REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kara umowna z tytułu opóźnienia w odbiorze całości robót budowlanych może być kosztem

Paulina Góra
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Kara umowna z tytułu opóźnienia w odbiorze całości robót budowlanych jako koszt
Kara umowna z tytułu opóźnienia w odbiorze całości robót budowlanych jako koszt

REKLAMA

REKLAMA

Niezapłacenie kary umownej doprowadziłoby do pogorszenia stosunków z głównym odbiorcą jakim jest inwestor, zmniejszyłoby szanse uzyskania kolejnych kontraktów, a co za tym idzie do utraty źródła przychodów, a także miałoby negatywny wpływ na wizerunek spółki. Uzasadnia to zaliczenie wydatków na karę umowną do kosztów podatkowych spółki.

Poślizg na budowie ukarany

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Spółka zawarła umowę o wykonanie robót budowlanych (jako wykonawca). Pomimo, że realizacja zadania potraktowana była przez spółkę priorytetowo, m.in. zapewniony był nadzór ze strony dostawcy materiałów, nie udało się uniknąć błędów i wykonać robót w terminie.

Prace zakończono kilka miesięcy po terminie przewidzianym w umowie. Inwestor obciążył spółkę karą za nieterminową realizację zadania, wynikającą z umowy.

Spółka wnioskowała o odstąpienie od realizacji kary, argumentując, że przekroczenie terminu określonego w umowie spowodowane było niedostosowaniem czasu wykonania zadania do jego charakteru m.in. poprzez nieuwzględnienie czasu potrzebnego na niezbędne poprawki.

REKLAMA

Inwestor nie uwzględnił argumentów spółki, domagając się zapłaty kary. W konsekwencji spółka przelała stosowną kwotę na konto inwestora.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto zobaczyć: Zeznanie roczne CIT-8 – kto i kiedy powinien je złożyć?

Kara zapłacona ale może jest kosztem?

Na tle powyższego stanu faktycznego, spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała, czy wydatek poniesiony z tytułu kary może zaliczyć w poczet kosztów podatkowych.

Zdaniem spółki, zapłacona kara umowna ma bezspornie bezpośredni związek z prowadzoną przez nią działalnością, a wydatek został poniesiony w celu osiągnięcia przychodów. Ponadto, niezapłacenie kary, zdaniem spółki, doprowadziłoby do pogorszenia stosunków z głównym odbiorcą jej usług jakim jest inwestor, a w konsekwencji zmniejszyłoby to szanse uzyskania kolejnych kontraktów i spowodowałoby utratę źródła przychodów.

Niewywiązanie się z obowiązku mogłoby również skutkować a negatywnym wpływem na wizerunek spółki. 

Organ podatkowy podzielił to stanowisko. Podniósł, że na podstawie przepisu art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów m.in. wydatków związanych z zapłatą kar umownych i odszkodowań z tytułu wad dostarczonych towarów, wykonanych robót i usług oraz zwłoki w dostarczeniu towaru wolnego od wad albo zwłoki w usunięciu wad towarów albo wykonanych robót i usług.

W konsekwencji przepis ten wyklucza z kosztów uzyskania przychodów kary umowne i odszkodowania wyłącznie z tytułów w nim wymienionych.

Zatem, jeżeli spółka realizując umowę na podstawie kontraktu, działała przy zachowaniu zasad należytej staranności, a naliczona kara wynika z okoliczności na które spółka nie miała wpływu i jest związana z uzyskiwanym przez nią przychodem w ramach prowadzonej działalności, to uznać ją należy za koszt poniesiony w celu zachowania oraz zabezpieczenia źródła przychodu.

Wydatek spełnia definicję kosztów

Generalnie zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT do kosztów uzyskania przychodów zalicza się koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. ustawy o CIT.

Wśród wydatków, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów podatnika, wymienione zostały kary umowne i odszkodowania z tytułu wad wykonanych robót i usług oraz zwłoki w usunięciu wad wykonanych robót i usług.

Analizując przedstawiony stan faktyczny spółki, należy się zgodzić z jej stanowiskiem, oraz ze stanowiskiem organu wydającego interpretację, iż spółka miała prawo zaliczyć kary umowne z tytułu opóźnienia w wykonaniu robót do kosztów uzyskania przychodów. Co do zasady, zgodnie z art. 16 ust. 1. pkt 22 ustawy o CIT wyłączeniu z kosztów podatkowych podlegają kary umowne związane z wadliwym wykonaniem zobowiązania (a nie zbyt późnym jego wykonaniem).

W związku z tym kara wynikająca  z wykonania usługi w późniejszym terminie (niż przewidywała umowa) może być zakwalifikowana jako stanowiąca koszt uzyskania przychodu.

Należy jednak podkreślić, że sam fakt, że wydatek nie został enumeratywnie wskazany w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT nie może niejako automatycznie uzasadniać kwalifikacji wydatku jako kosztu uzyskania przychodu. Wydatek taki musi bowiem spełniać warunki określone w art. 15 ustawy o CIT.

Zobacz także: Jakie są skutki podatkowe zwrotu pobranej nienależnie kary umownej?

Podkreślił to również w swojej interpretacji organ podatkowy. Między innymi oznacza to, że pomiędzy wydatkiem a przychodami podatnika musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy. Warto zwrócić uwagę, iż w opinii spółki zapłacenie kary umownej miało za zadanie utrzymać poprawne relacje z głównym odbiorcą jej usług oraz zachować pozytywny wizerunek spółki.

Ponadto spółka realizując umowę na podstawie kontraktu, działała przy zachowaniu zasad należytej staranności, a kara wynikała z okoliczności niezależnych od spółki. W związku z tym zapłacenie kary umownej będzie stanowiło wydatek poniesiony w celu zabezpieczenie źródła przyszłych przychodów, a tym samym spełni definicję kosztu uzyskania przychodów.

Analogiczne przepisy znajdują się w ustawie o PIT. Powinny zatem być analogicznie interpretowane.

Źródło: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 29 grudnia 2011 r. (nr IPTPB3/423-302/11-2/PM).

Paulina Góra jest konsultantem w dziale prawno-podatkowym PwC

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość zrezygnowania z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA