| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Koszty > Reprezentacja i reklama > Poczęstunek dla gości na targach jest reprezentacją

Poczęstunek dla gości na targach jest reprezentacją

Wydatki na zakup produktów spożywczych przeznaczonych na poczęstunek gości podczas targów są kosztami reprezentacji i jako takie nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów.

Do takiego wniosku doszedł Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej IPTPB3/423-437/13-2/PM z dnia 24 stycznia 2014 r.

Przedmiotem interpretacji była możliwość zaliczenia wydatków poniesionych na poczęstunek (paluszki, napoje bezalkoholowe) serwowany na własnym stoisku firmowym podczas wydarzeń wystawienniczych skierowanych do profesjonalistów z branży takich jak: targi, konferencje itp. jako kosztów uzyskania przychodów.

Zdaniem organu, wskazane we wniosku wydatki należy uznać za koszty reprezentacji, które na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku od osób prawnych (dalej ustawa) nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodu. Ustawodawca w w/w artykule za koszty reprezentacji uznaje w szczególności: usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

W interpretacji dokonano wykładni pojęcia „reprezentacja” na gruncie art. 16 ust 1 pkt 28 ustawy, którego nie należy utożsamiać jedynie z elementami okazałości i wystawności, ale przede wszystkim z działaniami zmierzającymi do zapewnienia pożądanego przez podatnika wizerunku w kontaktach gospodarczych.

Warto jednocześnie zauważyć, że ww. opisane stanowisko może pozostawać w sprzeczności z wydaną przez Ministra Finansów 25 listopada 2013 r. interpretacją ogólną, w której stwierdzono, że kosztem uzyskania przychodu są ponoszone przez podatników wydatki na drobne poczęstunki (np. ciastka, paluszki, kanapki), napoje (np. kawa, herbata, woda mineralna, soki), a także posiłki (np. obiady, lunche), niezależnie od miejsca ich podawania (w siedzibie podatnika, czy też poza nią), podawane podczas prowadzenia rozmów z kontrahentami, inwestorami, wykonawcami etc. dotyczących zakresu prowadzonej przez podatników działalności gospodarczej.

Więcej na ten temat: Poczęstunek podczas spotkań biznesowych jest kosztem podatkowym

Koszty reprezentacji - korzystna interpretacja Ministra Finansów

Ponadto, ustawa nie przewiduje wyjątków ze względu na okoliczność miejsca w którym odbywa się poczęstunek przez co każdy zakup żywności lub napojów, który wiąże się z reprezentowaniem podatnika lub prowadzonej przez niego działalności gospodarczej nie może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodu.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

KORONAWIRUS - podatki, prawo

Tarcza antykryzysowa 2.0 – najważniejsze założenia

reklama

Ostatnio na forum

Wszystko co musisz wiedzieć o PPK

Eksperci portalu infor.pl

S&P Audyt Sp. z o.o.

Podmiot uprawniony do badania sprawozdań finansowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »