REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatkowy odpis na ZFŚS w kosztach pracodawcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Dodatkowy odpis na ZFŚS w kosztach pracodawcy
Dodatkowy odpis na ZFŚS w kosztach pracodawcy

REKLAMA

REKLAMA

Spółka utworzyła dodatkowy odpis na ZFŚS. W sprawie utworzenia tego odpisu nie podjęto jednak żadnej formalnej, udokumentowanej decyzji. Taki dodatkowy odpis nie został również dokonany na podstawie regulaminu ani w układzie zbiorowym pracy. Czy ten dodatkowy odpis może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodu spółki?

Zasadą jest, że odpisy i wpłaty na wszelkiego rodzaju fundusze utworzone przez podatnika nie stanowią kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT. Wyjątkiem od tej zasady są odpisy utworzone przez podatników na podstawie obowiązków wynikających z odrębnych ustaw. Do takich funduszy należą między innymi odpisy za Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych.

REKLAMA

Autopromocja

Wysokość odpisu na ZFŚS w 2013 r. ustala się na podstawie przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w drugim półroczu 2010 r. ogłoszonego przez Prezesa GUS i wynosi ono w 2013 r. 2.917,14 zł a odpis taki standardowo wynosi 37.5 % powyższego wynagrodzenia na jednego pracownika zatrudnionego w tzw. normalnych warunkach pracy. Utworzony w ten sposób odpis stanowi dla podatnika koszty uzyskania przychodu.

Problemy pojawiają się natomiast przy dodatkowych odpisach.

Kwestię płatności dokonywanych na rzecz ZFŚS reguluje art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. b) ustawy o CIT. Zgodnie z tym przepisem nie uważa się za koszty uzyskania przychodu odpisów i wpłat na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika, kosztem uzyskania przychodów są jednak odpisy i zwiększenia, które w rozumieniu przepisów o ZFŚS obciążają koszty działalności pracodawcy, jeżeli środki pieniężne stanowiące równowartość tych odpisów i zwiększeń zostały wpłacone na rachunek Funduszu.

Nazwy towarów i usług na paragonach - interpretacja ogólna MF

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprzedaż towarów używanych zwolniona z VAT – zmiany 2014

REKLAMA

W efekcie kosztem uzyskania przychodów są te wpłaty, które wynikają z przepisów ustawy  ZFŚS, pod warunkiem że zostały faktycznie wpłacone na ten fundusz. Zgodnie z przywołanymi przepisami ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych i brzmieniem art. 6 tejże ustawy odpisy i zwiększenia obciążają koszty działalności pracodawcy, stąd też dla celów podatkowych istotne jest aby odpis taki dokonany został zgodnie z przepisami ustawy. Obowiązujące przepisy określają minimalne wpłaty na ZFŚS, pracodawca ma jednak prawo do ustalenia wpłat na wyższym poziomie. Zgodnie z art. 4 ustawy o ZFŚS, wysokość odpisu może być kształtowana w układzie zbiorowym pracy, regulaminie wynagradzania czy też porozumieniu z pracownikiem w wyższej wysokości niż minimalna wynikająca z przepisów.

Tak więc dodatkowy odpis na ZFŚS będzie stanowił koszty uzyskania przychodów, jeżeli zostanie przelany na rachunek ZFŚS oraz jego dokonanie znajduje umocowanie w regulacjach ustawy czyli w układzie zbiorowym pracy, regulaminie wynagradzania bądź uzgodnieniach z pracownikiem.

REKLAMA

Wymóg dokonywania dodatkowych odpisów w zgodnie z przepisami prawa pracy, określonymi w ustawie o ZFŚS jest szczególnie podkreślany w orzecznictwie organów podatkowych. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 28 kwietnia 2010 r. ( sygn. IBPBI/2/423-226/10/MO ) stwierdził, że jeżeli w momencie zasilenia ZFŚS nie istniały regulacje, na podstawie których go dokonano, to wydatki takie nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Należy dodać, iż zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PIT wolne od podatku dochodowego są otrzymane przez pracownika wartości w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o ZFŚS, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym 380 zł. Tak więc z punktu widzenia pracownika istotne jest, aby otrzymane świadczenia socjalne były finansowane z ZFŚS, w związku z tym brak podstawy do dokonania przelewu na taki fundusz może powodować wątpliwości, czy dane świadczenie jest finansowane z funduszu, czy też bezpośrednio ze środków pracodawcy, co uniemożliwia zastosowanie zwolnienia z PIT.

Posiadanie prawidłowo udokumentowanego wydatku na ZFŚS umożliwia zminimalizowanie ryzyka podatkowego, związanego z ewentualnym kwestionowaniem przez organ podatkowy zasadności uznania go za koszty uzyskania przychodu, ale także na zasadności przyznawania pracownikom określonych świadczeń oraz niepobrania z tego tytułu zaliczki na podatek.

Joanna Litwińska,

ECDDP Spółka Doradztwa Podatkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: Nowe stawki już od 19 września! Zobacz tabelę

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

Masz firmę i słaby Internet? Sprawdź, co odpowiada rząd na problemy z KSeF

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA