REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak udowodnić wyższe koszty pracownicze – bilety kodowane na karcie miejskiej

koszty pracownicze 2012; karta miejska
koszty pracownicze 2012; karta miejska

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy dojeżdżający do pracy z innej miejscowości komunikacją podmiejską (np. kolejkami podmiejskimi) mają wątpliwości, jak udokumentować swoje wydatki na bilety kodowane na kartach miejskich. Czy samo zakodowanie na imiennej karcie biletów okresowych wystarczy do odpisania sobie wyższych kosztów pracowniczych w PIT? Zdaniem Ministerstwa Finansów oprócz karty potrzebne będą też paragony.

Zasadniczo na podstawie art. 22 ust. 2 ustawy o PIT koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

1) wynoszą 111 zł 25 gr miesięcznie, a za rok podatkowy nie więcej niż 1 335 zł, w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody z tytułu jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej;

2) nie mogą przekroczyć łącznie 2 002 zł 05 gr za rok podatkowy, w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody równocześnie z tytułu więcej niż jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej;

3) wynoszą 139 zł 06 gr miesięcznie, a za rok podatkowy łącznie nie więcej niż 1 668 zł 72 gr, w przypadku gdy miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, a podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę;

REKLAMA

4) nie mogą przekroczyć łącznie 2 502 zł 56 gr za rok podatkowy, w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody równocześnie z tytułu więcej niż jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej, a miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, a podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wysokość tych kosztów nie zmieniła się od 2008 roku i pozostaje aktualna również w 2012 r.

Jednak niektórzy podatnicy mogą wpisać sobie w rocznym rozliczeniu PIT i wyższe koszty.

Otóż zgodnie z art. 22 ust. 11 ustawy o PIT jeżeli roczne koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 2, są niższe od wydatków na dojazd do zakładu lub zakładów pracy środkami transportu autobusowego, kolejowego, promowego lub komunikacji miejskiej, w rocznym rozliczeniu podatku koszty te mogą być przyjęte przez pracownika lub przez płatnika pracownika w wysokości wydatków faktycznie poniesionych, udokumentowanych wyłącznie imiennymi biletami okresowymi.

Fiskus wielokrotnie wyjaśniał (wynika, to jasno z ww. przepisu), że jako potwierdzenie poniesienia kosztów dojazdu do pracy mogą być honorowane jedynie imienne bilety okresowe (tygodniowe, miesięczne, kwartalne etc.). Podatnicy nie mogą dokumentować tych kosztów innymi dowodami.

Jak udokumentować bilety miesięczne aby mieć zwiększone koszty

Czy bilety abonamentowe-okresowe uprawniają do zwiększenia kosztów ze stosunku pracy?

Bilet miesięczny, czy kwartalny może zmniejszyć Twój PIT

Co prawda czasem organy podatkowe wydawały bardziej „życiowe” interpretacje (zob. Co może być imiennym biletem okresowym ) ale były to wyjątkowe stanowiska fiskusa.

Na tym tle powstaje wątpliwość jak podatnik ma udokumentować wydatek na nabycie biletów okresowych kodowanych na spersonalizowanych kartach zbliżeniowych (przykład: bilety kodowane na spersonalizowanej Warszawskiej Karcie Miejskiej). Czy wystarczy paragon otrzymywany przy zakupie biletu i okazanie samej Karty? A może wystarczy sama spersonalizowana Karta, bo przecież dowody zakupu nie mogą zgodnie z ww. przepisem dokumentować faktu nabycia imiennych biletów okresowych?

Taka (przykładowo wymieniona) Warszawska Karta Miejska uprawnia nie tylko do poruszania się w obrębie administracyjnych granic Warszawy ale również do niektórych miejscowości podwarszawskich kolejami podmiejskimi.

Na pytanie redakcji mojafirma.infor.pl/biznes na pytanie to udzieliła odpowiedzi p. Wiesława Dróżdż, Rzecznik Prasowy Administracji Podatkowej, z Biura Ministra Finansów. Poinformowała, że zgodnie z przepisami ustawy o PIT, podatnik, który uzyskuje przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych, może rozliczyć koszty związane z zakupem i doładowaniem karty miejskiej, jeżeli poniesiony przez niego wydatek (w skali roku) jest wyższy od kosztów zryczałtowanych a ponadto oprócz imiennej karty miejskiej, posiada dowód poniesienia wydatku na przykład w postaci paragonu fiskalnego, na którym widnieje kwota jak i numer karty.

Zatem zgodnie ze stanowiskiem resortu finansów powinniśmy zbierać paragony fiskalne potwierdzające nabycie biletów okresowych zakodowanych na spersonalizowanej (imiennej) karcie miejskiej.


Z Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie uzyskaliśmy ponadto informację, że wszelkie dokumenty poświadczające dokonanie zakupu klient uzyskuje od sprzedawcy. Rachunek lub fakturę VAT (duplikat, korygującą) wystawia podmiot sprzedający towar / świadczący usługę, standardowo podczas sprzedaży, bądź w ciągu 7 dni od dokonania płatności, na podstawie paragonu.

W związku z powyższym, w zależności od tego, gdzie oraz z wykorzystaniem jakiego kanału sprzedaży dokonywany był zakup / doładowanie biletu na Warszawskiej Karcie Miejskiej, pasażer powinien uzyskać fakturę VAT w/od:

1. Punkcie Obsługi Klienta ZTM,

2. innym miejskim stacjonarnym punkcie sprzedaży biletów ZTM,

3. operatora sieci sprzedaży / automatów biletowych (MENNICA POLSKA, ASEC; w tym przypadku –podobnie jak w sytuacji awarii / nieprawidłowego działania biletomatu i wynikającej stąd konieczności złożenia reklamacji - niezbędna jest znajomość operatora, którego identyfikuje się po numerze urządzenia widocznym na jego obudowie),

4. Mennicy Polskiej S.A., jako podmiotu sprzedającego, w przypadku zakupu przez Internet (e-WKM), po wybraniu takiej opcji (przycisk TAK, CHĘ OTRZYMAĆ FAKTURĘ), zgodnie z    Regulaminem serwisu.

Szczegółowe informacje dotyczące sieci sprzedaży biletów ZTM zamieszczone są w zakładce ZAKUP BILETÓW → o sieci sprzedaży.

Dane kontaktowe do operatorów sieci, poniżej:

MENNICY POLSKIEJ S.A.

CENTRUM OBSŁUGI KLIENTA WARSZAWSKIEJ KARTY MIEJSKIE

stacja metra ŚWIĘTOKRZYSKA, lokal 1000E 

tel. +48 22 656-41-00

e-mail: cok@strefa.waw.pl

ASEC S.A.

BIURO OBSŁUGI KLIENTA SIECI WARSZAWSKIEJ KARTY MIEJSKIEJ

stacja metra CENTRUM, lokal 2009C

tel . +48 22 620-01-00

e-mail: bok@asec.com.pl

Ponadto możliwe jest wydanie historii kodowania WKM po złożeniu w POP pisemnego wniosku. Powinien on zawierać 11-cyfrowy nr spersonalizowanej karty, cel jej sporządzenia oraz zakres czasowy, z którego mają pochodzić dane.

Koszty pracownicze w latach 2008 - 2012

Z jednego stosunku pracy

Miesięcznie

111 zł 25 gr

Rocznie

1.335 zł

Z kilku stosunków pracy

Nie może przekroczyć rocznie

2.002 zł 05 gr

Z jednego stosunku pracy dla dojeżdżających

Miesięcznie

139 zł 06 gr

Rocznie

1.668 zł 72 gr

Kilka stosunków pracy dla dojeżdżających

Nie może przekroczyć rocznie

2.502 zł 56 gr

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA