REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynagrodzenie dla pośrednika z tytułu zakończenia współpracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Wynagrodzenie dla pośrednika z tytułu zakończenia współpracy
Wynagrodzenie dla pośrednika z tytułu zakończenia współpracy

REKLAMA

REKLAMA

Biuro turystyczne rozwiązało umowę z agentem. Czy jest kosztem uzyskania przychodów kwota jednorazowego wynagrodzenia należnego agentowi z tytułu zakończenia współpracy? Mamy wątpliwość, czy wynagrodzenie takie nie zostanie potraktowane przez organy podatkowej jako wykluczony z kosztów podatkowych bonus, gdyż pośrednik otrzymywał już wynagrodzenie w czasie współpracy przy okazji rozliczenia zawieranych przez niego umów.

O zakwalifikowaniu danego wydatku do kosztu uzyskania przychodu, decyduje poniesienie wydatku w celu uzyskania przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów i brak zakwalifikowania go do grupy wydatków wyłączonych z kategorii kosztów uzyskania przychodów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ocena dokonywana przez podatnika co do kwalifikacji kosztowej wydatku ma charakter prognozy w zakresie wpływu wydatku na sferę przychodów. Działanie podatnika będzie niecelowe, jeśli w chwili dokonywania wydatku istniały obiektywne przesłanki pozwalające stwierdzić, że poniesiony wydatek nie może przyczynić się do powstania lub zwiększenia przychodu.

Za koszt uzyskania przychodu należy więc potraktować wszystkie poniesione przez podatnika wydatki, które według obiektywnej oceny można powiązać ze sferą przychodów, choćby sam przychód nie wystąpił.

Sam fakt, że agent otrzymuje dodatkowe, jednorazowe wynagrodzenie na koniec współpracy z biurem turystycznym nie oznacza, że wypłacona na jego rzecz kwota nie będzie miała związku z przychodami biura turystycznego.

REKLAMA

Umowa pośrednictwa może być zawarta jako umowa agencyjna regulowana przez przepisy kodeksu cywilnego. Wtedy podstawą rozliczeń między przedsiębiorcą a agentem jest m.in. art. 7643 § 1 k.c.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na tej podstawie po rozwiązaniu umowy agencyjnej agent może żądać od dającego zlecenie świadczenia wyrównawczego, jeżeli w czasie trwania umowy agencyjnej pozyskał nowych klientów lub doprowadził do istotnego wzrostu obrotów z dotychczasowymi klientami, a dający zlecenie czerpie nadal znaczne korzyści z umów z tymi klientami.

Roszczenie to przysługuje agentowi, jeżeli, biorąc pod uwagę wszystkie okoliczności, a zwłaszcza utratę przez agenta prowizji od umów zawartych przez dającego zlecenie z tymi klientami, przemawiają za tym względy słuszności. Roszczenie agenta ma więc podstawę prawną w postacie przepisu kodeksu cywilnego.

W interpretacji indywidualnej z 13 lipca 2010 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IPPB3/423-227/10-4/JB) potwierdził możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwoty jednorazowego wynagrodzenia należnego pośrednikowi z tytułu zakończenia współpracy w zakresie świadczenia usług pośrednictwa w promowaniu oraz sprzedaży produktów bankowych.

Wynagrodzenie to wypłacono niezależnie od rozliczeń umów zawieranych przez pośrednika w czasie współpracy z bankiem.

Bank zakończył z pośrednikiem współpracę na jednym obszarze i kontynuował ją przy wykorzystaniu alternatywnych sposobów dystrybucji produktów. Wypłata pośrednikowi wynagrodzenia na koniec współpracy może zostać zakwalifikowana jako koszt podatkowy.

Polecamy: Jak rozliczać koszty w czasie

Polecamy: serwis Koszty

Polecamy: Podatki 2011

Można wskazać kilka argumentów za taką kwalifikację kosztową wydatku:

1) Z reguły przy współpracy z pośrednikiem firma odnosi szereg korzyści jeszcze przez następne miesiące a nawet lata po zakończeniu współpracy. Korzyści polegają na otrzymywaniu wpływów z umów zawartych przez pośrednika w imieniu podatnika, podpisywaniu nowych umów z klientami zdobytymi przez pośrednika, zwiększaniu rozpoznawalności firmy podatnika i przychodów z tym związanych.

2) Wypłata jednorazowego wynagrodzenia zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego albo umowy pozwala na ponowne nawiązanie współpracy z pośrednikiem w przyszłości. Podatnik dotrzymujący przepisów kodeksu cywilnego i zapisów umowy z pośrednikiem jest dla niego wiarygodnym kontrahentem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Podatek" (opłata) od psa w 2026 roku. Każda gmina ustala samodzielnie - nie więcej niż 186,29 zł rocznie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA