REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kolejne zmiany w MDR od 2020 roku

Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Joanna Majcherczak
Starszy Konsultant w Departamencie Doradztwa Podatkowego i Prawnego w Mariański Group Kancelaria Prawno-Podatkowa
Kolejne zmiany w MDR od 2020 roku
Kolejne zmiany w MDR od 2020 roku

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów przygotował projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma m.in. na celu modyfikację zasad raportowania schematów podatkowych (MDR). Zmiany te mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2020 r.

Zmiany pomimo, iż stanowią dalszą część implementacji Dyrektywy Radu UE, nie ograniczają nałożonych uprzednio na podatników obowiązków, za to wyłącznie je rozszerzają, nadając przy tym dodatkowe  uprawnienia Szefowi KAS. Ten kto zatem żywił nadzieję, że projekt ten jest odpowiedzią na oczekiwane zmiany bądź pozwoli na usunięcie licznych wątpliwości na gruncie obowiązujących przepisów, wyłącznie się rozczarował.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Polecamy: INFORLEX Biznes

Rozszerzenie obowiązku raportowania schematów podatkowych

Najważniejszą zmianą jest rozszerzenie obowiązku raportowania schematów transgranicznych za okres od 26 czerwca do 31 grudnia 2018 r. na wspomagających, czyli np. księgowych, notariuszy, biegłych rewidentów, pracowników banków.

W praktyce przedmiotowa zmiana nakłada na wspomagających obowiązek przeanalizowania wszelkiego rodzaju transakcji, w których uczestniczyli w badanym okresie pod kątem identyfikacji transgranicznych schematów podatkowych. Wspomagający będzie musiał zaraportować schematy (transgraniczne), jeśli przy zachowaniu staranności ogólnie wymaganej w dokonywanych przez niego czynnościach, przy uwzględnieniu zawodowego charakteru jego działalności, obszaru jego specjalizacji oraz przedmiotu wykonywanych przez niego czynności, dostrzegł lub powinien był dostrzec, że uzgodnienie stanowi schemat podatkowy transgraniczny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym kontekście literalna wykładnia przepisu wskazuje na to, że wspomagający powinien był wiedzieć, że dane uzgodnienie było transgranicznym schematem podatkowym jeszcze zanim zaczęły obowiązywać go  przepisy w analizowanym zakresie. Nie jest to pierwszy w prawie podatkowym przypadek traktowania logiki prawniczej jako zbędnej niedogodności w tworzeniu przepisów prawa.

Wspomagającemu w przypadku niezidentyfikowania schematu i niewykonania obowiązków związanych z raportowaniem będą groziły sankcje w wysokości do 21.600.00,00 PLN. Ministerstwo Finansów wskazuje, że obowiązek ten dotyczyć ma tych schematów, które nie zostały zgłoszone przez promotorów i korzystających.

Usprawnienie obsługi NSP

REKLAMA

Projekt przewiduje możliwość delegowania przez Ministra Finansów kompetencji w przedmiocie wydawania numerów schematu podatkowego (NSP) innym organom Krajowej Administracji Skarbowej. Jest to odpowiedź na fatalne statystyki MF z 22.07.2019, z których wynikało, że od początku tego roku do 10 lipca, zostało złożone 3341 informacji o schematach podatkowych, a szef KAS zdołał nadać jedynie 272 numery NSP. Warto tutaj wspomnieć, że ustawowy termin na nadanie tego numeru to 7 dni.

Kolejnym rozwiązaniem mającym usprawnić proces nadawania numerów NSP jest wprowadzenie możliwości zwrócenia się przez organ o wyjaśnienie wątpliwości lub uzupełnienie danych w informacji o schemacie podatkowym zarówno przed jak i po nadaniu numeru NSP. Dotychczas rozwiązanie to przewidziane było wyłącznie w okresie przed nadaniem numeru NSP.

Co więcej NSP nie zostanie nadany, jeżeli informacja o schemacie podatkowym posiada NSP nadany w innym państwie Unii Europejskiej. Szef KAS natomiast będzie przekazywać informacje o schematach transgranicznych organom podatkowym państw członkowskich oraz Komisji Europejskiej.

Wśród zmian pojawi się zatem dodatkowy numer zgłoszenia schematu podatkowego transgranicznego (NZSPT). Będzie on nadawany w celu wymiany informacji podatkowych z innymi państwami UE na podstawie dyrektywy MDR.

Kontrola procedury wewnętrznej

W projekcie zostało doprecyzowane, że kontrola obowiązków dotyczących posiadania procedury wewnętrznej należeć będzie do naczelników urzędów celno – skarbowych. Biorąc pod uwagę motyw przewodni wprowadzanych zmian, czyli uszczelnianie systemu podatkowego można się spodziewać zintensyfikowania działalności kontrolnej w tym zakresie. Warto wspomnieć, iż niewdrożenie procedury jest zagrożone administracyjną karą do 2 mln zł. Dodatkowo, w przypadku gdy promotor nie zgłasza fiskusowi schematów – kara może sięgnąć nawet 10 mln zł. Powyższe powinno skłonić wszystkich podatników do ponownej weryfikacji w zakresie ustalenia obowiązku posiadania obowiązkowej procedury wewnętrznej.

Ochrona danych

Proponowane zmiany mają doprowadzić również do poprawy bezpieczeństwa danych. Promotor przekazujący korzystającemu NSP schematu podatkowego będzie musiał przekazać numer wraz z załącznikiem zawierającym wyłącznie dane identyfikujące danego korzystającego, którego numer dotyczy. Natomiast, gdy korzystającym, przekazującym, uczestniczącym w schemacie lub posiadającym wiedzę o schemacie podatkowym będą osoby fizyczne, ich dane identyfikacyjne zawarte zostaną wyłącznie w załącznikach do potwierdzenia nadania NSP, a tym samym nie będą dostępne dla pozostałych uczestników uzgodnienia.

Podsumowując

Proponowane w projekcie ustawy rozszerzenie obowiązku raportowania schematów transgranicznych na wspomagających, to nic innego jak przerzucanie na podatników odpowiedzialności za niedociągnięcia w zakresie prawidłowej implementacji przepisów unijnych. Większość organizacji dokonała już analizy swoich transakcji i działań podejmowanych w okresie przejściowym (od 25 czerwca do 31 grudnia 2018 r.) w kontekście ich kwalifikacji jako schematów objętych obowiązkiem raportowym. Niejednokrotnie był to proces kosztowny i czasochłonny. Aktualnie tę pracę trzeba będzie wykonać ponownie.  

Tego typu postępowanie dalekie jest od zasady przyzwoitej legislacji. Zasady, wbrew której na podatnika przerzuca się konsekwencje błędów, będących wynikiem tworzenia przepisów w pośpiechu, z pominięciem niezbędnych analiz i konsultacji.

Zmiany te mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2020 r.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od osób prawnych, ustawy o wymianie informacji z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw

Artykuł pochodzi z bloga kontrolapodatkowa.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe rozporządzenie w sprawie prowadzenia pkpir od 2026 roku. Lista zmian od 1 stycznia

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

REKLAMA

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

Będą zmiany w L4, pracy na chorobowym i pensjach na zwolnieniach lekarskich. Przedsiębiorcy: Jesteśmy zwolennikami deregulacji i elastyczności, ale też jasnych zasad

Zasiłek chorobowy powinien być wypłacany pracownikowi już od pierwszego dnia absencji – Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie popiera projekt przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, apelując jednocześnie o to, by ustawa w tej sprawie była przyjęta możliwie szybko. Przedsiębiorcy jednocześnie oczekują dalszego dialogu z Ministerstwem na temat np. „Zmian w L4”, które w opinii niektórych przedsiębiorców mogą budzić kontrowersje. – Jesteśmy zwolennikami tego, by pracownicy i pracodawcy mogli regulować swoje relacje w możliwie elastyczny sposób. Z jednej strony więc jesteśmy zwolennikami tego, by zwolnienie lekarskie nie blokowało w stu procentach możliwości wykonywania innych zobowiązań jeżeli to jest możliwe, ale z drugiej widzimy przestrzeń, gdzie zwolnienie lekarskie może być wykorzystywane do nadrabiania obowiązków w jednej pracy, przy jednoczesnym spowolnianiu działania w drugiej firmie – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

Youtuberzy mogą się cieszyć. Jest pozytywny wyrok NSA w sprawie kosztów podatkowych

Naczelny Sąd Administracyjny potwierdza, że wydatki youtuberów związane z produkcją filmów, takie jak bilety lotnicze, noclegi czy sprzęt filmowy, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu. Wyrok jest istotny dla twórców internetowych, którzy ponoszą wysokie koszty związane z tworzeniem treści na YouTube.

Nowa era regulacji krypto – CASP zastępuje VASP. Co to oznacza dla firm?

W UE wchodzi w życie nowa era regulacji krypto – licencja CASP stanie się obowiązkowa dla wszystkich firm działających w tym sektorze. Dotychczasowi posiadacze licencji VASP mają czas na dostosowanie się do końca czerwca 2025 r., a z odpowiednim wnioskiem – do września. Jakie zmiany czekają rynek i co to oznacza dla przedsiębiorców?

REKLAMA

Outsourcing pojedynczych procesów księgowych, czy zatrudnienie dodatkowej osoby w dziale księgowości - co się bardziej opłaca?

W stale zmieniającym się otoczeniu biznesowym przedsiębiorcy coraz częściej stają przed dylematem: czy zatrudnić dodatkową osobę do działu księgowego, czy może zdecydować się na outsourcing wybranych procesów księgowych? Analiza kosztów i korzyści pokazuje, że delegowanie pojedynczych zadań księgowych na zewnątrz może być znacznie bardziej efektywnym rozwiązaniem niż rozbudowa wewnętrznego zespołu.

Kto ma prawo odliczyć ulgę na dziecko? Po rozwodzie rodziców dziecko mieszka z matką a ojciec płaci alimenty i widuje się z dzieckiem

Na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnik ma prawo do odliczenia kwoty ulgi prorodzinnej w zależności od tego z kim jego dziecko mieszka i kto faktycznie sprawuje nad nim opiekę. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 14 stycznia 2025 r. wyjaśnił, kto może odliczyć ulgę na dziecko, gdy rodzice są rozwiedzeni, dziecko mieszka z matką na stałe, a ojciec płaci alimenty i co jakiś czas widuje się z dzieckiem.

REKLAMA