REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup roweru na dojazdy do kontrahentów w kosztach

Zakup roweru na dojazdy do kontrahentów w kosztach
Zakup roweru na dojazdy do kontrahentów w kosztach
Karcher

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy używają rowerów na dojazdy do kontrahentów, mogą dokonać amortyzacji zakupu takiego jednośladu. W przypadku gdy przedsiębiorca jest tzw. małym podatnikiem, może dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego nawet, jeśli cena roweru przekracza 3,5 tys. zł.

Wprawdzie wiosna powoli już się kończy, ale ostatnia poprawa pogody skłania do korzystania z rowerów. Jest to rozwiązanie przede wszystkim zdrowsze niż poruszanie się po mieście samochodem, a w wielu przypadkach wygodniejsze. Z rowerów mogą korzystać także przedsiębiorcy, o ile będą ich używać do dojazdów do kontrahentów.

REKLAMA

REKLAMA

Rower lepszy od samochodu

Do Izby Skarbowej w Katowicach zwrócił się podatnik, prowadzący działalność gospodarczą. Zajmuje się projektowaniem specjalistycznym, jest płatnikiem VAT, ale jego obroty nie przekroczyły i nie przekroczą poziomu 1,2 mln euro, a więc limitu, powyżej którego przedsiębiorca przestaje być – w myśl przepisów – małym podatnikiem.

Jak rozliczać w kosztach ubezpieczenie samochodu, który stanowi współwłasność

Przedsiębiorca poinformował izbę, ze zamierza zakupić rower, którego będzie używać do dojazdów do kontrahentów oraz urzędów, z którymi kontaktuje się w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Jak wyjaśnił, nie posiada innych środków transportu kwalifikowanych jako środki trwałe. Dodał, że rozbudowa infrastruktury rowerowej powoduje, że korzystanie z roweru przy poruszaniu się po mieście stało się szybkie i efektywne.

REKLAMA

Podatnik zapytał katowicką izbę skarbową, czy może dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od wartości początkowej roweru, która będzie wynosić ponad 3,5 tys. zł? We wniosku napisał, że jego zdaniem taki odpis będzie możliwy, bo spełnia warunki bycia małym podatnikiem, co pozwala na dokonywanie jednorazowych odpisów amortyzacyjnych do kwoty nieprzekraczającej 50 tys. euro.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 28 maja 2015 (sygnatura IBPB-1-1/4511-17/15/AJ) uznał jego stanowisko za prawidłowe.

Mali podatnicy mogą (zamortyzować jednorazowo) więcej

W interpretacji urzędnicy przyznali, że przedsiębiorca, którego przychody nie przekraczają w roku podatkowym 1,2 mln euro (łącznie z kwotą należnego podatku od towarów i usług) oraz podatnicy rozpoczynający działalność gospodarczą w danym roku mogą dokonać jednorazowych odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych, nabytych w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym równowartości kwoty 50.000 euro łącznej wartości tych odpisów amortyzacyjnych. Z tej zasady są wyłączone samochody.

Do tego limitu nie wlicza się odpisów od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 3,5 tys. zł.

Kiedy wydatki na kształcenie może zaliczyć do kosztów

Jak widać z powyższego, podatnik wnioskujący o interpretację podatkową spełniał wymagania, jakie stawia się przed tzw. małymi podatnikami. A ponieważ odpis amortyzujący odpis roweru był większy niż 3,5 tys. zł, ale nie przekroczył – wraz z innymi odpisami – 50 tys. euro, można było go dokonać.

Rower też dobry dla biznesmena

Ciekawsze jest, że urzędnicy nie mieli problemu z uznaniem wydatku na zakup roweru za koszt uzyskania przychodu. Jak napisali, kosztem dla przedsiębiorcy wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z tą działalnością, których celem jest osiągnięcie przychodów, bądź też zabezpieczenie lub zachowanie tego źródła przychodów, o ile w myśl przepisów ww. ustawy nie podlegają wyłączeniu z tychże kosztów. A więc jeśli rower będzie wykorzystywany w działalności gospodarczej i da się wykazać związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy wykorzystywaniem roweru, wówczas wydatek na jego zakup należy uznać za koszt.

Polecamy produkt: Dokumentacja VAT  po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Jako że podatnik zamierzał wprowadzić rower do ewidencji środków trwałych, musiał on spełniać kilka warunków. A więc jeśli pod względem klasyfikacji środków trwałych będzie można go uznać za środek transportu (a będzie – jako tzw. „środek transportu pozostały”), jeśli będzie własnością podatnika, będzie kompletny i zdatny do użyci w dniu nabycia, będzie wykorzystywany do dojazdów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i będzie użytkowany dłużej niż rok, będzie można go wprowadzić do ewidencji środków trwałych. A ponieważ, jak wynika z opisu podatnika, rower, jaki zamierza nabyć, spełnia te warunki, to można go wprowadzić do ewidencji oraz dokonać odpisu amortyzacyjnego – jednorazowego, w kwocie równej kwocie nabycia.

Marek Siudaj, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA