REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozliczyć wydatki na zagranicznych pracowników ?

Piotr Kaim
Doradca podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
PIT 2011
PIT 2011

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli naszym pracownikiem jest cudzoziemiec, to wiąże się to z reguły z koniecznością ponoszenia szczególnych wydatków. Chodzi tu przykładowo o koszty związane z uzyskaniem pozwolenia na pracę, karty stałego pobytu oraz wizy, a także wydatki na zakwaterowanie oraz bilety kolejowe i lotnicze.

Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie wyrażonym w interpretacji z 2 grudnia 2010 r. (nr IPPB1/415-788/10-2/ES), co do zasady wydatki te wiążą się z przychodami pracodawcy i mogą być przez niego zaliczane do kosztów podatkowych. 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Interpretacja ta była skierowana do osoby fizycznej prowadzącej indywidualną działalność gospodarczą. Dlatego dyrektor odwoływał się do przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT).

Jednakże, z uwagi na podobieństwo obu ustaw o podatkach dochodowych, tezy interpretacji mogą być też odnoszone do spółek kapitałowych, rozliczających się z podatku dochodowego na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o CIT). 

Nikt nie zastąpi native speakera 

REKLAMA

Sprawa dotyczyła podatniczki PIT, która prowadzi działalność gospodarczą w zakresie opieki nad dziećmi, a także nauki języków obcych. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednym z przejawów tej działalności jest niepubliczne przedszkole językowe, które oferuje zajęcia prowadzone przez cudzoziemców, tzw. „native speakerów” (we wniosku o interpretację pada też spolszczone określenie „mówcy ojczyści”). Podatniczka zatrudnia ich na umowę o pracę.

Szczególna rola „native speakerów” wiąże się z koncepcją nauczania języka obcego przez „zanurzenie językowe”. Zgodnie z założeniami tej koncepcji, w relacjach z dziećmi nauczyciele nie używają języka polskiego, więc cała werbalna komunikacja odbywa się w języku obcym.

VAT 2011 - wszystkie zmiany w jednym miejscu

Dzięki temu dzieci traktują porozumiewanie się w tym języku jako rzecz naturalną, co sprzyja przyswajaniu. Ewentualne zatrudnienie Polaka nie dałoby takich efektów, nawet gdyby to był wykwalifikowany nauczyciel języka obcego. 

Jak uważa podatniczka, polscy nauczyciele mają tendencje do posługiwania się językiem polskim, ilekroć pojawiają się trudności komunikacyjne. Tym sposobem nauka przez „zanurzenie językowe” byłaby niemożliwa.

Niezależnie od powyższego, zatrudnianie „native speakerów” pociąga za podwyższone koszty. Podatniczka pokrywa m.in. wydatki związane z uzyskiwaniem pozwoleń na pracę, kart stałego pobytu i wiz pracowniczych, a także wydatki na tłumaczenia niezbędne do uzyskania tych dokumentów.
Ponosi też wydatki na bilety lotnicze i kolejowe, z których korzystają zagraniczni nauczyciele oraz wydatki na zakwaterowanie w hotelach lub wynajętych mieszkaniach. Kolejna ważna pozycja kosztowa to wydatki na ubezpieczenie za okres poprzedzający zawarcie umowy o pracę (ani we wspomnianej interpretacji, ani we wniosku o jej wydanie nie wskazano rodzaju ubezpieczenia; wydaje się, że chodziło o dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne). 

Wydatki w celu osiągnięcia przychodów 

W związku z przedstawionym stanem faktycznym podatniczka zastanawiała się, czy wymienione powyżej wydatki może zaliczać do kosztów uzyskania przychodów. Dla wyjaśnienia tej sprawy złożyła wniosek o interpretację do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie. We wniosku przedstawiła własne stanowisko, wedle którego zaliczanie tych wydatków do kosztów podatkowych jest całkowicie dopuszczalne. Uzasadniając tę tezę, powołała się na art. 22 ust. 1 ustawy o PIT.

Jest to odpowiednik art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, czyli przepis, z którego wynika, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w katalogu negatywnym (na gruncie ustawy o PIT katalog negatywny mieści się w art. 23). 

Po rozpatrzeniu wniosku Dyrektor wydał interpretację, w której stwierdził, że stanowisko podatniczki było prawidłowe. Uzasadniając rozstrzygnięcie, całkowicie zignorował kwestię katalogu negatywnego zamieszczonego w art. 23 ustawy o PIT.

Tym samym milcząco przyznał, że wydatki, których dotyczył wniosek, nie były w tym katalogu wymienione.

Dlatego też jedyna wątpliwość dotyczyła pytania, czy spełniały one warunki potrącalności wynikające z art. 22 ust. 1 ustawy o PIT.

Dyrektor przypomniał, że w świetle tego przepisu podatnik powinien ustalić, czy jego wydatek został poniesiony „w celu uzyskania przychodów” (nie wspomniał o pozostałych przesłankach potrącalności; najwyraźniej uznał, że nie jest to konieczne). 

Czy nieściągalne należności można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów

Wyjaśnił następnie, że sformułowanie nakazujące działanie „w celu” uzyskania przychodów oznacza, że podatnik powinien do tego celu dążyć. Ten założony cel nie musi zostać zrealizowany, ale „musi być widoczny, a ponoszone koszty winny go bezpośrednio realizować lub co najmniej winny go zakładać jako realny”. 

Dyrektor przypomniał też, że kosztami uzyskania przychodów są zarówno wydatki pozostające w bezpośrednim związku z przychodami, jak i wydatki pozostające w związku pośrednim.

Można odliczyć, ale trzeba uważać 

Odnosząc te zasady do sytuacji przedstawionej przez podatniczkę, dyrektor stwierdził, że wskazane przez nią wydatki dotyczą cudzoziemców, którzy „przyjeżdżają do Polski w konkretnym celu, tzn. w celu podjęcia pracy u wnioskodawczyni”. Nie ma zatem wątpliwości, że są to koszty związane z działalnością gospodarczą i tym samym spełniają przesłankę poniesienia „w celu uzyskania przychodów”. W konsekwencji – co do zasady – mogą być odliczane od podstawy opodatkowania.

Przedstawiając tę korzystną dla podatniczki konkluzję, Dyrektor poczynił dwa zastrzeżenia, znane z wielu innych interpretacji indywidualnych. Wiążą się one z faktem, że opisy stanu faktycznego, zamieszczane we wnioskach o interpretacje, mają – z natury rzeczy – dość ogólny charakter. 

Bywa czasem tak, że rzeczywistość jest od tych opisów bogatsza i obejmuje ważne okoliczności, o których wnioskodawca nie napisał. Okoliczności te mogą np. przesądzać o tym, czy pewne wydatki są ponoszone celowo („w celu osiągnięcia przychodów”), czy też niecelowo.

Dlatego też Dyrektor zaznaczył, że ciężar udowodnienia związku przyczynowo-skutkowego między kosztem i przychodem – ciąży na podatniku. Oznacza to, że podatnik będzie musiał wykazać istnienie takiego związku w przypadku ewentualnej kontroli, niezależnie od treści uzyskanej interpretacji. 

Po drugie, Dyrektor przypomniał, że jako organ wydający interpretację, „nie jest zobowiązany ani uprawniony do prowadzenia postępowania dowodowego”. Mówiąc innymi słowy, podstawą postępowania interpretacyjnego jest stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę, zaś organ nie może go korygować, ani uzupełniać za pomocą jakichkolwiek dowodów. 

Ewentualne różnice między opisem stanu faktycznego i rzeczywistym stanem faktycznym mogą zostać ujawnione tylko w zwykłym postępowaniu kontrolnym, podatkowym lub skarbowym. Jeżeli te różnice będą znaczące, to ochrona wynikająca z pozytywnej interpretacji może być iluzoryczna. 

Wybór przepisów

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych
Art. 22.
1. Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. (...)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA