REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na kurs prawa jazdy w kosztach podatkowych

Opłata za kursy prawa jazdy w koszty podatkowych / Fot. Fotolia
Opłata za kursy prawa jazdy w koszty podatkowych / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wydatki poniesione na sfinansowanie pracownikom kursów prawa jazdy mogą obniżyć należny fiskusowi podatek przedsiębiorcy. Niezbędnym warunkiem jest jednak wykazanie, że zapłata za kurs jest związana z prowadzoną działalnością. W niektórych przypadkach pracownicy nie zapłacą od ufundowanego szkolenia PIT-u.

Ministerstwo Finansów uznaje kursy nauki jazdy na samochody osobowe jako kursy kształcenia zawodowego, argumentując, że posiadanie prawa jazdy kategorii  B jest jednym z podstawowych warunków, jakie muszą spełniać obecnie kandydaci do pracy (takie stanowisko w tej kwestii resort przedstawił w komunikacie z 22 grudnia 2010 r.).

REKLAMA

REKLAMA

Opinia MF zmieniła wcześniejszy  pogląd fiskusa, który niegdyś kwestionował zaliczenie do kosztów uzyskania przychodu przedsiębiorcy wydatków na ufundowany przez niego swoim pracownikom kurs prawa jazdy kategorii B, jako że kurs ten byłby związany tylko z zaspokajaniem osobistych potrzeb pracownika.  Aktualnie kursy prawa jazdy mają charakter kursu zawodowego, a co za tym idzie, jeśli posiadania prawa jazdy rzeczywiście umożliwia wykonywanie pracownikowi pracy, wydatek na kurs jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą. 

Pracownicy niezbędni w firmie

Zmianę kierunku interpretacji organów podatkowych na korzystne dla przedsiębiorców potwierdza stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z interpretacji indywidualnej z dnia 12.06.2012 r. o sygn. ITPB1/415-274b/12/PSZ. Pracodawca zatrudniał pracowników, którzy nie posiadali prawa jazdy, a których obwiązki wymagały podróżowania po całym kraju - zarówno handlowców, jak i wyspecjalizowanych optometrystów, którzy badali pacjentów z całej Polski. Ufundowanie optometrystom kursu prawa jazdy miało na celu zachęcenie wysoko wyspecjalizowanych pracowników, o których trudno na rynku, do pozostania w firmie przedsiębiorcy. Handlowcy z kolei przebywali w podróży przez 4-5 dni pracy i właśnie dzięki tej dyspozycyjności byli dla przedsiębiorcy równie cenni. Fiskus stwierdził, że powody wysłania pracowników na kurs prawa jazdy (zatrzymanie specjalistów w firmie) w pełni spełniają definicję kosztu, innymi słowy - wydatki na kurs są ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu.

Wydatki sfinansowane dotacją mogą być kosztem podatkowym

REKLAMA

Warto pamiętać, że aby ufundowany pracownikom kurs prawa jazdy mógł obniżyć podatek przedsiębiorcy, musi być też poprawnie udokumentowany.

Kurs podnoszący kwalifikacje zwalnia pracownika z PIT

Kolejną konsekwencją stanowiska resortu finansów jest możliwość zastosowania zwolnienia od podatku świadczenia na rzecz pracownika, jakim jest kurs prawa jazdy. Zwolnienie stosuje się do świadczeń podnoszących kwalifikacje zawodowe pracownika, a zatem pracownik nie zapłaci PIT od ufundowanego kursu prawa jazdy, jeśli pracodawca udowodni, że szkolenie podniosło jego umiejętności zawodowe, określone przez Kodeks Pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszty podatkowe podczas zawieszenia firmy – podatek od nieruchomości

Zgodnie z Kodeksem Pracy, przez podnoszenie kwalifikacji zawodowych rozumie się zdobywanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności przez pracownika, z inicjatywy pracodawcy albo za jego zgodą. Pracodawca ma obowiązek ułatwiać pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych.

Istotne jest zatem to, czy wydatki na kształcenie pracownika pozwolą mu nabyć kwalifikacje niezbędne do wykonywania powierzonych obowiązków pracowniczych. Przykładowo ze zwolnienia od podatku dochodowego nie skorzysta sekretarka, która po zdaniu egzaminu na ufundowanym przez pracodawcę kursie prawa jazdy, wykorzystuje prawo jazdy wyłącznie do celów prywatnych, gdyż jej obowiązki w firmie nie wymagają opuszczania siedziby firmy.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Katarzyna Miazek, Dominik Mędrzycki, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

REKLAMA

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA