Nagrody dla użytkowników serwisu internetowego kosztem uzyskania przychodu
REKLAMA
REKLAMA
Tak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w indywidualnej interpretacji podatkowej z 16 grudnia 2011 r., (nr IPTPB1/415-157/11-4/KSU).
REKLAMA
Sprawa, rozpatrywana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, dotyczyła podatnika prowadzącego działalność gospodarczą w formie serwisu internetowego.
Jego użytkownicy mieli możliwość zbierania punktów za określone aktywności, np. wypełnienie ankiety, obejrzenie reklamy, zalogowanie do serwisu. Każdy z użytkowników gromadził swoje punkty na specjalnym, przypisanym mu koncie.
Po uzbieraniu określonej liczby punktów, użytkownik miał prawo do wymiany ich na nagrody (ale nie mógł wymienić ich na pieniądze), przeważnie w postaci gadżetów komputerowych (myszy, klawiatury, konsole X-BOX, odtwarzacze mp3 itp.)
Nagrody dostarczano za pośrednictwem firmy kurierskiej. Podatnik pokrywał koszty dostawy, a także dokonywał zakupu nagród. Następnie wystawiał faktury podmiotom, które zleciły przeprowadzenie ankiety, udostępniły reklamę itp.
Polecamy: Jak rozliczyć abonament od użytkownika portalu, którego kraj pochodzenia nie jest znany
Polecamy: Potwierdzenia dokonania transakcji internetowej a koszty uzyskania przychodów
Na tle powyższego stanu faktycznego, podatnik zwrócił się do organów podatkowych z pytaniem, czy wydatki na zakupione przez niego produkty, stanowiące nagrody dla użytkowników serwisu, mogą stanowić dla niego koszty podatkowe?
Przedstawiając własne stanowisko stwierdził, że przedmiotowe wydatki mogą stanowić koszty.
Organ podatkowy podzielił to stanowisko. Zdaniem Dyrektora IS, wydatki poniesione na zakup nagród dla zarejestrowanych użytkowników mają wpływ na uatrakcyjnienie korzystania z serwisu internetowego, a tym samym pozyskanie użytkownika i uzyskanie przychodu.
W związku z tym, jako pozostające w bezpośrednim związku z przychodem, stanowią dla podatnika koszty uzyskania przychodów z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej.
Aleksandra Bembnista jest konsultantem w Zespole Zarządzania Wiedzą działu prawno-podatkowego PwC
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat