REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odsetki od kredytu mieszkaniowego kosztem uzyskania przychodów firmy

Odsetki od kredytu mieszkaniowego kosztem uzyskania przychodów firmy
Odsetki od kredytu mieszkaniowego kosztem uzyskania przychodów firmy
Bolix

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą w swoim mieszkaniu może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów tej działalności zapłacone odsetki od kredytu zaciągniętego na zakup mieszkania. Mieszkanie trzeba w tym celu zaliczyć do środków trwałych firmy. Odsetki od kredytu zapłacone do dnia oddania mieszkania (jako środka trwałego) do używania w działalności gospodarczej powiększają jego wartość początkową i będą stanowiły koszt uzyskania przychodu poprzez odpisy amortyzacyjne. A odsetki płacone po oddaniu tego środka trwałego do używania mogą być bezpośrednio zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

Wykorzystywanie mieszkań do prowadzonej działalności gospodarczej to częsta sytuacja. Przedsiębiorcy, którzy jeszcze przed rozpoczęciem prowadzenia firmy nabyli mieszkania finansując zakup kredytem mają wątpliwości, czy do kosztów podatkowych w PIT mogą zaliczyć odsetki od tego kredytu. Okazuje się, że tak.

REKLAMA

REKLAMA

INFORAKADEMIA poleca: Wybrane zmiany w PIT i CIT

Koszty uzyskania przychodów

Organy podatkowe do znudzenia przypominają, że na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Z tej bardzo ogólnej definicji kosztów organy podatkowe a także sądy wyciągają następujące warunki (wszystkie muszą być spełnione łącznie) dla uznania konkretnego wydatku za koszt uzyskania przychodów:

REKLAMA

  • wydatek musi pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • wydatek nie może znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o PIT,
  • wydatek musi być właściwie udokumentowany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ten ww. związek przyczynowy między kosztem a przychodem oznacza, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodów, bądź zachowanie lub zabezpieczenie źródła (czyli w tym przypadku firmy – działalności gospodarczej) tych przychodów.

Podatnik (przedsiębiorca) sam decyduje, jakie wydatki są konieczne jego firmie. Jednak musi być przygotowany na wypadek kontroli podatkowej do wykazania związku przyczynowego poniesionych kosztów z przychodami lub źródłem tych przychodów.

Nie ma wątpliwości, że są kosztem uzyskania przychodów wydatki na nabycie i utrzymanie nieruchomości, w których firma ma siedzibę lub prowadzi działalność.

Odsetki od kredytów i pożyczek w kosztach

Jednak odnośnie zaliczania do kosztów odsetek od kredytu i innych „okołokredtowych” kosztów należy zwrócić uwagę na następujące wyłączenia wskazane w artykule 23 ustawy o PIT.

Art. 23 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o PITnie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na spłatę pożyczek (kredytów), z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów), z tym że kosztem uzyskania przychodów wydatki na spłatę pożyczki (kredytu) w przypadku, gdy pożyczka (kredyt) była waloryzowana kursem waluty obcej, jeżeli:

  • pożyczkobiorca (kredytobiorca) w związku ze spłatą pożyczki (kredytu) zwraca kwotę kapitału większą niż kwota otrzymanej pożyczki (kredytu) – w wysokości różnicy pomiędzy kwotą zwrotu kapitału a kwotą otrzymanej pożyczki (kredytu),
  • pożyczkodawca (kredytodawca) otrzymuje środki pieniężne stanowiące spłatę kapitału w wysokości niższej od kwoty udzielonej pożyczki (kredytu) – w wysokości różnicy pomiędzy kwotą udzielonej pożyczki (kredytu) a kwotą zwróconego kapitału.

Art. 23 ust. 1 pkt 32 i 33 ustawy o PIT – nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:

  • naliczonych, lecz niezapłaconych albo umorzonych odsetek od zobowiązań, w tym również od pożyczek (kredytów);
  • odsetek, prowizji i różnic kursowych od pożyczek (kredytów) zwiększających koszty inwestycji w okresie realizacji tych inwestycji.

Z przepisów tych wynika w skrócie, że odsetki od kredytu lub pożyczki są kosztem, jeżeli te odsetki:

- zostały faktycznie zapłacone,

- pozostają w związku przyczynowo – skutkowym z przychodami,

- nie zwiększają kosztów inwestycji w okresie realizacji tych inwestycji.

Nie są natomiast kosztem uzyskania przychodów wydatki na zwrot sumy głównej (kapitału) kredytu lub pożyczki.


Część mieszkania wykorzystywana na biuro firmy

O indywidualną interpretację podatkową w tej kwestii wystąpił pewien przedsiębiorca, który ze swojego (nabytego na kredyt i na współwłasność z narzeczoną) trzypokojowego mieszkania wydzielił jeden pokój, który wykorzystuje do działalności gospodarczej jako biuro firmy. Wydzielony pokój stanowi 18 % całego mieszkania.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 23 lutego 2018 r. (nr 0114-KDIP3-1.4011.507.2017.1.IF) uznał, że kredyt ma związek ze źródłem przychodów tj. działalnością gospodarczą prowadzoną przez podatnika, bo dotyczy mieszkania, w którym ta działalność jest prowadzona. Dlatego co do zasady odsetki od tego kredytu mogą stanowić koszty uzyskania przychodów jeżeli to mieszkanie (lub jego wydzielona część) stanie się formalnie środkiem trwałym tego przedsiębiorcy. Trzeba zatem to mieszkanie (lub jego wydzielona część) wprowadzić do ewidencji środków trwałych najpóźniej w miesiącu rozpoczęcia używania tego mieszkania w działalności. A już od następnego miesiąca można dokonywać odpisów amortyzacyjnych – tj, stopniowo zaliczać wartość tego środka trwałego do kosztów uzyskania przychodów.

Odpisów dokonuje się od tzw. wartości początkowej, którą jest co do zasady cena nabycia środka trwałego (tu: mieszkania).

Zdaniem Dyrektora KIS odsetki od kredytu zapłacone (bez względu na okres za jaki zostały naliczone) przed wprowadzeniem mieszkania lub jego części do ewidencji środków trwałych powiększą wartość początkową tego środka trwałego zgodnie z art. 22g ust. 1 i 3 ustawy o PIT.

Amortyzacja mieszkania przeznaczonego na biuro firmy

Natomiast odsetki od kredytu zapłacone po wprowadzeniu mieszkania do ewidencji środków trwałych, podlegają bezpośredniemu zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodu.

W przypadku (takim jak w omawianej interpretacji), gdzie wykorzystywana w działalności jest wydzielona funkcjonalnie cześć mieszkania (np. pokój), to do koszów uzyskania przychodów można zaliczać tylko obliczone proporcjonalnie (procentowo) odsetki od kredytu.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Jeżeli zatem pokój wydzielony na biuro firmy stanowi 18% powierzchni mieszkania, to tylko 18% odsetek od kredytu płaconego po rozpoczęciu używania tego pokoju w działalności można zaliczać do kosztów. W takim przypadku do środków trwałych wprowadza się tylko ową część mieszkania, oblicza jej wartość początkową w wysokości 18% wartości całego mieszkania  (powiększonej np. o odsetki od kredytu zapłacone przed rozpoczęciem używania mieszkania w działalności) i od tej wartości ustala wysokość odpisów amortyzacyjnych, które można zaliczać do kosztów podatkowych.

Jeżeli dany środek trwały stanowi współwłasność dwóch lub więcej osób, to trzeba pamiętać, że zgodnie z art. 22g ust. 11 ustawy o PIT, w razie gdy składnik majątku stanowi współwłasność podatnika, wartość początkową tego składnika ustala się w takiej proporcji jego wartości, w jakiej pozostaje udział podatnika we własności tego składnika majątku. Zasada ta nie ma zastosowania do składników majątku stanowiących wspólność majątkową małżonków, chyba że małżonkowie wykorzystują składnik majątku w działalności gospodarczej prowadzonej odrębnie.

Jeżeli mamy do czynienia z mieszkaniem spółdzielczym, to kosztami mogą być także (oczywiście proporcjonalnie obliczone) opłaty dla spółdzielni związane z mieszkaniem.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA