REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na kurs prawa jazdy w kosztach podatkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Opłata za kursy prawa jazdy w koszty podatkowych / Fot. Fotolia
Opłata za kursy prawa jazdy w koszty podatkowych / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wydatki poniesione na sfinansowanie pracownikom kursów prawa jazdy mogą obniżyć należny fiskusowi podatek przedsiębiorcy. Niezbędnym warunkiem jest jednak wykazanie, że zapłata za kurs jest związana z prowadzoną działalnością. W niektórych przypadkach pracownicy nie zapłacą od ufundowanego szkolenia PIT-u.

Ministerstwo Finansów uznaje kursy nauki jazdy na samochody osobowe jako kursy kształcenia zawodowego, argumentując, że posiadanie prawa jazdy kategorii  B jest jednym z podstawowych warunków, jakie muszą spełniać obecnie kandydaci do pracy (takie stanowisko w tej kwestii resort przedstawił w komunikacie z 22 grudnia 2010 r.).

REKLAMA

REKLAMA

Opinia MF zmieniła wcześniejszy  pogląd fiskusa, który niegdyś kwestionował zaliczenie do kosztów uzyskania przychodu przedsiębiorcy wydatków na ufundowany przez niego swoim pracownikom kurs prawa jazdy kategorii B, jako że kurs ten byłby związany tylko z zaspokajaniem osobistych potrzeb pracownika.  Aktualnie kursy prawa jazdy mają charakter kursu zawodowego, a co za tym idzie, jeśli posiadania prawa jazdy rzeczywiście umożliwia wykonywanie pracownikowi pracy, wydatek na kurs jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą. 

Pracownicy niezbędni w firmie

Zmianę kierunku interpretacji organów podatkowych na korzystne dla przedsiębiorców potwierdza stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z interpretacji indywidualnej z dnia 12.06.2012 r. o sygn. ITPB1/415-274b/12/PSZ. Pracodawca zatrudniał pracowników, którzy nie posiadali prawa jazdy, a których obwiązki wymagały podróżowania po całym kraju - zarówno handlowców, jak i wyspecjalizowanych optometrystów, którzy badali pacjentów z całej Polski. Ufundowanie optometrystom kursu prawa jazdy miało na celu zachęcenie wysoko wyspecjalizowanych pracowników, o których trudno na rynku, do pozostania w firmie przedsiębiorcy. Handlowcy z kolei przebywali w podróży przez 4-5 dni pracy i właśnie dzięki tej dyspozycyjności byli dla przedsiębiorcy równie cenni. Fiskus stwierdził, że powody wysłania pracowników na kurs prawa jazdy (zatrzymanie specjalistów w firmie) w pełni spełniają definicję kosztu, innymi słowy - wydatki na kurs są ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu.

Wydatki sfinansowane dotacją mogą być kosztem podatkowym

REKLAMA

Warto pamiętać, że aby ufundowany pracownikom kurs prawa jazdy mógł obniżyć podatek przedsiębiorcy, musi być też poprawnie udokumentowany.

Kurs podnoszący kwalifikacje zwalnia pracownika z PIT

Kolejną konsekwencją stanowiska resortu finansów jest możliwość zastosowania zwolnienia od podatku świadczenia na rzecz pracownika, jakim jest kurs prawa jazdy. Zwolnienie stosuje się do świadczeń podnoszących kwalifikacje zawodowe pracownika, a zatem pracownik nie zapłaci PIT od ufundowanego kursu prawa jazdy, jeśli pracodawca udowodni, że szkolenie podniosło jego umiejętności zawodowe, określone przez Kodeks Pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszty podatkowe podczas zawieszenia firmy – podatek od nieruchomości

Zgodnie z Kodeksem Pracy, przez podnoszenie kwalifikacji zawodowych rozumie się zdobywanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności przez pracownika, z inicjatywy pracodawcy albo za jego zgodą. Pracodawca ma obowiązek ułatwiać pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych.

Istotne jest zatem to, czy wydatki na kształcenie pracownika pozwolą mu nabyć kwalifikacje niezbędne do wykonywania powierzonych obowiązków pracowniczych. Przykładowo ze zwolnienia od podatku dochodowego nie skorzysta sekretarka, która po zdaniu egzaminu na ufundowanym przez pracodawcę kursie prawa jazdy, wykorzystuje prawo jazdy wyłącznie do celów prywatnych, gdyż jej obowiązki w firmie nie wymagają opuszczania siedziby firmy.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Katarzyna Miazek, Dominik Mędrzycki, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

REKLAMA

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA