REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Składki na ubezpieczenie rodzin pracowników mogą być kosztem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
Składki na ubezpieczenie rodzin pracowników
Składki na ubezpieczenie rodzin pracowników

REKLAMA

REKLAMA

Zdarza się, że pracodawcy płacą składki w ramach umowy ubezpieczenia na życie obejmującej pracowników i ich rodziny. Okazuje się, że te składki w pewnych sytuacjach mogą być zaliczone przez pracodawców do kosztów uzyskania przychodu.

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), zwana dalej ustawą lub ustawą o PIT, w art. 23 ust. 1 pkt 57) ustanawia regułę, że składki opłacone przez pracodawcę z tytułu zawartych lub odnowionych umów ubezpieczenia na rzecz pracowników, stanowią koszty uzyskania przychodu.

REKLAMA

REKLAMA

Aby jednak rzeczywiście opłacane składki mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu muszą zostać spełnione wszystkie poniższe warunki.

I. Po pierwsze,  zawarte umowy nie mogą dotyczyć ryzyka wystąpienia innych zdarzeń, niż te, które wymienione zostały w załączniku do ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz. U. z 2010 r. Nr 11, poz. 66).

Ryzyka działu I i II tej ustawy dotyczą:

dział I:

REKLAMA

- grupy 1 - ubezpieczenia na życie,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- grupy 3 - ubezpieczenia na życie, jeżeli są związane z ubezpieczeniowym funduszem  

  kapitałowym,

- grupy 5 - ubezpieczenia wypadkowe i chorobowe, jeśli są uzupełnieniem ubezpieczeń wymienionych w grupach 1–4,

dział II:

- grupy 1 - ubezpieczenia wypadku, w tym wypadku przy pracy i choroby zawodowej,

- grupy 2 - ubezpieczenia choroby                                                                                        

W związku z tym, składki płacone z tytułu innych niż wymienione zawartych umów ubezpieczenia, nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu. Tylko składki płacone z tytułu powyższych umów mogą być uznane za takie koszty.

Polecamy: serwis PIT

Polecamy: Podatki osobiste

II. Po drugie, uprawnionym do otrzymania świadczenia (które ma zostać spełnione w ramach umowy) nie może być pracodawca. Zatem możliwość zaliczenia do kosztów składek zapłaconych przez pracodawcę dotyczy tylko i wyłącznie umów ubezpieczenia zawartych na rzecz pracowników.

Druga przesłanka wskazuje, że ubezpieczeniem mają być objęci pracownicy. Oznacza to, że nie dotyczy to już członów ich rodzin. Zatem koszty wynikające z opłaty składek na ubezpieczenie członków rodzin pracowników, nie są kosztami uzyskania przychodu.

Wynika to z tego, że koszty te nie są kosztami pracowniczymi, nie przekładają się na przychody pracodawcy z prowadzonej działalności gospodarczej oraz nie pozostają z nią w związku.

III. Po trzecie, w umowie ubezpieczenia znajdują się zapisy, które zakazują, wykluczają:                                                                                             

- dokonania wypłaty kwoty stanowiącej wartość odstąpienia od umowy,

-możliwość zaciągania zobowiązań pod zastaw praw wynikających z umowy,

-wypłatę z tytułu dożycia wieku oznaczonego w umowie

w okresie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ją zawarto lub odnowiono.

Polecamy: Najczęstsze błędy w PIT-ach

Polecamy: Ile zapłacisz PIT przy sprzedaży domu, mieszkania lub działki?

IV. Po czwarte, koszty płaconych składek pozostają w bezpośrednim lub pośrednim związku z prowadzoną działalnością, co powoduje, że ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość uzyskanego przychodu. Związek pomiędzy przychodem a kosztami jego uzyskania jest związkiem adekwatności przyczyny i skutku.

Wydatki stanowiące koszt uzyskania przychodu muszą być przede wszystkim racjonalne i gospodarczo uzasadnione, ponieważ zostają poniesione po to, aby osiągnąć, zabezpieczyć i zachować źródło przychodów (wyjątki przedstawione są w art. 23 ust. 1 ustawy o PIT).

Ponadto wydatki te należy przyporządkować do tego źródła uzyskania przychodu, z którymi są związane.

Powyższy wymóg został potwierdzony przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi z dnia 23 listopada 2010 roku (sygnatura I SA/ Łd924/10). Sąd orzekł, że „Poniesienie wydatku, który nie został wyłączony w art. 23 ust. 1 u.p.d.o.f. nie oznacza, że wydatek taki automatycznie będzie uznany za koszt uzyskania przychodów. Podatnik ma bowiem możliwość odliczenia od przychodów wszelkich kosztów pod warunkiem, że zostały one poniesione i mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma bądź może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.

Również J. Budziszewski w artykule pt.: „Nowa definicja kosztów uzyskania przychodów na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych” (Doradztwo Podatkowe 2007.4.20) podkreśla, że jeżeli powyżej wskazany cel nie może być osiągnięty (przy obiektywnej ocenie), to nie można w sposób zasadny zaliczyć danego wydatku do kosztów uzyskania przychodu.

Spełnienie wszystkich opisanych warunków, daje pracodawcy prawo do zaliczenia kosztów składek, płaconych przez niego w ramach ubezpieczenia na życie na rzecz swoich pracowników, do kosztów uzyskania przychodu. W przypadku, gdy jeden z przedstawionych wymogów nie może być zrealizowany - nie można zaliczyć tych wydatków do kosztów.

Tekst powstał na podstawie indywidualnej interpretacji podatkowej z 13 stycznia 2012 roku, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (nr IPPB1/415-920/11-5/EC).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA