REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na suplementy diety nie mogą być kosztem podatkowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wydatki na suplementy diety nie mogą być kosztem podatkowym
Wydatki na suplementy diety nie mogą być kosztem podatkowym

REKLAMA

REKLAMA

Organy podatkowe nie pozwalają przedsiębiorcom zaliczać do kosztów uzyskania przychodów wydatków na suplementy diety, nawet jeżeli wspomagają one pracę umysłową.

Naciągane zakupy „na firmę” nie są rzadkością wśród przedsiębiorców. Dotyczą one prywatnych rzeczy czy usług, które przedsiębiorcy na siłę starają się powiązać z prowadzoną działalnością. Czasami faktycznie korzystają z nich w działalności, ale przez lwią część czasu wykorzystują do celów prywatnych.

REKLAMA

Zazwyczaj robią je po cichu, licząc, że nie spotka ich nieoczekiwana kontrola ze skarbówki. Ale są też i tacy, którzy swoimi pomysłami dzielą się z fiskusem. Przykładem może być spółka, która zwróciła się z pytaniem do organu podatkowego o możliwość rozliczenia w kosztach firmowych suplementów diety i odżywek kupowanych dla członków zarządu.

Członkowie zarządu łykają suplementy i wydajniej pracują

REKLAMA

Głównym przedmiotem działalności spółki wnioskującej o interpretację jest realizacja projektów IT. Specjalistami w tej dziedzinie są członkowie zarządu, którzy, aby uporać się z wykonaniem projektów na czas i jednocześnie zdążyć należycie zarządzać firmą, pracują umysłowo po 13-16 godzin dziennie, 7 dni w tygodniu. Ta intensywność oraz dwojaki charakter ich pracy przekłada się na ponadprzeciętny wysiłek intelektualny – w granicach 240%-300% normy.

W takich warunkach organizm jest przeciążony, koncentracja, skupienie i wydajność pracy siada. Z normalnego na ponadprzeciętne wzrasta zapotrzebowanie u członów zarządu na składniki odżywcze zwiększające wytrzymałość umysłową organizmu, podnoszące poziom skupienia, zwiększające wydajność mózgu, usprawniające procesy myślenia, a także zapamiętywania i odtwarzania informacji, łagodzące stres i przyspieszające regenerację. Zakup powyższych środków jest – zdaniem spółki –  koniecznością.

Biorąc pod uwagę fakt, że suplementy diety i odżywki nie znalazły się w tzw. negatywnym katalogu kosztów, a w przypadku członków zarządu spółki, jak argumentuje sama spółka, pozwalają na realizację znacznie większej ilości usług IT, co za tym idzie, na uzyskanie przez spółkę większych przychodów z działalności, wartość zakupionych farmaceutyków spółka będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów i tym samym uszczuplić kwotę podatku dochodowego (CIT).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PIT-Y 2015 (książka + CD)

Fiskus: Wydatki na farmaceutyki mają charakter osobisty

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 16 czerwca 2015 r. o sygn. IPPB6/4510-63/15-2/AG nie podzielił zdania spółki. Do kosztów uzyskania przychodów przedsiębiorca ma prawo zaliczyć wszystkie koszty bezpośrednio i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały prawidłowo udokumentowane. Wyjątkiem są wydatki ustawowo uznane za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów – czyli wykazane w tzw. negatywnym katalogu kosztów, tj. w art. 23 ust. 1 ustawy o PIT (oraz bliźniaczym art. 16 ust. 1 ustawy o CIT). To na podatniku jednak ciąży obowiązek wykazania związku poniesionego wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz to, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub że wydatek ten jest związany z konkretnym przedsięwzięciem gospodarczym.

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm

Organ podatkowy podkreślił, że właściwa i zgodna z treścią ustawowej regulacji kwalifikacja kosztów firmowych powinna brać pod uwagę nie tylko potencjalną możliwość przyczynienia się danego wydatku do osiągnięcia przychodów, ale i przeznaczenie wydatku i jego zasadność dla funkcjonowania spółki. Jednocześnie stwierdził, że nie dostrzega tych punktów u wnioskodawcy. Zdaniem fiskusa, przyjmowane przez członków zarządu suplementy diety i odżywki nie mają związku z realizacją projektów IT, czyli z działalnością prowadzoną przez spółkę.


Po drugie, fiskus rozumie, że spółka może „zwiększać obroty”, aby osiągać jak najwyższy wynik ekonomiczny, wymagając np. 13-16 godzinnego trybu pracy bez przerw weekendowych, jednakże wskazywane przez spółkę korzyści w rzeczywistości odczuwają członkowie zarządu, a nie sama spółka. Wydatki na farmaceutyki mają charakter osobisty.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

REKLAMA