REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kolejne zmiany w MDR od 2020 roku

Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Joanna Majcherczak
Starszy Konsultant w Departamencie Doradztwa Podatkowego i Prawnego w Mariański Group Kancelaria Prawno-Podatkowa
Kolejne zmiany w MDR od 2020 roku
Kolejne zmiany w MDR od 2020 roku

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów przygotował projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma m.in. na celu modyfikację zasad raportowania schematów podatkowych (MDR). Zmiany te mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2020 r.

Zmiany pomimo, iż stanowią dalszą część implementacji Dyrektywy Radu UE, nie ograniczają nałożonych uprzednio na podatników obowiązków, za to wyłącznie je rozszerzają, nadając przy tym dodatkowe  uprawnienia Szefowi KAS. Ten kto zatem żywił nadzieję, że projekt ten jest odpowiedzią na oczekiwane zmiany bądź pozwoli na usunięcie licznych wątpliwości na gruncie obowiązujących przepisów, wyłącznie się rozczarował.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Polecamy: INFORLEX Biznes

Rozszerzenie obowiązku raportowania schematów podatkowych

Najważniejszą zmianą jest rozszerzenie obowiązku raportowania schematów transgranicznych za okres od 26 czerwca do 31 grudnia 2018 r. na wspomagających, czyli np. księgowych, notariuszy, biegłych rewidentów, pracowników banków.

W praktyce przedmiotowa zmiana nakłada na wspomagających obowiązek przeanalizowania wszelkiego rodzaju transakcji, w których uczestniczyli w badanym okresie pod kątem identyfikacji transgranicznych schematów podatkowych. Wspomagający będzie musiał zaraportować schematy (transgraniczne), jeśli przy zachowaniu staranności ogólnie wymaganej w dokonywanych przez niego czynnościach, przy uwzględnieniu zawodowego charakteru jego działalności, obszaru jego specjalizacji oraz przedmiotu wykonywanych przez niego czynności, dostrzegł lub powinien był dostrzec, że uzgodnienie stanowi schemat podatkowy transgraniczny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym kontekście literalna wykładnia przepisu wskazuje na to, że wspomagający powinien był wiedzieć, że dane uzgodnienie było transgranicznym schematem podatkowym jeszcze zanim zaczęły obowiązywać go  przepisy w analizowanym zakresie. Nie jest to pierwszy w prawie podatkowym przypadek traktowania logiki prawniczej jako zbędnej niedogodności w tworzeniu przepisów prawa.

Wspomagającemu w przypadku niezidentyfikowania schematu i niewykonania obowiązków związanych z raportowaniem będą groziły sankcje w wysokości do 21.600.00,00 PLN. Ministerstwo Finansów wskazuje, że obowiązek ten dotyczyć ma tych schematów, które nie zostały zgłoszone przez promotorów i korzystających.

Usprawnienie obsługi NSP

REKLAMA

Projekt przewiduje możliwość delegowania przez Ministra Finansów kompetencji w przedmiocie wydawania numerów schematu podatkowego (NSP) innym organom Krajowej Administracji Skarbowej. Jest to odpowiedź na fatalne statystyki MF z 22.07.2019, z których wynikało, że od początku tego roku do 10 lipca, zostało złożone 3341 informacji o schematach podatkowych, a szef KAS zdołał nadać jedynie 272 numery NSP. Warto tutaj wspomnieć, że ustawowy termin na nadanie tego numeru to 7 dni.

Kolejnym rozwiązaniem mającym usprawnić proces nadawania numerów NSP jest wprowadzenie możliwości zwrócenia się przez organ o wyjaśnienie wątpliwości lub uzupełnienie danych w informacji o schemacie podatkowym zarówno przed jak i po nadaniu numeru NSP. Dotychczas rozwiązanie to przewidziane było wyłącznie w okresie przed nadaniem numeru NSP.

Co więcej NSP nie zostanie nadany, jeżeli informacja o schemacie podatkowym posiada NSP nadany w innym państwie Unii Europejskiej. Szef KAS natomiast będzie przekazywać informacje o schematach transgranicznych organom podatkowym państw członkowskich oraz Komisji Europejskiej.

Wśród zmian pojawi się zatem dodatkowy numer zgłoszenia schematu podatkowego transgranicznego (NZSPT). Będzie on nadawany w celu wymiany informacji podatkowych z innymi państwami UE na podstawie dyrektywy MDR.

Kontrola procedury wewnętrznej

W projekcie zostało doprecyzowane, że kontrola obowiązków dotyczących posiadania procedury wewnętrznej należeć będzie do naczelników urzędów celno – skarbowych. Biorąc pod uwagę motyw przewodni wprowadzanych zmian, czyli uszczelnianie systemu podatkowego można się spodziewać zintensyfikowania działalności kontrolnej w tym zakresie. Warto wspomnieć, iż niewdrożenie procedury jest zagrożone administracyjną karą do 2 mln zł. Dodatkowo, w przypadku gdy promotor nie zgłasza fiskusowi schematów – kara może sięgnąć nawet 10 mln zł. Powyższe powinno skłonić wszystkich podatników do ponownej weryfikacji w zakresie ustalenia obowiązku posiadania obowiązkowej procedury wewnętrznej.

Ochrona danych

Proponowane zmiany mają doprowadzić również do poprawy bezpieczeństwa danych. Promotor przekazujący korzystającemu NSP schematu podatkowego będzie musiał przekazać numer wraz z załącznikiem zawierającym wyłącznie dane identyfikujące danego korzystającego, którego numer dotyczy. Natomiast, gdy korzystającym, przekazującym, uczestniczącym w schemacie lub posiadającym wiedzę o schemacie podatkowym będą osoby fizyczne, ich dane identyfikacyjne zawarte zostaną wyłącznie w załącznikach do potwierdzenia nadania NSP, a tym samym nie będą dostępne dla pozostałych uczestników uzgodnienia.

Podsumowując

Proponowane w projekcie ustawy rozszerzenie obowiązku raportowania schematów transgranicznych na wspomagających, to nic innego jak przerzucanie na podatników odpowiedzialności za niedociągnięcia w zakresie prawidłowej implementacji przepisów unijnych. Większość organizacji dokonała już analizy swoich transakcji i działań podejmowanych w okresie przejściowym (od 25 czerwca do 31 grudnia 2018 r.) w kontekście ich kwalifikacji jako schematów objętych obowiązkiem raportowym. Niejednokrotnie był to proces kosztowny i czasochłonny. Aktualnie tę pracę trzeba będzie wykonać ponownie.  

Tego typu postępowanie dalekie jest od zasady przyzwoitej legislacji. Zasady, wbrew której na podatnika przerzuca się konsekwencje błędów, będących wynikiem tworzenia przepisów w pośpiechu, z pominięciem niezbędnych analiz i konsultacji.

Zmiany te mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2020 r.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od osób prawnych, ustawy o wymianie informacji z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw

Artykuł pochodzi z bloga kontrolapodatkowa.pl

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA