REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa najmu na czas określony przeważnie wykluczy płatność gotówką

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Artur Tim
LL.M. Eur. (LMU), Tłumacz przysięgły języka niemieckiego, doradca podatkowy, doradca restrukturyzacyjny, Tax Data Scientist, Doktorant z zakresu technologii podatkowej Uni. St.Gallen (Szwajcaria).
Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Umowa najmu na czas określony przeważnie wykluczy płatność gotówką
Umowa najmu na czas określony przeważnie wykluczy płatność gotówką
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dokonywanie rozliczeń gotówkowych nadal jest popularne wśród wielu przedsiębiorców. Dotyczy to nie tylko drobnych płatności, które nie są przeprowadzane za pośrednictwem rachunku bankowego, ale także czynszu za wynajem lokalu. Zgodnie z kontrowersyjnym podejściem organów do regulacji obowiązującej od 1 stycznia 2017 roku, w przypadku zawarcia umowy najmu na czas określony - gdy znana jest wysokość czynszu za wszystkie, przewidziane w umowie okresy rozliczeniowe i suma ta przekracza 15.000 zł – płatności powinny być dokonywane za pośrednictwem rachunku bankowego, pod rygorem niemożności zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów.

Limit 15.000 zł

Z dniem 1 stycznia 2017 roku doszło do obniżenia limitu wartości transakcji, które powinny być dokonywane za pośrednictwem rachunku bankowego w rozliczeniach pomiędzy przedsiębiorcami, co dotyczy także czynszu najmu lokalu w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa. Dotychczas limit ten wynosił 15.000 EUR. Od początku 2017 roku w odniesieniu do jednej transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, obowiązuje limit 15.000 złotych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przedsiębiorcy powinni dokonywać płatności za pośrednictwem rachunku bankowego w każdym przypadku, gdy:
- stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca,
- jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15.000 zł (transakcje w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania transakcji).

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

REKLAMA

Umowy najmu na czas nieokreślony i określony

Zgodnie z podejściem wyrażonym w najnowszej interpretacji indywidualnej dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dn. 30 marca 2017 r., 2461-IBPB-1-2.4510.12.2017.2.MM, umowy najmu zawarte na czas nieokreślony nie powinny być traktowane jako jedna transakcja, a wynikające z niej płatności czynszu nie podlegają sumowaniu przy określaniu limitu 15.000 złotych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą wynajmuje dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej nieruchomość, na podstawie umowy najmu zawartej z innym przedsiębiorcą. Umowa została zawarta na czas nieokreślony, a miesięczny czynsz najmu ustalono w wysokości 1.000 zł. Z uwagi na nieprzekroczenie limitu 15.000 zł, płatność nie musi być dokonywana za pośrednictwem rachunku bankowego. Najemca może wliczyć czynsz opłacony gotówką do kosztów uzyskania przychodów.

O ile podejście organów dotyczące umów najmu na czas nieokreślony powinno zostać zaaprobowane, interpretacja przepisów w kontekście umów na czas określony budzi uzasadnione wątpliwości. Zdaniem organów, w przypadku umowy najmu na czas określony strony z góry znają wartość transakcji oraz sumę przysługujących wynajmującemu wierzytelności i ciążących na najemcy zobowiązań z tytułu tej umowy. Jest zatem możliwe ustalenie całkowitej wartości transakcji, co powinno wpływać na konieczność zsumowania wartości poszczególnych czynszów oraz – w przypadku przekroczenia wartości 15.000 zł – stosowania wymogu dokonywania płatności za pośrednictwem rachunku bankowego.

Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą wynajmuje dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej nieruchomość na podstawie umowy najmu zawartej z innym przedsiębiorcą na czas określony w wymiarze 24. miesięcy. Ustalono miesięczny czynsz najmu w wysokości 1.000 zł miesięcznie. Zgodnie z podejściem organów, przy ustalaniu wartości transakcji należy brać pod uwagę sumę płatności we wszystkich okresach rozliczeniowych, zatem 24.000 zł. Zdaniem organów poszczególne płatności czynszu powinny być dokonywane za pośrednictwem rachunku płatniczego. Jeśli przedsiębiorca dokona płatności w inny sposób – np. gotówką bądź przekazem pocztowym – nie będzie mógł zaliczyć dokonanego wydatku do kosztów uzyskania przychodów w określonej części.

W przypadku umowy najmu na czas określony, gdy wynajmujący nie jest przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, niezależnie od sumy płatności tytułem czynszu, nie wystąpi obowiązek dokonywania płatności za pośrednictwem rachunku płatniczego. Najemca może zatem wliczyć czynsz opłacony gotówkowo czy przekazem pocztowym do kosztów uzyskania przychodów. Nie został bowiem spełniony podstawowy warunek dotyczący jednej ze stron transakcji, co znajduje potwierdzenie w orzecznictwie NSA.

Organy w interpretowaniu nowych przepisów, w odniesieniu do umów najmu na czas określony, prezentują daleko idącą i niekorzystną dla podatników wykładnię. Stwarza to ryzyko dla wszystkich przedsiębiorców, którzy dokonują chociażby tylko stosunkowo niewielkich płatności w inny sposób niż za pośrednictwem rachunku bankowego za świadczenia powtarzające się, wynikające z jednej transakcji, gdy możliwe jest ustalenie łącznej wartości transakcji,  przekraczającej 15.000 złotych.

Sankcja za naruszenie wymogu

Sankcją za naruszenie wskazanego obowiązku jest niemożność zaliczenia przez przedsiębiorcę wydatku 15 000 zł lub wyższego do kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z dodanym z dniem 1 stycznia 2017 roku art. 22p ust. 1 u.p.d.o.f. oraz 15b u.p.d.o.p., podatnicy prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą nie zaliczają do kosztów uzyskania przychodów kosztu w tej części, w jakiej płatność dotycząca ww. transakcji została dokonana bez pośrednictwa rachunku płatniczego.

Naruszenie obowiązku dokonywania płatności za pośrednictwem rachunku płatniczego spowoduje konieczność zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów albo, w przypadku braku takiej możliwości, odpowiedniego zwiększenia przychodów.

Korekta powinna być dokonana w miesiącu, w którym została dokonana płatność bez pośrednictwa rachunku płatniczego.

Powyższe przepisy stosuje się odpowiednio w przypadku nabycia lub wytworzenia środków trwałych albo nabycia wartości niematerialnych i prawnych (gdzie koszt uzyskania przychodów stanowią odpisy amortyzacyjne, a nie wydatek na nabycie lub wytworzenie), a nawet w przypadku dokonania płatności po likwidacji pozarolniczej działalności gospodarczej czy zmianie formy opodatkowania.

Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą nabyła towary handlowe od innego przedsiębiorcy. Uzgodniona cena wynosi 22.000 zł. Płatność za daną transakcję powinna zostać dokonana za pośrednictwem rachunku bankowego. Podatnik dokonał jednak zapłaty w całości gotówką - wydatek na nabycie towarów handlowych nie będzie stanowił kosztu uzyskania przychodów (w części nieopłaconej za pośrednictwem rachunku bankowego). Podatnik będzie obowiązany zmniejszyć o tę wartość koszty uzyskania przychodów, a w przypadku braku takiej możliwości – zwiększyć przychód. W związku z brakiem możliwości dokonania korekty na bieżąco, w określonych przypadkach może również powstać obowiązek uiszczenia odsetek za zwłokę.

Omawiana problematyka dotyczy wyłącznie stosunków między przedsiębiorcami. Oznacza to, że nie ma zastosowania do płatności dokonywanej przez przedsiębiorców wobec podmiotów niebędących przedsiębiorcami w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Dotyczy to także umowy najmu.


Przedsiębiorca dokonuje zakupu towarów handlowych od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej za cenę 22.000 zł. Transakcja nie jest zawierana pomiędzy przedsiębiorcami, zatem nie wystąpi przesłanka do dokonywania płatności za tę transakcję za pośrednictwem rachunku płatniczego i – w przypadku płatności dokonanej w inny sposób – wydatek może stanowić koszt uzyskania przychodów. Wniosek ten znajduje potwierdzenie w orzecznictwie NSA.

Pozostaje oczekiwać na wnikliwą i wszechstronną ocenę kontrowersyjnego oraz daleko idącego podejścia organów do zagadnienia czynszu wynikającego z umowy najmu na czas określony, która zostanie dokonana przez sądy administracyjne. Prawidłowość stanowiska organów budzi bowiem uzasadnione wątpliwości. O reakcji orzecznictwa na przedstawiony sposób interpretowania znowelizowanych przepisów będziemy informowali Państwa w kolejnych artykułach.

Artur Tim, prawnik w Departamencie Doradztwa Podatkowego i Prawnego w Kancelarii Prawno-Podatkowej Mariański Group

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ile czasu na wysłanie faktury do KSeF? To zależy

Przedsiębiorcy często zastanawiają się, ile mają czasu na przesłanie faktury do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Termin zależy od trybu wystawiania faktury – online, offline24, offline lub awaryjnego. Wyjaśniamy, kiedy faktura uzyskuje ważność i jakie są konkretne terminy wysyłki zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów.

Kiedy trzeba wypełnić druk SD-Z2? Praktyczny poradnik dla spadków i darowizn

Otrzymujesz darowiznę od rodziców, zapis w testamencie albo dziedziczysz dom po bliskiej osobie? Wiele osób nie wie, że aby uniknąć podatku, trzeba wypełnić odpowiedni formularz – SD-Z2. Wyjaśniamy, kiedy i w jakich sytuacjach trzeba go złożyć, aby nie narazić się na dodatkowe koszty.

"Cyfrowy Księgowy 2.0" – konferencja SKwP o tym, jak cyfryzacja zmienia rachunkowość i podatki

Konferencja "Cyfrowy Księgowy 2.0" to wyjątkowa okazja, by zgłębić wpływ najnowszych technologii na przyszłość księgowości. Wydarzenie ma nie tylko dostarczyć praktycznej wiedzy, lecz także zainspirować do pełnego wykorzystania potencjału cyfrowej transformacji.

System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

REKLAMA

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

REKLAMA

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF? Ustawodawca przewidział katalog wyłączeń

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

REKLAMA