REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Składki na ubezpieczenie rodzin pracowników mogą być kosztem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
Składki na ubezpieczenie rodzin pracowników
Składki na ubezpieczenie rodzin pracowników

REKLAMA

REKLAMA

Zdarza się, że pracodawcy płacą składki w ramach umowy ubezpieczenia na życie obejmującej pracowników i ich rodziny. Okazuje się, że te składki w pewnych sytuacjach mogą być zaliczone przez pracodawców do kosztów uzyskania przychodu.

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), zwana dalej ustawą lub ustawą o PIT, w art. 23 ust. 1 pkt 57) ustanawia regułę, że składki opłacone przez pracodawcę z tytułu zawartych lub odnowionych umów ubezpieczenia na rzecz pracowników, stanowią koszty uzyskania przychodu.

REKLAMA

REKLAMA

Aby jednak rzeczywiście opłacane składki mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu muszą zostać spełnione wszystkie poniższe warunki.

I. Po pierwsze,  zawarte umowy nie mogą dotyczyć ryzyka wystąpienia innych zdarzeń, niż te, które wymienione zostały w załączniku do ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz. U. z 2010 r. Nr 11, poz. 66).

Ryzyka działu I i II tej ustawy dotyczą:

dział I:

REKLAMA

- grupy 1 - ubezpieczenia na życie,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- grupy 3 - ubezpieczenia na życie, jeżeli są związane z ubezpieczeniowym funduszem  

  kapitałowym,

- grupy 5 - ubezpieczenia wypadkowe i chorobowe, jeśli są uzupełnieniem ubezpieczeń wymienionych w grupach 1–4,

dział II:

- grupy 1 - ubezpieczenia wypadku, w tym wypadku przy pracy i choroby zawodowej,

- grupy 2 - ubezpieczenia choroby                                                                                        

W związku z tym, składki płacone z tytułu innych niż wymienione zawartych umów ubezpieczenia, nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu. Tylko składki płacone z tytułu powyższych umów mogą być uznane za takie koszty.

Polecamy: serwis PIT

Polecamy: Podatki osobiste

II. Po drugie, uprawnionym do otrzymania świadczenia (które ma zostać spełnione w ramach umowy) nie może być pracodawca. Zatem możliwość zaliczenia do kosztów składek zapłaconych przez pracodawcę dotyczy tylko i wyłącznie umów ubezpieczenia zawartych na rzecz pracowników.

Druga przesłanka wskazuje, że ubezpieczeniem mają być objęci pracownicy. Oznacza to, że nie dotyczy to już członów ich rodzin. Zatem koszty wynikające z opłaty składek na ubezpieczenie członków rodzin pracowników, nie są kosztami uzyskania przychodu.

Wynika to z tego, że koszty te nie są kosztami pracowniczymi, nie przekładają się na przychody pracodawcy z prowadzonej działalności gospodarczej oraz nie pozostają z nią w związku.

III. Po trzecie, w umowie ubezpieczenia znajdują się zapisy, które zakazują, wykluczają:                                                                                             

- dokonania wypłaty kwoty stanowiącej wartość odstąpienia od umowy,

-możliwość zaciągania zobowiązań pod zastaw praw wynikających z umowy,

-wypłatę z tytułu dożycia wieku oznaczonego w umowie

w okresie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ją zawarto lub odnowiono.

Polecamy: Najczęstsze błędy w PIT-ach

Polecamy: Ile zapłacisz PIT przy sprzedaży domu, mieszkania lub działki?

IV. Po czwarte, koszty płaconych składek pozostają w bezpośrednim lub pośrednim związku z prowadzoną działalnością, co powoduje, że ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość uzyskanego przychodu. Związek pomiędzy przychodem a kosztami jego uzyskania jest związkiem adekwatności przyczyny i skutku.

Wydatki stanowiące koszt uzyskania przychodu muszą być przede wszystkim racjonalne i gospodarczo uzasadnione, ponieważ zostają poniesione po to, aby osiągnąć, zabezpieczyć i zachować źródło przychodów (wyjątki przedstawione są w art. 23 ust. 1 ustawy o PIT).

Ponadto wydatki te należy przyporządkować do tego źródła uzyskania przychodu, z którymi są związane.

Powyższy wymóg został potwierdzony przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi z dnia 23 listopada 2010 roku (sygnatura I SA/ Łd924/10). Sąd orzekł, że „Poniesienie wydatku, który nie został wyłączony w art. 23 ust. 1 u.p.d.o.f. nie oznacza, że wydatek taki automatycznie będzie uznany za koszt uzyskania przychodów. Podatnik ma bowiem możliwość odliczenia od przychodów wszelkich kosztów pod warunkiem, że zostały one poniesione i mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma bądź może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.

Również J. Budziszewski w artykule pt.: „Nowa definicja kosztów uzyskania przychodów na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych” (Doradztwo Podatkowe 2007.4.20) podkreśla, że jeżeli powyżej wskazany cel nie może być osiągnięty (przy obiektywnej ocenie), to nie można w sposób zasadny zaliczyć danego wydatku do kosztów uzyskania przychodu.

Spełnienie wszystkich opisanych warunków, daje pracodawcy prawo do zaliczenia kosztów składek, płaconych przez niego w ramach ubezpieczenia na życie na rzecz swoich pracowników, do kosztów uzyskania przychodu. W przypadku, gdy jeden z przedstawionych wymogów nie może być zrealizowany - nie można zaliczyć tych wydatków do kosztów.

Tekst powstał na podstawie indywidualnej interpretacji podatkowej z 13 stycznia 2012 roku, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (nr IPPB1/415-920/11-5/EC).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

REKLAMA

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

REKLAMA