REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kara umowna z tytułu opóźnienia w odbiorze całości robót budowlanych może być kosztem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paulina Góra
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Kara umowna z tytułu opóźnienia w odbiorze całości robót budowlanych jako koszt
Kara umowna z tytułu opóźnienia w odbiorze całości robót budowlanych jako koszt

REKLAMA

REKLAMA

Niezapłacenie kary umownej doprowadziłoby do pogorszenia stosunków z głównym odbiorcą jakim jest inwestor, zmniejszyłoby szanse uzyskania kolejnych kontraktów, a co za tym idzie do utraty źródła przychodów, a także miałoby negatywny wpływ na wizerunek spółki. Uzasadnia to zaliczenie wydatków na karę umowną do kosztów podatkowych spółki.

Poślizg na budowie ukarany

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Spółka zawarła umowę o wykonanie robót budowlanych (jako wykonawca). Pomimo, że realizacja zadania potraktowana była przez spółkę priorytetowo, m.in. zapewniony był nadzór ze strony dostawcy materiałów, nie udało się uniknąć błędów i wykonać robót w terminie.

Prace zakończono kilka miesięcy po terminie przewidzianym w umowie. Inwestor obciążył spółkę karą za nieterminową realizację zadania, wynikającą z umowy.

Spółka wnioskowała o odstąpienie od realizacji kary, argumentując, że przekroczenie terminu określonego w umowie spowodowane było niedostosowaniem czasu wykonania zadania do jego charakteru m.in. poprzez nieuwzględnienie czasu potrzebnego na niezbędne poprawki.

REKLAMA

Inwestor nie uwzględnił argumentów spółki, domagając się zapłaty kary. W konsekwencji spółka przelała stosowną kwotę na konto inwestora.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto zobaczyć: Zeznanie roczne CIT-8 – kto i kiedy powinien je złożyć?

Kara zapłacona ale może jest kosztem?

Na tle powyższego stanu faktycznego, spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała, czy wydatek poniesiony z tytułu kary może zaliczyć w poczet kosztów podatkowych.

Zdaniem spółki, zapłacona kara umowna ma bezspornie bezpośredni związek z prowadzoną przez nią działalnością, a wydatek został poniesiony w celu osiągnięcia przychodów. Ponadto, niezapłacenie kary, zdaniem spółki, doprowadziłoby do pogorszenia stosunków z głównym odbiorcą jej usług jakim jest inwestor, a w konsekwencji zmniejszyłoby to szanse uzyskania kolejnych kontraktów i spowodowałoby utratę źródła przychodów.

Niewywiązanie się z obowiązku mogłoby również skutkować a negatywnym wpływem na wizerunek spółki. 

Organ podatkowy podzielił to stanowisko. Podniósł, że na podstawie przepisu art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów m.in. wydatków związanych z zapłatą kar umownych i odszkodowań z tytułu wad dostarczonych towarów, wykonanych robót i usług oraz zwłoki w dostarczeniu towaru wolnego od wad albo zwłoki w usunięciu wad towarów albo wykonanych robót i usług.

W konsekwencji przepis ten wyklucza z kosztów uzyskania przychodów kary umowne i odszkodowania wyłącznie z tytułów w nim wymienionych.

Zatem, jeżeli spółka realizując umowę na podstawie kontraktu, działała przy zachowaniu zasad należytej staranności, a naliczona kara wynika z okoliczności na które spółka nie miała wpływu i jest związana z uzyskiwanym przez nią przychodem w ramach prowadzonej działalności, to uznać ją należy za koszt poniesiony w celu zachowania oraz zabezpieczenia źródła przychodu.

Wydatek spełnia definicję kosztów

Generalnie zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT do kosztów uzyskania przychodów zalicza się koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. ustawy o CIT.

Wśród wydatków, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów podatnika, wymienione zostały kary umowne i odszkodowania z tytułu wad wykonanych robót i usług oraz zwłoki w usunięciu wad wykonanych robót i usług.

Analizując przedstawiony stan faktyczny spółki, należy się zgodzić z jej stanowiskiem, oraz ze stanowiskiem organu wydającego interpretację, iż spółka miała prawo zaliczyć kary umowne z tytułu opóźnienia w wykonaniu robót do kosztów uzyskania przychodów. Co do zasady, zgodnie z art. 16 ust. 1. pkt 22 ustawy o CIT wyłączeniu z kosztów podatkowych podlegają kary umowne związane z wadliwym wykonaniem zobowiązania (a nie zbyt późnym jego wykonaniem).

W związku z tym kara wynikająca  z wykonania usługi w późniejszym terminie (niż przewidywała umowa) może być zakwalifikowana jako stanowiąca koszt uzyskania przychodu.

Należy jednak podkreślić, że sam fakt, że wydatek nie został enumeratywnie wskazany w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT nie może niejako automatycznie uzasadniać kwalifikacji wydatku jako kosztu uzyskania przychodu. Wydatek taki musi bowiem spełniać warunki określone w art. 15 ustawy o CIT.

Zobacz także: Jakie są skutki podatkowe zwrotu pobranej nienależnie kary umownej?

Podkreślił to również w swojej interpretacji organ podatkowy. Między innymi oznacza to, że pomiędzy wydatkiem a przychodami podatnika musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy. Warto zwrócić uwagę, iż w opinii spółki zapłacenie kary umownej miało za zadanie utrzymać poprawne relacje z głównym odbiorcą jej usług oraz zachować pozytywny wizerunek spółki.

Ponadto spółka realizując umowę na podstawie kontraktu, działała przy zachowaniu zasad należytej staranności, a kara wynikała z okoliczności niezależnych od spółki. W związku z tym zapłacenie kary umownej będzie stanowiło wydatek poniesiony w celu zabezpieczenie źródła przyszłych przychodów, a tym samym spełni definicję kosztu uzyskania przychodów.

Analogiczne przepisy znajdują się w ustawie o PIT. Powinny zatem być analogicznie interpretowane.

Źródło: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 29 grudnia 2011 r. (nr IPTPB3/423-302/11-2/PM).

Paulina Góra jest konsultantem w dziale prawno-podatkowym PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

REKLAMA

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA

KSeF obowiązkowy: terminarz 2025/2026 [tabela]. Kto przekroczył 200 mln zł sprzedaży w 2024 r. musi wystawiać faktury w KSeF wcześniej

Od kiedy trzeba fakturować obowiązkowo za pośrednictwem KSeF – od 1 lutego czy 1 kwietnia 2026 r.? Okazuje się, że kluczowa w wyznaczeniu tego terminu jest wartość sprzedaży brutto osiągnięta w 2024 r., a nie, jak wcześniej zakładano, w 2025 r. To oznacza, że podatnicy już teraz mogą ustalić, od kiedy będą musieli stosować nowy obowiązek fakturowania. Próg graniczny to 200 mln zł obrotów brutto – kto go przekroczy, wdroży KSeF wcześniej. Dodatkowy czas (do końca 2026 r.) na przygotowanie przewidziano m.in. dla wystawiających faktury z kas rejestrujących i podmiotów o niewielkiej skali sprzedaży.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

REKLAMA