REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kredyt w firmie - rozliczenie w pkpir

ifirma.pl
Z ifirma.pl księgujesz gdziekolwiek jesteś.
Kredyt w firmie - rozliczenie w pkpir
Kredyt w firmie - rozliczenie w pkpir
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Do prawidłowego rozliczenia kredytu konieczne jest posiadanie szczegółowego harmonogramu spłat. W harmonogramie powinna być informacja, która część raty dotyczy kapitału, a która odsetek. Kapitałowa część raty nie jest kosztem, ponieważ została już ujęta na podstawie dokumentów zakupu. Kosztem jest odsetkowa część raty (w dacie jej opłacenia).

W momencie gdy przedsiębiorcom zaczyna brakować środków na pokrycie wydatków związanych z bieżącą działalnością lub na rozwój, kredyt jest najczęściej rozważaną przez nich opcją.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W ofercie banków występują kredyty na finansowanie działalności gospodarczej, a także kredyty konsumpcyjne. Z uwagi na przedmiot finansowania wyróżnia się m. in. kredyty obrotowe i inwestycyjne.

Bez względu na to, czy przedsiębiorca weźmie kredyt na firmę czy na osobę fizyczną, decydujące znaczenie dla możliwości rozliczenia kosztów kredytu w firmie ma związek zaciągnięcia kredytu z osiąganym przez przedsiębiorcę przychodem. Oznacza to, że przeznaczenie środków na cele prowadzonej działalności gospodarczej daje prawo do wykazania kosztu w firmie. Jeżeli przedsiębiorca przeznaczy na prowadzoną działalność tylko część kredytu, to tylko ta część daje prawo do ujęcia kosztów z nią związanych w Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów.

Samo zaciągnięcie kredytu - jak i jego spłata - jest dla przychodów i kosztów firmy neutralne. To opłaty i koszty jakie przedsiębiorca poniesie w związku z otrzymanym kredytem są kosztem prowadzenia firmy.

REKLAMA

W skład raty kredytu wchodzą kapitał, odsetki, często także dodatkowe opłaty typu prowizje, ubezpieczenie kredytu i inne opłaty bankowe. Część odsetkowa jak i inne opłaty bankowe są kosztem w dacie jego poniesienia. Oznacza to, że dopóki nie dojdzie do zapłaty, samo naliczenie opłat nie powoduje powstania kosztu. Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 32 i 33 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odsetki naliczone lecz niezapłacone, umorzone, a także opłaty zwiększające koszty inwestycji w okresie jej realizacji nie mogą być zaliczone do kosztów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli przedsiębiorca weźmie kredyt i przeznaczy go na inwestycję, to odsetki poniesione przed zakończeniem inwestycji i wprowadzeniem środka trwałego do majątku firmy będą powodowały zwiększenie wartości początkowej środka. Zasadą ogólną jest, iż koszty poniesione przed dniem dodania składnika majątku do użytkowania podwyższają wartość początkową środka. Zarówno odsetki jak i prowizje poniesione przed daną datą nie stanowią samodzielnego kosztu w dacie poniesienia.

Wskaźniki i stawki

Kalkulatory

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Wyjątkiem od zasady ogólnej przy księgowaniu kosztów związanych z kredytem są skapitalizowane odsetki. Odsetki skapitalizowane to takie, które zostały zaliczone od części kapitałowej kredytu. Przepisy podatkowe oraz interpretacje urzędów wskazują, że powinny one być zaliczone do kosztów nie w dacie poniesienia, a już w momencie kiedy są naliczone.

Do prawidłowego rozliczenia kredytu konieczne jest posiadanie szczegółowego harmonogramu spłat. W harmonogramie powinna być informacja, która część raty dotyczy kapitału, a która odsetek. Kapitałowa część raty nie jest kosztem, ponieważ została już ujęta na podstawie dokumentów zakupu. Kosztem jest odsetkowa część raty (w dacie jej opłacenia).

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA