REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szef może wozić się sam na koszt firmy

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Szef może wozić się sam na koszt firmy
Szef może wozić się sam na koszt firmy

REKLAMA

REKLAMA

Spółka może odliczyć w całości zarówno czynsz najmu, jak i wydatki na usługę transportową. Przeszkodą nie jest nawet to, że obie strony łączy osoba prezesa.

Tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego. Chodziło o spółkę, która kupiła usługę transportową od firmy należącej do swojego prezesa. Po podpisaniu umowy do dyspozycji spółki oddano samochody, których właścicielem był de facto sam prezes i to on najczęściej nimi jeździł. Pobierał za to dodatkowe wynagrodzenie (3,24 zł za kilometr), ponieważ należąca do niego firma transportowa nie zatrudniła w tym celu kierowcy.

REKLAMA

Autopromocja

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Co miesiąc firma transportowa wystawiała fakturę na spółkę, dołączając wykaz przejechanych tras i kilometrów. Problem dotyczył tego, czy spółka może zaliczyć sobie taką usługę transportową do kosztów podatkowych w całości, czy tylko w części – do wysokości limitu wynikającego z art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o CIT.

Prezes uważał, że nie będzie ku temu przeszkód. Argumentował, że art. 16 ust. 1 pkt 51 wprowadza limity wyłącznie dla kosztów używania samochodów niebędących własnością podatnika. Nie mówi natomiast o limicie kosztów przy zakupie usług.

Początkowo dyrektor Izby Skarbowej w Białymstoku odmówił wydania interpretacji. Stwierdził, że bez postępowania podatkowego nie da się ustalić, czy wartość wynagrodzenia za świadczenie usług nie odbiega od cen rynkowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Do udzielenia odpowiedzi zobowiązał go jednak białostocki WSA. Problem polegał na tym, że wydana interpretacja była niespójna – z jednej strony wynikało z niej, że przy zakupie usług nie ma limitów, z drugiej strony jednak nakazywała je stosować, gdy transakcja dotyczy podmiotów powiązanych. Z tego powodu WSA ją uchylił.

W kolejnym piśmie dyrektor izby stwierdził, że firma transportowa nie świadczy usługi, a jedynie wynajmuje samochody spółce. Koszty najmu to koszt używania i dlatego należy stosować do nich limit z art. 16 ust. 1 pkt 51 – stwierdził organ.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy orzekł na korzyść podatnika. Stwierdził, że dyrektor nie miał prawa modyfikować stanu faktycznego i zamienić usługi transportowej na najem, nie podając argumentów, które by za tym przemawiały. Poza tym nie ma to znaczenia, bo zarówno najem, jak i usługa transportowa nie są objęte limitem wynikającym z art. 16 ust. 1 pkt 51 – stwierdził WSA. Wyjaśnił, że przepis ten dotyczy wyłącznie kosztów eksploatacyjnych, a w świetle orzecznictwa czynsz najmu nie jest takim kosztem. Powołał się przy tym na wyrok NSA (sygn. akt II FSK 2030/10).

Jak sprowadzić auto z Niemiec – PDF

Podatek od spadków i darowizn 2015 - PDF

Tak samo orzekł Naczelny Sąd Administracyjny. Sędzia Beata Cieloch zaleciła dyrektorowi izby, by po raz czwarty przyjrzał się sprawie, zgodnie ze wskazówkami sądów.

Patrycja Dudek

patrycja.dudek@infor.pl

ORZECZNICTWO

Wyrok NSA z 24 czerwca 2015 r., sygn. akt II FSK 819/13

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA