REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na kurs prawa jazdy w kosztach podatkowych

Opłata za kursy prawa jazdy w koszty podatkowych / Fot. Fotolia
Opłata za kursy prawa jazdy w koszty podatkowych / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wydatki poniesione na sfinansowanie pracownikom kursów prawa jazdy mogą obniżyć należny fiskusowi podatek przedsiębiorcy. Niezbędnym warunkiem jest jednak wykazanie, że zapłata za kurs jest związana z prowadzoną działalnością. W niektórych przypadkach pracownicy nie zapłacą od ufundowanego szkolenia PIT-u.

Ministerstwo Finansów uznaje kursy nauki jazdy na samochody osobowe jako kursy kształcenia zawodowego, argumentując, że posiadanie prawa jazdy kategorii  B jest jednym z podstawowych warunków, jakie muszą spełniać obecnie kandydaci do pracy (takie stanowisko w tej kwestii resort przedstawił w komunikacie z 22 grudnia 2010 r.).

REKLAMA

Autopromocja

Opinia MF zmieniła wcześniejszy  pogląd fiskusa, który niegdyś kwestionował zaliczenie do kosztów uzyskania przychodu przedsiębiorcy wydatków na ufundowany przez niego swoim pracownikom kurs prawa jazdy kategorii B, jako że kurs ten byłby związany tylko z zaspokajaniem osobistych potrzeb pracownika.  Aktualnie kursy prawa jazdy mają charakter kursu zawodowego, a co za tym idzie, jeśli posiadania prawa jazdy rzeczywiście umożliwia wykonywanie pracownikowi pracy, wydatek na kurs jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą. 

Pracownicy niezbędni w firmie

Zmianę kierunku interpretacji organów podatkowych na korzystne dla przedsiębiorców potwierdza stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z interpretacji indywidualnej z dnia 12.06.2012 r. o sygn. ITPB1/415-274b/12/PSZ. Pracodawca zatrudniał pracowników, którzy nie posiadali prawa jazdy, a których obwiązki wymagały podróżowania po całym kraju - zarówno handlowców, jak i wyspecjalizowanych optometrystów, którzy badali pacjentów z całej Polski. Ufundowanie optometrystom kursu prawa jazdy miało na celu zachęcenie wysoko wyspecjalizowanych pracowników, o których trudno na rynku, do pozostania w firmie przedsiębiorcy. Handlowcy z kolei przebywali w podróży przez 4-5 dni pracy i właśnie dzięki tej dyspozycyjności byli dla przedsiębiorcy równie cenni. Fiskus stwierdził, że powody wysłania pracowników na kurs prawa jazdy (zatrzymanie specjalistów w firmie) w pełni spełniają definicję kosztu, innymi słowy - wydatki na kurs są ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu.

Wydatki sfinansowane dotacją mogą być kosztem podatkowym

Warto pamiętać, że aby ufundowany pracownikom kurs prawa jazdy mógł obniżyć podatek przedsiębiorcy, musi być też poprawnie udokumentowany.

Kurs podnoszący kwalifikacje zwalnia pracownika z PIT

Kolejną konsekwencją stanowiska resortu finansów jest możliwość zastosowania zwolnienia od podatku świadczenia na rzecz pracownika, jakim jest kurs prawa jazdy. Zwolnienie stosuje się do świadczeń podnoszących kwalifikacje zawodowe pracownika, a zatem pracownik nie zapłaci PIT od ufundowanego kursu prawa jazdy, jeśli pracodawca udowodni, że szkolenie podniosło jego umiejętności zawodowe, określone przez Kodeks Pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszty podatkowe podczas zawieszenia firmy – podatek od nieruchomości

Zgodnie z Kodeksem Pracy, przez podnoszenie kwalifikacji zawodowych rozumie się zdobywanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności przez pracownika, z inicjatywy pracodawcy albo za jego zgodą. Pracodawca ma obowiązek ułatwiać pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych.

Istotne jest zatem to, czy wydatki na kształcenie pracownika pozwolą mu nabyć kwalifikacje niezbędne do wykonywania powierzonych obowiązków pracowniczych. Przykładowo ze zwolnienia od podatku dochodowego nie skorzysta sekretarka, która po zdaniu egzaminu na ufundowanym przez pracodawcę kursie prawa jazdy, wykorzystuje prawo jazdy wyłącznie do celów prywatnych, gdyż jej obowiązki w firmie nie wymagają opuszczania siedziby firmy.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Katarzyna Miazek, Dominik Mędrzycki, Tax Care

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA