REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odsetki od kredytu mieszkaniowego kosztem uzyskania przychodów firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Odsetki od kredytu mieszkaniowego kosztem uzyskania przychodów firmy
Odsetki od kredytu mieszkaniowego kosztem uzyskania przychodów firmy
Bolix

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą w swoim mieszkaniu może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów tej działalności zapłacone odsetki od kredytu zaciągniętego na zakup mieszkania. Mieszkanie trzeba w tym celu zaliczyć do środków trwałych firmy. Odsetki od kredytu zapłacone do dnia oddania mieszkania (jako środka trwałego) do używania w działalności gospodarczej powiększają jego wartość początkową i będą stanowiły koszt uzyskania przychodu poprzez odpisy amortyzacyjne. A odsetki płacone po oddaniu tego środka trwałego do używania mogą być bezpośrednio zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

Wykorzystywanie mieszkań do prowadzonej działalności gospodarczej to częsta sytuacja. Przedsiębiorcy, którzy jeszcze przed rozpoczęciem prowadzenia firmy nabyli mieszkania finansując zakup kredytem mają wątpliwości, czy do kosztów podatkowych w PIT mogą zaliczyć odsetki od tego kredytu. Okazuje się, że tak.

REKLAMA

REKLAMA

INFORAKADEMIA poleca: Wybrane zmiany w PIT i CIT

Koszty uzyskania przychodów

Organy podatkowe do znudzenia przypominają, że na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Z tej bardzo ogólnej definicji kosztów organy podatkowe a także sądy wyciągają następujące warunki (wszystkie muszą być spełnione łącznie) dla uznania konkretnego wydatku za koszt uzyskania przychodów:

REKLAMA

  • wydatek musi pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • wydatek nie może znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o PIT,
  • wydatek musi być właściwie udokumentowany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ten ww. związek przyczynowy między kosztem a przychodem oznacza, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodów, bądź zachowanie lub zabezpieczenie źródła (czyli w tym przypadku firmy – działalności gospodarczej) tych przychodów.

Podatnik (przedsiębiorca) sam decyduje, jakie wydatki są konieczne jego firmie. Jednak musi być przygotowany na wypadek kontroli podatkowej do wykazania związku przyczynowego poniesionych kosztów z przychodami lub źródłem tych przychodów.

Nie ma wątpliwości, że są kosztem uzyskania przychodów wydatki na nabycie i utrzymanie nieruchomości, w których firma ma siedzibę lub prowadzi działalność.

Odsetki od kredytów i pożyczek w kosztach

Jednak odnośnie zaliczania do kosztów odsetek od kredytu i innych „okołokredtowych” kosztów należy zwrócić uwagę na następujące wyłączenia wskazane w artykule 23 ustawy o PIT.

Art. 23 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o PITnie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na spłatę pożyczek (kredytów), z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów), z tym że kosztem uzyskania przychodów wydatki na spłatę pożyczki (kredytu) w przypadku, gdy pożyczka (kredyt) była waloryzowana kursem waluty obcej, jeżeli:

  • pożyczkobiorca (kredytobiorca) w związku ze spłatą pożyczki (kredytu) zwraca kwotę kapitału większą niż kwota otrzymanej pożyczki (kredytu) – w wysokości różnicy pomiędzy kwotą zwrotu kapitału a kwotą otrzymanej pożyczki (kredytu),
  • pożyczkodawca (kredytodawca) otrzymuje środki pieniężne stanowiące spłatę kapitału w wysokości niższej od kwoty udzielonej pożyczki (kredytu) – w wysokości różnicy pomiędzy kwotą udzielonej pożyczki (kredytu) a kwotą zwróconego kapitału.

Art. 23 ust. 1 pkt 32 i 33 ustawy o PIT – nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:

  • naliczonych, lecz niezapłaconych albo umorzonych odsetek od zobowiązań, w tym również od pożyczek (kredytów);
  • odsetek, prowizji i różnic kursowych od pożyczek (kredytów) zwiększających koszty inwestycji w okresie realizacji tych inwestycji.

Z przepisów tych wynika w skrócie, że odsetki od kredytu lub pożyczki są kosztem, jeżeli te odsetki:

- zostały faktycznie zapłacone,

- pozostają w związku przyczynowo – skutkowym z przychodami,

- nie zwiększają kosztów inwestycji w okresie realizacji tych inwestycji.

Nie są natomiast kosztem uzyskania przychodów wydatki na zwrot sumy głównej (kapitału) kredytu lub pożyczki.


Część mieszkania wykorzystywana na biuro firmy

O indywidualną interpretację podatkową w tej kwestii wystąpił pewien przedsiębiorca, który ze swojego (nabytego na kredyt i na współwłasność z narzeczoną) trzypokojowego mieszkania wydzielił jeden pokój, który wykorzystuje do działalności gospodarczej jako biuro firmy. Wydzielony pokój stanowi 18 % całego mieszkania.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 23 lutego 2018 r. (nr 0114-KDIP3-1.4011.507.2017.1.IF) uznał, że kredyt ma związek ze źródłem przychodów tj. działalnością gospodarczą prowadzoną przez podatnika, bo dotyczy mieszkania, w którym ta działalność jest prowadzona. Dlatego co do zasady odsetki od tego kredytu mogą stanowić koszty uzyskania przychodów jeżeli to mieszkanie (lub jego wydzielona część) stanie się formalnie środkiem trwałym tego przedsiębiorcy. Trzeba zatem to mieszkanie (lub jego wydzielona część) wprowadzić do ewidencji środków trwałych najpóźniej w miesiącu rozpoczęcia używania tego mieszkania w działalności. A już od następnego miesiąca można dokonywać odpisów amortyzacyjnych – tj, stopniowo zaliczać wartość tego środka trwałego do kosztów uzyskania przychodów.

Odpisów dokonuje się od tzw. wartości początkowej, którą jest co do zasady cena nabycia środka trwałego (tu: mieszkania).

Zdaniem Dyrektora KIS odsetki od kredytu zapłacone (bez względu na okres za jaki zostały naliczone) przed wprowadzeniem mieszkania lub jego części do ewidencji środków trwałych powiększą wartość początkową tego środka trwałego zgodnie z art. 22g ust. 1 i 3 ustawy o PIT.

Amortyzacja mieszkania przeznaczonego na biuro firmy

Natomiast odsetki od kredytu zapłacone po wprowadzeniu mieszkania do ewidencji środków trwałych, podlegają bezpośredniemu zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodu.

W przypadku (takim jak w omawianej interpretacji), gdzie wykorzystywana w działalności jest wydzielona funkcjonalnie cześć mieszkania (np. pokój), to do koszów uzyskania przychodów można zaliczać tylko obliczone proporcjonalnie (procentowo) odsetki od kredytu.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Jeżeli zatem pokój wydzielony na biuro firmy stanowi 18% powierzchni mieszkania, to tylko 18% odsetek od kredytu płaconego po rozpoczęciu używania tego pokoju w działalności można zaliczać do kosztów. W takim przypadku do środków trwałych wprowadza się tylko ową część mieszkania, oblicza jej wartość początkową w wysokości 18% wartości całego mieszkania  (powiększonej np. o odsetki od kredytu zapłacone przed rozpoczęciem używania mieszkania w działalności) i od tej wartości ustala wysokość odpisów amortyzacyjnych, które można zaliczać do kosztów podatkowych.

Jeżeli dany środek trwały stanowi współwłasność dwóch lub więcej osób, to trzeba pamiętać, że zgodnie z art. 22g ust. 11 ustawy o PIT, w razie gdy składnik majątku stanowi współwłasność podatnika, wartość początkową tego składnika ustala się w takiej proporcji jego wartości, w jakiej pozostaje udział podatnika we własności tego składnika majątku. Zasada ta nie ma zastosowania do składników majątku stanowiących wspólność majątkową małżonków, chyba że małżonkowie wykorzystują składnik majątku w działalności gospodarczej prowadzonej odrębnie.

Jeżeli mamy do czynienia z mieszkaniem spółdzielczym, to kosztami mogą być także (oczywiście proporcjonalnie obliczone) opłaty dla spółdzielni związane z mieszkaniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

REKLAMA

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

REKLAMA