REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak udowodnić wyższe koszty pracownicze – bilety kodowane na karcie miejskiej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
koszty pracownicze 2012; karta miejska
koszty pracownicze 2012; karta miejska

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy dojeżdżający do pracy z innej miejscowości komunikacją podmiejską (np. kolejkami podmiejskimi) mają wątpliwości, jak udokumentować swoje wydatki na bilety kodowane na kartach miejskich. Czy samo zakodowanie na imiennej karcie biletów okresowych wystarczy do odpisania sobie wyższych kosztów pracowniczych w PIT? Zdaniem Ministerstwa Finansów oprócz karty potrzebne będą też paragony.

Zasadniczo na podstawie art. 22 ust. 2 ustawy o PIT koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej:

REKLAMA

Autopromocja

1) wynoszą 111 zł 25 gr miesięcznie, a za rok podatkowy nie więcej niż 1 335 zł, w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody z tytułu jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej;

REKLAMA

2) nie mogą przekroczyć łącznie 2 002 zł 05 gr za rok podatkowy, w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody równocześnie z tytułu więcej niż jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej;

3) wynoszą 139 zł 06 gr miesięcznie, a za rok podatkowy łącznie nie więcej niż 1 668 zł 72 gr, w przypadku gdy miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, a podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę;

4) nie mogą przekroczyć łącznie 2 502 zł 56 gr za rok podatkowy, w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody równocześnie z tytułu więcej niż jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej, a miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, a podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wysokość tych kosztów nie zmieniła się od 2008 roku i pozostaje aktualna również w 2012 r.

Jednak niektórzy podatnicy mogą wpisać sobie w rocznym rozliczeniu PIT i wyższe koszty.

REKLAMA

Otóż zgodnie z art. 22 ust. 11 ustawy o PIT jeżeli roczne koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 2, są niższe od wydatków na dojazd do zakładu lub zakładów pracy środkami transportu autobusowego, kolejowego, promowego lub komunikacji miejskiej, w rocznym rozliczeniu podatku koszty te mogą być przyjęte przez pracownika lub przez płatnika pracownika w wysokości wydatków faktycznie poniesionych, udokumentowanych wyłącznie imiennymi biletami okresowymi.

Fiskus wielokrotnie wyjaśniał (wynika, to jasno z ww. przepisu), że jako potwierdzenie poniesienia kosztów dojazdu do pracy mogą być honorowane jedynie imienne bilety okresowe (tygodniowe, miesięczne, kwartalne etc.). Podatnicy nie mogą dokumentować tych kosztów innymi dowodami.

Jak udokumentować bilety miesięczne aby mieć zwiększone koszty

Czy bilety abonamentowe-okresowe uprawniają do zwiększenia kosztów ze stosunku pracy?

Bilet miesięczny, czy kwartalny może zmniejszyć Twój PIT

Co prawda czasem organy podatkowe wydawały bardziej „życiowe” interpretacje (zob. Co może być imiennym biletem okresowym ) ale były to wyjątkowe stanowiska fiskusa.

Na tym tle powstaje wątpliwość jak podatnik ma udokumentować wydatek na nabycie biletów okresowych kodowanych na spersonalizowanych kartach zbliżeniowych (przykład: bilety kodowane na spersonalizowanej Warszawskiej Karcie Miejskiej). Czy wystarczy paragon otrzymywany przy zakupie biletu i okazanie samej Karty? A może wystarczy sama spersonalizowana Karta, bo przecież dowody zakupu nie mogą zgodnie z ww. przepisem dokumentować faktu nabycia imiennych biletów okresowych?

Taka (przykładowo wymieniona) Warszawska Karta Miejska uprawnia nie tylko do poruszania się w obrębie administracyjnych granic Warszawy ale również do niektórych miejscowości podwarszawskich kolejami podmiejskimi.

Na pytanie redakcji mojafirma.infor.pl/biznes na pytanie to udzieliła odpowiedzi p. Wiesława Dróżdż, Rzecznik Prasowy Administracji Podatkowej, z Biura Ministra Finansów. Poinformowała, że zgodnie z przepisami ustawy o PIT, podatnik, który uzyskuje przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych, może rozliczyć koszty związane z zakupem i doładowaniem karty miejskiej, jeżeli poniesiony przez niego wydatek (w skali roku) jest wyższy od kosztów zryczałtowanych a ponadto oprócz imiennej karty miejskiej, posiada dowód poniesienia wydatku na przykład w postaci paragonu fiskalnego, na którym widnieje kwota jak i numer karty.

Zatem zgodnie ze stanowiskiem resortu finansów powinniśmy zbierać paragony fiskalne potwierdzające nabycie biletów okresowych zakodowanych na spersonalizowanej (imiennej) karcie miejskiej.


Z Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie uzyskaliśmy ponadto informację, że wszelkie dokumenty poświadczające dokonanie zakupu klient uzyskuje od sprzedawcy. Rachunek lub fakturę VAT (duplikat, korygującą) wystawia podmiot sprzedający towar / świadczący usługę, standardowo podczas sprzedaży, bądź w ciągu 7 dni od dokonania płatności, na podstawie paragonu.

W związku z powyższym, w zależności od tego, gdzie oraz z wykorzystaniem jakiego kanału sprzedaży dokonywany był zakup / doładowanie biletu na Warszawskiej Karcie Miejskiej, pasażer powinien uzyskać fakturę VAT w/od:

1. Punkcie Obsługi Klienta ZTM,

2. innym miejskim stacjonarnym punkcie sprzedaży biletów ZTM,

3. operatora sieci sprzedaży / automatów biletowych (MENNICA POLSKA, ASEC; w tym przypadku –podobnie jak w sytuacji awarii / nieprawidłowego działania biletomatu i wynikającej stąd konieczności złożenia reklamacji - niezbędna jest znajomość operatora, którego identyfikuje się po numerze urządzenia widocznym na jego obudowie),

4. Mennicy Polskiej S.A., jako podmiotu sprzedającego, w przypadku zakupu przez Internet (e-WKM), po wybraniu takiej opcji (przycisk TAK, CHĘ OTRZYMAĆ FAKTURĘ), zgodnie z    Regulaminem serwisu.

Szczegółowe informacje dotyczące sieci sprzedaży biletów ZTM zamieszczone są w zakładce ZAKUP BILETÓW → o sieci sprzedaży.

Dane kontaktowe do operatorów sieci, poniżej:

MENNICY POLSKIEJ S.A.

CENTRUM OBSŁUGI KLIENTA WARSZAWSKIEJ KARTY MIEJSKIE

stacja metra ŚWIĘTOKRZYSKA, lokal 1000E 

tel. +48 22 656-41-00

e-mail: cok@strefa.waw.pl

ASEC S.A.

BIURO OBSŁUGI KLIENTA SIECI WARSZAWSKIEJ KARTY MIEJSKIEJ

stacja metra CENTRUM, lokal 2009C

tel . +48 22 620-01-00

e-mail: bok@asec.com.pl

Ponadto możliwe jest wydanie historii kodowania WKM po złożeniu w POP pisemnego wniosku. Powinien on zawierać 11-cyfrowy nr spersonalizowanej karty, cel jej sporządzenia oraz zakres czasowy, z którego mają pochodzić dane.

Koszty pracownicze w latach 2008 - 2012

Z jednego stosunku pracy

Miesięcznie

111 zł 25 gr

Rocznie

1.335 zł

Z kilku stosunków pracy

Nie może przekroczyć rocznie

2.002 zł 05 gr

Z jednego stosunku pracy dla dojeżdżających

Miesięcznie

139 zł 06 gr

Rocznie

1.668 zł 72 gr

Kilka stosunków pracy dla dojeżdżających

Nie może przekroczyć rocznie

2.502 zł 56 gr

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA