między opisem stanu faktycznego i rzeczywistym stanem faktycznym mogą zostać ujawnione tylko w zwykłym postępowaniu kontrolnym, podatkowym lub skarbowym. Jeżeli te różnice będą znaczące, to ochrona wynikająca z pozytywnej interpretacji może być iluzoryczna. 

Wybór przepisów

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych
Art. 22.
1. Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. (...)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA