REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować przebieg pojazdu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów

Edyta Kozdroń
Ekspert w zakresie podatków i rachunkowości

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy często wykorzystują na potrzeby działalności gospodarczej swój prywatny samochód osobowy. Mają obowiązek wówczas prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, tzw. „kilometrówkę”. Tylko wtedy wydatki poniesione z tytułu używania takiego samochodu mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Zasada prowadzenia ewidencji nie ma zastosowania w przypadku samochodów osobowych używanych na podstawie umowy leasingu.

REKLAMA

Autopromocja

Zobacz ujednolicone akty prawne: USTAWA z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz USTAWA z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

Stawka za 1 km przebiegu samochodu osobowego wynosi:

- 0,5214 zł dla samochodu o pojemności skokowej silnika do 900 cm3,

- 0,8358 zł dla samochodu o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kilometrówka obejmuje m. in.: wydatki na zakup paliwa, oleju, części zamiennych, przeglądy, naprawy, opłaty parkingowe jak również wydatki na ubezpieczenia komunikacyjne OC i AC.

Ewidencja przebiegu pojazdu nie obejmuje montażu instalacji gazowej, gdyż jest  ona uznawana za  modernizację samochodu.

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!

Polecamy: Podatki 2014 - Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów 2014

Pan Jan Kowalski prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Od marca 2010 zaczął korzystać w swojej firmie z samochodu osobowego o pojemności 1800 cmł, który jest jego prywatną własnością. Żeby wliczyć w koszty wydatki związane z bieżącym utrzymaniem pojazdu, co miesiąc prowadzi ewidencję przebiegu pojazdu.

Lp

Data wyjazdu

Nr rejestracyjny

Opis trasy

Cel wyjazdu

Odległość w km

Stawka

Wartość (zł)

Podpis

1

1.03.2010

XYZ 1234

Łazy- Lublin- Łazy

Rozmowy z kontrahentem

120

0,8358

100,30

2

5.03.2010

XYZ 1234

Łazy- Poczta

Wysłanie paczek do klientów

5

0,8358

4,18

3

6.03.2010

XYZ 1234

Łaz Biuro Rachunkowe

Zawiezienie dokumentów do biura rachunkowego

5

0,8358

4,18

4

8.03.2010

XYZ 1234

Łazy i okolice

Rozmowy z kontrahentami

150

0,8358

125,37

5

11.03.2010

XYZ 1234

Łazy i okolice

Załatwianie spraw związanych z firmą

30

0,8358

25,07

6

12.03.2010

XYZ 1234

Łazy- Warszawa- Łazy

Targi

300

0,8358

250,74

7

15.03.2010

XYZ 1234

Łazy- Błonie- Łazy

Dostarczenie towaru do klienta

50

0,8358

41,79

8

21.03.2010

XYZ 1234

Łazy- IKEA

Zakup artykułów na potrzeby firmy

10

0,8358

8,36

9

25.03.2010

XYZ 1234

Łazy Poczta

Wysyłka paczek do klientów

5

0,8358

4,18

Suma:

675

564,17

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Jednocześnie pan Jan Kowalski co miesiąc robi zestawienie faktur za poniesione wydatki. Faktury muszą zawierać numer rejestracyjny samochodu, aby mogły być uznane za koszty.

Zestawienie faktur:

Lp

Nr faktury

Data faktury

Rodzaj kosztu

Kwota

1

34219876

3.03.2010

paliwo

120,00

2

453/2010

7.03.2010

Zakup części do samochodu

100,00

3

53298867656

12.03.2010

paliwo

80,00

4

33/10

14.03.2010

Naprawa samochodu

280,00

5

118

25.03.2010

Przegląd rejestracyjny samochodu

80,00

6

876/123/10

26.03.2010

paliwo

98,00

7

90/2010/5

30.03.2010

Wymiana opon

65,00

SUMA:

823,00

W  zestawieniu wydatki za paliwo pan Jan Kowalski wpisuje w kwocie brutto (nie  odlicza się VAT-u od paliwa dla samochodów osobowych), pozostałe wydatki – w kwocie netto.

Wydatki rozlicza się narastająco od początku roku do końca tego miesiąca, za który dokonywane jest rozliczenie.

Przykładowe zestawienie kosztów z trzech kolejnych miesięcy:

Miesiąc

Kwota wynikająca z „kilometrówki”

Kwota wynikająca z zestawienia faktur

Kwota wpisana do pkpir

co miesiąc

narastająco

co miesiąc

narastająco

co miesiąc

narastająco

marzec

564,17

564,17

823,00

823,00

564,17

564,17

kwiecień

419,57

983,74

500,00

1323,00

419,57

983,74

maj

602,91

1586,65

200,00

1523,00

539,26

1523,00

W pierwszym miesiącu (marzec) pan Jan Kowalski może zaksięgować w koszty kwotę 564,17.  Porównuje kwoty narastająco z kolumny 2 i 4  wpisuje do kol. 5 i 6 kwotę mniejszą.

W drugim miesiącu (kwiecień) pan Jan Kowalski porównuje kwoty narastająco z kilometrówki (kol.2) i zestawienia faktur (kol.4), do kolumny 6 wpisuje kwotę mniejszą, tzn. 983,74, a do kpir kwotę 419,57 (983,74 – 564,17).

W maju pan Kowalski znów porównuje kwoty narastająco z kol. 2 i 4 a następnie do kol. 6 wpisuje kwotę mniejszą czyli 1523,00. Do pkpir zalicza koszt w wysokości: 539,26 (1523,00 – 983,74).

W kolejnych miesiącach pan Jan Kowalski postępuje tak samo aż do końca roku kalendarzowego. W nowym roku ewidencję przebiegu pojazdu prowadzi się od początku. Nie można przenieść nadwyżki na następny rok.


W podatkowej księdze przychodów i rozchodów koszty związane z używaniem samochodu wpisuje się w kol. 13.

Lp.

Data zdarzenia

Nr dowodu księgowego

Nazwa kontrahenta

Opis zdarzenia gospodarczego

Pozostałe wydatki

Razem

1

2

3

4

6

13

14

31.03.2010

DW 3/2010

Firma pana Jana Kowalskiego

Rozliczenie pojazdu XYZ 1234 za m-c marzec

564,17

564,17

30.04.2010

DW 6/2010

Firma pana Jana Kowalskiego

Rozliczenie pojazdu XYZ 1234 za m-c kwiecień

419,57

419,57

31.05.2010

DW 10/2010

Firma pana Jana Kowalskiego

Rozliczenie pojazdu XYZ 1234 za m-c maj

539,26

539,26

Ewidencję przebiegu pojazdu prowadzić należy odrębnie dla każdego pojazdu. Powinna ją prowadzić osoba faktycznie używająca pojazdu (pracownik, właściciel firmy, zleceniobiorca). W każdym przypadku ewidencja powinna być zatwierdzana przez właściciela firmy.

Polecamy: Podatek od spadków i darowizn

Polecamy: Postępowanie podatkowe

Podstawa prawna:

- art. 23 ust. 1 pkt 46,47, pkt 5 ustawy o PIT;

- pkt 13 objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów;

- rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002r. (Dz. U. Nr 27, poz. 271 ze zmianami.);

- art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA