REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy prawo do kosztów uzyskania przychodu zależy od daty sprzedaży na fakturze?

Czy prawo do kosztów uzyskania przychodu zależy od daty sprzedaży na fakturze?
Czy prawo do kosztów uzyskania przychodu zależy od daty sprzedaży na fakturze?
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu poniesionych wydatków wpływ ma ich związek z uzyskaniem przychodów (zachowaniem, zabezpieczeniem ich źródła). O momencie potrącenia tych kosztów (zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów) decyduje rodzaj związku kosztów uzyskania przychodów z przychodami.

W przypadku związku bezpośredniego koszty te - zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - są potrącalne (zaliczane do kosztów uzyskania przychodów) w roku podatkowym w którym zostały osiągnięte im przychody.

REKLAMA

Autopromocja

W przypadku zaś związku innego niż bezpośredni (pośredniego) koszty ty - zgodnie z art. 15 ust. 4d tej ustawy - są potrącalne (zaliczane do kosztów uzyskania przychodów) w dacie ich poniesienia, tzn. w dniu, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Zapisz się na nasz newsletter

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak z powyższego wynika prawo oraz moment zaliczenia wydatków (kosztów) do kosztów uzyskania przychodów nie ma bezpośredniego związku z datą sprzedaży wykazaną na fakturze (prawidłowością bądź brakiem prawidłowości w wykazanej dacie sprzedaży). Należy jednak wskazać, że podatnik co do zasady powinien dążyć do tego aby podstawą zapisów księgowych były dokumenty odzwierciedlające stan rzeczywisty, tzn. rzetelne dokumenty księgowe.

Należy także wskazać, że koszty wynikające z otrzymanej faktury (dokumentujące nabycie towarów i usług) mogą być zaliczone do kosztów bilansowych i kosztów uzyskania przychodów, a także stanowić element wartości początkowej środków trwałych - co do zasady - w momencie, w którym te towary i usługi zostały już nabyte.

Na gruncie bilansowym w odniesieniu do ewidencji otrzymanej faktury w księgach rachunkowych należy wskazać, że jej otrzymanie nie przesądza o powstaniu ani kosztu, ani nawet zobowiązania. Przez koszt - zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 31 ustawy o rachunkowości - rozumie się bowiem uprawdopodobnione zmniejszenia w okresie sprawozdawczym korzyści ekonomicznych, o wiarygodnie określonej wartości, w formie zmniejszenia wartości aktywów, albo zwiększenia wartości zobowiązań i rezerw, które doprowadzą do zmniejszenia kapitału własnego lub zwiększenia jego niedoboru w inny sposób niż wycofanie środków przez udziałowców lub właścicieli.

VAT kosztem uzyskania przychodu

REKLAMA

Natomiast przez zobowiązanie rozumie się wynikający z przeszłych zdarzeń obowiązek wykonania świadczeń o wiarygodnie określonej wartości, które spowodują wykorzystanie już posiadanych lub przyszłych aktywów jednostki (art. 3 ust. 3 pkt 20 tej ustawy). Zatem co do zasady, faktura taka do czasu wykonania usługi nie powinna być księgowana. Tym niemniej, na zasadzie uproszczenia, można ją zaewidencjonować do czasu wykonania usługi na koncie "Wn rozliczenie zakupu" "Ma rozrachunki z dostawcami".

Przedstawiona ewidencja jest dopuszczalna jedynie w sytuacji, gdy wystawienie faktury i wykonanie usługi nastąpi w tym samym okresie sprawozdawczym. Księgowanie takie nie byłoby bowiem zasadne np. w przypadku faktury wystawionej w grudniu, a dotyczącej usługi, która będzie wykonana w styczniu następnego roku. Zaewidencjonowanie faktury skutkowałoby bowiem koniecznością wykazania w bilansie niepowstałego jeszcze zobowiązania.


Dla celów podatku dochodowego od osób prawnych otrzymana przed wykonaniem usługi faktura nie daje możliwości wykazania kosztów uzyskania przychodów. Jeżeli zafakturowane koszty dla celów bilansowych nie zostały zaewidencjonowane w księgach lub "zawieszono" je na koncie "rozliczenie zakupu", to do czasu przeksięgowania ich w ciężar kosztów bilansowych, co nastąpi wraz z wykonaniem usługi, nie będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

O dacie wykonania usługi nie decyduje jednak data sprzedaży wykazana na fakturze, choć  powinna być ona zgodna ze stanem rzeczywistym. Przed wykonaniem usługi, nabyciem towaru faktury nie powinny także zwiększać wartości początkowej wytwarzanych bądź nabywanych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Zasadniczo więc, dla prawa do zaliczenia do kosztu uzyskania przychodu danego kosztu (ewentualnie ujęcia jego w wartości początkowej nabytych, wytworzonych środków trwałych) nie ma przesądzającego znaczenia wadliwość faktury w zakresie wskazania na niej błędnej daty sprzedaży. W tym jednak przypadku podatnik powinien być w posiadaniu innych dowodów wskazujących na jej prawo do zaliczenia wynikającego z otrzymanej faktury kosztu do kosztu uzyskania przychodu (ewentualnie ujęcia tego kosztu w wartości początkowej nabytego bądź wytworzonego środka trwałego).

Andrzej Łukiańczuk

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA