REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozliczyć wydatki na zagranicznych pracowników ?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Kaim
Doradca podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
PIT 2011
PIT 2011

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli naszym pracownikiem jest cudzoziemiec, to wiąże się to z reguły z koniecznością ponoszenia szczególnych wydatków. Chodzi tu przykładowo o koszty związane z uzyskaniem pozwolenia na pracę, karty stałego pobytu oraz wizy, a także wydatki na zakwaterowanie oraz bilety kolejowe i lotnicze.

Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie wyrażonym w interpretacji z 2 grudnia 2010 r. (nr IPPB1/415-788/10-2/ES), co do zasady wydatki te wiążą się z przychodami pracodawcy i mogą być przez niego zaliczane do kosztów podatkowych. 

REKLAMA

Autopromocja

Interpretacja ta była skierowana do osoby fizycznej prowadzącej indywidualną działalność gospodarczą. Dlatego dyrektor odwoływał się do przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT).

Jednakże, z uwagi na podobieństwo obu ustaw o podatkach dochodowych, tezy interpretacji mogą być też odnoszone do spółek kapitałowych, rozliczających się z podatku dochodowego na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o CIT). 

Nikt nie zastąpi native speakera 

Sprawa dotyczyła podatniczki PIT, która prowadzi działalność gospodarczą w zakresie opieki nad dziećmi, a także nauki języków obcych. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednym z przejawów tej działalności jest niepubliczne przedszkole językowe, które oferuje zajęcia prowadzone przez cudzoziemców, tzw. „native speakerów” (we wniosku o interpretację pada też spolszczone określenie „mówcy ojczyści”). Podatniczka zatrudnia ich na umowę o pracę.

Szczególna rola „native speakerów” wiąże się z koncepcją nauczania języka obcego przez „zanurzenie językowe”. Zgodnie z założeniami tej koncepcji, w relacjach z dziećmi nauczyciele nie używają języka polskiego, więc cała werbalna komunikacja odbywa się w języku obcym.

VAT 2011 - wszystkie zmiany w jednym miejscu

Dzięki temu dzieci traktują porozumiewanie się w tym języku jako rzecz naturalną, co sprzyja przyswajaniu. Ewentualne zatrudnienie Polaka nie dałoby takich efektów, nawet gdyby to był wykwalifikowany nauczyciel języka obcego. 

Jak uważa podatniczka, polscy nauczyciele mają tendencje do posługiwania się językiem polskim, ilekroć pojawiają się trudności komunikacyjne. Tym sposobem nauka przez „zanurzenie językowe” byłaby niemożliwa.

Niezależnie od powyższego, zatrudnianie „native speakerów” pociąga za podwyższone koszty. Podatniczka pokrywa m.in. wydatki związane z uzyskiwaniem pozwoleń na pracę, kart stałego pobytu i wiz pracowniczych, a także wydatki na tłumaczenia niezbędne do uzyskania tych dokumentów.
Ponosi też wydatki na bilety lotnicze i kolejowe, z których korzystają zagraniczni nauczyciele oraz wydatki na zakwaterowanie w hotelach lub wynajętych mieszkaniach. Kolejna ważna pozycja kosztowa to wydatki na ubezpieczenie za okres poprzedzający zawarcie umowy o pracę (ani we wspomnianej interpretacji, ani we wniosku o jej wydanie nie wskazano rodzaju ubezpieczenia; wydaje się, że chodziło o dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne). 

Wydatki w celu osiągnięcia przychodów 

W związku z przedstawionym stanem faktycznym podatniczka zastanawiała się, czy wymienione powyżej wydatki może zaliczać do kosztów uzyskania przychodów. Dla wyjaśnienia tej sprawy złożyła wniosek o interpretację do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie. We wniosku przedstawiła własne stanowisko, wedle którego zaliczanie tych wydatków do kosztów podatkowych jest całkowicie dopuszczalne. Uzasadniając tę tezę, powołała się na art. 22 ust. 1 ustawy o PIT.

Jest to odpowiednik art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, czyli przepis, z którego wynika, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w katalogu negatywnym (na gruncie ustawy o PIT katalog negatywny mieści się w art. 23). 

Po rozpatrzeniu wniosku Dyrektor wydał interpretację, w której stwierdził, że stanowisko podatniczki było prawidłowe. Uzasadniając rozstrzygnięcie, całkowicie zignorował kwestię katalogu negatywnego zamieszczonego w art. 23 ustawy o PIT.

Tym samym milcząco przyznał, że wydatki, których dotyczył wniosek, nie były w tym katalogu wymienione.

Dlatego też jedyna wątpliwość dotyczyła pytania, czy spełniały one warunki potrącalności wynikające z art. 22 ust. 1 ustawy o PIT.

Dyrektor przypomniał, że w świetle tego przepisu podatnik powinien ustalić, czy jego wydatek został poniesiony „w celu uzyskania przychodów” (nie wspomniał o pozostałych przesłankach potrącalności; najwyraźniej uznał, że nie jest to konieczne). 

Czy nieściągalne należności można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów

Wyjaśnił następnie, że sformułowanie nakazujące działanie „w celu” uzyskania przychodów oznacza, że podatnik powinien do tego celu dążyć. Ten założony cel nie musi zostać zrealizowany, ale „musi być widoczny, a ponoszone koszty winny go bezpośrednio realizować lub co najmniej winny go zakładać jako realny”. 

Dyrektor przypomniał też, że kosztami uzyskania przychodów są zarówno wydatki pozostające w bezpośrednim związku z przychodami, jak i wydatki pozostające w związku pośrednim.

Można odliczyć, ale trzeba uważać 

Odnosząc te zasady do sytuacji przedstawionej przez podatniczkę, dyrektor stwierdził, że wskazane przez nią wydatki dotyczą cudzoziemców, którzy „przyjeżdżają do Polski w konkretnym celu, tzn. w celu podjęcia pracy u wnioskodawczyni”. Nie ma zatem wątpliwości, że są to koszty związane z działalnością gospodarczą i tym samym spełniają przesłankę poniesienia „w celu uzyskania przychodów”. W konsekwencji – co do zasady – mogą być odliczane od podstawy opodatkowania.

Przedstawiając tę korzystną dla podatniczki konkluzję, Dyrektor poczynił dwa zastrzeżenia, znane z wielu innych interpretacji indywidualnych. Wiążą się one z faktem, że opisy stanu faktycznego, zamieszczane we wnioskach o interpretacje, mają – z natury rzeczy – dość ogólny charakter. 

Bywa czasem tak, że rzeczywistość jest od tych opisów bogatsza i obejmuje ważne okoliczności, o których wnioskodawca nie napisał. Okoliczności te mogą np. przesądzać o tym, czy pewne wydatki są ponoszone celowo („w celu osiągnięcia przychodów”), czy też niecelowo.

Dlatego też Dyrektor zaznaczył, że ciężar udowodnienia związku przyczynowo-skutkowego między kosztem i przychodem – ciąży na podatniku. Oznacza to, że podatnik będzie musiał wykazać istnienie takiego związku w przypadku ewentualnej kontroli, niezależnie od treści uzyskanej interpretacji. 

Po drugie, Dyrektor przypomniał, że jako organ wydający interpretację, „nie jest zobowiązany ani uprawniony do prowadzenia postępowania dowodowego”. Mówiąc innymi słowy, podstawą postępowania interpretacyjnego jest stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę, zaś organ nie może go korygować, ani uzupełniać za pomocą jakichkolwiek dowodów. 

Ewentualne różnice między opisem stanu faktycznego i rzeczywistym stanem faktycznym mogą zostać ujawnione tylko w zwykłym postępowaniu kontrolnym, podatkowym lub skarbowym. Jeżeli te różnice będą znaczące, to ochrona wynikająca z pozytywnej interpretacji może być iluzoryczna. 

Wybór przepisów

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych
Art. 22.
1. Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. (...)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA