REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak udowodnić wyższe koszty pracownicze – bilety kodowane na karcie miejskiej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
koszty pracownicze 2012; karta miejska
koszty pracownicze 2012; karta miejska

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy dojeżdżający do pracy z innej miejscowości komunikacją podmiejską (np. kolejkami podmiejskimi) mają wątpliwości, jak udokumentować swoje wydatki na bilety kodowane na kartach miejskich. Czy samo zakodowanie na imiennej karcie biletów okresowych wystarczy do odpisania sobie wyższych kosztów pracowniczych w PIT? Zdaniem Ministerstwa Finansów oprócz karty potrzebne będą też paragony.

Zasadniczo na podstawie art. 22 ust. 2 ustawy o PIT koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej:

REKLAMA

Autopromocja

1) wynoszą 111 zł 25 gr miesięcznie, a za rok podatkowy nie więcej niż 1 335 zł, w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody z tytułu jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej;

REKLAMA

2) nie mogą przekroczyć łącznie 2 002 zł 05 gr za rok podatkowy, w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody równocześnie z tytułu więcej niż jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej;

3) wynoszą 139 zł 06 gr miesięcznie, a za rok podatkowy łącznie nie więcej niż 1 668 zł 72 gr, w przypadku gdy miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, a podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę;

4) nie mogą przekroczyć łącznie 2 502 zł 56 gr za rok podatkowy, w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody równocześnie z tytułu więcej niż jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej, a miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, a podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wysokość tych kosztów nie zmieniła się od 2008 roku i pozostaje aktualna również w 2012 r.

Jednak niektórzy podatnicy mogą wpisać sobie w rocznym rozliczeniu PIT i wyższe koszty.

REKLAMA

Otóż zgodnie z art. 22 ust. 11 ustawy o PIT jeżeli roczne koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 2, są niższe od wydatków na dojazd do zakładu lub zakładów pracy środkami transportu autobusowego, kolejowego, promowego lub komunikacji miejskiej, w rocznym rozliczeniu podatku koszty te mogą być przyjęte przez pracownika lub przez płatnika pracownika w wysokości wydatków faktycznie poniesionych, udokumentowanych wyłącznie imiennymi biletami okresowymi.

Fiskus wielokrotnie wyjaśniał (wynika, to jasno z ww. przepisu), że jako potwierdzenie poniesienia kosztów dojazdu do pracy mogą być honorowane jedynie imienne bilety okresowe (tygodniowe, miesięczne, kwartalne etc.). Podatnicy nie mogą dokumentować tych kosztów innymi dowodami.

Jak udokumentować bilety miesięczne aby mieć zwiększone koszty

Czy bilety abonamentowe-okresowe uprawniają do zwiększenia kosztów ze stosunku pracy?

Bilet miesięczny, czy kwartalny może zmniejszyć Twój PIT

Co prawda czasem organy podatkowe wydawały bardziej „życiowe” interpretacje (zob. Co może być imiennym biletem okresowym ) ale były to wyjątkowe stanowiska fiskusa.

Na tym tle powstaje wątpliwość jak podatnik ma udokumentować wydatek na nabycie biletów okresowych kodowanych na spersonalizowanych kartach zbliżeniowych (przykład: bilety kodowane na spersonalizowanej Warszawskiej Karcie Miejskiej). Czy wystarczy paragon otrzymywany przy zakupie biletu i okazanie samej Karty? A może wystarczy sama spersonalizowana Karta, bo przecież dowody zakupu nie mogą zgodnie z ww. przepisem dokumentować faktu nabycia imiennych biletów okresowych?

Taka (przykładowo wymieniona) Warszawska Karta Miejska uprawnia nie tylko do poruszania się w obrębie administracyjnych granic Warszawy ale również do niektórych miejscowości podwarszawskich kolejami podmiejskimi.

Na pytanie redakcji mojafirma.infor.pl/biznes na pytanie to udzieliła odpowiedzi p. Wiesława Dróżdż, Rzecznik Prasowy Administracji Podatkowej, z Biura Ministra Finansów. Poinformowała, że zgodnie z przepisami ustawy o PIT, podatnik, który uzyskuje przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych, może rozliczyć koszty związane z zakupem i doładowaniem karty miejskiej, jeżeli poniesiony przez niego wydatek (w skali roku) jest wyższy od kosztów zryczałtowanych a ponadto oprócz imiennej karty miejskiej, posiada dowód poniesienia wydatku na przykład w postaci paragonu fiskalnego, na którym widnieje kwota jak i numer karty.

Zatem zgodnie ze stanowiskiem resortu finansów powinniśmy zbierać paragony fiskalne potwierdzające nabycie biletów okresowych zakodowanych na spersonalizowanej (imiennej) karcie miejskiej.


Z Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie uzyskaliśmy ponadto informację, że wszelkie dokumenty poświadczające dokonanie zakupu klient uzyskuje od sprzedawcy. Rachunek lub fakturę VAT (duplikat, korygującą) wystawia podmiot sprzedający towar / świadczący usługę, standardowo podczas sprzedaży, bądź w ciągu 7 dni od dokonania płatności, na podstawie paragonu.

W związku z powyższym, w zależności od tego, gdzie oraz z wykorzystaniem jakiego kanału sprzedaży dokonywany był zakup / doładowanie biletu na Warszawskiej Karcie Miejskiej, pasażer powinien uzyskać fakturę VAT w/od:

1. Punkcie Obsługi Klienta ZTM,

2. innym miejskim stacjonarnym punkcie sprzedaży biletów ZTM,

3. operatora sieci sprzedaży / automatów biletowych (MENNICA POLSKA, ASEC; w tym przypadku –podobnie jak w sytuacji awarii / nieprawidłowego działania biletomatu i wynikającej stąd konieczności złożenia reklamacji - niezbędna jest znajomość operatora, którego identyfikuje się po numerze urządzenia widocznym na jego obudowie),

4. Mennicy Polskiej S.A., jako podmiotu sprzedającego, w przypadku zakupu przez Internet (e-WKM), po wybraniu takiej opcji (przycisk TAK, CHĘ OTRZYMAĆ FAKTURĘ), zgodnie z    Regulaminem serwisu.

Szczegółowe informacje dotyczące sieci sprzedaży biletów ZTM zamieszczone są w zakładce ZAKUP BILETÓW → o sieci sprzedaży.

Dane kontaktowe do operatorów sieci, poniżej:

MENNICY POLSKIEJ S.A.

CENTRUM OBSŁUGI KLIENTA WARSZAWSKIEJ KARTY MIEJSKIE

stacja metra ŚWIĘTOKRZYSKA, lokal 1000E 

tel. +48 22 656-41-00

e-mail: cok@strefa.waw.pl

ASEC S.A.

BIURO OBSŁUGI KLIENTA SIECI WARSZAWSKIEJ KARTY MIEJSKIEJ

stacja metra CENTRUM, lokal 2009C

tel . +48 22 620-01-00

e-mail: bok@asec.com.pl

Ponadto możliwe jest wydanie historii kodowania WKM po złożeniu w POP pisemnego wniosku. Powinien on zawierać 11-cyfrowy nr spersonalizowanej karty, cel jej sporządzenia oraz zakres czasowy, z którego mają pochodzić dane.

Koszty pracownicze w latach 2008 - 2012

Z jednego stosunku pracy

Miesięcznie

111 zł 25 gr

Rocznie

1.335 zł

Z kilku stosunków pracy

Nie może przekroczyć rocznie

2.002 zł 05 gr

Z jednego stosunku pracy dla dojeżdżających

Miesięcznie

139 zł 06 gr

Rocznie

1.668 zł 72 gr

Kilka stosunków pracy dla dojeżdżających

Nie może przekroczyć rocznie

2.502 zł 56 gr

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA