REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kolejne zmiany w MDR od 2020 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Joanna Majcherczak
Starszy Konsultant w Departamencie Doradztwa Podatkowego i Prawnego w Mariański Group Kancelaria Prawno-Podatkowa
Kolejne zmiany w MDR od 2020 roku
Kolejne zmiany w MDR od 2020 roku

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów przygotował projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma m.in. na celu modyfikację zasad raportowania schematów podatkowych (MDR). Zmiany te mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2020 r.

Zmiany pomimo, iż stanowią dalszą część implementacji Dyrektywy Radu UE, nie ograniczają nałożonych uprzednio na podatników obowiązków, za to wyłącznie je rozszerzają, nadając przy tym dodatkowe  uprawnienia Szefowi KAS. Ten kto zatem żywił nadzieję, że projekt ten jest odpowiedzią na oczekiwane zmiany bądź pozwoli na usunięcie licznych wątpliwości na gruncie obowiązujących przepisów, wyłącznie się rozczarował.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Polecamy: INFORLEX Biznes

Rozszerzenie obowiązku raportowania schematów podatkowych

Najważniejszą zmianą jest rozszerzenie obowiązku raportowania schematów transgranicznych za okres od 26 czerwca do 31 grudnia 2018 r. na wspomagających, czyli np. księgowych, notariuszy, biegłych rewidentów, pracowników banków.

REKLAMA

W praktyce przedmiotowa zmiana nakłada na wspomagających obowiązek przeanalizowania wszelkiego rodzaju transakcji, w których uczestniczyli w badanym okresie pod kątem identyfikacji transgranicznych schematów podatkowych. Wspomagający będzie musiał zaraportować schematy (transgraniczne), jeśli przy zachowaniu staranności ogólnie wymaganej w dokonywanych przez niego czynnościach, przy uwzględnieniu zawodowego charakteru jego działalności, obszaru jego specjalizacji oraz przedmiotu wykonywanych przez niego czynności, dostrzegł lub powinien był dostrzec, że uzgodnienie stanowi schemat podatkowy transgraniczny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym kontekście literalna wykładnia przepisu wskazuje na to, że wspomagający powinien był wiedzieć, że dane uzgodnienie było transgranicznym schematem podatkowym jeszcze zanim zaczęły obowiązywać go  przepisy w analizowanym zakresie. Nie jest to pierwszy w prawie podatkowym przypadek traktowania logiki prawniczej jako zbędnej niedogodności w tworzeniu przepisów prawa.

Wspomagającemu w przypadku niezidentyfikowania schematu i niewykonania obowiązków związanych z raportowaniem będą groziły sankcje w wysokości do 21.600.00,00 PLN. Ministerstwo Finansów wskazuje, że obowiązek ten dotyczyć ma tych schematów, które nie zostały zgłoszone przez promotorów i korzystających.

Usprawnienie obsługi NSP

Projekt przewiduje możliwość delegowania przez Ministra Finansów kompetencji w przedmiocie wydawania numerów schematu podatkowego (NSP) innym organom Krajowej Administracji Skarbowej. Jest to odpowiedź na fatalne statystyki MF z 22.07.2019, z których wynikało, że od początku tego roku do 10 lipca, zostało złożone 3341 informacji o schematach podatkowych, a szef KAS zdołał nadać jedynie 272 numery NSP. Warto tutaj wspomnieć, że ustawowy termin na nadanie tego numeru to 7 dni.

Kolejnym rozwiązaniem mającym usprawnić proces nadawania numerów NSP jest wprowadzenie możliwości zwrócenia się przez organ o wyjaśnienie wątpliwości lub uzupełnienie danych w informacji o schemacie podatkowym zarówno przed jak i po nadaniu numeru NSP. Dotychczas rozwiązanie to przewidziane było wyłącznie w okresie przed nadaniem numeru NSP.

Co więcej NSP nie zostanie nadany, jeżeli informacja o schemacie podatkowym posiada NSP nadany w innym państwie Unii Europejskiej. Szef KAS natomiast będzie przekazywać informacje o schematach transgranicznych organom podatkowym państw członkowskich oraz Komisji Europejskiej.

Wśród zmian pojawi się zatem dodatkowy numer zgłoszenia schematu podatkowego transgranicznego (NZSPT). Będzie on nadawany w celu wymiany informacji podatkowych z innymi państwami UE na podstawie dyrektywy MDR.

Kontrola procedury wewnętrznej

W projekcie zostało doprecyzowane, że kontrola obowiązków dotyczących posiadania procedury wewnętrznej należeć będzie do naczelników urzędów celno – skarbowych. Biorąc pod uwagę motyw przewodni wprowadzanych zmian, czyli uszczelnianie systemu podatkowego można się spodziewać zintensyfikowania działalności kontrolnej w tym zakresie. Warto wspomnieć, iż niewdrożenie procedury jest zagrożone administracyjną karą do 2 mln zł. Dodatkowo, w przypadku gdy promotor nie zgłasza fiskusowi schematów – kara może sięgnąć nawet 10 mln zł. Powyższe powinno skłonić wszystkich podatników do ponownej weryfikacji w zakresie ustalenia obowiązku posiadania obowiązkowej procedury wewnętrznej.

Ochrona danych

Proponowane zmiany mają doprowadzić również do poprawy bezpieczeństwa danych. Promotor przekazujący korzystającemu NSP schematu podatkowego będzie musiał przekazać numer wraz z załącznikiem zawierającym wyłącznie dane identyfikujące danego korzystającego, którego numer dotyczy. Natomiast, gdy korzystającym, przekazującym, uczestniczącym w schemacie lub posiadającym wiedzę o schemacie podatkowym będą osoby fizyczne, ich dane identyfikacyjne zawarte zostaną wyłącznie w załącznikach do potwierdzenia nadania NSP, a tym samym nie będą dostępne dla pozostałych uczestników uzgodnienia.

Podsumowując

Proponowane w projekcie ustawy rozszerzenie obowiązku raportowania schematów transgranicznych na wspomagających, to nic innego jak przerzucanie na podatników odpowiedzialności za niedociągnięcia w zakresie prawidłowej implementacji przepisów unijnych. Większość organizacji dokonała już analizy swoich transakcji i działań podejmowanych w okresie przejściowym (od 25 czerwca do 31 grudnia 2018 r.) w kontekście ich kwalifikacji jako schematów objętych obowiązkiem raportowym. Niejednokrotnie był to proces kosztowny i czasochłonny. Aktualnie tę pracę trzeba będzie wykonać ponownie.  

Tego typu postępowanie dalekie jest od zasady przyzwoitej legislacji. Zasady, wbrew której na podatnika przerzuca się konsekwencje błędów, będących wynikiem tworzenia przepisów w pośpiechu, z pominięciem niezbędnych analiz i konsultacji.

Zmiany te mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2020 r.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od osób prawnych, ustawy o wymianie informacji z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw

Artykuł pochodzi z bloga kontrolapodatkowa.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA