REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Raportowanie schematów podatkowych - wnioski po pierwszych 6 miesiącach

Raportowanie schematów podatkowych - wnioski po pierwszych 6 miesiącach
Raportowanie schematów podatkowych - wnioski po pierwszych 6 miesiącach

REKLAMA

REKLAMA

Po pierwszym półroczu obowiązywania przepisów dot. raportowania schematów podatkowych podatnicy, zwłaszcza korzystający w szerszym zakresie z doradztwa podatkowego, zrozumieli realne skutki funkcjonowania tych przepisów – pisze profesor Witold Modzelewski.

Bardzo pojemna definicja „schematu podatkowego” oraz równie szeroki zakres pojęcia „kwalifikowanego korzystającego” powodują, że zdecydowana większość udzielonych porad powinna podlegać (i podlega) raportowaniu do szefa KAS. Gdy nie zrobi tego promotor (bo nie został zwolniony z tajemnicy zawodowej), to MDR-1 powinien złożyć sam podatnik albo księgowi jako „wspomagający”.

REKLAMA

Autopromocja

W przypadku firm, które korzystają z tzw. kompleksowej obsługi spraw podatkowych, których istotą jest bieżąca obecność pracowników firm doradczych, MDR-1 powinien być składany nawet wielokrotnie w ciągu miesiąca; przypomnę, że jeżeli nie zrobi tego zatrudniająca np. doradców podatkowych firma, to obowiązek ten ciąży na poszczególnych doradcach i od ich wyobraźni oraz świadomości prawnej zależy zakres wykonywania tych obowiązków.

Jednocześnie Szef KAS uzyskuje unikatowy wgląd w sprawy podatkowe tych firm, bo każdy nawet najbardziej niewinny schemat podatkowy (np. dotyczący zastosowania obniżonych stawek VAT czy akcyzy oraz zwolnień podatkowych) musi być „wyczerpująco opisany”. Podatnicy, którzy wykonują pierwszą czynność będącą elementem schematu, muszą wraz z deklaracjami VAT-7 i AKC-4 składać MDR-3 w takich ilościach, w jakich stosują te schematy. W niektórych podmiotach, od lat „kompleksowo” obsługiwanych przez firmy doradcze, należy co miesiąc złożyć nawet kilkadziesiąt tych informacji, co jest zajęciem dość pracochłonnym.

Konkluzje nasuwają się same: sporne problemy podatkowe tych podatników są jak na tacy podane władzy publicznej. Wiemy, że właśnie w tej dziedzinie obowiązuje niepisana zasada, że każda przekazana władzy informacja może być i najczęściej będzie użyta przeciwko podatnikowi. Czym większy zakres świadczonych przez firmę doradczą usług optymalizacyjnych, tym większą wiedzą na temat jej klientów dysponuje władza, z której może wcześniej czy później zrobić użytek. Jest rzeczą bezsporną, że stan ten dla wszystkich podatników mających kontakty z tego rodzaju podmiotami („promotorami”) staje się co najmniej kłopotliwy, wręcz groźny.

Czy o to chodziło? Zapewne tak. Nikt nie chce aby „jego” problemy podatkowe były opisywane, archiwizowane i przechowywane przez organy władzy, które nie wychodząc zza biurka mogą poznać wszystkie wrażliwe sprawy podatnika. Dyskomfort tej sytuacji jest oczywisty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Jakie wynikają stąd wnioski? Podstawowym kryterium oceny bezpieczeństwa kontaktów podatnika z firmami doradczymi jest ilość złożonych przez te firmy informacji MDR-1 na tematy danego podatku: czym więcej, tym ryzyko rośnie. Jeżeli firma te objęta jest tajemnica zawodową i nie została z niej zwolniona, to wie, ile tych informacji złożyli w związku z udostępnianiem schematów podatkowych ich beneficjenci („korzystający”).

Rodzi się jednak pytanie, czy podatnik może żądać od „promotorów” tego rodzaju informacji i czy nie są one objęte tajemnicą zawodową? Tu zdania są podzielone, ale przynajmniej część podatników stawia sprawę jasno: musisz mi podać dane o ilości przypadków zwolnienia z tajemnicy zawodowej (czyli ilość złożonych przez firmę doradczą MDR-1) oraz ilość przypadków braku zwolnienia z tej tajemnicy i konieczność złożenia MDR-1 jako promotora i jako wspomagającego. Część firm przekazuje te dane, inne zasłaniają się tajemnicą zawodową. Lecz również ta ostatnia odmowa daje wiele do myślenia. Jedno jest pewne: czym więcej przypadków udostępnienia schematów podatkowych, tym działalność danej firmy doradczej jest bardziej „transparentna” dla władzy, co nie zwiększa bezpieczeństwa podatkowego ich  potencjalnych klientów.

Również działalność szkoleniowa w dziedzinie podatników może być formą udostępnienia schematów podatkowych. Dotyczy to zwłaszcza szkoleń „zamkniętych”, które często były i są świadczone za darmo po to, aby pozyskać klientów dla działalności doradczej. Jeżeli jednak tzw. trener przekazuje wiedzę będącą schematem podatkowym, to powinien uprzedzić o tym słuchaczy i złożyć MDR-1 lub wnioskować o zwolnienie z tajemnicy zawodowej. Na tego rodzaju szkoleniach są często prezentowane schematy podatkowe o charakterze standaryzowanym, co rodzi szczególne obowiązki raportowania.

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Rynek usług doradczych i szkoleniowych o tematyce podatkowej ulega szybkim zmianom, bo również z perspektywy  usługodawców („promotorów”) sytuacja staje się wręcz groźna. Kto w dużej i anonimowej strukturze wie, co mówią ich pracownicy klientom? Przecież ich subiektywna ocena braku schematu podatkowego może być błędna. Czy nie raz powtarzane zapewnienie przez „promotorów”, że ma (jakoby) szczególne kompetencje do korzystnego rozwiązania danego problemu, bo jest u niego zatrudniony „były pracownik organów kontroli”, nie ma cechy rozpoznawczej, która zobowiązuje do złożenia MDR-1? Takie pytania zadają również podatnicy, którzy coraz częściej chcą przeciąć „niebezpieczne związki”. W końcu najprościej ujawnić autorów „agresywnego planowania podatkowego” poprzez sprawdzenie, jakich mają „promotorów”.

Witold Modzelewski
Profesor Uniwersytetu Warszawskiego
Instytut Studiów Podatkowych

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odliczenie w PIT zakupu smartfona, smartwatcha i tabletu jest możliwe. Kto ma takie prawo? [Ulga rehabilitacyjna 2025]

Wydatki poniesione przez podatnika z orzeczoną niepełnosprawnością na zakup telefonu komórkowego (smartfona), smartwatcha i tabletu oraz oprogramowania i baterii do tych urządzeń (a także na naprawy tych urządzeń), można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej określonej w art. 26 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawowym warunkiem tego odliczenia jest to, by te urządzenia ułatwiały wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności. Takie jest stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zaprezentowane np. w interpretacji indywidualnej z 19 listopada 2024 r.

Twój e-PIT już jest! Jak szybko rozliczyć PIT i otrzymać zwrot podatku?

Usługa Twój e-PIT ruszyła 15 lutego 2025 roku rusza. To najprostszy sposób na szybkie i wygodne rozliczenie podatku PIT za 2024 rok. Sprawdź, jakie nowości wprowadzono w tym roku i jak złożyć zeznanie w kilka kliknięć, by nie czekać na zwrot podatku!

Zaniechanie poboru podatku od subwencji i wsparcia finansowego z tarcz PFR do końca 2026 roku

Ministerstwo Finansów chce wydłużyć do końca 2026 r. okres zaniechania poboru podatku od subwencji finansowych oraz finansowania preferencyjnego udzielonych przez PFR w ramach tarcz – wynika z projektu rozporządzenia, opublikowanego 14 lutego 2025 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Twój e-PIT 2025: jakie ulgi podatkowe trzeba wypełnić samemu? Jak złożyć zeznanie podatkowe za 2024 rok?

Od 15 lutego do 30 kwietnia 2025 r. można składać roczne zeznania podatkowe PIT i rozliczyć dochody (przychody) uzyskane w 2024 roku. Ministerstwo Finansów zachęca do korzystania z e-usług Krajowej Administracji Skarbowej i rozliczania podatków drogą elektroniczną. W 2025 r. kolejny raz z usługi Twój e-PIT będą mogły skorzystać również osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Pierwszy raz usługa Twój e-PIT będzie dostępna także w aplikacji mobilnej e-Urząd Skarbowy (e-US). MF i KAS zachęcają także do aktywowania usługi e-korespondencji przy okazji logowania do e-US w związku z rozliczeniem podatku.

REKLAMA

Składka zdrowotna 2025: kwoty, podstawy wymiaru, zmiany i korzyści dla firm. Kiedy pierwsze płatności na nowych zasadach?

Od 1 stycznia 2025 r. zmieniły się zasady obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności „na nowych zasadach”. Ile wynoszą składki zdrowotne i podstawy wymiaru poszczególnych przedsiębiorców w zależności od ich formy opodatkowania?

PFRON 2025: Obowiązki pracodawcy. Składki, terminy, deklaracje. Jak obliczyć stan i wskaźnik zatrudnienia oraz wysokość wpłaty?

Jakie obowiązki wobec PFRON ma pracodawca? Jak obliczyć wysokość wpłaty na ten fundusz? Jak ustalić stan zatrudnienia i wskaźnik zatrudnienia? Kto może być zwolniony z obowiązku dokonywania wpłat do PFRON?

Zwrot kosztów przejazdów pracowniczych bez podatku? Interpelacja poselska w sprawie przychodu pracownika

W odpowiedzi z 23 grudnia 2024 r. na interpelację poselską nr 6759 Wiceminister Finansów Jarosław Neneman wskazał rozstrzygnięcie w zakresie zwrotu kosztów taksówek ponoszonych przez pracowników sprzeczne z ostatnim wyrokiem NSA z 19 listopada 2024 r. Zdaniem Wiceministra zwrot takich kosztów nie będzie stanowił przychodu w sytuacji, w której kwota jaką otrzymują pracownicy równa jest tej, którą ponieśli i wyjdą oni dzięki temu „na zero”.

Mandat lub grzywna nałożone za granicą. Kiedy warto się odwołać, a kiedy lepiej zapłacić od razu?

Każdego roku tysiące polskich firm transportowych i przewoźników, realizujących przewozy międzynarodowe, otrzymują mandaty lub grzywny, które mogą sięgać dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych. Czy zawsze warto się od nich odwoływać? W wielu przypadkach tak – ale trzeba wiedzieć, kiedy walczyć, a kiedy zapłacić i uniknąć dalszych problemów. A wszystko oczywiście zależy od okoliczności oraz rodzaju nałożonej kary.

REKLAMA

260-280 zł za badanie techniczne samochodu (postulat diagnostów). Czy już w 2025 r. będzie drożej, w tym wyższe też opłaty karne za spóźniony przegląd i nowe terminy?

Ministerstwo Infrastruktury podjęło intensywne prace nad reformą systemu badań technicznych pojazdów (w tym samochodów i motocykli). To nie tylko konieczność wynikająca z dostosowania przepisów do unijnej dyrektywy, ale również odpowiedź na realia gospodarcze, które przez lata diametralnie się zmieniły. Jak informuje resort, w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Czy stawki za badania techniczne pojazdów zmienią się w 2025 roku? Co jeszcze się zmieni oprócz cen?

Bułgaria i Rumunia w strefie Schengen od 2025 r. – co to oznacza dla branży transportowej?

1 stycznia 2025 roku Rumunia i Bułgaria zyskały pełen dostęp do strefy Schengen, o który zabiegały od chwili akcesji niemal 20 lat temu. Mniej granic na kontynencie to świetna wiadomość dla europejskiego sektora transportu – planowanie tras biegnących przez oba kraje stanie się łatwiejsze i wolne od wielogodzinnych kontroli. Wejście do Schengen to ogromna szansa zwłaszcza dla intensywnie rozwijającej się Rumunii. Jej pozycja na kontynencie w ostatnich latach umocniła się, a transport jest kluczowym sektorem rumuńskiej gospodarki.

REKLAMA