REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
VAT kosztem uzyskania przychodu
VAT kosztem uzyskania przychodu
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wartość zapłaconego podatku od czynności cywilnoprawnych, podatku od nieruchomości, a czasem także podatku VAT można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Dużą częścią wydatków ponoszonych przez prowadzących działalność stanowią podatki. Warto wiedzieć, że podobnie jak inne wydatki konieczne do osiągnięcia finalnego produktu, również i podatki związane nieoderwalnie z działalnością mogą stanowić koszt firmy.

REKLAMA

Autopromocja

Podatek może być kosztem uzyskania przychodu, jeśli nie został zawarty w negatywnym katalogu kosztów i spełnia definicję kosztu – jeśli te warunki są spełnione, do kosztów przedsiębiorca zaliczy PCC, podatek od nieruchomości, podatek od środków transportu, podatek akcyzowy (z pewnym wyjątkiem) oraz w konkretnych przypadkach VAT.

Do kosztów firmy ustawa o PIT nie pozwala zaliczyć natomiast:
- podatku dochodowego (w tym też zryczałtowanego podatku dochodowego płaconego od przychodów),
- podatku od spadku i darowizn,
- co do zasady VAT-u,
- podatku akcyzowego od nadmiernych ubytków i niedoborów,
- podatku od wydobycia niektórych kopalin.

VAT w kosztach zwolnionego przedsiębiorcy

Podatek od towarów i usług może być zaliczony w koszty firmy, jeśli podatnik jest zwolniony z VAT-u lub nabył towary i usługi w celu wytworzenia lub odsprzedaży towarów lub świadczenia usług zwolnionych z VAT. W tym wypadku w koszty zostanie zaliczona kwota VAT-u naliczonego, której przedsiębiorca z powodu zwolnienia nie może odliczać czy też otrzymywać jej zwrotu (pod warunkiem, że VAT nie powiększył wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatek obniży też VAT związany ze sprzedażą premiową

Kosztem firmy może być  także podatek należny od nieodpłatnie przekazanych towarów - w sytuacji, kiedy jedynym warunkiem ich przekazania jest uprzednie nabycie przez otrzymującego towaru lub usługi o określonej wartości i ilości. Chodzi tu m.in. o nagradzanie klienta dodatkowym towarem, jeśli spełni pewne warunki, tj. kupi określoną ilość jakiegoś produktu. Przykładowo, jeśli klient za zakupienie roweru otrzyma gratis dwie opony, VAT związany z przekazanymi nieodpłatnie oponami sprzedawca rowerów wrzuci w koszty.

Podstawę opodatkowania o wartość VAT-u należnego mogą ponadto obniżyć ci, którzy:

  • przekazują lub zużywają towary lub świadczą usługi na potrzeby reprezentacji i reklamy,
  • importują usługi oraz dokonują obrotów w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, pod warunkiem, że VAT należny nie jest jednocześnie VAT-em naliczonym. Kosztem może być jednak tylko wartość nieprzekraczająca kwoty podatku od nabycia tych towarów i usług, która mogłaby stanowić podatek naliczony w myśl ustawy o VAT.

Loteria paragonowa 2015 – co miesiąc samochód i laptopy od Ministra Finansów

Odsetki od zaległości podatkowych - zmiany od 2015 r.

Zapisz się na nasz newsletter

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

W kosztach część VAT-u zakupionego firmowego auta

Ostatnim przypadkiem, w którym VAT może obciążyć koszty firmy, jest sytuacja, kiedy podatnik dokonuje korekty powodującej zmniejszenie podatku odliczonego. W koszty pójdzie część VAT-u nieuwzględniona w wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub innych rzeczy, które przedsiębiorca amortyzuje. A zatem VAT-owiec, kupując samochód osobowy na firmę, do kosztów uzyskania przychodu wrzuci nieodliczony VAT, czyli ten, który zwiększa wartość początkową tego samochodu.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Dominik Mędrzycki,  księgowy Tax Care

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA