Poczęstunek podczas spotkań z kontrahentami jest kosztem podatkowym
REKLAMA
REKLAMA
Tak uznał Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 8 maja 2014 r. (nr IPPB5/423-122/14-2/AM).
REKLAMA
Sprawa dotyczyła spółki, działającej w branży marketingowej. Specyfika działalności spółki wymaga długotrwałego utrzymywania dobrych relacji z klientem. W tym celu spółka organizowała liczne spotkania, które miały miejsce w jej siedzibie, lub lokalach gastronomicznych. W związku ze spotkaniami spółka ponosiła szereg wydatków, m.in. na zakup posiłków i napojów.
W opinii spółki, wymienione wyżej koszty stanowią wyraz powszechnej praktyki biznesowej, a nie przejaw działania na rzecz budowania określonego wizerunku spółki w świadomości kontrahenta. Oznacza to, że spółka ma prawo ujęcia przedmiotowych wydatków w kosztach podatkowych. Na tym tle spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym prosiła o potwierdzenie swojego stanowiska.
Uzasadniając swój pogląd, spółka wskazała, że kosztów uzyskania przychodów nie stanowią wyłącznie wydatki o charakterze reprezentacyjnym (a zatem związanych z wytwornością i budowaniem prestiżu). Posiłki towarzyszące spotkaniom biznesowych są aktualnie uznawane za standardową praktykę, niezbędną do utrzymania długotrwałych i pozytywnych relacji z kontrahentem. Spółka wskazała również na zmieniające się realia rzeczywistości gospodarczej, w której spotkania biznesowe są nieodłącznym elementem prowadzenia biznesu, co wpływa na rozumienie terminu „koszty reprezentacji”.
Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania
Podyskutuj o tym na naszym FORUM
Deregulacja zawodów księgowych i finansowych w 2014r. - PDF
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie przyznał spółce rację. W uzasadnieniu interpretacji wskazał, że wydatki ponoszone przez nią na zakup usług gastronomicznych nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, ze względu na ich związek z pozyskiwaniem i utrzymaniem klienta, przedstawieniem przygotowanych ofert. Organ uznał, że celem spotkań przedstawicieli spółki z kontrahentami nie jest zatem wyłącznie stworzenie dobrego wizerunku firmy, czy też wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami. Poniesione wydatki spełniają zatem przesłanki uznania ich za koszty podatkowe ze względu na związek z przyszłym przychodem lub zabezpieczeniem jego źródła.
Salomea Cichowska - konsultant w Dziale Prawno-Podatkowym PwC
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat