REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po 1 lipca 2020 r. deklaracja VAT tylko w pliku JPK_VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Prezes Instytutu Podatków i Finansów Publicznych, doradca podatkowy, współzałożyciel start-upu
Po 1 lipca 2020 r. deklaracja VAT tylko w pliku JPK_VAT
Po 1 lipca 2020 r. deklaracja VAT tylko w pliku JPK_VAT

REKLAMA

REKLAMA

Od 2020 roku nastąpi włączenie składanych obecnie odrębnie deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7 i VAT-7K do nowego przekształconego pliku JPK_VAT. Zamiast wysyłać dwa odrębne pliki elektroniczne, będziemy wysyłać jeden. Obowiązek składania nowego pliku JPK_VAT od 1 kwietnia 2020 r. będzie dotyczył wyłącznie dużych przedsiębiorców. Pozostali przedsiębiorcy będą mieli ten obowiązek od 1 lipca 2020 r. W rozmowie z infor.pl Wojciech Śliż, dyrektor Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów i jego zastępca Zbigniew Makowski wyjaśniają planowane zmiany w JPK_VAT.

Zobacz także drugą część wywiadu: Kasy fiskalne online już są, kasy wirtualne nadchodzą

REKLAMA

JPK_VAT - zmiany od 2020 roku

Infor.pl: Od grudnia 2018 r. w Ministerstwie Finansów trwają prace nad projektem nowelizacji ustawy o VAT i Ordynacji podatkowej, która ma na celu zastąpienie odrębnego składania deklaracji VAT przez przesyłanie nowego przekształconego pliku JPK_VAT. Kiedy można się spodziewać zakończenia prac nad tym projektem i skierowania go do Sejmu?

Wojciech Śliż: Zapewniam, że prace w Ministerstwie Finansów rozpoczęły się znacznie wcześniej. Teraz zakończyliśmy bardzo ważny etap. Projekt jest już po zatwierdzeniu przez Radę Ministrów.

Kiedy te zmiany mają wejść w życie?

Wojciech Śliż: Planowany i zapisany w aktualnej wersji projektu termin wejścia w życie nowelizacji to 1 stycznia 2020 r. Przy czym projekt zakłada, że obowiązek składania nowego pliku JPK_VAT od 1 stycznia 2020 r. (Uwaga! Ostatecznie ustawa z 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw - Dz. U. z 2019 r. poz. 1520 - ustaliła termin wejścia w życie obowiązku składania nowego JPK_VAT dla dużych przedsiębiorców na 1 kwietnia 2020 r.) będzie dotyczył wyłącznie dużych przedsiębiorców. W stosunku do pozostałych przedsiębiorców obowiązek ten powstanie od 1 lipca 2020 r. Ta grupa przedsiębiorców będzie jednak mogła sama zdecydować o wcześniejszym przejściu na składanie deklaracji i ewidencji VAT w formie nowego JPK_VAT. W taki sposób dajemy mniejszym przedsiębiorcom większą ilość czasu na wdrożenie zmian, z drugiej strony umożliwiamy tym z nich którzy będą gotowi skorzystanie z wprowadzanego ułatwienia jak najwcześniej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na czym dokładnie mają polegać te zmiany i których deklaracji VAT będą dotyczyć?

Wojciech Śliż: Mówiąc prosto wprowadzamy rozwiązanie mające na celu inkorporowanie składanych obecnie odrębnie deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7 i VAT-7K do nowego przekształconego pliku JPK_VAT. Zamiast wysyłać dwa odrębne pliki elektroniczne, będziemy wysyłać jeden.

Czy już nie będzie możliwości składania deklaracji VAT poza JPK_VAT?

Wojciech Śliż: Zakładamy, że po 1 lipca 2020 r. nie będzie już deklaracji VAT składanych odrębnie od pliku JPK_VAT.

Polecamy: Najnowsze zmiany w VAT. Sprawdź!

Polecamy: Praktyczny przewodnik po zmianach w VAT. Sprawdź!

Polecamy: AKADEMIA VAT z Radosławem Kowalskim (od 30 sierpnia do 10 września) – Cykl 3 webinariów: 8 wybranych zmian w VAT - praktyczny przegląd dla księgowych, Split payment, Biała lista podatników VAT

Jakie zmiany zajdą w strukturze i zasadach wysyłania JPK_VAT w porównaniu do obecnego stanu prawnego? Czy nowy plik JPK_VAT zmieni nazwę na JPK_VDEK?

REKLAMA

Wojciech Śliż: JPK_VDEK była jedynie nazwą roboczą przyjętą przez zespół pracujący nad koncepcją wdrażanego obecnie rozwiązania, w warstwie formalnej nadal mamy do czynienia z plikiem JPK_VAT. Zasady jego wysyłania od strony technicznej, nie ulegną zmianie. Od strony prawnej nastąpi natomiast bardzo istotna zmiana, gdyż przesłanie pliku JPK_VAT będzie równoznaczne ze złożeniem deklaracji VAT.

Niektórzy eksperci stawiają tezę, że za złożenie JPK_VAT niezgodnie z opublikowaną na stronie MF strukturą logiczną, nie można podatnika ukarać, bo czyn zabroniony musi być bezprawny, a więc musi naruszać przepis prawa. A struktura logiczna nie jest formalnie rzecz biorąc przepisem prawa. Czy ten pogląd jest Panów zdaniem słuszny? Dlaczego struktury logiczne JPK nie są publikowane w formie powszechnie obowiązującego aktu prawnego?

Zbigniew Makowski: W nowym JPK_VAT sama struktura logiczna pliku będzie nadal zamieszczana w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów. Jednak zakres danych umieszczanych w JPK_VAT będzie bardzo szczegółowo uregulowany w rozporządzeniu Ministra Finansów. Unikniemy w ten sposób pojawiających się wątpliwości odnośnie charakteru prawnego struktury logicznej pliku JPK_VAT. Rozporządzenie chcemy wydać jak najszybciej. W najbliższych tygodniach projekt rozporządzenia zostanie skierowany do konsultacji publicznych.

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Czy po tych zmianach w JPK_VAT, o których mówimy, planują Państwo jeszcze kolejne zmiany w tym zakresie?

REKLAMA

Wojciech Śliż: Naszym celem jest dalsze rozwijanie sytemu raportowania i analiz opartych na danych z plików JPK_VAT m.in. poprzez jego uzupełnianie o kolejne funkcjonalności. Przykładem takiej może być zakładane uruchomienie w przyszłości automatycznego kanału informacji zwrotnej do podatnika.

Aktualnie, jak wiadomo, mamy automatyczną komunikację jednokierunkową – podatnicy przesyłają informacje w pliku JPK_VAT do Ministerstwa Finansów. Zauważając pewne ograniczenia tego modelu komunikacji, już na wczesnym etapie rozwoju JPK_VAT rozpoczęliśmy uzupełnianie systemu o zwrotną komunikację do podatników w formie SMS-ów i e-maili ze wskazaniem nieprawidłowości w składanych w plikach JPK_VAT. Naszym zamiarem jest dalsze automatyzowanie procesu dzielenie się z podatnikami wiedzą, którą posiadamy.

Taka informacja służy przede wszystkim temu, by bez wszczynania kontroli podatnik mógł rozważyć korektę rozliczeń VAT, przyjrzeć się jeszcze raz swoimi kontrahentom czy wyjaśnić z nimi zasygnalizowane przez nas rozbieżności. Im bardziej precyzyjne informacje o ewentualnych błędach będziemy przekazywać do przedsiębiorców i im szybciej się to będzie dziać, tym łatwiej będzie im je eliminować i się z nich wycofywać. Oczywista konsekwencją przekazywania takich informacji jest także większa dyscyplina samych podatników. Pamiętać też należy, że z punktu widzenia efektywności systemu poboru podatków, skorygowanie rozliczeń przez podatnika jest tańszym i szybszym rozwiązaniem niż kontrole i decyzje podatkowe.

Warto podkreślić, iż nasze zdolności analityczne zbliżają się do takiego poziomu, że w niedalekiej przyszłości będziemy mogli odpowiedzialnie rozważać przygotowywanie dla podatnika w 100% trafionej propozycji korekty deklaracji VAT.

Zmiany zaprojektowane w omawianej nowelizacji (pomijając już kwestie deklaracji VAT) są bardzo ważne dla szczelności tego systemu, ale też dla stworzenia podstaw dla dalszego jego rozwoju. Przykładem jest mała zmiana, wprowadzenie obowiązku podawania w ramach JPK_VAT adresu mailowego podatnika (teraz jest to dobrowolne). Umożliwi to właśnie otwarcie kanału zwrotnego z Ministerstwa Finansów/KAS do wszystkich podatników.

Pytania zadawali Paweł Huczko i Adam Kuchta, redaktorzy portalu infor.pl.

Wojciech Śliż, dyrektor Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów
Zbigniew Makowski, zastępca dyrektora Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA