REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatkowy odpis na ZFŚS w kosztach pracodawcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Dodatkowy odpis na ZFŚS w kosztach pracodawcy
Dodatkowy odpis na ZFŚS w kosztach pracodawcy

REKLAMA

REKLAMA

Spółka utworzyła dodatkowy odpis na ZFŚS. W sprawie utworzenia tego odpisu nie podjęto jednak żadnej formalnej, udokumentowanej decyzji. Taki dodatkowy odpis nie został również dokonany na podstawie regulaminu ani w układzie zbiorowym pracy. Czy ten dodatkowy odpis może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodu spółki?

Zasadą jest, że odpisy i wpłaty na wszelkiego rodzaju fundusze utworzone przez podatnika nie stanowią kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT. Wyjątkiem od tej zasady są odpisy utworzone przez podatników na podstawie obowiązków wynikających z odrębnych ustaw. Do takich funduszy należą między innymi odpisy za Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wysokość odpisu na ZFŚS w 2013 r. ustala się na podstawie przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w drugim półroczu 2010 r. ogłoszonego przez Prezesa GUS i wynosi ono w 2013 r. 2.917,14 zł a odpis taki standardowo wynosi 37.5 % powyższego wynagrodzenia na jednego pracownika zatrudnionego w tzw. normalnych warunkach pracy. Utworzony w ten sposób odpis stanowi dla podatnika koszty uzyskania przychodu.

Problemy pojawiają się natomiast przy dodatkowych odpisach.

Kwestię płatności dokonywanych na rzecz ZFŚS reguluje art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. b) ustawy o CIT. Zgodnie z tym przepisem nie uważa się za koszty uzyskania przychodu odpisów i wpłat na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika, kosztem uzyskania przychodów są jednak odpisy i zwiększenia, które w rozumieniu przepisów o ZFŚS obciążają koszty działalności pracodawcy, jeżeli środki pieniężne stanowiące równowartość tych odpisów i zwiększeń zostały wpłacone na rachunek Funduszu.

REKLAMA

Nazwy towarów i usług na paragonach - interpretacja ogólna MF

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprzedaż towarów używanych zwolniona z VAT – zmiany 2014

W efekcie kosztem uzyskania przychodów są te wpłaty, które wynikają z przepisów ustawy  ZFŚS, pod warunkiem że zostały faktycznie wpłacone na ten fundusz. Zgodnie z przywołanymi przepisami ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych i brzmieniem art. 6 tejże ustawy odpisy i zwiększenia obciążają koszty działalności pracodawcy, stąd też dla celów podatkowych istotne jest aby odpis taki dokonany został zgodnie z przepisami ustawy. Obowiązujące przepisy określają minimalne wpłaty na ZFŚS, pracodawca ma jednak prawo do ustalenia wpłat na wyższym poziomie. Zgodnie z art. 4 ustawy o ZFŚS, wysokość odpisu może być kształtowana w układzie zbiorowym pracy, regulaminie wynagradzania czy też porozumieniu z pracownikiem w wyższej wysokości niż minimalna wynikająca z przepisów.

Tak więc dodatkowy odpis na ZFŚS będzie stanowił koszty uzyskania przychodów, jeżeli zostanie przelany na rachunek ZFŚS oraz jego dokonanie znajduje umocowanie w regulacjach ustawy czyli w układzie zbiorowym pracy, regulaminie wynagradzania bądź uzgodnieniach z pracownikiem.

Wymóg dokonywania dodatkowych odpisów w zgodnie z przepisami prawa pracy, określonymi w ustawie o ZFŚS jest szczególnie podkreślany w orzecznictwie organów podatkowych. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 28 kwietnia 2010 r. ( sygn. IBPBI/2/423-226/10/MO ) stwierdził, że jeżeli w momencie zasilenia ZFŚS nie istniały regulacje, na podstawie których go dokonano, to wydatki takie nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Należy dodać, iż zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PIT wolne od podatku dochodowego są otrzymane przez pracownika wartości w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o ZFŚS, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym 380 zł. Tak więc z punktu widzenia pracownika istotne jest, aby otrzymane świadczenia socjalne były finansowane z ZFŚS, w związku z tym brak podstawy do dokonania przelewu na taki fundusz może powodować wątpliwości, czy dane świadczenie jest finansowane z funduszu, czy też bezpośrednio ze środków pracodawcy, co uniemożliwia zastosowanie zwolnienia z PIT.

Posiadanie prawidłowo udokumentowanego wydatku na ZFŚS umożliwia zminimalizowanie ryzyka podatkowego, związanego z ewentualnym kwestionowaniem przez organ podatkowy zasadności uznania go za koszty uzyskania przychodu, ale także na zasadności przyznawania pracownikom określonych świadczeń oraz niepobrania z tego tytułu zaliczki na podatek.

Joanna Litwińska,

ECDDP Spółka Doradztwa Podatkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

REKLAMA

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

REKLAMA

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA