REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak udowodnić wyższe koszty pracownicze – bilety kodowane na karcie miejskiej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
koszty pracownicze 2012; karta miejska
koszty pracownicze 2012; karta miejska

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy dojeżdżający do pracy z innej miejscowości komunikacją podmiejską (np. kolejkami podmiejskimi) mają wątpliwości, jak udokumentować swoje wydatki na bilety kodowane na kartach miejskich. Czy samo zakodowanie na imiennej karcie biletów okresowych wystarczy do odpisania sobie wyższych kosztów pracowniczych w PIT? Zdaniem Ministerstwa Finansów oprócz karty potrzebne będą też paragony.

Zasadniczo na podstawie art. 22 ust. 2 ustawy o PIT koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej:

REKLAMA

Autopromocja

1) wynoszą 111 zł 25 gr miesięcznie, a za rok podatkowy nie więcej niż 1 335 zł, w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody z tytułu jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej;

REKLAMA

2) nie mogą przekroczyć łącznie 2 002 zł 05 gr za rok podatkowy, w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody równocześnie z tytułu więcej niż jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej;

3) wynoszą 139 zł 06 gr miesięcznie, a za rok podatkowy łącznie nie więcej niż 1 668 zł 72 gr, w przypadku gdy miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, a podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę;

4) nie mogą przekroczyć łącznie 2 502 zł 56 gr za rok podatkowy, w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody równocześnie z tytułu więcej niż jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej, a miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, a podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wysokość tych kosztów nie zmieniła się od 2008 roku i pozostaje aktualna również w 2012 r.

Jednak niektórzy podatnicy mogą wpisać sobie w rocznym rozliczeniu PIT i wyższe koszty.

Otóż zgodnie z art. 22 ust. 11 ustawy o PIT jeżeli roczne koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 2, są niższe od wydatków na dojazd do zakładu lub zakładów pracy środkami transportu autobusowego, kolejowego, promowego lub komunikacji miejskiej, w rocznym rozliczeniu podatku koszty te mogą być przyjęte przez pracownika lub przez płatnika pracownika w wysokości wydatków faktycznie poniesionych, udokumentowanych wyłącznie imiennymi biletami okresowymi.

Fiskus wielokrotnie wyjaśniał (wynika, to jasno z ww. przepisu), że jako potwierdzenie poniesienia kosztów dojazdu do pracy mogą być honorowane jedynie imienne bilety okresowe (tygodniowe, miesięczne, kwartalne etc.). Podatnicy nie mogą dokumentować tych kosztów innymi dowodami.

Jak udokumentować bilety miesięczne aby mieć zwiększone koszty

Czy bilety abonamentowe-okresowe uprawniają do zwiększenia kosztów ze stosunku pracy?

Bilet miesięczny, czy kwartalny może zmniejszyć Twój PIT

Co prawda czasem organy podatkowe wydawały bardziej „życiowe” interpretacje (zob. Co może być imiennym biletem okresowym ) ale były to wyjątkowe stanowiska fiskusa.

REKLAMA

Na tym tle powstaje wątpliwość jak podatnik ma udokumentować wydatek na nabycie biletów okresowych kodowanych na spersonalizowanych kartach zbliżeniowych (przykład: bilety kodowane na spersonalizowanej Warszawskiej Karcie Miejskiej). Czy wystarczy paragon otrzymywany przy zakupie biletu i okazanie samej Karty? A może wystarczy sama spersonalizowana Karta, bo przecież dowody zakupu nie mogą zgodnie z ww. przepisem dokumentować faktu nabycia imiennych biletów okresowych?

Taka (przykładowo wymieniona) Warszawska Karta Miejska uprawnia nie tylko do poruszania się w obrębie administracyjnych granic Warszawy ale również do niektórych miejscowości podwarszawskich kolejami podmiejskimi.

Na pytanie redakcji mojafirma.infor.pl/biznes na pytanie to udzieliła odpowiedzi p. Wiesława Dróżdż, Rzecznik Prasowy Administracji Podatkowej, z Biura Ministra Finansów. Poinformowała, że zgodnie z przepisami ustawy o PIT, podatnik, który uzyskuje przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych, może rozliczyć koszty związane z zakupem i doładowaniem karty miejskiej, jeżeli poniesiony przez niego wydatek (w skali roku) jest wyższy od kosztów zryczałtowanych a ponadto oprócz imiennej karty miejskiej, posiada dowód poniesienia wydatku na przykład w postaci paragonu fiskalnego, na którym widnieje kwota jak i numer karty.

Zatem zgodnie ze stanowiskiem resortu finansów powinniśmy zbierać paragony fiskalne potwierdzające nabycie biletów okresowych zakodowanych na spersonalizowanej (imiennej) karcie miejskiej.


Z Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie uzyskaliśmy ponadto informację, że wszelkie dokumenty poświadczające dokonanie zakupu klient uzyskuje od sprzedawcy. Rachunek lub fakturę VAT (duplikat, korygującą) wystawia podmiot sprzedający towar / świadczący usługę, standardowo podczas sprzedaży, bądź w ciągu 7 dni od dokonania płatności, na podstawie paragonu.

W związku z powyższym, w zależności od tego, gdzie oraz z wykorzystaniem jakiego kanału sprzedaży dokonywany był zakup / doładowanie biletu na Warszawskiej Karcie Miejskiej, pasażer powinien uzyskać fakturę VAT w/od:

1. Punkcie Obsługi Klienta ZTM,

2. innym miejskim stacjonarnym punkcie sprzedaży biletów ZTM,

3. operatora sieci sprzedaży / automatów biletowych (MENNICA POLSKA, ASEC; w tym przypadku –podobnie jak w sytuacji awarii / nieprawidłowego działania biletomatu i wynikającej stąd konieczności złożenia reklamacji - niezbędna jest znajomość operatora, którego identyfikuje się po numerze urządzenia widocznym na jego obudowie),

4. Mennicy Polskiej S.A., jako podmiotu sprzedającego, w przypadku zakupu przez Internet (e-WKM), po wybraniu takiej opcji (przycisk TAK, CHĘ OTRZYMAĆ FAKTURĘ), zgodnie z    Regulaminem serwisu.

Szczegółowe informacje dotyczące sieci sprzedaży biletów ZTM zamieszczone są w zakładce ZAKUP BILETÓW → o sieci sprzedaży.

Dane kontaktowe do operatorów sieci, poniżej:

MENNICY POLSKIEJ S.A.

CENTRUM OBSŁUGI KLIENTA WARSZAWSKIEJ KARTY MIEJSKIE

stacja metra ŚWIĘTOKRZYSKA, lokal 1000E 

tel. +48 22 656-41-00

e-mail: cok@strefa.waw.pl

ASEC S.A.

BIURO OBSŁUGI KLIENTA SIECI WARSZAWSKIEJ KARTY MIEJSKIEJ

stacja metra CENTRUM, lokal 2009C

tel . +48 22 620-01-00

e-mail: bok@asec.com.pl

Ponadto możliwe jest wydanie historii kodowania WKM po złożeniu w POP pisemnego wniosku. Powinien on zawierać 11-cyfrowy nr spersonalizowanej karty, cel jej sporządzenia oraz zakres czasowy, z którego mają pochodzić dane.

Koszty pracownicze w latach 2008 - 2012

Z jednego stosunku pracy

Miesięcznie

111 zł 25 gr

Rocznie

1.335 zł

Z kilku stosunków pracy

Nie może przekroczyć rocznie

2.002 zł 05 gr

Z jednego stosunku pracy dla dojeżdżających

Miesięcznie

139 zł 06 gr

Rocznie

1.668 zł 72 gr

Kilka stosunków pracy dla dojeżdżających

Nie może przekroczyć rocznie

2.502 zł 56 gr

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura elektroniczna w rozumieniu art. 106nda ustawy o VAT nie jest fakturą ustrukturyzowaną. Prof. W. Modzelewski: wewnętrznie sprzeczne nowe przepisy ustawy o VAT trzeba zmienić

Profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych zwraca uwagę na wewnętrzną sprzeczność niedawno uchwalonych nowych przepisów ustawy o VAT dot. nowego rodzaju faktury elektronicznej, która będzie mogła skutecznie zastąpić obowiązkowo wystawianą fakturę ustrukturyzowaną.

Czy pożyczka dla podmiotu powiązanego to ukryty zysk? Spór o interpretację przepisów estońskiego CIT

Kwestia opodatkowania pożyczek udzielanych przez spółki rozliczające się estońskim CIT na rzecz podmiotów powiązanych budzi wątpliwości interpretacyjne. Ostateczne stanowisko w tej sprawie może przesądzić o kształcie stosowania estońskiego CIT w praktyce.

Podatek od smartfonów i komputerów? FWG ostrzega przed nową opłatą

Resort kultury planuje opłatę reprograficzną na telefony, komputery i telewizory. Fundacja Wolności Gospodarczej ostrzega, że podwyżki cen uderzą w konsumentów i polskie firmy, a regulacja jest nieadekwatna w erze streamingu i nowoczesnej cyfryzacji.

Rewolucja w dopłatach dla rolników: Rząd szykuje ustawę o aktywnym rolniku – koniec wsparcia dla fikcyjnych gospodarstw

Rząd przygotowuje rewolucyjne zmiany w dopłatach unijnych. Nowy projekt ustawy o rolnikach aktywnych zawodowo ma wyeliminować fikcyjne gospodarstwa i sprawić, że pieniądze z Wspólnej Polityki Rolnej trafią wyłącznie do osób faktycznie prowadzących działalność rolniczą.

REKLAMA

Zmiana rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Nowa wersja instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń Ministerstwa Finansów

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował o wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Ponadto Ministerstwo opublikowało nową wersję Instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń INTRASTAT.

Deklaracje PDS do 31 maja 2026 r. na dotychczasowych zasadach. Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dot. systemów ICS2 o NCTS Faza 6

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował w komunikacie, w związku ze zbliżającym się obowiązkiem stosowania w Unii Europejskiej systemu ICS2 przez przewoźników drogowych oraz kolejowych, że Komisja Europejska wydała nowe wytyczne w zakresie stosowania systemu ICS2 oraz NCTS2.

Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

REKLAMA

Między niedopatrzeniem a przemytem. Dlaczego firmy spedycyjne nie wypełniają swoich obowiązków?

W dobie sankcji, wojny za granicą i zaostrzonego nadzoru eksportu, firmy spedycyjne nie mogą działać automatycznie. Brak weryfikacji dokumentów, analizy zleceń czy ryzyk sankcyjnych może prowadzić do współodpowiedzialności prawnej, utraty licencji i długofalowych strat reputacyjnych.

Ministerstwo Finansów przedłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków – jest już nowy projekt rozporządzenia!

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, który wydłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków o 2 lata – do końca 2027 r. Zmiana jest korzystna dla podatników i ma na celu zapewnienie, że podatek zostanie zapłacony dopiero wtedy, gdy faktycznie dojdzie do zbycia majątku lub jego utraty.

REKLAMA