REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup roweru na dojazdy do kontrahentów w kosztach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zakup roweru na dojazdy do kontrahentów w kosztach
Zakup roweru na dojazdy do kontrahentów w kosztach
Karcher

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy używają rowerów na dojazdy do kontrahentów, mogą dokonać amortyzacji zakupu takiego jednośladu. W przypadku gdy przedsiębiorca jest tzw. małym podatnikiem, może dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego nawet, jeśli cena roweru przekracza 3,5 tys. zł.

Wprawdzie wiosna powoli już się kończy, ale ostatnia poprawa pogody skłania do korzystania z rowerów. Jest to rozwiązanie przede wszystkim zdrowsze niż poruszanie się po mieście samochodem, a w wielu przypadkach wygodniejsze. Z rowerów mogą korzystać także przedsiębiorcy, o ile będą ich używać do dojazdów do kontrahentów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Rower lepszy od samochodu

Do Izby Skarbowej w Katowicach zwrócił się podatnik, prowadzący działalność gospodarczą. Zajmuje się projektowaniem specjalistycznym, jest płatnikiem VAT, ale jego obroty nie przekroczyły i nie przekroczą poziomu 1,2 mln euro, a więc limitu, powyżej którego przedsiębiorca przestaje być – w myśl przepisów – małym podatnikiem.

Jak rozliczać w kosztach ubezpieczenie samochodu, który stanowi współwłasność

Przedsiębiorca poinformował izbę, ze zamierza zakupić rower, którego będzie używać do dojazdów do kontrahentów oraz urzędów, z którymi kontaktuje się w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Jak wyjaśnił, nie posiada innych środków transportu kwalifikowanych jako środki trwałe. Dodał, że rozbudowa infrastruktury rowerowej powoduje, że korzystanie z roweru przy poruszaniu się po mieście stało się szybkie i efektywne.

REKLAMA

Podatnik zapytał katowicką izbę skarbową, czy może dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od wartości początkowej roweru, która będzie wynosić ponad 3,5 tys. zł? We wniosku napisał, że jego zdaniem taki odpis będzie możliwy, bo spełnia warunki bycia małym podatnikiem, co pozwala na dokonywanie jednorazowych odpisów amortyzacyjnych do kwoty nieprzekraczającej 50 tys. euro.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 28 maja 2015 (sygnatura IBPB-1-1/4511-17/15/AJ) uznał jego stanowisko za prawidłowe.

Mali podatnicy mogą (zamortyzować jednorazowo) więcej

W interpretacji urzędnicy przyznali, że przedsiębiorca, którego przychody nie przekraczają w roku podatkowym 1,2 mln euro (łącznie z kwotą należnego podatku od towarów i usług) oraz podatnicy rozpoczynający działalność gospodarczą w danym roku mogą dokonać jednorazowych odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych, nabytych w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym równowartości kwoty 50.000 euro łącznej wartości tych odpisów amortyzacyjnych. Z tej zasady są wyłączone samochody.

Do tego limitu nie wlicza się odpisów od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 3,5 tys. zł.

Kiedy wydatki na kształcenie może zaliczyć do kosztów

Jak widać z powyższego, podatnik wnioskujący o interpretację podatkową spełniał wymagania, jakie stawia się przed tzw. małymi podatnikami. A ponieważ odpis amortyzujący odpis roweru był większy niż 3,5 tys. zł, ale nie przekroczył – wraz z innymi odpisami – 50 tys. euro, można było go dokonać.

Rower też dobry dla biznesmena

Ciekawsze jest, że urzędnicy nie mieli problemu z uznaniem wydatku na zakup roweru za koszt uzyskania przychodu. Jak napisali, kosztem dla przedsiębiorcy wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z tą działalnością, których celem jest osiągnięcie przychodów, bądź też zabezpieczenie lub zachowanie tego źródła przychodów, o ile w myśl przepisów ww. ustawy nie podlegają wyłączeniu z tychże kosztów. A więc jeśli rower będzie wykorzystywany w działalności gospodarczej i da się wykazać związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy wykorzystywaniem roweru, wówczas wydatek na jego zakup należy uznać za koszt.

Polecamy produkt: Dokumentacja VAT  po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Jako że podatnik zamierzał wprowadzić rower do ewidencji środków trwałych, musiał on spełniać kilka warunków. A więc jeśli pod względem klasyfikacji środków trwałych będzie można go uznać za środek transportu (a będzie – jako tzw. „środek transportu pozostały”), jeśli będzie własnością podatnika, będzie kompletny i zdatny do użyci w dniu nabycia, będzie wykorzystywany do dojazdów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i będzie użytkowany dłużej niż rok, będzie można go wprowadzić do ewidencji środków trwałych. A ponieważ, jak wynika z opisu podatnika, rower, jaki zamierza nabyć, spełnia te warunki, to można go wprowadzić do ewidencji oraz dokonać odpisu amortyzacyjnego – jednorazowego, w kwocie równej kwocie nabycia.

Marek Siudaj, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dwie ważne nowości w podatku od spadków i darowizn. Przywrócenie terminu do zwolnienia i zmiana przepisów dot. obowiązku podatkowego i złożenia zeznania

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła i przesłała do Sejmu RP projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który przewiduje w szczególności ochronę spadkobierców przed utratą zwolnień podatkowych. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów, nowe przepisy przewidują możliwość przywrócenia terminu, który będzie miał zastosowanie do wszystkich tytułów nabycia majątku podlegającego podatkowi od spadków i darowizn. Ponadto przywrócenie terminu dotyczyć będzie poza zwolnieniem dla najbliższej rodziny, także zwolnienia nabycia przedsiębiorstw zmarłej osoby fizycznej, gdzie warunkiem zwolnienia jest również konieczność terminowego złożenia zgłoszenia. Dodatkowo nowe przepisy doprecyzują moment powstania obowiązku podatkowego przy nabyciu spadku i obowiązku złożenia zeznania podatkowego. Jest możliwe, że zmiany przepisów wejdą w życie jeszcze w 2025 roku.

API KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo interfejsu programistycznego

W dniu 15 października 2025 r. Ministerstwo Finansów udostępniło środowisko przedprodukcyjne (Demo) interfejsu programistycznego API KSeF 2.0.Środowisko daje możliwość sprawdzenia systemów finansowo-księgowych z wykorzystaniem rzeczywistych metod uwierzytelniania. Resort finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego (Demo) pod adresem: podatki.gov.pl/formularz. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że integracja ze środowiskiem API KSeF 2.0 jest konieczna, aby zapewnić kompatybilność systemów finansowo-księgowych z obligatoryjną wersją systemu KSeF 2.0.

Od 2026 r. zmiany w księgowości podatników PIT. Nowe pliki JPK i rozporządzenia Ministra Finansów i Gospodarki

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 16 października 2025 r., że od 2026 r. wchodzą w życie nowe obowiązki dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą i rozliczających się w ramach podatku PIT. Podmioty prowadzące działalność gospodarczą podlegające podatkowi PIT, które co miesiąc przekazują ewidencję JPK_V7M, będą zobowiązane do prowadzenia przy użyciu programów komputerowych ksiąg rachunkowych, podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub ewidencji przychodów. Ministerstwo Finansów udostępni bezpłatne narzędzia pozwalające na realizację obowiązków w zakresie przesyłania nowych obligatoryjnych plików JPK.

Rachunki nie muszą być w KSeF. Czy wrócą do łask?

Już od 2026 roku podatnicy będą zobowiązani do wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). System obejmie faktury ustrukturyzowane, natomiast nie dotyczy innych dokumentów, takich jak rachunki. Oznacza to, że przedsiębiorcy dokumentujący sprzedaż zwolnioną z VAT mogą wystawiać rachunki poza KSeF.

REKLAMA

Darowizna samochodu po wycofaniu z firmy – czy to na pewno bezpieczne podatkowo? Interpretacja skarbówki rozwiewa te wątpliwości

Czy przekazanie żonie samochodu wycofanego z działalności gospodarczej może sprowadzić na przedsiębiorcę problemy z fiskusem? Najnowsza interpretacja skarbówki rozwiewa te wątpliwości. Urząd jasno wskazał, że darowizna auta po wycofaniu z firmy nie powoduje powstania przychodu w PIT, o ile spełnione są określone warunki. To ważna wiadomość dla przedsiębiorców, którzy zastanawiają się, jak bezpiecznie przekazać majątek firmowy do majątku prywatnego.

Opodatkowanie donejtów dla twórców internetowych (PIT, VAT). Czy to naprawdę darowizna?

Przez lata środowisko twórców internetowych – streamerów, youtuberów czy użytkowników Patronite – żyło w przekonaniu, że donate’y (czyli dobrowolne wpłaty od widzów) to darowizny, a więc – do określonego limitu – nieopodatkowane. Takie podejście miało swoje źródło w języku – słowo „donate” pochodzi przecież od angielskiego „donation”, czyli darowizna.

KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

REKLAMA

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA