REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Płatności gotówkowe przy najmie a koszty podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Płatności gotówkowe przy najmie a koszty podatkowe
Płatności gotówkowe przy najmie a koszty podatkowe
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku umowy najmu zawartej na czas nieokreślony limit płatności gotówkowych (15 tys. zł) z art. 22 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej odnosi się do ustalonego okresu rozliczeniowego, np. jednego miesiąca. Natomiast, jeżeli chodzi o umowy na czas określony, granica dotyczy wartości całej umowy. Co ma znaczenie, jeżeli przedsiębiorca chce związane z umowami płatności zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Tak wynika z interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) z 31 marca 2017 r. – sygn.. 0111-KDIB1-3.4010.2.2017.1.MST.

REKLAMA

Z wnioskiem o wydanie interpretacji zwróciła się spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, trudniąca się działalnością gospodarczą, w ramach której wynajmuje budynki, lokale, działki, itp. Dotychczas spółka obracała jedynie nieruchomościami, które stanowiły jej własność. Jednocześnie przedsiębiorca rozważa zawarcie umowy najmu lokali, który stanowiłby jej koszt uzyskania przychodu. Do tej pory nie wiadomo, czy umowa będzie zawarta na czas nieokreślony czy na czas określony, jednak przewidywany okres rozliczeniowy miałby wynosić miesiąc, a czynsz mieściłby się w granicach 10 tys. zł.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, jeżeli płatność, przewyższająca 15 tys. zł jest dokonywana pomiędzy przedsiębiorcami w ramach ich działalności, przedsiębiorca powinien skorzystać z rachunku bankowego w celu jej uiszczenia. Ma to znaczenia dla możliwości zaliczenia takiej płatności do kosztów uzyskania przychodu.

W związku z tym, spółka ma wątpliwości, czy wydatki związane z zapłatą czynszu za najem będą stanowiły koszt uzyskania przychodu w sytuacji, gdy opłata za czynsz nie przekroczyłaby kwoty 15 tys. zł. Spółka wskazuje, że płatności zamierza regulować gotówką.

Przedsiębiorca wnosił o interpretacje podatkową zarówno w przypadku umowy najmu na czas określony, jak i na czas nieokreślony.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z początkiem roku do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dodano art. 15d ust. 1. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy nie mogą zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów kosztu w tej części, w jakiej płatność została dokonana z ominięciem rachunku płatniczego. Dotyczy to płatności określonej w art. 22 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (u.s.d.g.), czyli przekraczającej 15 tys. zł, która następuje między przedsiębiorcami.

W przypadku uchybienia przywołanemu przepisowi, czyli zaliczenia tej części w koszty, podatnicy muszą zmniejszyć koszty uzyskania przychodów albo, jeżeli nie ma już takiej możliwości, zwiększyć przychody w miesiącu, w którym dokonali płatności bez pośrednictwa rachunku płatniczego.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Pojęcie transakcji w umowie najmu na czas określony i nieokreślony

Przede wszystkim trzeba zauważyć, że ustawy rozróżniają pojęcia płatności od transakcji. W ten sposób, że w ramach jednej transakcji może być dokonanych wiele płatności. „Jednorazowa wartość transakcji” to ogólna wartość należności lub zobowiązań, które jest określona w umowie pomiędzy przedsiębiorcami. Innymi słowy, jak wynika z odpowiedzi Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2017 r. transakcja jest umową zawieraną przez przedsiębiorców, pozostająca w związku z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą, w ramach której nastąpi co najmniej jedna płatność. Jeżeli zatem wartość umowy przekracza 15 tys. zł, to strony muszą dokonywać płatności za pośrednictwem banku, nawet, jeżeli pojedyncza płatność nie przekracza 15 tys. zł.

Takie rozumienie pojęcia „transakcja” zgodne jest ponadto z przepisami ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych .

Ponadto przepisy, a w szczególności przywołany art. 22 u.s.d.g., nie wprowadza czasowego ograniczenia okresu sumowania płatności, składających się na pojedynczą transakcję. Dla przykładu, w przypadku zawarcia umowy realizowanej etapami, takiej jak umowa wdrożeniowa czy umowa o roboty budowlane, jedna transakcja może obejmować płatności dokonane w ciągu kilku lat.

Co za tym idzie, z interpretacji Dyrektora wynika, że jeżeli całkowita wartość transakcji nie została wprost określona w umowie, lecz zależy od czasu jej trwania, to pojęcie jednorazowej wartości transakcji odnosi się do poszczególnych okresów rozliczeniowych, za które przysługuje wynagrodzenie. Dotyczy to zwłaszcza umów o stałe świadczenie usług zawartych na czas nieokreślony.

Dlatego w przypadku umowy zawartej na czas nieokreślony, limit 15 tys. zł odnosi się do ustalonego w umowie okresu rozliczeniowego, tj. jednego miesiąca. Bowiem w tym przypadku, jednorazowa transakcja to czynsz najmu za miesięczny okres rozliczeniowy.

Jednak inaczej wygląda sytuacja w przypadku zawarcia umowy na czas określony. Dla takiego kontraktu, transakcja będzie równoznaczna z całkowitą wartością świadczenia. Ogólna wartość transakcji jest stronom z góry znana, bo przedsiębiorcy wiedzą, jaki jest miesięczny czynsz oraz okres, przez jaki będzie uiszczany. Suma czynszów przypadających wynajmującemu przez czas trwania umowy, jeżeli przekracza zatem 15 tys. zł musi być zapłacona przy pomocy rachunku bankowego.

Wprowadzenie art. 15d ustawy o CIT ma na celu nie tylko zapewnienie bezpieczeństwa obrotu gospodarczego przed między innymi zmniejszenie zjawiska prania brudnych pieniędzy czy stanowić ukłon w stronę uczciwych przedsiębiorców. Ale także, jak to ocenia Dyrektor,  ma wychodzić naprzeciw nadużyciom podatkowym. Na przykład skończyć ze zwyczajem niewykazywania rzeczywiście osiąganych dochodów z prowadzonej działalności przez przedsiębiorców, żeby uniknąć obowiązku podatkowego.

Koszty uzyskania przychodu osoby prawnej

Interpretując przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Dyrektor KIS przedstawił dodatkowo warunki, jakie muszą spełniać wydatki, aby podatnik mógł je zakwalifikować jako koszty uzyskania przychodu.


Po pierwsze, koszty muszą zostać poniesione przez podatnika. Warunek nie zostanie spełniony, jeżeli poniesie je inna niż wnioskodawca osoba. Czyli to przedsiębiorca musi pokryć wydatki z własnego majątku.

Wydatki muszą także cechować się definitywnością (rzeczywistością), co oznacza, że ich wartość nie wróciła w żadnej formie do podatnika.

Serwis Biznes

Ponadto wydatek zaliczony do kosztów podatkowych musi pozostawać w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością.

Dodatkowo, zgodnie z art. 15 ust 1 ustawy o CIT, przedsiębiorca musi wykazać, że poniesione wydatki w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów. Lub że wartość wydatków może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów.

Wydatek musi być także właściwie udokumentowany oraz nie może należeć do katalogu, który podlega wyłączeniu zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, np. nabycie gruntów lub prawa wieczystego ich użytkowania.

Patrycja Szeląg

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA