REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektroniczny wykaz podatników VAT (white list)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Prezes Instytutu Podatków i Finansów Publicznych, doradca podatkowy, współzałożyciel start-upu
Elektroniczny wykaz podatników VAT (white list)
Elektroniczny wykaz podatników VAT (white list)

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 września 2019 r. zacznie funkcjonować jeden elektroniczny wykaz podatników VAT (tzw. biała lista podatników VAT- white list). Wykaz ten będzie prowadzony przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej i znajdą się w niej podmioty zarejestrowane jako czynni lub zwolnieni podatnicy VAT (w tym podmioty, których rejestracja jako podatników VAT została przywrócona) oraz podmioty w odniesieniu do których naczelnik urzędu skarbowego nie dokonał rejestracji albo które wykreślił z rejestru jako podatników VAT. Wykaz ten będzie udostępniany w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej Ministra Finansów. W rozmowie z infor.pl Wojciech Śliż, dyrektor Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów i jego zastępca Zbigniew Makowski przybliżają nowe przepisy w tym zakresie.

Zobacz też dwie pierwsze części wywiadu z dyr. Śliżem i dyr. Makowskim:
Po 1 lipca 2020 r. deklaracja VAT tylko w pliku JPK_VAT
Kasy fiskalne online już są, kasy wirtualne nadchodzą

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Infor.pl:  Nowelizacja ustawy o VAT z 12 kwietnia br. (Dz.U. 2019 poz. 1018) zakłada m.in. utworzenie jednej elektronicznej bazy danych podatników VAT, tzw. white list. Jakie dane będzie zawierała ta baza?

Zbigniew Makowski: Będzie to lista scalająca to, co mamy w tej chwili, a mamy w tej chwili możliwość sprawdzenia statusu podatników, mamy listę wykreślonych i listę niezarejestrowanych podatników. Wszystko to scalamy w jedną listę, plus bardzo mocno uzupełniamy funkcjonalność sprawdzania podatników zarejestrowanych, dajemy – można powiedzieć – ich pełną historię VAT-owską, czyli wskazujemy od kiedy są zarejestrowani, adres, nazwę, daty wykreśleń, przywróceń, tak, żeby podatnik sprawdzający swojego kontrahenta miał pełną wiedzę o tym, co się z jego kontrahentem działo na przestrzeni czasu. Do tego bardzo istotna zmiana, dodajemy rachunek rozliczeniowy, który będzie ujawniony na tej liście.

Od kiedy lista będzie dostępna i w jaki sposób będzie można z niej korzystać?

REKLAMA

Zbigniew Makowski: Od 1 września 2019 roku lista wchodzi w zakresie możliwości sprawdzania, weryfikacji kontrahentów, natomiast od 1 stycznia 2020 roku wchodzą obowiązki związane z płatnościami na rachunki ujawnione w tym wykazie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie korzyści oraz ułatwienia dla podatników wiążą się z powstaniem tej bazy? Czy korzystanie z niej zminimalizuje ryzyko nieświadomego udziału podatników w karuzelach VAT?

Wojciech Śliż: Taki jest cel tej bazy. Podstawą systemu VAT-owskiego jest posiadanie właściwej bazy podatników. Najlepiej pokazuje to przykład, co się wydarzyło na przełomie lat 2016-2018, kiedy okazało się, że z bazy podatników zarejestrowanych ubyło prawie 300 tys. podatników. Okazało się, że te 300 tys. podatników nie powinno posiadać statusu podatnika VAT, z różnych przyczyn.

Polecamy: Najnowsze zmiany w VAT. Sprawdź!

Polecamy: Praktyczny przewodnik po zmianach w VAT. Sprawdź!

Polecamy: AKADEMIA VAT z Radosławem Kowalskim (od 30 sierpnia do 10 września) – Cykl 3 webinariów: 8 wybranych zmian w VAT - praktyczny przegląd dla księgowych, Split payment, Biała lista podatników VA

To duża liczba.

Wojciech Śliż: Tak, bardzo duża, ale to ćwiczenie mamy już za sobą. Uznaliśmy, że z punktu widzenia kontrahentów, czyli osób od których wymagamy należytej staranności, istotnym jest, żeby posiadały też wiedzę, jakie były powody wykreślenia z listy podatników. Znacząca część tych wykreśleń dotyczyła zawieszenia działalności. Na pewno nie należy penalizować, czy też okładać infamią tego typu podmioty. Natomiast dość interesująca jest informacja o tym, że z jakichś twardych powodów, problemów z podatkami ktoś został historycznie wyrejestrowany i stara się zostać kontrahentem innego podatnika.

Jeśli do tego dodamy rozwiązanie z publikowanymi rachunkami bankowymi, eliminujemy jeszcze inny rodzaj przestępstwa, czyli firmanctwo. Jest to bardzo prosty mechanizm przestępczy, ale ciągle jeszcze bardzo efektywny, dlatego że właściwie każdy może się podszyć pod istniejącą firmę, wystawiając rzekomo jej fakturę, a podając swój rachunek, a może nawet nie swój, ale podstawionej osoby. White lista taką możliwość wyeliminuje, oczywiście o tyle, o ile podatnicy będą sprawdzali czy do danego podatnika dany rachunek jest tam przypisany i czy został zgłoszony do urzędu skarbowego.

Oznacza to, że korzystanie z danych podatników VAT zawartych w bazie, w tym rachunku bankowego podatnika, zapewnia bezpieczeństwo przedsiębiorcom?

Wojciech Śliż: W istotny sposób zapewnia. Chodzi o sprawdzenie, które będzie można wykonać bardzo prosto i które czasami może przynieść zaskakujące i nieoczekiwane odkrycia. W takiej sytuacji przedsiębiorca będzie miał moment, żeby się zastanowić, zanim dokona płatności.

Mam nadzieje, ze zauważyli Państwo, że wszystkie działania jakie prowadzimy, tzn. niezależnie od tego w jakim obszarze są, wzajemnie się uzupełniają i każdy z nich ma inny efekt. Efektem white listy jest przede wszystkim stworzenie nowoczesnego, łatwo dostępnego, dostępnego automatycznie rejestru, który umożliwia sprawdzenie czy dany podmiot na chwilę przeprowadzanej transakcji jest zarejestrowanym podatnikiem i jaka jest jego historia. Chodziło nam o automatyzację tego procesu, o to, żeby było łatwo, żeby można było robić to online.

Jak często dane w bazie będą aktualizowane?

Wojciech Śliż: Baza będzie aktualizowana codziennie.

Czy MF szykuje jakieś interpretacje ogólne, czy objaśnienia podatkowe w zakresie VAT? Jeżeli tak, to jakich tematów będą dotyczyć i kiedy można się ich spodziewać?

Wojciech Śliż: Przyjęliśmy w tej kadencji praktykę wydawania objaśnień podatkowych do nowelizacji ustawy o VAT. Zatem na pewno pojawią się objaśnienia do nowelizacji w sprawie kas fiskalnych (tu m.in. zostaną wyjaśnione kwestie dotyczące ulgi z tytułu zakupu kasy fiskalnej) i nowelizacji w zakresie white list.

Analizujemy też na bieżąco najnowsze orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W szczególności chodzi tu o wyroki TSUE dot. Budimexu (w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego przy usługach budowlanych), Grupy Lotos (w zakresie rozliczania usług turystycznych) oraz Vega International Car Transport and Logistic – Trading GmbH (w zakresie kart paliwowych). Po zakończeniu analizowania tych wyroków, wydamy bądź objaśnienia bądź interpretacje ogólne.

Pytania zadawali Paweł Huczko i Adam Kuchta, redaktorzy portalu infor.pl.

Polecamy: Biuletyn VAT

Wojciech Śliż, dyrektor Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA